Quad 606 MKI revisie

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
tigradekat

Quad 606 MKI revisie

Bericht door tigradekat »

Een vriend van me heeft onlangs een complete Quad 66/606 set op de kop getikt voor €400: 606 eindversterker, 66 Pre, Scepter remote, 66 Tuner. Alles doet het ook nog :)

Ik heb de eindversterker op verzoek een beurtje gegeven, en ik vind het leuk een verslagje met jullie te delen :)

Hier de versterker in originele staat. Let op de bekabeling: erg treurige 0,5mm2 draadjes :(. HIervoor komt 0,75mm siliconen draad voor in de plek. Deze kabels gebruik ik al jaren en zijn erg fijn om mee te werken. De signaalkabels zijn ook van bedenkelijke kwaliteit, ik heb nog Cordial kabel liggen, komt mooi van pas nu.
20241120_083756.jpg
Allereerst: Een veel voorkomend issue met de 606 MKI is een mechanisch zoemende trafo. Dit is een 400VAC "dubbele C" trafo (die in de MKII versie uiteindelijk vervangen is door een ringkerntrafo)
20241120_143220.jpg
Om deze mechanische zoem zoveel mogelijk tegen te gaan heeft Quad de trafo in latere MKI versies in een soort schuimrubber opgehangen. Dit schuimrubber vergaat echter in de loop der tijd, en zorgt voor een losliggende trafo...

Het positieve is dat dit exemplaar mechanisch doodstil is. De speciale schuimrubberen ophanging was alleen wel compleet vergaan. Wat een kleverige troep is dat zeg. Dus eerst de versterker helemaal gedemonteerd en schoongemaakt:
20241120_145149.jpg
Op Aliexpress vond ik mooi siliconen plaatmateriaal, een ideale vervanger:
20241129_145237.jpg
Het trafo probleem was dus gefixed, maar ja, nu we toch bezig zijn: Een bedrijfje genaamd DADA verkocht ooit een mooi gedocumenteerde upgrade kit voor deze versterker, het leek ons de moeite waard om de versterker dan ook maar van deze upgrade te voorzien.

Deze kit vervangt een aantal koolfilm weerstanden voor metaalfilm exemplaren, condensators op verschillende locaties worden vervangen door exemplaren met betere specs (Silver Mica, MKP ipv MKT, electrolytische exemplaren met lagere ESR / hogere capaciteit). De kit is er niet meer, maar de onderdelen zijn uiteraard makkelijk bij Mouser te verkrijgen. Extra voordeel: Ik kan lekker uitgebreid per onderdeel de uitvoering met de beste specs uitzoeken :)

De driver boards voor de upgrade:
20241120_140758.jpg
onderdelen desolderen:
20241125_150428.jpg
Nieuwe componenten geplaatst:
20241129_123349.jpg
Ook besloten we de 6800uF filter elco's te vervangen door exepmplaren met meer capaciteit, in de MKI zijn deze wat mager gedimensioneerd, wat je merkt in de lage registers.

Uiteindelijk eindigde ik mijn zoektocht voor geschikte kandidaten bij Kemet ALC80's van maar liefst 22.000uF per stuk.... totale overkill, maar deze passen, en kosten ook niet de wereld.

De specs van deze elco's zijn verder erg mooi, lage ESR, hoge max rimpelstroom, lange levensduur, what's not to like? Dan ook maar de bruggelijkrichters upgraden naar 50A/1000V exemplaren.

Brugelijkrichters geplaatst:
20241129_154752.jpg
Hermonteren van de boardjes met koppel Ctjes en zekeringhouders en monteren elco's:
20241129_165314.jpg
En klaar!
20241201_123910.jpg
20241130_110401.jpg
Was een leuk projectje!
90000006

Re: Quad 606 MKI revisie

Bericht door 90000006 »

Mooi gedaan, mooie versterker ook. Je ziet ze niet zo veel.

Off topic... door je foto's weet ik nu eindelijk de herkomst van de C-kernen, waarop ik eens een set ESL stepup trafo's heb gewikkeld.

Ik kocht ooit 4 van deze trafo's op marktplaats, puur voor de C-kernen (die dingen kon je nergens los krijgen). Spoellichamen eraf gehaald en twee sets kernen op elkaar gestapeld, dat gaf de kerndoorsnede die ik zo'n beetje nodig had. Nooit geweten waar de trafo's uit kwamen tot ik dit topic zag. Aan een eindversterker had ik zeker niet gedacht, vanwege de ruim 80V secundaire spanning per wikkeling. Maar nu zie ik de bijzondere opzet van de voeding in de 606, enkele secundaire wikkeling en dan een dubbele emittervolger gebruiken om een kunstmatige nul te maken. Feitelijk heeft deze versterker dus uitgangselco's :shock: Aparte keus, maar ja, van Quad kan je altijd wat aparts verwachten.

Waren het in elk geval kernen met een audiofiele achtergrond :lol:
tigradekat

Wat een grappig toeval :)

Quad bood (bied?) een upgrade service aan waarbij ze 606 MKI's upgraden naar MKII, waarbij dus de trafo ook word vervangen. Zodoende zijn best een aantal van deze dubbele C trafo's vrij gekomen, waar jij je voordeel mee gedaan hebt dus :)

Was wel een beest van een trafo die je er mee gebouwd hebt, ik ben benieuwd waarvoor je die nodig had?
Pjotr

Bericht door Pjotr »

90000006 schreef: wo 04 dec 2024, 12:48
...... Nooit geweten waar de trafo's uit kwamen tot ik dit topic zag. Aan een eindversterker had ik zeker niet gedacht, vanwege de ruim 80V secundaire spanning per wikkeling. Maar nu zie ik de bijzondere opzet van de voeding in de 606, enkele secundaire wikkeling en dan een dubbele emittervolger gebruiken om een kunstmatige nul te maken. Feitelijk heeft deze versterker dus uitgangselco's :shock:
Ja, soort van achterstevoren eindtrap :lol: Ach die "elco sound" van destijds had wel iets. Volgens mij raakte Quad na Peter Walker aardig het spoor bijster. Na de iconische 303, ook met die karakteristieke elco sound, hebben ze daar eigenlijk geen progressie meer gemaakt.

Mooi gedaan Foppe! Altijd dankbaar werk zo'n ouwetje reviseren :sure: Die Kemet ALC zijn eigenlijk ook BHC's die er oorspronkelijk in zaten. Kemet heeft BHC overgenomen. Zijn i.d.d. erg goede elco's die doorgaans lang mee gaan. Zeker voor die prijs. Brug wel vervangen door Schottky? Anders heeft het weinig nut.
90000006

Bericht door 90000006 »

tigradekat schreef: wo 04 dec 2024, 13:06
Was wel een beest van een trafo die je er mee gebouwd hebt, ik ben benieuwd waarvoor je die nodig had?
Het was een stepup trafo voor een elektrostaat. Hoe groter de kern, hoe meer volts/turn je eruit kan persen bij een bepaalde bandbreedte. Wat betekent dat je met minder windingen toe kan, wat weer gunstig is voor de lekinductie en interne capaciteiten in de trafo. Een C-kern is sowieso gunstig voor deze toepassing, doordat je twee spoellichamen kan gebruiken is er de dubbele wikkellengte beschikbaar en kan je toe met minder lagen, wat ook weer gunstig is.
Uiteindelijk ben ik wel terug gegaan naar een enkele kern voor mijn trafo. Kerngrootte is een compromis, als die te groot word, wordt Lprim te laag. Dat kan je wel oplossen met meer windingen, maar dan gooi je het kind een beetje met het badwater weg. De enkele kern bood na wat metingen en experimenten toch het betere compromis.
Het is uiteindelijk een hele mooie ESL trafo geworden, stukken beter dan de Amplino's en de Klare's die toen op de markt waren. Staat me iets bij van een bandbreedte van 27 kHz in 500pF. Heb er nog lang mee gespeeld. Helaas is er later eentje gesneuveld, ik was toen bezig met experimenten om de trafo in de feedback loop van de versterker op te nemen. Met voor de trafo een netwerkje om de primaire impedantie te corrigeren, zodat de versterker geen extreem lage impedanties meer zag. Was een heel interessant concept op zich. Maar bij dat soort gehobby oscilleert er wel eens wat en heb ik er eentje gefrituurd :-" Nooit meer toegekomen om hem over te wikkelen helaas.

Paar plaatjes uit de oude doos, noeste huisvlijt was dat O:)
trafo0.jpg
trafo1.jpg
90000006

Bericht door 90000006 »

Pjotr schreef: wo 04 dec 2024, 13:46
Volgens mij raakte Quad na Peter Walker aardig het spoor bijster. Na de iconische 303, ook met die karakteristieke elco sound, hebben ze daar eigenlijk geen progressie meer gemaakt.
Klopt denk ik wel. Ook alle elektrostaten die ze na de esl 63 hebben uitgebracht zijn onder water echt exacte kopieën van de 63. Zelfs voor de grotere 6-elements esl's hebben ze niets aangepast aan de elektronica en de delay lines. Waardoor er niet zo heel veel klopt van die dingen.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Heb zelf lange tijd met de 63 gespeeld op een 33-303 combi. Echt een heel fijne combinatie waar je lang naar kon luisteren zonder vermoeienis. En met de 303 als aansturing kon je met een gerust hart de beveiliging begrenzer van de 63 er uit halen. Mahja, die 63 folies slijten en reviseren was mij toen te duur. Zelf wel aardig wat 303 gereviseerd. Met name voor de grotere elco's stopten zo ook toen al een goedkoop partijtje surplus er in als dat voorbij kwam :D Maar het concept van de 303 was gewoon heel goed doordacht. Eigenlijk een van de eerste HiFi versterkers waar breedbandige CFB was toegepast.

Leuk dat zelf wikkelen van ESL trafo's. Die C-kernen waren al een hele verbetering op E-kernen. Maar de laagste spreidingszelfinductie krijg je toch alleen maar als je echt alle ijzer bedekt met wikkelingen. En dat gaat alleen maar met toroïde kernen. Daar nog eens wat mee gedaan?
90000006

Bericht door 90000006 »

Nee, een ringkern wikkelen is nog wel een stapje lastiger. Om daar een apparaat voor te knutselen dat zonder problemen een paar duizend windingen 0,05 of 0,1 mm kon leggen, in laagjes, met een pakket isolatie tussen elke laag, dat zag ik niet zo zitten. Vandaar de keuze voor de c-kernen.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Pjotr schreef: wo 04 dec 2024, 13:46
Brug wel vervangen door Schottky? Anders heeft het weinig nut.
Bestaan er eigenlijk wel brugcellen met Schottky dioden ?
Ik heb ze in ieder geval nog nooit gezien.
tigradekat

De brugcellen in Schottky uitvoering ken ik ook niet. Ik heb ze gewoon vervangen voor het geval dat al die extra elco capaciteit de inrush current limiet van de bestaande brugcellen zou benaderen. Meer een gevalletje onderbuik in de trant van "baat het niet dan schaadt het niet". 1,50 per stuk, paste in het budget :)
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Niet voor zover ik weet Ray. Zul je met losse (geïsoleerde) TO220 moeten doen. Er zijn wel snelle HyperFRED soft recovery bridges, van IXYS b.v. https://nl.mouser.com/c/semiconductors/ ... e%20Bridge Die maken al aanzienlijk minder herrie dan standaard bruggen, b.v.:
VBE 26-06.pdf
(182.31 KiB) 24 keer gedownload
Het gaat ook niet om de stroom, snelle dioden maken veel minder HF herrie dan standaard dioden. En daarmee minder achtergondruis en minder storing op de FM. Maar of je het met de 606 gaat merken is de vraag ;)
tigradekat

Ah, zo zou het kunnen ja. Maar dan zou ik kunstgrepen moeten uithalen om die kwijt te kunnen.

Ik heb de diodes op de bordjes wel vervangen door ultrasnelle:
https://nl.mouser.com/ProductDetail/STM ... oW7Q%3D%3D
paulebappie

Bericht door paulebappie »

De 66 pre staat bekend om de slechte soldering van de via's (onder het display). Ik begrijp uit je verhaal dat hij het nog doet, mocht je deze ook onderhanden nemen even de via's preventief van nieuw soldeer voorzien.
tigradekat

Bedankt voor de heads-up, maar voor nu heb ik een tevreden klant :)
20241205_195836.jpg
tigradekat

Oh no, trouble in paradise!

Vorige week melde mijn maat voor wie ik de versterker heb gereviseerd dat één kanaal heel heet werd en begon te brommen. Mijn vermoeden: Eindtorren naar de vaantjes Enfin, de versterker staat dus weer om mijn werktafel. Beetje dom van mij: Ik sluit de eindtrap als een domme koe gewoon aan op het lichtnet, en kijk wat er gebeurt als ik de schakelaar om zet... Vlam, zekering van het linker kanaal er uit. Juist. logisch ook.

Eerste vemoeden blijkt juist: Van het linkerkanaal zijn twee vermogens transistors kapot. Na overleg meteen maar alle eindtorren vervangen. Verder kan ik geen fouten ontdekken, diodes en zekeringen allemaal oke, bruggelijkrichters ook.

Dan toch maar eerst de zekeringen van beide kanalen er uit en een 50W lamp als korsluitingsbeveiliging op de zekeringhouder. Er gebeurt niets: Geen spanning op de primary van de trafo. Oorzaak blijkt een overleden zekeringautomaat.

Die heb ik nu dus gebypassed, en bij inschakelen brand de lamp zachtjes (alleen rechter kanaal aangesloten nu). Volgens mij is de lamp ondergedimensioneerd: De versterker is 140W aan 8 ohm per kanaal. Dus duid het zachtjes branden niet op kortsluiting he? Een 100W lamp zal uit zijn vermoed ik maar die heb ik niet liggen. Ik ben huiverig om er weer een zekering tussen te zetten...

Met de lamp er in meet ik 27 volt en 25 volt respectievelijk op de twee condensatoren. ook op de twee grotere condensatoren op de printplaat meet ik deze waardes. DC offset op de speakeruitgangen is 0,3mV, niks word heet of warm.

Gewoon proberen met een zekering dan maar?

UPDATE: Hij doet het weer! :) Vaak ben je te bang he! :sure: Tzt de zekeringautomaat nog even vervangen, maar er is weer muziek :rock:

Oh en de oorzaak van dit alles? Kortsluiting in een fancy coax luidsprekerkabel.... Helaas is daar ook mijn Unison Research Unico inmiddels door overleden, die had ik uitgeleend aan hem ter overbrugging terwijl ik de Quad zou herstellen...

Nog wat plaatjes van de reparatie:
20250203_122504.jpg
20250203_122508.jpg
20250203_122536.jpg
20250203_132847.jpg
Plaats reactie