Ik heb de eindversterker op verzoek een beurtje gegeven, en ik vind het leuk een verslagje met jullie te delen
Hier de versterker in originele staat. Let op de bekabeling: erg treurige 0,5mm2 draadjes
Allereerst: Een veel voorkomend issue met de 606 MKI is een mechanisch zoemende trafo. Dit is een 400VAC "dubbele C" trafo (die in de MKII versie uiteindelijk vervangen is door een ringkerntrafo)
Om deze mechanische zoem zoveel mogelijk tegen te gaan heeft Quad de trafo in latere MKI versies in een soort schuimrubber opgehangen. Dit schuimrubber vergaat echter in de loop der tijd, en zorgt voor een losliggende trafo...
Het positieve is dat dit exemplaar mechanisch doodstil is. De speciale schuimrubberen ophanging was alleen wel compleet vergaan. Wat een kleverige troep is dat zeg. Dus eerst de versterker helemaal gedemonteerd en schoongemaakt:
Op Aliexpress vond ik mooi siliconen plaatmateriaal, een ideale vervanger:
Het trafo probleem was dus gefixed, maar ja, nu we toch bezig zijn: Een bedrijfje genaamd DADA verkocht ooit een mooi gedocumenteerde upgrade kit voor deze versterker, het leek ons de moeite waard om de versterker dan ook maar van deze upgrade te voorzien.
Deze kit vervangt een aantal koolfilm weerstanden voor metaalfilm exemplaren, condensators op verschillende locaties worden vervangen door exemplaren met betere specs (Silver Mica, MKP ipv MKT, electrolytische exemplaren met lagere ESR / hogere capaciteit). De kit is er niet meer, maar de onderdelen zijn uiteraard makkelijk bij Mouser te verkrijgen. Extra voordeel: Ik kan lekker uitgebreid per onderdeel de uitvoering met de beste specs uitzoeken
De driver boards voor de upgrade:
onderdelen desolderen:
Nieuwe componenten geplaatst:
Ook besloten we de 6800uF filter elco's te vervangen door exepmplaren met meer capaciteit, in de MKI zijn deze wat mager gedimensioneerd, wat je merkt in de lage registers.
Uiteindelijk eindigde ik mijn zoektocht voor geschikte kandidaten bij Kemet ALC80's van maar liefst 22.000uF per stuk.... totale overkill, maar deze passen, en kosten ook niet de wereld.
De specs van deze elco's zijn verder erg mooi, lage ESR, hoge max rimpelstroom, lange levensduur, what's not to like? Dan ook maar de bruggelijkrichters upgraden naar 50A/1000V exemplaren.
Brugelijkrichters geplaatst:
Hermonteren van de boardjes met koppel Ctjes en zekeringhouders en monteren elco's:
En klaar! Was een leuk projectje!