Start project: EL34 PP met ringkern OTP - zoek schema / ervaringen

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
filamentfreak
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 15 nov 2024, 23:37

Start project: EL34 PP met ringkern OTP - zoek schema / ervaringen

Bericht door filamentfreak »

Ik heb het plan opgevat om een EL Push-Pull te bouwen.
Omdat de OTP nogal bepalend is en niet goedkoop wil ik daar beginnen.
Ik overweeg een ringkern OTP van https://www.ringkerntrafo.nl/shop/high- ... trafo.html
of https://sklep.toroidy.pl/en_US/p/TTG-EL ... imilar/562
Ik heb online na dagen zoeken nog geen schema gevonden die een van deze trafo's toepast.

ZIjn er ervaringen met deze OTP's in het algemeen? En in combinatie met EL34?
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Start project: EL34 PP met ringkern OTP - zoek schema / ervaringen

Bericht door douwebakker »

Hallo, welkom op het forum. Jij bent toch Frits Kieftenbelt?
Op dit forum zul je genoeg buizenbouwers vinden.
Ik ga morgen wel even wat voor je opzoeken. Eerst even slapen.
Douwe Bakker
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Start project: EL34 PP met ringkern OTP - zoek schema / ervaringen

Bericht door Shadow »

Wat is een OTP eigenlijk?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Start project: EL34 PP met ringkern OTP - zoek schema / ervaringen

Bericht door Shadow »

filamentfreak schreef: vr 15 nov 2024, 23:50
Ik heb het plan opgevat om een EL Push-Pull te bouwen.
Omdat de OTP nogal bepalend is en niet goedkoop wil ik daar beginnen.
Ik overweeg een ringkern OTP van https://www.ringkerntrafo.nl/shop/high- ... trafo.html
of https://sklep.toroidy.pl/en_US/p/TTG-EL ... imilar/562
Ik heb online na dagen zoeken nog geen schema gevonden die een van deze trafo's toepast.

ZIjn er ervaringen met deze OTP's in het algemeen? En in combinatie met EL34?
Ik neem maar aan dat je met OTP de uitgangstransformator of UGT bedoeld?
Dit is een KT77 met die UGT;

viewtopic.php?t=29091
Driekwartgeleider
Berichten: 67
Lid geworden op: zo 18 aug 2024, 2:14

Re: Start project: EL34 PP met ringkern OTP - zoek schema / ervaringen

Bericht door Driekwartgeleider »

Ik heb die TTG-EL34PP van Toroidy ook wel eens voorbij zien komen in een EL34 Baby Huey. Maar er is vast nog wel meer te vinden.
filamentfreak
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 15 nov 2024, 23:37

Re: Start project: EL34 PP met ringkern OTP - zoek schema / ervaringen

Bericht door filamentfreak »

Excuus, met OTP (output transformer) bedoelde ik inderdaad een uitgangs trafo.

Top!, dank voor de link naar dat topic, ik dat allemaal lezen. Wellicht genoeg info voor mijn eerste opzet.
Ik ben niet Frits overigens, heb ik een inlognaam ban iemand anders verzonnen? Dan moet ik dat wellicht aanpassen.
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: Start project: EL34 PP met ringkern OTP - zoek schema / ervaringen

Bericht door Pcdg »

Dan moet je de letters nog even omdraaien. In het Engels is het OPT. Dat googelt makkelijker;-)
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: Start project: EL34 PP met ringkern OTP - zoek schema / ervaringen

Bericht door Pcdg »

Volgens mij staan er al een tijdje op MP UGT's voor EL34 en 6L6 achtigen. Twee van AE en enkele van een vintage Nederlands merk
Laatst gewijzigd door Pcdg op za 16 nov 2024, 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Start project: EL34 PP met ringkern OTP - zoek schema / ervaringen

Bericht door douwebakker »

filamentfreak schreef: za 16 nov 2024, 13:43
Excuus, met OTP (output transformer) bedoelde ik inderdaad een uitgangs trafo.

Top!, dank voor de link naar dat topic, ik dat allemaal lezen. Wellicht genoeg info voor mijn eerste opzet.
Ik ben niet Frits overigens, heb ik een inlognaam ban iemand anders verzonnen? Dan moet ik dat wellicht aanpassen.
Ohmsweetohm is altijd gebruikt door www.picbasic.nl. Vandaar.
filamentfreak
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 15 nov 2024, 23:37

Re: Start project: EL34 PP met ringkern OTP - zoek schema / ervaringen

Bericht door filamentfreak »

Op MP staat een Prova set, maar is helaas mono. Ik ga een stereo versterker maken.
Geprobeerd gebruikersnaam te wijzigen, maar dat kan alleen door account verwijderen en opnieuw beginnen.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2446
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Start project: EL34 PP met ringkern OTP - zoek schema / ervaringen

Bericht door timpert »

Leesvoer:
https://www.mennovanderveen.nl/images/o ... 0S2-NL.pdf
De 40PP6K0S is het Amplimo equivalent van de VDV6040PP
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Start project: EL34 PP met ringkern OTP - zoek schema / ervaringen

Bericht door Shadow »

filamentfreak schreef: za 16 nov 2024, 17:23
Op MP staat een Prova set, maar is helaas mono. Ik ga een stereo versterker maken.
Geprobeerd gebruikersnaam te wijzigen, maar dat kan alleen door account verwijderen en opnieuw beginnen.
Je kan het ook aan de mods vragen hoor :goedzo:
filamentfreak
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 15 nov 2024, 23:37

Re: Start project: EL34 PP met ringkern OTP - zoek schema / ervaringen

Bericht door filamentfreak »

Ik heb lang geleden een demo van Menno bijgewoond waar hij die trafo's demonestreerde.
Dat was best indrukwekkend, het is de reden dat vrouwlief akkoord is met dit project :lol:

Ik wilde zelf aanvankelijk voor EL12 gaan omdat het wat meer bij de tijdperiode past van radio's en spullen die ik hiet heb staan. Maar dat kreeg ik er niet door, de vorm van de EL34 moet het worden.
Ik heb net het hele topic KT77 PP met long tail fasedraaier gelezen, ik vind KT77 eigenlijk wel een optie.
Het idee om een 12SN7GT toe te passsen wordt ook gewaardeerd. Iets met vorm over functie...

Tja het is wel zo, die van Menno heeft ze gehoord ;-)
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Start project: EL34 PP met ringkern OTP - zoek schema / ervaringen

Bericht door Shadow »

Ik heb een KT77 pp gehad, erg mooie klank maar die van mij had kuren, nu een set KT88 monoblokken overgenomen en die gaan alles wat ik gehoord heb wel voorbij...
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: Start project: EL34 PP met ringkern OTP - zoek schema / ervaringen

Bericht door Pcdg »

https://link.marktplaats.nl/m2156579809 ... ialbuttons

Deze bedoelde ik (naast de Prova) en dit is een setje. Edit: geen ringkern natuurlijk, maar volgens mij was je nog in het stadium van overwegen :-)
filamentfreak
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 15 nov 2024, 23:37

Re: Start project: EL34 PP met ringkern OTP - zoek schema / ervaringen

Bericht door filamentfreak »

Ik heb eerst maar eens een setje BiasAutomaat printen besteld.
Trafo's twijfel ik nog over. Ik denk dat ik voor ringkern ga.

Ik twijfel nog over het schema, ik denk wel dat ik voor KT77 ga.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2446
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Start project: EL34 PP met ringkern OTP - zoek schema / ervaringen

Bericht door timpert »

Pcdg schreef: za 16 nov 2024, 22:04
https://link.marktplaats.nl/m2156579809 ... ialbuttons

Deze bedoelde ik (naast de Prova) en dit is een setje. Edit: geen ringkern natuurlijk, maar volgens mij was je nog in het stadium van overwegen :-)
Die twee trafo's lijken me verschillend.
Piet1950
Berichten: 475
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 15:34
Locatie: Alblasserwaard

Re: Start project: EL34 PP met ringkern OTP - zoek schema / ervaringen

Bericht door Piet1950 »

Als je met EL34 en ringkern wilt bouwen, heb ik hier nog een schema. Gebaseerd op Amplimo ringkern trafo's. Ik heb dit een paar jaar geleden ontworpen voor een kennis, die 2 monoblokken gebouwd heeft. En die al weer lang in gebruik zijn. Misschien kun je er ook wat mee.
(Een bedradingstekening heb ik ook nog ergens)

Piet
Marco versterker 21 nov.jpeg
Marco voeding 21 nov.jpeg
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2446
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Start project: EL34 PP met ringkern OTP - zoek schema / ervaringen

Bericht door timpert »

Kijk ook even in het "te koop gezien" topic:

viewtopic.php?p=2100866#p2100866

Weliswaar geen ringkern, maar ruime keus en nu een beetje afgeprijsd.
Driekwartgeleider
Berichten: 67
Lid geworden op: zo 18 aug 2024, 2:14

Re: Start project: EL34 PP met ringkern OTP - zoek schema / ervaringen

Bericht door Driekwartgeleider »

Piet1950 schreef: di 19 nov 2024, 10:38
Als je met EL34 en ringkern wilt bouwen, heb ik hier nog een schema. Gebaseerd op Amplimo ringkern trafo's. Ik heb dit een paar jaar geleden ontworpen voor een kennis, die 2 monoblokken gebouwd heeft. En die al weer lang in gebruik zijn. Misschien kun je er ook wat mee.
(Een bedradingstekening heb ik ook nog ergens
En daarom kan filamentfreak dus beter wachten met het kopen van OPT's, en eerst een ontwerp kiezen. Want anders kan zo'n UL niet meer.
Driekwartgeleider
Berichten: 67
Lid geworden op: zo 18 aug 2024, 2:14

Re: Start project: EL34 PP met ringkern OTP - zoek schema / ervaringen

Bericht door Driekwartgeleider »

Oeps, doelde eigenlijk op Kathode Feedback. Ik moet me ook niet met buizen bemoeien, geen verstand van.
Plaats reactie