Gitaarversterker 2 en 3 - Trainwreck Express
Moderator: Beheerdersteam
Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express
Word erg mooi zo alleen snap ik het plaatje niet het is toch een trainwreck.
Zou dan onderstaand plaatje niet beter op zijn plek zijn?
Zou dan onderstaand plaatje niet beter op zijn plek zijn?
Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express
Ja die had ik ook gespot.
Na wat overpeinzingen toch maar een ander gekozen.
Past ook beter bij het geheel.
Vandaag het frontje alu zwart gespoten.
De temperatuur buiten was net goed genoeg.
Buiten spuiten en dan als de weerga naar binnen,waar de kachel brand,was net genoeg om geen sinaasappel huid te krijgen en de verf toch voldoende te laten vloeien.
Na wat overpeinzingen toch maar een ander gekozen.
Past ook beter bij het geheel.
Vandaag het frontje alu zwart gespoten.
De temperatuur buiten was net goed genoeg.
Buiten spuiten en dan als de weerga naar binnen,waar de kachel brand,was net genoeg om geen sinaasappel huid te krijgen en de verf toch voldoende te laten vloeien.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express
Mooi gedaan Demo, die foto op canvas. Alleen is het niet wat gevoelig voor beschadiging zo?
Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express
Mooi geworden hoor! Eigenlijk had je op de foto gelijk de aanduiding voor de knoppen e.d. mee kunnen laten lopen
Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express
Ik denk dat het meevalt,het voelt aan als vinyl en was goed te plakken met contactlijm ,bison of pattex .
Pattex van de Action deed het erg goed op de randen.
Tja het is allemaal proberen.
Is een idee,maar wilde het een beetje minimaal houden,met het oog op het origineel.
Weet nog niet hoe het uiteindelijk wordt,gaande weg ontstaat het wel. (het kan snel,te worden)
Nu de achterkant nog voorzien van belettering en een frisse laklaag dan kunnen we eindelijk naar de ingewanden van dit object.
Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express
Schijt weer vandaag,
Niet het weer om wat spuitwerk te doen.
Dan maar wat kleine dingen.
Kreeg een idee om de standaard knoppen om te zetten naar iets unieks.
Kwam er achter dat sommige plaksteentjes de afmetingen hadden (16mm) van de bovenkant van de standaard knoppen
Besteld en gepast.
Dat past.
Even verder met dat DECAL papier op de achterplaat.
De blanke laklaag moet nog maar even wachten. 
Niet het weer om wat spuitwerk te doen.
Dan maar wat kleine dingen.
Kreeg een idee om de standaard knoppen om te zetten naar iets unieks.
Kwam er achter dat sommige plaksteentjes de afmetingen hadden (16mm) van de bovenkant van de standaard knoppen
Besteld en gepast.
Dat past.
Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express
Dan nog wat technische overpeinzingen
Eigenlijk is deze Cesspool Trainwreck ontworpen voor een dubbelspoels gitaar element een Humbucker genaamd,er staat dan een spoel in tegenfase om storingen tegen te gaan.
Nu heb ik zelf een Fender Telecaster,wat enkel spoels elementen heeft,en daar mee meer hoog geeft dan een dubbelspoels element maar minder volume.
Ik heb even een klein onderzoek gedaan naar wat nu eigenlijk het Fender geluid maakt in een versterker,denk aan bv. Dire straits,pink floyd etc..
Als je grof weg de versterker schakelingen naast elkaar zet(Fender en Marshall) dan is er in wezen weinig verschil.
Als je dan verder inzoomt dan is er een verschil
En dat verschil zit in de toonregeling.
Als je teruggaat naar de moeder van alle versterkers,,de Fender BassMan,, dan zie je het geheim...........
De slope weerstand in de toonregeling is 100K en de bas condensator is 100nF!!!
In de tekeningen van de eerste Fender Bassman staat een 22nF vermeld.
Marshall jatte het ontwerp van Fender en bouwde zijn eigen cloon met 22nF,dat dachten ze.(grapje van Fender)
Wat doet nu die 100nF naar de Baspot i.p.v. 22nf ?
De 100nF te samen met de 250pF condensator naar de Trebble (hoge tonen) pot vormen een fase verschuiving in het geluid.
Waardoor je een effect krijgt dat er eigenlijk 2 gitaren aan het spelen zijn.
Dit was de oplossing van Leo Fender om een elektrische gitaar voller te laten klinken.
Dit was een beetje in Jip en Janneke hoe het zit.
Een ander verschil is dat de toonregeling in een Fender of kloon, laagomig wordt aangestuurd.
En laagomig wil zeggen via een Kathode volger i.p.v. via een aftakking op de Annode van de voorgaande buis.
Als ik het schema van de Cesspool trainwreck bekijk wordt de toonregeling niet laagomig aangestuurd maar vanuit de Anode.
De tweede voorversterkerbuis wordt maar voor de helft gebruikt,dus er is 1 buishelft over om als kathode volger gebruikt te worden

In het schema staat de MID potmeter aangestuurd op de Loper dit beïnvloed bij verstellen minder het hoog en de bas.
Eigenlijk is deze Cesspool Trainwreck ontworpen voor een dubbelspoels gitaar element een Humbucker genaamd,er staat dan een spoel in tegenfase om storingen tegen te gaan.
Nu heb ik zelf een Fender Telecaster,wat enkel spoels elementen heeft,en daar mee meer hoog geeft dan een dubbelspoels element maar minder volume.
Ik heb even een klein onderzoek gedaan naar wat nu eigenlijk het Fender geluid maakt in een versterker,denk aan bv. Dire straits,pink floyd etc..
Als je grof weg de versterker schakelingen naast elkaar zet(Fender en Marshall) dan is er in wezen weinig verschil.
Als je dan verder inzoomt dan is er een verschil
En dat verschil zit in de toonregeling.
Als je teruggaat naar de moeder van alle versterkers,,de Fender BassMan,, dan zie je het geheim...........
In de tekeningen van de eerste Fender Bassman staat een 22nF vermeld.
Marshall jatte het ontwerp van Fender en bouwde zijn eigen cloon met 22nF,dat dachten ze.(grapje van Fender)
Wat doet nu die 100nF naar de Baspot i.p.v. 22nf ?
De 100nF te samen met de 250pF condensator naar de Trebble (hoge tonen) pot vormen een fase verschuiving in het geluid.
Waardoor je een effect krijgt dat er eigenlijk 2 gitaren aan het spelen zijn.
Dit was de oplossing van Leo Fender om een elektrische gitaar voller te laten klinken.
Dit was een beetje in Jip en Janneke hoe het zit.
Een ander verschil is dat de toonregeling in een Fender of kloon, laagomig wordt aangestuurd.
En laagomig wil zeggen via een Kathode volger i.p.v. via een aftakking op de Annode van de voorgaande buis.
Als ik het schema van de Cesspool trainwreck bekijk wordt de toonregeling niet laagomig aangestuurd maar vanuit de Anode.
De tweede voorversterkerbuis wordt maar voor de helft gebruikt,dus er is 1 buishelft over om als kathode volger gebruikt te worden
In het schema staat de MID potmeter aangestuurd op de Loper dit beïnvloed bij verstellen minder het hoog en de bas.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express
Nou ik denk dat het niet helemaal waar is, haha.
Dat is enkel misschien de moeder van Marshall versterkers.
Er zijn genoeg mensen die een single coil gitaar (strat, tele etc) gebruiken op een Twin Reverb, Champ etc.
Die hebben allemaal de typische Fender tone-stacks.
De controls en gedrag van de tone stacks zijn ook wel heel anders.
Ook VOX-versterkers hebben een totaal andere tone-stack.
Uiteindelijk komt het er allemaal op neer welke klank en hoeveel gain/vervorming je wilt.
Weinig geheimen hier, enkel ander smaakje en variatie.
Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express
Zat al een tijdje op je reactie te wachten,bedankt hier kan ik wat mee.
Denk je dat die kathode volger daar gaat werken,of heeft het nog een diode of neon lampje nodig van rooster naar kathode of toch maar een condensator tussen de eerste en tweede buis?
Vandaag de achterkant van een laklaag kunnen voorzien,met de snelle methode ,voorverwarmen op de CV radiator,snel buiten spuiten en snel weer op de radiator.
Denk je dat die kathode volger daar gaat werken,of heeft het nog een diode of neon lampje nodig van rooster naar kathode of toch maar een condensator tussen de eerste en tweede buis?
Vandaag de achterkant van een laklaag kunnen voorzien,met de snelle methode ,voorverwarmen op de CV radiator,snel buiten spuiten en snel weer op de radiator.
Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express
Ondertussen heb ik hier een heel pallet aan smaakmakers liggen,Philips,mini wat,mullard,telefunken,siemens,dus we kunnen nog een potje kokenUiteindelijk komt het er allemaal op neer welke klank en hoeveel gain/vervorming je wilt.
Weinig geheimen hier, enkel ander smaakje en variatie.
Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express
Nu is een gitaarversterker wel het pannetje waar je mee kookt, niet het gerecht zelf
Op dat vlak is de ene Fender Twin ook niet de andere. Hoelang is dat ding al niet op de markt? Vertoef zo af en toe nog wel eens tussen gitaristen en die kunnen mij daar een potje over door ouwenelen 
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express
Het gaat sowieso werken, aangezien dit deels is wat Marshall etc doet.democles schreef: ↑do 28 nov 2024, 21:59Zat al een tijdje op je reactie te wachten,bedankt hier kan ik wat mee.
Denk je dat die kathode volger daar gaat werken,of heeft het nog een diode of neon lampje nodig van rooster naar kathode of toch maar een condensator tussen de eerste en tweede buis?
Vandaag de achterkant van een laklaag kunnen voorzien,met de snelle methode ,voorverwarmen op de CV radiator,snel buiten spuiten en snel weer op de radiator.
Of je het mooi vindt klinken is kwestie van experimenten.
Als ik even heel praktisch beide schema's vergelijk, heeft de eerste een oneven aantal triodes.
Wat betekent dat je er sowieso een over hebt?
Hoe dan ook zou je daar bv een schakelaar voor kunnen gebruiken. Wanneer er nog een triode over is, is dat iets makkelijker te implementeren.
Een triode niks laten doen vind ik persoonlijk nogal zonde.
Dan maak ik liever of een 2e kanaal of iets simpels als een tremolo oid.
edit: helemaal Marshall is dit niet trouwens, daar zit de tone stack helemaal aan het einde, vlak voor de fase draaier.
Doet me een beetje aan Koch denken zo of misschien een Laney.
Laatst gewijzigd door OWC op vr 29 nov 2024, 10:50, 1 keer totaal gewijzigd.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express
Ik zou daar persoonlijk niet heel veel van verwachten.democles schreef: ↑do 28 nov 2024, 23:20Ondertussen heb ik hier een heel pallet aan smaakmakers liggen,Philips,mini wat,mullard,telefunken,siemens,dus we kunnen nog een potje kokenUiteindelijk komt het er allemaal op neer welke klank en hoeveel gain/vervorming je wilt.
Weinig geheimen hier, enkel ander smaakje en variatie.![]()
Zie het als peper van een andere fabrikant/winkel.
Nuances.
Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express
Bedankt,jongens.
Geeft me weer moed om verder te gaan
Geeft me weer moed om verder te gaan
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express
Is het voorpaneel nu ook al af of niet?
Het is mij niet helemaal duidelijk wat nu het voor- en achterpaneel is namelijk.
Reden waarom ik het vraag is meer van, als we toch kennelijk een triode over hebben, dan kunnen we net zo goed even nadenken om wat aan te passen.
Het is mij niet helemaal duidelijk wat nu het voor- en achterpaneel is namelijk.
Reden waarom ik het vraag is meer van, als we toch kennelijk een triode over hebben, dan kunnen we net zo goed even nadenken om wat aan te passen.
Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express
Een Train Wreck Twin? Mwah, als het je stoort dat een triode lantefantert kun je altijd nog 2 trioden aan de ingang parallel zetten. Heb je gelijk een les versterker met 2 ingangen voor 2 gitaren 
Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express
Voor en achter paneel zijn af.
Dus geen aanvullende gaten meer.
Wordt 1 ingang.
Evt. aanvullende schakelaars kunnen nog achter bovenop het chassis.
Dus geen aanvullende gaten meer.
Wordt 1 ingang.
Evt. aanvullende schakelaars kunnen nog achter bovenop het chassis.
Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express
Eerst ook maar even gemeten wat de trafo doet onbelast.
340V AC das mooi
Dan ook maar even kijken of de negatieve biasregeling werkt.
En dat gaat goed van een dikke min 50V tot beneden de min 30V. Min 30V was het streven voor de TW.
340V AC das mooi
En dat gaat goed van een dikke min 50V tot beneden de min 30V. Min 30V was het streven voor de TW.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express
Die ‘are you nuts’, was dat niet Back to the future?
of een variant erop.
Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express
In the introduction to Michael Jackson's 1991 video for the song, a young kid (Macauley Culkin) plays an air guitar to loud music in his room, ending by sliding on his knees to a sustained high note (like the ending to Marty's dance performance). When the kid's father tells him to stop, because the music is "too loud" (the Battle of the Bands judge's complaint), the kid, imitating Marty using Doc's amplifier, pushes two huge speakers into the living room, followed by closeups of plugging the guitar into the speakers, and turning the volume knob from "loud" to "louder" and then to "are you NUTS!?!" He strikes a loud power chord on the guitar, which sends his seated father flying up and through the roof.
Waarschijnlijk geen toeval.
