Aangestoken door Barry2001 nixie avonturen.
viewtopic.php?t=23219
Voor de winter volgend ontwerp bij elkaar geschraapt.
Ik zou graag een klokje met nixies(u:min) in een doorzichtige kubus bouwen.
Als klok gbruik ik een DS3231 printje, Arduino nano besturing, HV print en 4 maal IN17 nixie buisjes die worden gemultiplext.
Mogelijk kleine smps 12V voeding.
@Barry2001 of iemand anders, zie ik nog iets over het hoofd of zijn er mogelijk verbeteringen van het schema mogelijk ?
Nixie IN17 klok
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: Nixie IN17 klok
Ik zou een HV schuifregister nemen. Hoef je niet te multiplexen en ben je ook meteen van je opto's en torren af. Helaas zijn dit soort componenten (bijvoorbeeld HV5122) alleen in SMD te bekomen. Met 32 bit kom je uit (0-2, 0-9, 0-5, 0-9).
Tjerk
Tjerk
Re: Nixie IN17 klok
Bedankt Tjerk voor de suggestie.
Ga ik mij in verdiepen.
Op dit moment ga ik zelf voor draad onderdelen. En dit concept is al bewezen.
https://www.hackster.io/whitebank/make- ... ase-3ef66d
https://projecthub.arduino.cc/whitebank ... ign-474fc6
De software is ook beschikbaar, dat maakt het een stuk handiger.
Onderdelen zijn ook goedkoop(behalve de nixie buizen).
Ga ik mij in verdiepen.
Op dit moment ga ik zelf voor draad onderdelen. En dit concept is al bewezen.
https://www.hackster.io/whitebank/make- ... ase-3ef66d
https://projecthub.arduino.cc/whitebank ... ign-474fc6
De software is ook beschikbaar, dat maakt het een stuk handiger.
Onderdelen zijn ook goedkoop(behalve de nixie buizen).
Re: Nixie IN17 klok
Meneer Ma (Aliexpress) heeft TQFP adapters naar DIP. Bedenk ook dat het er met een schuifregister veel mooier uitziet dan gemultiplext. Zo heb ik een nixieklok met IN18 buisjes en van die Russische 7447 IC's. Die is ook niet gemultiplext.
Ik denk dat die Duino code ook wel is om te katten naar schuifregister (alhoewel ik me verre houd van Duino's).
Wel goed dat je IN17's gebruikt. De iets grotere IN12 hebben een omgekeerde 2 voor 5 en dat is me toch een partij lelijk...
Tjerk
Ik denk dat die Duino code ook wel is om te katten naar schuifregister (alhoewel ik me verre houd van Duino's).
Wel goed dat je IN17's gebruikt. De iets grotere IN12 hebben een omgekeerde 2 voor 5 en dat is me toch een partij lelijk...
Tjerk
Re: Nixie IN17 klok
Dat is maar het idee omdat je het weet
Niemand hier in huis die zich er aan stoort. Je hebt wel gelijk, je moet die buisjes niet gaan multplexen. Ik stuur ze aan met een HV torretje vanuit een CPLD (waar ook de hele klok in zit) op de emitter. Kun je gelijk de stroom per segment goed instellen met het emitterweerstandje.
Re: Nixie IN17 klok
Dus jullie verwachten dat de buisjes gaan knipperen?
Ik heb al vaker de standaard K155N drivers gebruik, leek mij nu de tijd om multiplexen uit te proberen. Ook om de kosten laag te houden en met draadonderdelen zodat hij makkelijk is na te bouwen.
In 2015 volume indicator gemaakt alla Barry.
Ik heb al vaker de standaard K155N drivers gebruik, leek mij nu de tijd om multiplexen uit te proberen. Ook om de kosten laag te houden en met draadonderdelen zodat hij makkelijk is na te bouwen.
In 2015 volume indicator gemaakt alla Barry.
Re: Nixie IN17 klok
Je ziet het vanzelf. Zal niet gaan knipperen, maar over het algemeen vinden neonbuisjes hoge stroompieken bij een kleine duty cycle minder leuk.
