Eigen open baffle project
Moderator: Beheerdersteam
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Eigen open baffle project
Van Daudio. Behalve dat de afgeronde panelen en het specifieke frame onmiskenbaar die van de Daudio MOB 2.5 zijn, gaf Bas ook duidelijk aan dat dit zijn basis was. Daar kan toch geen misverstand over bestaan, lijkt mij.
Re: Eigen open baffle project
Ja, prima toch? Een iets grotere radius op de hoeken van de panelen die je in de draagconstructie terugziet.
Als je daar moeilijk over gaat doen wanneer een hobbyist zoiets voor zichzelf maakt lijk je niet veel vertrouwen te hebben in je eigen producten. Dat je niets gaat voorkauwen en materialen leveren is logisch want het is geen DIY pakket, het ging vooral om de laatste opmerking.
Maar voor hetzelfde geld leest de kritiek een stuk zwaarder dan het bedoeld is.
Als je daar moeilijk over gaat doen wanneer een hobbyist zoiets voor zichzelf maakt lijk je niet veel vertrouwen te hebben in je eigen producten. Dat je niets gaat voorkauwen en materialen leveren is logisch want het is geen DIY pakket, het ging vooral om de laatste opmerking.
Maar voor hetzelfde geld leest de kritiek een stuk zwaarder dan het bedoeld is.
Re: Eigen open baffle project
In VituixCAD kun je per driver meerdere metingen uploaden en geeft je dan per meting aan onder welke hoek deze genomen is. Vervolgens kun je een plot van de directivity maken.
Re: Eigen open baffle project
Precies. Dat is ook het enige, ik vind er iets van. Aan de ene kant is het een compliment zoals Henkjan aangeeft, aan de andere kant wringt het een beetje als het teveel een kopie wordt. Verder niks aan de hand, ik wens hardbats veel plezier met het project.
Re: Eigen open baffle project
Absoluut niet nodig dus, geen probleem verder, veel plezier!hardbats schreef: ↑zo 13 okt 2024, 19:29Mijn intentie is niet om het ontwerp 1 op 1 te kopiëren. Dat zou ik niet eerlijk vinden tegenover een commercieel ontwerp van een forumlid.
Daarom probeer ik met andere drivers, een andere voet, een kanteling in het ontwerp het toch te onderscheiden van de MOB2.5. Ik zal ook zeker niet ontkennen dat het ontwerp hierop gebaseerd is. Voor het design en de klank niets dan volle lof voor Daudio.
Ik hoop dat het geen probleem is voor Jeroen, is dat wel het geval een haal ik dit van het forum af.
Re: Eigen open baffle project
Omdat ik minder vertrouwen heb in mijn houtbewerkings skills dan in mijn metaalbewerkings skills heb ik gekozen om het dragende frame van staal te gaan maken en het hout slechts ter decoratie. Het valt me nog alles mee wat zo'n staal frame kost als je dat in stukken laat lasersnijden.
De bodemplaat wordt 10mm. De rest wordt 4mm.
De bodemplaat wordt 10mm. De rest wordt 4mm.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Eigen open baffle project
Dat wordt zo wel lekker star. Had je daarom al overwogen om ook het middelste montagevlak buigarm te maken door het als T-profiel uit te voeren met een smalle strip haaks achterop?
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Eigen open baffle project
De strip die beide wooferpanelen verbindt. Misschien is het trouwens ook wel mooi om daar eveneens 10mm toe te passen.
Re: Eigen open baffle project
Je zou ook dat zelfde kunnen doen met een hoek profiel aan de zijkanten en onder en boven van het frame.
Je hebt dan een montage rand rondom wad de boel gelijk veel sterker maakt.
Je hebt dan een montage rand rondom wad de boel gelijk veel sterker maakt.
Re: Eigen open baffle project
Ik heb niet genoeg ruimte rond de woofers om een hoekprofiel te gebruiken.
De middelste brace zou ik wel in 10mm dik kunnen uitvoeren al denk ik niet dat het veel toe voegt omdat de kracht die hij op moet vangen in de andere richting werkt.
De middelste brace zou ik wel in 10mm dik kunnen uitvoeren al denk ik niet dat het veel toe voegt omdat de kracht die hij op moet vangen in de andere richting werkt.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Eigen open baffle project
Wanneer ik ver inzoom op je tekening, meen ik op die strip 2 bevestigingspunten per paneel te zien. Deze bevinden nogal ver in de hoek, wat betekent dat de strip en het paneel over het grootste gedeelte van de breedte geen star geheel vormen. Zo'n ijzeren strip heeft nauwelijks bewegingsruimte nodig om een vervelende trilling tegen het paneel te kunnen veroorzaken. Kan je natuurlijk best dempen met iets ertussen, maar dat maakt de constructie niet steviger. Aangezien de rest zo'n rigide constructie lijkt te worden, zou het best zonde zijn om op dit punt weer wat in te leveren.
Re: Eigen open baffle project
Ik moet daar in het midden misschien ook een bevestiging met de baffle maken inderdaad. Goede tip.
Re: Eigen open baffle project
Alle drivers zijn binnen gekomen. Het freeswerk voor de baffles wordt volgende week uitgevoerd. Het staal wordt morgen besteld.
Het lijkt mogelijk te zijn dit voor 8 februari spelend te hebben!
Het lijkt mogelijk te zijn dit voor 8 februari spelend te hebben!
Re: Eigen open baffle project
Alleen gaan achterwand
En het staal frame maakt het toch ook wel wat ingewikkelder
En het staal frame maakt het toch ook wel wat ingewikkelder
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Eigen open baffle project
Zou een mooie aanvulling zijn 8 februari, het heeft zeker potentie, erg benieuwd.
Re: Eigen open baffle project
Ik denk dat het wel goed gaat komen voor 8 februari, in de grote ruimte net als vorig jaar met de Liionidas zou wel leuk zijn.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Eigen open baffle project
Prima, heb het alvast genoteerd in het luisterdag draadje. Succes met afbouwen!
Re: Eigen open baffle project
De baffles zijn binnen. Ik liet bij deze man een setje MFT bladen maken en vroeg of hij dit ook kon doen op de CNC, het is toch hetzelfde materiaal. Zo gezegd, zo gedaan. Begint meteen ergens op te lijken
