Eigen open baffle project

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Eigen open baffle project

Bericht door Shadow »

Ah zo
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Eigen open baffle project

Bericht door Marp »

beijert schreef: zo 13 okt 2024, 19:23
Zijn opzet? Of die van pure audio projects?
Van Daudio. Behalve dat de afgeronde panelen en het specifieke frame onmiskenbaar die van de Daudio MOB 2.5 zijn, gaf Bas ook duidelijk aan dat dit zijn basis was. Daar kan toch geen misverstand over bestaan, lijkt mij.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Eigen open baffle project

Bericht door beijert »

Ja, prima toch? Een iets grotere radius op de hoeken van de panelen die je in de draagconstructie terugziet.

Als je daar moeilijk over gaat doen wanneer een hobbyist zoiets voor zichzelf maakt lijk je niet veel vertrouwen te hebben in je eigen producten. Dat je niets gaat voorkauwen en materialen leveren is logisch want het is geen DIY pakket, het ging vooral om de laatste opmerking.

Maar voor hetzelfde geld leest de kritiek een stuk zwaarder dan het bedoeld is.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Eigen open baffle project

Bericht door satefan »

In VituixCAD kun je per driver meerdere metingen uploaden en geeft je dan per meting aan onder welke hoek deze genomen is. Vervolgens kun je een plot van de directivity maken.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Eigen open baffle project

Bericht door jeroen_d »

Marp schreef: zo 13 okt 2024, 19:02
Welke argumenten je ook aandraagt: de bedenker van een specifiek model frame met modulaire panelen mág er natuurlijk iets van vinden als zijn opzet 1:1 wordt gekopieerd. Daar valt moeilijk iets tegenin te brengen.
Precies. Dat is ook het enige, ik vind er iets van. Aan de ene kant is het een compliment zoals Henkjan aangeeft, aan de andere kant wringt het een beetje als het teveel een kopie wordt. Verder niks aan de hand, ik wens hardbats veel plezier met het project.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Eigen open baffle project

Bericht door jeroen_d »

hardbats schreef: zo 13 okt 2024, 19:29
Mijn intentie is niet om het ontwerp 1 op 1 te kopiëren. Dat zou ik niet eerlijk vinden tegenover een commercieel ontwerp van een forumlid.
Daarom probeer ik met andere drivers, een andere voet, een kanteling in het ontwerp het toch te onderscheiden van de MOB2.5. Ik zal ook zeker niet ontkennen dat het ontwerp hierop gebaseerd is. Voor het design en de klank niets dan volle lof voor Daudio.
Ik hoop dat het geen probleem is voor Jeroen, is dat wel het geval een haal ik dit van het forum af.
Absoluut niet nodig dus, geen probleem verder, veel plezier!
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Eigen open baffle project

Bericht door hardbats »

Omdat ik minder vertrouwen heb in mijn houtbewerkings skills dan in mijn metaalbewerkings skills heb ik gekozen om het dragende frame van staal te gaan maken en het hout slechts ter decoratie. Het valt me nog alles mee wat zo'n staal frame kost als je dat in stukken laat lasersnijden.

De bodemplaat wordt 10mm. De rest wordt 4mm.
5e1e3e11-65d2-4e94-a153-691247f7c4f4.PNG
fa9ba6d2-ebaa-43a0-8d00-71ca7df100d6.PNG
9259f0c7-be61-4f24-a874-cc33fd3b1961.PNG
bdd5e4fb-1b31-4fc1-9101-bd9a1f1bab55.PNG
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Eigen open baffle project

Bericht door Marp »

Dat wordt zo wel lekker star. Had je daarom al overwogen om ook het middelste montagevlak buigarm te maken door het als T-profiel uit te voeren met een smalle strip haaks achterop?
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Eigen open baffle project

Bericht door hardbats »

Welk middelste montagevlak bedoel je?
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Eigen open baffle project

Bericht door Marp »

De strip die beide wooferpanelen verbindt. Misschien is het trouwens ook wel mooi om daar eveneens 10mm toe te passen.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8109
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Eigen open baffle project

Bericht door Kappa7 »

Je zou ook dat zelfde kunnen doen met een hoek profiel aan de zijkanten en onder en boven van het frame.
Je hebt dan een montage rand rondom wad de boel gelijk veel sterker maakt.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Eigen open baffle project

Bericht door hardbats »

Ik heb niet genoeg ruimte rond de woofers om een hoekprofiel te gebruiken.
De middelste brace zou ik wel in 10mm dik kunnen uitvoeren al denk ik niet dat het veel toe voegt omdat de kracht die hij op moet vangen in de andere richting werkt.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Eigen open baffle project

Bericht door Marp »

Wanneer ik ver inzoom op je tekening, meen ik op die strip 2 bevestigingspunten per paneel te zien. Deze bevinden nogal ver in de hoek, wat betekent dat de strip en het paneel over het grootste gedeelte van de breedte geen star geheel vormen. Zo'n ijzeren strip heeft nauwelijks bewegingsruimte nodig om een vervelende trilling tegen het paneel te kunnen veroorzaken. Kan je natuurlijk best dempen met iets ertussen, maar dat maakt de constructie niet steviger. Aangezien de rest zo'n rigide constructie lijkt te worden, zou het best zonde zijn om op dit punt weer wat in te leveren.
Screenshot 2024-10-19 at 22-41-59 fa9ba6d2-ebaa-43a0-8d00-71ca7df100d6.PNG (PNG-afbeelding 1280 × 1024 pixels) - Geschaald (89%).png
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Eigen open baffle project

Bericht door hardbats »

Ik moet daar in het midden misschien ook een bevestiging met de baffle maken inderdaad. Goede tip.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Eigen open baffle project

Bericht door hardbats »

Alle drivers zijn binnen gekomen. Het freeswerk voor de baffles wordt volgende week uitgevoerd. Het staal wordt morgen besteld.
Het lijkt mogelijk te zijn dit voor 8 februari spelend te hebben!
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Eigen open baffle project

Bericht door Henkjan »

lekker vlot hè, maar 1 kastwand
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Eigen open baffle project

Bericht door hardbats »

Alleen gaan achterwand :wink:
En het staal frame maakt het toch ook wel wat ingewikkelder :lol:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Eigen open baffle project

Bericht door Barry2001 »

hardbats schreef: do 21 nov 2024, 18:25
Alle drivers zijn binnen gekomen. Het freeswerk voor de baffles wordt volgende week uitgevoerd. Het staal wordt morgen besteld.
Het lijkt mogelijk te zijn dit voor 8 februari spelend te hebben!
Zou een mooie aanvulling zijn 8 februari, het heeft zeker potentie, erg benieuwd.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Eigen open baffle project

Bericht door hardbats »

Ik denk dat het wel goed gaat komen voor 8 februari, in de grote ruimte net als vorig jaar met de Liionidas zou wel leuk zijn.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Eigen open baffle project

Bericht door Barry2001 »

Was dat kamer 1 waar je zat? Of 3, weet het niet meer.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Eigen open baffle project

Bericht door hardbats »

Kamer 1, tegenover chris.
IMG_20240203_154411.jpg
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Eigen open baffle project

Bericht door Barry2001 »

Prima, heb het alvast genoteerd in het luisterdag draadje. Succes met afbouwen!
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Eigen open baffle project

Bericht door hardbats »

Ik sta nu wel 2x in het lijstje :wink:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Eigen open baffle project

Bericht door Barry2001 »

Tis nog vroeg :oops:
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Eigen open baffle project

Bericht door hardbats »

De baffles zijn binnen. Ik liet bij deze man een setje MFT bladen maken en vroeg of hij dit ook kon doen op de CNC, het is toch hetzelfde materiaal. Zo gezegd, zo gedaan. Begint meteen ergens op te lijken :D
20241129_144439.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”