Daphile

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Daphile

Bericht door Marp »

TTS schreef: zo 05 mei 2024, 2:41
Maar binnen de material skin is het dus ook de "server uitzetten"
Helaas toch niet. Wel de server-software (LMS), maar niet het OS en de hardware Zie update in mijn vorige post.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Daphile

Bericht door Pjotr »

Volgens mij stopt die power button op de front page alleen maar de Squeezeplayer van de geselecteerde cliënt. Niet LMS...

Alleen de power button van web interface van Daphile zelf zet het de host uit.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Daphile

Bericht door Marp »

Met deze power buttons stuurt LMS het commando "power" naar de desbetreffende spelers:

Afbeelding

Het ging over menu-item Puntjesmenu > Server > Puntjesmenu > Shutdown (zie onderstaand plaatje). Dat schakelt slechts LMS uit, terwijl het OS blijft doordraaien. Leuk dat Material Skin de optie toont, maar heb je helemaal niets aan als LMS op een remote computer draait. De oorspronkelijke LMS-interface toont deze optie daarom niet eens.

Afbeelding

Via de webinterface kan TTS de server dus enkel hardwarematig uitzetten met de powerbutton in het hoofdmenu van de Daphile-interface, zoals ik al aangaf. Tenzij een of andere plugin het als algemene functie kan toevoegen.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Daphile

Bericht door Kappa7 »

Of gewoon op de powerbutton drukken van het kastje zelf dan gaat hij ook uit.
Andere optie is via SSH als een beta versie gebruikt dan gebruik je shutdown of reboot afhankelijk van wat je wil.
Maar waarom zou je een server willen uit zetten?
Dan heb je er toch niets meer aan??
Dat blijft hier gewoon 24-7 aanstaan.
Dan kunnen ook andere clients gebruik maken van de zelfde server.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Daphile

Bericht door Pjotr »

Ja precies. Van de pCP clients moet je sowieso de stekker er uit trekken om uit te zetten 8) Gaat hier in de hoofdset automatisch m.b.v. een Master/Slave stekkerblok.
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: Daphile

Bericht door TTS »

Pjotr schreef: zo 05 mei 2024, 9:27
Alleen de power button van web interface van Daphile zelf zet het de host uit.
Ah, juist. Dat is ook mijn bevinding tot dusverre....
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: Daphile

Bericht door TTS »

Kappa7 schreef: zo 05 mei 2024, 10:45
Of gewoon op de powerbutton drukken van het kastje zelf dan gaat hij ook uit.
Andere optie is via SSH als een beta versie gebruikt dan gebruik je shutdown of reboot afhankelijk van wat je wil.
Maar waarom zou je een server willen uit zetten?
Dan heb je er toch niets meer aan??
Dat blijft hier gewoon 24-7 aanstaan.
Dan kunnen ook andere clients gebruik maken van de zelfde server.
Hij staat boven. Dus dan is het handig om hem vanaf de begane grond helemaal uit te zetten. Het is een volwassen PC/Mediacenter, niet zo'n klein dingetje of een Mac Mini,..... nog...... ( Ben bezig een Mac Mini te scoren.. ). Ivm stroomverbruik blijft hij niet aan als er niemand thuis is.. Want dan maakt er toch niemand gebruik van.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Daphile

Bericht door Kappa7 »

Ja dan snap ik dat je die uit wil hebben, dan maar even terug naar de gewone interface dus.
Maar weetje dat je ook Daphile buiten de deur kunt gebruiken, bvb in de auto.
https://play.google.com/store/apps/deta ... r&hl=en_US
De mac mini zou dan wel eens mooi kunnen werken.
Pas wel op de eerste 2 generaties mac mini werken alleen op 32 bit dat werkt wel gewoon maar is wel iets trager.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Daphile

Bericht door Pjotr »

Jep, even met de browser naar /Daphile/cgi-bin/ en daar uitzetten. Of een HP I3 of I5 micro PC'tje. Die lopen sowieso 64 bits. Maar die snelheid heb je gewoon niet nodig. Clock staat hier vast op 800Mhz zonder probleem. Koop je gerefurbisched voor rond de 60 - 70 euries. Met een 2 TB reepje SSD voor de muziek database er in verstookt de mijne ca 5W (gemeten aan de netstekker). Die blijft dus wel gewoon altijd aan!
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Daphile

Bericht door Kappa7 »

Precies, top spul dat HP gebeuren.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Daphile

Bericht door Marp »

https://www.daphile.com/#download
2024-05-09 version 24.05 (x86_64, x86_64-rt & i486) changes:
- Sorry for the long delay....
- LMS update to 8.5.2 (Git commit 1b0ebb5 on May 9th, 2024)
- Mysqueezebox.com integration removed in LMS 8.5
- Perl upgrade to 5.38 version
- Perl Crypt::Blowfish added to improve Deezer plugin performance
- Streaming plugins tested to work for now:
  - Spotty v4.10.1
  - TIDAL v1.4.6
  - Qobuz v3.5.0
  - Deezer v2.81.4
  - YouTube v0.212
- WAV output file option added to CD ripping
- CDDB replaced with Gnudb (https://gnudb.org/)
- SMB3 and WebDAV support into Storage Network drives
- Automatic web UI color theme option based on device theme
- Kernel update to 6.6.30 and 6.6.30-rt30
- Linux firmware file inclusion improved
- Daphile built with GCC 13.2
- ISO file size grown due to increased kernel modules
  with related firmware files
- Compression strategy change:
  - Kernel modules and firmware files use LZMA (.xz)
  - SquashFS root filesystem uses Zstd
- Other updates, minor modifications and bug fixes
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Daphile

Bericht door Kappa7 »

Vandaag is er weer een nieuwe versie uit gekomen.
2024-06-11 version 24.06 (x86_64, x86_64-rt & i486) changes:
- LMS update to 8.5.3 (Git commit ed497b6 on June 11th, 2024)
- Kernel update to 6.6.32 and 6.6.32-rt32
- Other updates and bug fixes
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Daphile

Bericht door Marp »

Nog te vers om binnen Daphile te verschijnen, lijkt het. Morgen nog maar eens kijken.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Daphile

Bericht door Kappa7 »

Stond bij mij vandaag al beschikbaar als update.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Daphile

Bericht door Pjotr »

Was bij mij al ge-updated :mrgreen:
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Daphile

Bericht door Marp »

Bij mij dus ook. ](*,)
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Daphile

Bericht door peterl »

Ik heb ook een vraagje over Daphile: Ik wil graag van mijn NAS alle muziek overzetten maar die kan ik er niet in slepen(wel vanaf de harde schijf op de computer). Ook zou het mogelijk zijn je NAS te koppelen met Daphile, krijg ik nog niet voor elkaar.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Daphile

Bericht door Pjotr »

Settings-->Storage-->Network Drives-->Ad New en kies daar je protocol. CIFS en NFS doen het meestal wel. Zijn dan gewoon zichtbaar als netwerkschijven op je PC waar je jouw muziek dan naar toe kunt kopiëren.
Daphile netwerk.PNG
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Daphile

Bericht door Kappa7 »

peterl schreef: zo 06 okt 2024, 19:47
Ik heb ook een vraagje over Daphile: Ik wil graag van mijn NAS alle muziek overzetten maar die kan ik er niet in slepen(wel vanaf de harde schijf op de computer). Ook zou het mogelijk zijn je NAS te koppelen met Daphile, krijg ik nog niet voor elkaar.
In windows kan je de muziek map toevoegen als drive.
Daarmee kan je dan van je nas drive naar je muziek drive slepen.
Schermafbeelding 2024-10-06 212113.jpg
In je verkenner ziet dat er dan zo uit.
Je ziet dat ik verschillende schijven op die manier heb gekoppeld.
Schermafbeelding 2024-10-06 212306.jpg
Schermafbeelding 2024-10-06 212306.jpg (13.32 KiB) 261 keer bekeken
Zo wel voor de NAS als de Daphile PC zijn zo bereikbaar.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Daphile

Bericht door Pjotr »

Kan ook, is op zich niet nodig. Dan moet je toch eerst die drive zichtbaar maken in je netwerk zoals ik schreef.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Daphile

Bericht door Kappa7 »

De drive is standaard zichtbaar op je netwerk.
Ook bij een schone daphile installatie al.
Van uit daphile de NAS koppelen is alleen nodig als je vanuit de nas wil spelen.
Ik heb jaren gespeeld zonder nas koppeling.
De enige koppeling mat de NAS die ik wel gebruikt is de backup.
Deze wordt elke nacht met de NAS synchroon gehouden.
Schermafbeelding 2024-10-06 214227.jpg
Schermafbeelding 2024-10-06 214158.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Daphile

Bericht door Pjotr »

Waarom ziet Peter1 hem dan niet? Zoals dit b.v.
Daphile netwekschijf.PNG
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Daphile

Bericht door peterl »

Ik heb het eerst geprobeerd zoals Peter zij maar dat werkte niet, was op een moment zelfs mijn Music file op de nas kwijt.
George methode werkte wel meteen. Dus dat is al weer gelukt, gaat wel veel tijd kosten verwacht ik.
Moet ik nog speciale instellingen maken in setting audio devices?
Ik heb nu dit en dat werkt.
Bijlagen
Naamloos.png
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Daphile

Bericht door Kappa7 »

Top :goedzo:
Nadeel is wel dat kopiëren via de PC gaat en die dus afhankelijk is van je netwerk verbinding.
Via Wifi kan het lang duren.
Als je hem als Nas toevoegd via Cifs dan kan je vanuit de file beheer in Daphile de kopieer opdracht geven en gaat het direct.
Schermafbeelding 2024-10-06 215853.jpg
Zelf gooi ik dan even de laptop aan het netwerk en gebruik de via de laptop methode.
Duurt wel iets langer.
Laatst gewijzigd door Kappa7 op zo 06 okt 2024, 22:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Daphile

Bericht door peterl »

Moet ik hier nog andere instellingen maken?
Bijlagen
Naamloos.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”