Inschakelvertragingsperikelen.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Inschakelvertragingsperikelen.

Bericht door pompebled »

Ik heb een zevental van deze printjes liggen, die geen van allen werken zoals het zou moeten.
Degenen die wél werken schakelen het relays direct, zonder vertraging, wat het nutteloos maakt als anti dreun bij het inschakelen van de versterker speaker.

In het verleden heeft Anne me hier al eens mee geholpen door het plaatsen van twee diodes en het doorhalen van een printspoor:
Inschakelvertraging 02.jpg
Inschakelvertraging mod01.jpg
(De elko over de voeding heeft met het functioneren niks te maken, die zit er omdat er een gelijkrichter zonder elko voor zit op de versterker waar de print momenteel woont.)
Ik kan het betreffend topic echter niet meer terug vinden.
Als klap op de pudding kan ik de waarde van de kleine diode over de instelpot niet lezen zonder 'm los te solderen en zelfs dan maken mijn slechter worden ogen het niet gemakkelijk...

Ik heb de leverancier al op de hoogte gesteld, en die willen natuurlijk een videootje van de zeven niet werkende inschakelvertragingen. Daar zal ik waarschijnlijk wel aan moeten geloven wil ik m'n geld terug, tijdrovende bezigheid.
Ondertussen heb ik een mooie groepsfoto van de zeven niet werkende dwergen, heihoo!
seven malfunctioning delays.jpg
Groeten, Jan.
Laatst gewijzigd door pompebled op di 26 nov 2024, 14:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20408
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Inschakelvertragingsperikelen.

Bericht door Shadow »

Dat er 1 niet werkt kan ik me voorstellen, als er 7 niet zouden werken ga ik me afvragen of ik niet het probleem ben...
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Inschakelvertragingsperikelen.

Bericht door pompebled »

Dat is natuurlijk ook door mij heen gegaan, maar niet alle bordjes reageren hetzelfde:
Voeding, een regelbare labvoeding ingesteld op 12V voor de eerste vijf en een 9V AC RKT met gelijkrichter, iets van 11,8V DC na gelijkrichting voor de laatste twee. Onder last zakt de 11,8 naar 11,2V.

-1) eentje lijkt een werkende delay te hebben, als de tijd verstreken is gaat het blauwe ledje aan, maar trekt het relais niet aan, hier zit sluiting in de spoel van het relais.
-2) eentje schakelt de blauwe led direct aan, het relais trekt aan en direct gaat het ledje weer uit en valt het relais ook weer af, dit herhaalt zich tot ik de stroom er af haal, na een aantal keren proberen wordt het een nummer 3).
-3) drie stuks schakelen direct het relais, geen delay instelbaar.
-4) eentje werkte één keer zoals het hoort, de blauwe led gaat branden nadat de delay verstreken is en het relay komt op. Helaas is dit éénmalig geweest, bij volgende pogingen trekt het relais direct aan, geen delay.
-5) bij twee gaat het rode ledje aan, maar gebeurt er verder niks.

Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20408
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Inschakelvertragingsperikelen.

Bericht door Shadow »

Waar komen die dingen dan vandaan en wat geeft jou het vertrouwen om hier netspanning mee te gaan schakelen dan? Ik zeg enkele reis naar het archief :hide:
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Inschakelvertragingsperikelen.

Bericht door pompebled »

https://nl.aliexpress.com/item/33016810 ... pt=glo2nld
Ik gebruik 'm alleen om de luidspreker vertraagd aan de versterkeruitgang te koppelen om de inschakeldreun te voorkomen, géén netspanning.

Het kleine formaat is ideaal voor kleine behuizingen waar een grotere stereo versie met DC detectie niet past...

Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20408
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Inschakelvertragingsperikelen.

Bericht door Shadow »

Ah zo
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: Inschakelvertragingsperikelen.

Bericht door Chocomel »

Uit de advertentie:
schema.png
Misschien een stomme vraag, maar heb je al geprobeerd om de instelpotmeter te verdraaien? Van de ene uiterste stand naar de andere is ongeveer 20 omwentelingen van de stelschroef. De potmeter bepaalt vermoedelijk samen met de elco de tijd. Op welke weerstand staat de potmeter nu ingesteld?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Inschakelvertragingsperikelen.

Bericht door ds23man »

Waarom blijf je dit soort baggerzooi kopen? :think: :think:
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Inschakelvertragingsperikelen.

Bericht door pompebled »

Chocomel schreef: do 21 nov 2024, 19:42
Misschien een stomme vraag, maar heb je al geprobeerd om de instelpotmeter te verdraaien? Van de ene uiterste stand naar de andere is ongeveer 20 omwentelingen van de stelschroef. De potmeter bepaalt vermoedelijk samen met de elco de tijd. Op welke weerstand staat de potmeter nu ingesteld?
Dat is geen stomme vraag; maar natuurlijk heb ik de potmeter(s) verdraaid, dat maakt niks uit bij de bordjes, die direct inschakelen.

Het bordje waarbij de delay wel werkt, maar het relais niet wordt bekrachtigd meet ik 50,7K, dat klopt wel ongeveer, want het duurt iets van vier seconden voor de blauwe LED aan gaat. Deze waarde wordt geleidelijk aan bereikt, het verdraaien van deze potmeter heeft ook invloed op de vertragingstijd.
De bordjes die direct het relais bekrachtigen, hebben alle mogelijke waarden tot 100K

Ik meet op de loper en de poot aan de kant van de stelschroef.

Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Inschakelvertragingsperikelen.

Bericht door ray5150 »

Soms worden er ook dingen verkocht met kapotte componenten erop.
Heb ook wel eens iets dergelijks gehad met een motor sturing pcb. Kapotte power tor. Een iets ander model van een andere verkoper werkte gewoon.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Inschakelvertragingsperikelen.

Bericht door Pjotr »

Of een kapot potmeterje. Laatst via Ali trimpotjes besteld voor een reparatie van een type/maat die niet courant te vinden is. Of bij Nellie met onevenredig bizarre bezorgkosten. 8 van de 10 stuks konden gelijk de prullenbak in. Lopertjes maakte helemaal geen contact. Slechts 2 deden het een beetje redelijk.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Inschakelvertragingsperikelen.

Bericht door ray5150 »

Waren dat van die blauwe meerslagen instelpotjes ?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Inschakelvertragingsperikelen.

Bericht door Pjotr »

Van die ronde 5mm enkelslags. Met een kruisgleufje bovenop voor de instelling. 10 voor 3 euries incl. verzenden. En het was er ook nog binnen 5 dagen! Wel die brakke er tijdelijk in gezet en later toch maar goede bij Mouser mee laten lopen.
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Inschakelvertragingsperikelen.

Bericht door pompebled »

Ik heb van de print(1) waarvan de delay wel werkt (blauwe led gaat vertraagd aan) en van eentje waar de delay niet werkt en het relais direct bekrachtigd wordt(2) de relais verwijderd.

Als ik op print 2 meet op de plaatsen waar de spoel van het relais hoort, meet ik de 10,8V van de voedingsspanning.
Als ik datzelfde doe bij print 1, dan meet ik niks.

Zit ik in de goede richting als ik denk, dat de transistor op print 1 defect is?

Omwisselen met een werkend exemplaar lijkt me de volgende stap, maar hoe krijg ik die hagelslag los zonder de print en de transistor te beschadigen?

Groeten, Jan.
Piet1950
Berichten: 475
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 15:34
Locatie: Alblasserwaard

Re: Inschakelvertragingsperikelen.

Bericht door Piet1950 »

De werkspanning op de pinnen 2 en 6 van de 555 liggen in de regel tussen 1/3 en 2/3 van de voedingsspanning. Bij deze schakeling worden beide pinnen door de timing condensator naar de + voeding getrokken. De ervaring heeft mij geleerd, dat niet alle fabricaten van de 555 hier goed op reageren als de voedingsspanning zelf langzaam opkomt. Ik ontdekte uit het interne schema van de verschillende 555's dat een instelling voor een interne transitor bij het ene IC een weerstand stond, en bij het andere IC een stroombron. Dit laatste IC werkte niet goed, als de pinnen 2 en 6 bij het inschakelen van de voeding naar de +Vcc getrokken werden, en als tevens deze voeding langzaam opkwam. Als de voeding snel opkwam, werkte het IC wel.
Een lang verhaal, maar hoe schakel jij de voeding van je printjes? Schakel je de netspanning in, of schakel je de 12V naar je printje in? Probeer in ieder geval eens de 12V naar de print snel te schakelen.
Verder kan, als de potmeter op nul staat, de zaak ook niet werken. Er behoort toch nog wel een beetje weerstand over te blijven.
Bij mijn eigen timers staan de condensator altijd naar de min voeding. Dan speelt dit probleem niet.

Piet
50s timer.jpg
50s timer.jpg (24.13 KiB) 397 keer bekeken
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Inschakelvertragingsperikelen.

Bericht door ray5150 »

pompebled schreef: vr 22 nov 2024, 14:01
Omwisselen met een werkend exemplaar lijkt me de volgende stap, maar hoe krijg ik die hagelslag los zonder de print en de transistor te beschadigen?
Als je niet over spulletjes beschikt om SMD mee te verwerken zou ik daar niet aan beginnen.
Beter zou je er een paar kunnen slopen, om de relais en printconnectoren opnieuw te gebruiken, wat (trough hole) componentjes en een stuk gaatjesprint bestellen en daarmee bijvoorbeeld het schema van Piet1950 nabouwen.
(dan welk iets aangepast, 50 seconden lijkt me nogal lang voor een inschakelvertraging in jouw geval)
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Inschakelvertragingsperikelen.

Bericht door pompebled »

Piet1950 schreef: vr 22 nov 2024, 14:15
Als de voeding snel opkwam, werkte het IC wel.
Een lang verhaal, maar hoe schakel jij de voeding van je printjes? Schakel je de netspanning in, of schakel je de 12V naar je printje in? Probeer in ieder geval eens de 12V naar de print snel te schakelen.
Verder kan, als de potmeter op nul staat, de zaak ook niet werken. Er behoort toch nog wel een beetje weerstand over te blijven.
Mijn voeding komt óf van een eigen klein trafootje met bijbehorende gelijkrichting, of van een hulpwikkeling rond de hoofdtrafo met een kleine gelijkrichter. Beide komen rap op en vallen relatief snel af, omdat er geen grote elko's op zitten.
De printjes, die wél het relais bedienen reageren vrijwel direct bij het inschakelen.
Helemaal als ik de voeding al ingeschakeld heb en de spanning dan met de draden op de verschillende aansluitterminals houd.

Geen van de zeven potmeters staan op nul, maar zelfs dan zou de kleinste vertraging een seconde moeten zijn, dat is bij de printjes waarvan de delay niet werkt, gewoon nul.

Helaas vanmiddag visite, dus geen gelegenheid verder te pielen...

Groeten, Jan.
Laatst gewijzigd door pompebled op di 26 nov 2024, 14:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Inschakelvertragingsperikelen.

Bericht door meanman64 »

Jan , ik heb ook een ontwerp van een inschakel vertraging welke werkt met de versterker trafo .
Zal het ontwerp even zoeken en doorsturen .
Ik gebruik deze veelvuldig . Hou je op de hoogte .
Gevonden
https://www.redcircuits.com/Page171.htm
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Inschakelvertragingsperikelen.

Bericht door meanman64 »

In real time
Bijlagen
IMG20241122181252.jpg
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Inschakelvertragingsperikelen.

Bericht door pompebled »

Is dat een bestaand print ontwerp, of heb je die zelf gemaakt?

Het zijn maar een handjevol componenten, dus dat lukt wel op een stukje gaatjesprint, maar ik heb maar weinig ruimte, dus hoe compacter, hoe beter...

Groeten, Jan.
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Inschakelvertragingsperikelen.

Bericht door pompebled »

Goed, het los solderen van de defecte transistor is gelukt, evenals het los solderen van één van een andere print.
Of ik daarbij de transistor beschadigd heb weet ik niet, het netto resultaat is hetzelfde als voor het omzetten; de blauwe led gaat aan als de delay verstreken is, maar ik heb nog steeds geen spanning op de aansluitingen voor het relais...

Groeten, Jan.
Piet1950
Berichten: 475
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 15:34
Locatie: Alblasserwaard

Re: Inschakelvertragingsperikelen.

Bericht door Piet1950 »

Ik bedacht net, dat ik dit printje weleens eerder gezien heb. En inderdaad, jaren geleden ook zelf dit printje gebruikt....
En het werkte prima.

Piet
KT88 ECC83 onderkant.JPG
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8119
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Inschakelvertragingsperikelen.

Bericht door Kappa7 »

Wat ik me nog even afvraag is, het in en uitschakelen van de verschillende printjes gaat niet gelijk.
Zou je niet mooier een circuit hebben wat de tijdsvertraging regelt en alle relais gelijk in en uit schakelt?
Lijkt me een nettere manier dan dat de kanalen 1 voor 1 aanspringen.
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Inschakelvertragingsperikelen.

Bericht door pompebled »

Piet1950 schreef: vr 22 nov 2024, 21:53
Ik bedacht net, dat ik dit printje weleens eerder gezien heb. En inderdaad, jaren geleden ook zelf dit printje gebruikt....
En het werkte prima.
Daarom vind ik het ook zo bizar, dat ik nu zeven missers op een rij heb; meestal zit er wel eens een minkukel tussen maar nu helemaal geen één die normaal werkt...

Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Inschakelvertragingsperikelen.

Bericht door meanman64 »

pompebled schreef: vr 22 nov 2024, 19:59
Is dat een bestaand print ontwerp, of heb je die zelf gemaakt?

Het zijn maar een handjevol componenten, dus dat lukt wel op een stukje gaatjesprint, maar ik heb maar weinig ruimte, dus hoe compacter, hoe beter...

Groeten, Jan.
Het print ontwerp heb ik zelf gemaakt .
Als je Sprintlayout 6 gebruikt kan ik je de file doorsturen of de gerbers .
Eerst moet ik wel iets veranderen . Er is namelijk een gaatje van 1 van de BV transistors te klein en er is geen plaats om het groter te boren .
Ik loste het altijd op door elders een nieuw gaatje te boren maar netjes is het niet .
Laatst gewijzigd door meanman64 op zo 24 nov 2024, 12:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie