Nixie IN17 klok

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
RonnyB
Berichten: 228
Lid geworden op: za 03 feb 2024, 20:06

Nixie IN17 klok

Bericht door RonnyB »

Aangestoken door Barry2001 nixie avonturen.
viewtopic.php?t=23219

Voor de winter volgend ontwerp bij elkaar geschraapt.
Nixie IN17 Clock 1c.jpg
Ik zou graag een klokje met nixies(u:min) in een doorzichtige kubus bouwen.
Als klok gbruik ik een DS3231 printje, Arduino nano besturing, HV print en 4 maal IN17 nixie buisjes die worden gemultiplext.
Mogelijk kleine smps 12V voeding.

@Barry2001 of iemand anders, zie ik nog iets over het hoofd of zijn er mogelijk verbeteringen van het schema mogelijk ?
Laatst gewijzigd door RonnyB op do 31 okt 2024, 14:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Regenpak
Berichten: 142
Lid geworden op: di 08 aug 2023, 17:31
Locatie: Amsterdam West
Contacteer:

Re: Nixie IN17 klok

Bericht door Regenpak »

Ik zou een HV schuifregister nemen. Hoef je niet te multiplexen en ben je ook meteen van je opto's en torren af. Helaas zijn dit soort componenten (bijvoorbeeld HV5122) alleen in SMD te bekomen. Met 32 bit kom je uit (0-2, 0-9, 0-5, 0-9).

Tjerk
Gebruikersavatar
RonnyB
Berichten: 228
Lid geworden op: za 03 feb 2024, 20:06

Re: Nixie IN17 klok

Bericht door RonnyB »

Bedankt Tjerk voor de suggestie.
Ga ik mij in verdiepen.

Op dit moment ga ik zelf voor draad onderdelen. En dit concept is al bewezen.
https://www.hackster.io/whitebank/make- ... ase-3ef66d
https://projecthub.arduino.cc/whitebank ... ign-474fc6

De software is ook beschikbaar, dat maakt het een stuk handiger.
Onderdelen zijn ook goedkoop(behalve de nixie buizen).
Gebruikersavatar
Regenpak
Berichten: 142
Lid geworden op: di 08 aug 2023, 17:31
Locatie: Amsterdam West
Contacteer:

Re: Nixie IN17 klok

Bericht door Regenpak »

Meneer Ma (Aliexpress) heeft TQFP adapters naar DIP. Bedenk ook dat het er met een schuifregister veel mooier uitziet dan gemultiplext. Zo heb ik een nixieklok met IN18 buisjes en van die Russische 7447 IC's. Die is ook niet gemultiplext.

Ik denk dat die Duino code ook wel is om te katten naar schuifregister (alhoewel ik me verre houd van Duino's).

Wel goed dat je IN17's gebruikt. De iets grotere IN12 hebben een omgekeerde 2 voor 5 en dat is me toch een partij lelijk...

Tjerk
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Nixie IN17 klok

Bericht door Pjotr »

Dat is maar het idee omdat je het weet :D Niemand hier in huis die zich er aan stoort. Je hebt wel gelijk, je moet die buisjes niet gaan multplexen. Ik stuur ze aan met een HV torretje vanuit een CPLD (waar ook de hele klok in zit) op de emitter. Kun je gelijk de stroom per segment goed instellen met het emitterweerstandje.
Gebruikersavatar
RonnyB
Berichten: 228
Lid geworden op: za 03 feb 2024, 20:06

Re: Nixie IN17 klok

Bericht door RonnyB »

Dus jullie verwachten dat de buisjes gaan knipperen?

Ik heb al vaker de standaard K155N drivers gebruik, leek mij nu de tijd om multiplexen uit te proberen. Ook om de kosten laag te houden en met draadonderdelen zodat hij makkelijk is na te bouwen.

In 2015 volume indicator gemaakt alla Barry.
image.jpeg
image (1).jpeg
retronixie.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Nixie IN17 klok

Bericht door Pjotr »

Je ziet het vanzelf. Zal niet gaan knipperen, maar over het algemeen vinden neonbuisjes hoge stroompieken bij een kleine duty cycle minder leuk.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”