Deftige meetopstelling voor luisprekerparameters

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

timpert

Re: Deftige meetopstelling voor luidsprekerparameters

Bericht door timpert »

OWC schreef: wo 16 okt 2024, 23:02
Hangt het er maar vanaf welke definitie je daaraan vastknoopt.
Daarom houd ik me aan de definities uit IEC 60268-22 voor de "Small-signal lumped parameters". Dat is een standaard T&S model met als enige uitbreiding dat de Le is vervangen door Le + R2//L2, een vrij gebruikelijke verfijning. Het is niet het laatste woord in luidspreker modelleren maar het biedt wel houvast, en ik kan later altijd een ander model aan dezelfde data fitten als ik dat wil. Het is ook het model dat de meeste fabrikanten lijken te gebruiken in hun gepubliceerde datasheets, dus je kan een geldig vergelijk maken tussen de metingen en de datasheet.
kun je prima met de "oude" methode gelijksoortige metingen krijgen
Ik heb op de oude manier ook nette metingen kunnen doen, maar dat gerommel aan de conus was me een doorn in het oog. Je kan kiezen om bij hele kleine amplitude met de conus omhoog te meten zodat de zwaartekracht de massa op z'n plek houdt, of vastplakken (niet zo'n goed idee bij een papieren conus). Daarnaast moet je heel nauwkeurig de toegevoegde massa weten, anders gaat de methode alsnog de mist in. Gelukkig heb ik deze, dus dat zit wel snor.
Bij het originele filmpje zie ik trouwens dat je geen witte stickertjes gebruikt.
Klopt, de controller klaagt niet over slechte belichting en ook de signaal/ruis verhouding is zo'n 40 dB voor elke frequentiecomponent, dus dat vond ik in dit geval niet nodig. De controller geeft per meetwaarde statusinfo mee als je de meting digitaal uitleest, en die geeft geen problemen aan. Naast de eliminatie van de fout en ruis geïntroduceerd door DAC-kabel-ADC is dit nog een voordeel van digitaal uitlezen.

Note to self: het is luiDspreker met een D, niet luispreker en ook niet luidpreker...
timpert

Re: Deftige meetopstelling voor luisprekerparameters

Bericht door timpert »

De Reckhorn D165-200 is aangekomen. Deze woofer is gemeten met een echte Klippel opstelling, dus ik kan 'm als referentie gebruiken. Joepie!

Hier zit 'ie in de klem:
reckhorn.jpg
Ik heb de kleinsignaal metingen gedraaid met de volgende resultaten:
Screenshot 2024-10-21 112442.png
Screenshot 2024-10-21 112442.png (11.49 KiB) 384 keer bekeken
Belangrijke details: de omstandigheden waaronder de T&S parameters zijn gemeten zijn door de fabrikant niet opgegeven. Bij de Klippel data heb ik die gegevens wel. Mijn eerste meting (Timpert) heb ik tussen 5 Hz en 20 kHz gedaan, de tweede meting (Timpert2) tussen 1 Hz en 1650 Hz. Dat is het zelfde frequentiebereik als de Klippel meting, en dat verklaart ook waarom de schattingen van Le, L2 en R2 zo ver uit elkaar lopen tussen de metingen. Ik meet consistent een veel lagere resonantiefrequentie en navenant hogere Cms dan Klippel, dus wellicht is de woofer al een stuk "opgereckt" tussen de Klippel kleinsignaal meting en de mijne. BL waarde komt vrij netjes overeen, Rms waarde wijkt nogal af. Wellicht dat het nog wat verschil maakt als ik het signaalniveau beter match met de Klippel meting. Later vandaag...
Laatst gewijzigd door timpert op ma 21 okt 2024, 23:28, 1 keer totaal gewijzigd.
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

Ik moet ergens ook nog de metingen hebben van de simpele impedantie methode.
Die waren precies in lijn met deze metingen.
Mocht ik ze niet kunnen vinden, kun jij misschien wat impedantie metingen doen?
Laatst gewijzigd door OWC op ma 21 okt 2024, 23:19, 1 keer totaal gewijzigd.
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

Oh trouwens, de woofer was in de zomer gemeten en misschien van te voren al een beetje opgewarmd.
Dus daar kan sowieso al verschil in zitten.
timpert

Bericht door timpert »

Ik denk niet dat het jaargetijde hierop sterk van invloed is geweest. Mijn methode zoekt eerst ongeveer de resonantiefrequentie op, bepaalt de amplitude van de aangeboden spanning waarbij de THD op de stroom kleiner wordt dan 3% (conform IEC) en voert bij die spanning de meting uit. Bij het bestuderen van het voltage spectrum zag ik echter dat Klippel de kleinsignaal parameters nog eens heeft gemeten bij 1/10 van die spanning. Ik heb dus nu een "alfalfa" factor geïntroduceerd, waarmee je de meetspanning nog eens kan schalen ten opzichte van de 3% THD spanning. Zet ik die op 0,1 dan wordt de meting als volgt:
Screenshot 2024-10-21 164116.png
Resumerend:
  • Fabrikant: zoals opgegeven op de Reckhorn website. Omstandigheden niet gespecificeerd.
  • Klippel: uit de Klippel data die je me hebt gestuurd. Frequentiebereik 1-1650 Hz, spanning per frequentiecomponent ongeveer -45 dBV
  • Timpert: mijn opstelling. Frequentiebereik 5 Hz - 20 kHz, spanning per component ongeveer -25 dBV
  • Timpert 2: mijn opstelling. Frequentiebereik 1 Hz - 1650 Hz, spanning per component ongeveer -25 dBV
  • Timpert 3: mijn opstelling. Frequentiebereik 1 Hz - 1650 Hz, spanning per component ongeveer -50 dBV
Je ziet dat er afhankelijkheid in het niveau zit, en dat de meetresultaten van mijn opstelling naar die van Klippel en die van de fabriek toe kruipen wanneer ik het spanningsniveau reduceer. Waarschijnlijk kijk ik naar een (hysterese?) effect in de ophanging. De modelfit met de gemeten impedantie is heel netjes (rood = meting, blauw stippel = fit):
Figure_6_21oct.png
Dit effect geeft voor mij toch wel aan dat de Klippel meting bij een te lage spanning is gedaan om T&S parameters op te leveren die voor een realistische box relevant zijn. Mijn laatste meting was heel stil, zo stil dat je gerust kan zeggen dat niemand een luidspreker zo zachtjes gebruikt. Bij een te laag niveau wordt de ophanging onvoldoende "losgetrokken" om zijn uiteindelijke veerkracht te vertonen. Wanneer de ophanging progressief is (zoals zo'n beetje altijd het geval is) verwacht je dat de effectieve resonantiefrequentie omhoog gaat bij stijgende uitsturing, zolang het tegenovergestelde gebeurt weet je dat je diep in de hysterese zit.
Laatst gewijzigd door timpert op ma 21 okt 2024, 18:17, 2 keer totaal gewijzigd.
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

timpert schreef: ma 21 okt 2024, 16:53
Ik denk niet dat het jaargetijde hierop sterk van invloed is geweest.
Het ging mij meer op de temperatuur verschillen ;)
En de dus daarbij mogelijk hysteresis effecten van de ophanging bijvoorbeeld.
timpert

Bericht door timpert »

In mijn kelder is het momenteel 19 graden. Je verwacht toch dat materialen slapper worden en minder hysterese vertonen naarmate ze opwarmen.

Maar goed, het stuk "lineaire parameters" werkt, en de precieze resultaten zijn zoals te verwachten valt afhankelijk van de parameters en omstandigheden van de meting. nu door met het niet-lineaire werk, want daar zitten nog wat uitdagingen in.
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

timpert schreef: ma 21 okt 2024, 17:14
In mijn kelder is het momenteel 19 graden. Je verwacht toch dat materialen slapper worden en minder hysterese vertonen naarmate ze opwarmen.
Ja, en ik had even poep in mijn ogen, omdat ik weer eens Kms en Cms door elkaar haalde lol
Hogere Cms = slapper, dus kan idd niet de temp zijn.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Eh, de Mms verschilt fors 43 vs 49,5 gram... als je daarover al geen overeenstemming kunt krijgen wordt het niets lijkt me. Daarin wijkt Klippel enorm af van de fabrikant. Is dat incl luchtmassa ofzo, en die van de fabrikant niet omdat die gewoon de conus+spider+spreekspoel op de weegschaal heeft gelegd?
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

Wie zegt dat de informatie van de fabrikant absoluut heilig is?
JanRSmit

Bericht door JanRSmit »

Van Purifi weet ik dat ze meten met een Rsense van 0,1Ohm, en met 1 volt. Als ik zo meet klopt het met de purifi waarden.
timpert

Bericht door timpert »

wouter schreef: ma 21 okt 2024, 20:09
Is dat incl luchtmassa ofzo
Ja, de Klippel data die ik hier opgeef is inclusief airload, omdat dat hetgene is wat volgt uit de metingen. De "gemeten" waarde is geen directe meting, maar een schatting uit een modelfit. Je zou verwachten dat die schatting niet afhankelijk is van het signaalniveau, maar met name materiaalhysterese en kruip in de ophanging kunnen ervoor zorgen dat de schatting voor Mms afwijkt bij laag signaalniveau. Tussen mijn 3 metingen wijkt de bepaalde Mms ook zo'n 3 gram af. De aanname dat alle componenten zich lineair gedragen bij klein signaal is vooral voor de ophanging niet juist.

En dat is een beetje het probleem: T&S is een model dat per definitie lineair is, en dat ga je dan toepassen op een ding dat dat per definitie niet is. Vandaar dat de resultaten wat fluctueren.
Laatst gewijzigd door timpert op ma 21 okt 2024, 21:44, 2 keer totaal gewijzigd.
timpert

Bericht door timpert »

JanRSmit schreef: ma 21 okt 2024, 21:09
meten met een Rsense van 0,1Ohm
Dat doe ik ook, gevolgd door een instrumentatieversterker zodat die Rsense elektrisch zweeft. De spanning over de luidsprekerklemmen meet ik met een differentiële probe zodat ik een echte vierpuntsmeting van de impedantie kan doen. Het is nu nog tweepunts aangesloten, omdat vierpunts nog niet nodig is, maar tzt maak ik wel een net kabeltje met de juiste klemmen.
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

timpert schreef: ma 21 okt 2024, 21:31
En dat is een beetje het probleem: T&S is een model dat per definitie lineair is, en dat ga je dan toepassen op een ding dat dat per definitie niet is. Vandaar dat de resultaten wat fluctueren.
Tel daarbij nog eens bovenop dat fabrikanten zelf bewust en (vaker) onbewust hun eigen methodes erop nalaten.

Er zijn er bij die de T/S op 5V opgeven, of een eigen manier hebben van interpreteren.

Je kunt er lang of kort over praten, maar Klippel heeft absoluut geen belang bij specificaties rooskleuriger maken dan dat ze zijn.
Het wordt daarnaast ook als de facto standaard gezien.
ALLE (!) documentatie is ook online verkrijgbaar, dus als mensen dat bekwaam is, zijn ook opmerkingen of vragen daarna waarom merk A of B het zus of zo doet is volkomen zinloos.

Ik kan je uit eigen ervaring van de laatste jaren vertellen dat zeker niet alle fabrikanten op die manier luidsprekers produceren.
Sterker nog, sommigen worden enkel op papier ontwikkeld, gaan daarna bijna regelrecht naar productie en wordt er enkel een Clio systeempje gebruikt om te kijken of onderling de parameters niet ongelooflijk verschillen.
Sterker nog, het is zo erg dat als je vraagt of ze ook Klippel resultaten kunnen laten zien, ze gelijk heel chagrijnig of zenuwachtig worden.
Ik ken ook 2 gevallen waarvan de afdankers (lees: afkeur) lekker de diy-markt op gaan.
Of dat je via via hoort dat de daadwerkelijke drivers nooit de specs halen door productiefouten, maar die simpelweg nooit gecorrigeerd zijn.
Kan allemaal, omdat vrij letterlijk niemand er naar kraait.

Wat betreft vierpuntsmetingen, zal ik mij daar niet zoveel op focussen (tenzij je dunne dropvetertjes gebruikt).
De 0.1ohm serie weerstand heeft een hogere onnauwkeurigheid op het geheel.
Aangezien Klippel die zelf ook zo gebruikt, maakt dat allemaal niks uit.

In de Klippel meetfile kun je volgens mij ook bekijken onder welke exacte condities alles is gemeten?
Ik zie trouwens dat de Sd ook wel al ietsjes anders is, aangezien dat kwadratisch gaat, kan daar misschien ook nog een klein verschil in zitten.
De Re wijkt zo ook alweer een beetje af.
Een speaker hoeft bv ook maar net anders waterpas te staan en je kunt ook al verschillen verwachten.

De Mms vind ik daarom nog niet zo schokkend, de Compliance daarentegen, is een ander verhaal.

Ik heb in het verleden echter wel eens vaker gehad dat een speaker na transport gewoon niet helemaal fris was.
Na een beetje wapperen en spelen was die na een tijd weer zoals verwacht.

Ik heb echt meerdere drivers gehad die qua specs er performance gewoon kei- en keihard door de mand vielen.
Laatst gewijzigd door OWC op ma 21 okt 2024, 23:18, 1 keer totaal gewijzigd.
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

timpert schreef: ma 21 okt 2024, 21:31
a, de Klippel data die ik hier opgeef is inclusief airload, omdat dat hetgene is wat volgt uit de metingen
Ik ken geen enkel meetsysteem dat zonder airload zou meten? :think:
Laatst gewijzigd door OWC op ma 21 okt 2024, 23:17, 3 keer totaal gewijzigd.
timpert

Bericht door timpert »

OWC schreef: ma 21 okt 2024, 22:26
Wat betreft vierpuntsmetingen, zal ik mij daar niet zoveel op focussen (tenzij je dunne dropvetertjes gebruikt).
De 0.1ohm serie weerstand heeft een hogere onnauwkeurigheid op het geheel.
Aangezien Klippel die zelf ook zo gebruikt, maakt dat allemaal niks uit.
Dat doe ik nu ook niet, maar ik heb mijn spannings- en stroomprobe zo gemaakt dat ik de keuze heb om de meting vierdraads uit te voeren als ik dat nodig vind. Hoe die 0,1 Ohm aan de onnauwkeurigheid zou moeten bijdragen is me nog steeds een raadsel, omdat ik de spanning meet over de luidsprekerklemmen, dus achter de stroommeetshunt.
Ik heb echt meerdere drivers gehad die qua specs er performance gewoon kei- en keihard door de mand vielen.
En dat is meteen een van de redenen waarom ik deze opstelling maak: om ook in de DHZ wereld het kaf van het koren te kunnen scheiden.
timpert

Bericht door timpert »

OWC schreef: ma 21 okt 2024, 22:35
dit drivertje heeft ook een addertje onder het gras
Ik denk het wel gevonden te hebben in het Klippel bestand. Nu eens kijken of ik het zelf kan reproduceren.
kun je volgens mij ook bekijken onder welke exacte condities alles is gemeten (een of ander info field, ik moet ook weer even zoeken gebruik het zelf zo goed als nooit).
De magie van de rechter muisknop ;-)
Screenshot 2024-10-21 224407.png
Screenshot 2024-10-21 224407.png (18.06 KiB) 280 keer bekeken
Overigens zie ik hier dat de verdeling van de frequenties met 30 frequenties per octaaf meer is dan het minimum dat in IEC wordt gegeven. Dat kan ook weer wat verschillen verklaren. Maar voor nu ben ik even klaar met lineaire parameters, het verder verfijnen komt in een later stadium wel. De boom staat, ballen erbij hangen kan altijd nog.
timpert

Bericht door timpert »

OWC schreef: ma 21 okt 2024, 22:35
Ik ken geen enkel meetsysteem dat zonder airload zou meten? :think:
Dat kan wel degelijk, als je de speaker in een vacuumvat stopt. En zo'n setje kan je ook kopen:
https://www.klippel.de/products/rd-syst ... t-kit.html
Het deksel is transparant zodat je er ook met de lasersensor doorheen kan koekeloeren. Maar inderdaad, als je in lucht meet krijg je de airload er altijd bij.

Een vacuumtankje om (epoxy)hars mee te ontluchten is helemaal niet zo duur via tante Ali. En het deksel is transparant om het proces te kunnen bekijken. Hmmm...
Laatst gewijzigd door timpert op ma 21 okt 2024, 23:37, 1 keer totaal gewijzigd.
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

timpert schreef: ma 21 okt 2024, 23:22
Dat kan wel degelijk, als je de speaker in een vacuumvat stopt. En zo'n setje kan je ook kopen:
https://www.klippel.de/products/rd-syst ... t-kit.html
Maar inderdaad, als je in lucht meet krijg je de airload er altijd bij.
Dat klopt, maar dan ben je heel specifiek op zoek naar iets.

In het verleden wel mee gespeeld trouwens :)
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Ik noemde het als mogelijke verklaring voor het m.i. grote verschil in Mms tussen meting en fabrikant opgave, 43 vs 49,5 gram.
Wellicht dat de fabrikant dan de Mms gewogen heeft voor montage in de korf?!
timpert

Bericht door timpert »

Dat is wel een gebruikelijke methode, met daarvoor nog een correctie voor spider en rolrand (want die trilt niet volledig mee) en daarbij opgeteld de airload. Thuis kan ik dat uiteraard niet doen zonder de speaker kapot te snijden. Misschien ooit een keer met een speaker uit de rommeldoos.
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

Het is sowieso niet de gebruikelijke methode die ik gewend ben van fabrikanten om de TS te bepalen.

Dat wordt enkel gebruikt voor montage.

Het merendeel gebruikt de delta volume methode.
Dus ik gok dat daar gewoon een onnauwkeurigheid in zit.
De Reckhorn drivers bestaan al een tijdje.
Het lijkt ook nogal old stock, want sommigen hebben een productie code van een paar jaar terug.

Er is zoveel dat kan veranderen in een paar jaar tijd.

Als wij custom drivers laten maken, moeten we ook per batch ervoor zorgen dat de toleranties kloppen.
Anders hebben we ook zo verschillen van procenten te pakken.

Hoe dan ook zou ik alles behalve blind staren op de parameters van een fabrikant en vooral de Klippel metingen als leidend kiezen.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

OWC schreef: di 22 okt 2024, 12:24
Het is sowieso niet de gebruikelijke methode die ik gewend ben van fabrikanten om de TS te bepalen.
wouter schreef: ma 21 okt 2024, 20:09
gewoon de conus+spider+spreekspoel op de weegschaal heeft gelegd?
Vance Dickason gebruikt precies dat als hij T/S parameters bepaalt, pak er een willekeurige Voice Coil (t blad) maar bij, daar legt hij t elke test weer uit
JanRSmit

Bericht door JanRSmit »

Ik vraag me af hoe belangrijk de t/s getallen zijn , als er zoveel verschil is in meetmethoden alleen al. Ook de 100mV volgens de norm of de 27Ohm of meer als Rsense is iets wat ik niet kan rijmen met het werkelijke gebruik. Meet ook eens bij spanningen op de klemmen van 0.1 1.0 2.8 en 4 volt en kijk naar de verloop in bepaalde parameters.
Voor eigen gebruik van losse unit tot ingebouwd kan ik het overigens wel plaatsen.
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

Henkjan schreef: di 22 okt 2024, 17:37
Vance Dickason gebruikt precies dat als hij T/S parameters bepaalt, pak er een willekeurige Voice Coil (t blad) maar bij, daar legt hij t elke test weer uit
Nee Vance Dickason neemt de Mms over van de fabrikant en neemt daarbij ook direct de aanname of dat getal klopt.

Waar mensen nu de fout in gaan hier, is dat men aanneemt dat die Mms een vast getal is.
Dat hangt er maar net vanaf HOE de waarde van Mms verkregen is.

Als deze verkregen is middels een difference volume methode met een onnauwkeurigheid, zal daarom ook per definitie de getalswaarde deze onnauwkeurigheid bevatten.
Dus de aanname dat dus daarom de Mms zou kloppen hoeft helemaal niet waar te zijn.

Maar goed, ik zit vrijdag weer in een meeting met een bekende fabrikant, ik zal het ze vragen of ze echt met weegschaaltjes aan het pielen zijn.
Ik kan al verklappen dat ik het antwoord al weet, omdat ik namelijk dit al zelf meerdere keren besproken heb met de personen die hier wel serieus iets vanaf weten.
Dus waarschijnlijk gaat dat antwoord op vrijdag ook gepaard met een hoop gelach.
Plaats reactie