Olaf's audio hoekje.

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Pjotr

Re: Olaf zijn audio set.

Bericht door Pjotr »

Fedde schreef: zo 22 sep 2024, 22:29
De realiteit is wel iets complexer dan de dimensie THD...
Zekers, ben ik geheel met je eens al weet niemand uit te leggen hoe. Maar je begon zelf over "meettechnisch"...
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Bericht door Olaf Analogue »

Pjotr schreef: zo 22 sep 2024, 17:17
Heb je ook naar DSD geluisterd met die dacs? Dat klinkt anders dan met PCM. Beide zijn ook van de weinige dacs die direct DSD conversie doen zonder tussen nconversie.
Ik heb ze niet met DSD vergeleken, daar deed ik toen nog niet aan, als ik dat nu zou doen dan zou de AADac dat verliezen, simpelweg door die domme Amanero interface.
Maar Direct DSD conversie is uiteraard erg mooi, hoe minder tussenstappen hoe beter, dus dat zal jouw dac beslist goed doen.
Eerst mezelf maar even van de Amanero interface verlossen, dan kan ik weer eerlijk vergelijken, ik ben dan ook wel benieuwd hoe de nieuwe Xing interface gaat klinken in vergelijk met de Denafrips DDC, als de Xing gewoon goed is, dan zou feitelijk de DDc overbodig worden, en daar ben ik reuze benieuwd naar.

Die Topping D30-Pro is niet duur, maar ik ben altijd een beetje bang voor de pruttige output stage in dat soort dacjes, wat niet veel meer is dan twee opampjes, ik denk namelijk dat dat één van de sterke punten is van de AAdac, daar zitten twee mooi opgebouwde output stages in

Voorheen dacht ik altijd dat als je een wat ronder, vloeiende. meer analoog achtige schone weergave wilde hebben, dat je dan naar een NOS dac toe moest, daar dan ook diverse exemplaren van gehad, en dat waren geen kleine jongens, maar de AADac doet dat gewoon mooier ondanks dat het een Delta-sigma dac is.

Dus ik vind het sowieso de moeite waard om voor die paar tientjes de usb interface te vervangen, en dan kijken wat er gebeurt.
PXL_20240923_075313065.jpg
Pjotr

Bericht door Pjotr »

De Xing U30 is geen DAC! Dat is een USB --> I2S converter, zoals de Anamero. Voor DSD moet daar nog een output converter naar analoog achter zoals b.v. die van George. Of kan je AADac dat ook via I2S/DSD-in?

Overigens opampjes of niet, het gaat er om dat het zorgvuldig en goed gedaan is. Zeker met de moderne audio opamps die speciaal voor topaudio (studiowerk) ontwikkeld zijn. Dat op zich is geen criterium meer vind ik.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Pjotr schreef: ma 23 sep 2024, 11:09
De Xing U30 is geen DAC!
Duh... daarom komt deze Xing U30 interface in de plaats van de Amanero interface in mijn AAdac zoals ik beschreef.
Ook goedemorgen! :rofl:

Had anders wel een heel klein dacje, geweest, lekker compact :rofl:
PXL_20240922_131009811.jpg
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ook goedemorgen nog :D Ik ken natuurlijk niet het hele OZAS draadje uit mijn hoofd.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Maakt niet uit O:)
Maar dat is in ieder geval het plan, omdat ik de dac niet zo mooi vind spelen via de Amanero interface, gebruik ik een Denafrips DDC om de Amanero te omzeilen, wat inderdaad een beduidend mooiere weergave oplevert. Nu wil ik dus het effect bekijken als ik de Amanero interface Vervang voor de Xing interface. Of dan de weergave van de dac daar beter van wordt.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ben benieuwd. In het Direct DSD draadje is het ook al aan de orde geweest. Als ik zo naar de foto kijk klokt de Anamero je DAC. Dat zal met de U30 dan niet anders zijn. Maar op de U30 zit volgens mij wel een betere stillere klok en ga je aan detail en ruimtelijkheid winnen. Beste is een stille klok op de DAC zelf en de U30 als slave. De AADac gebruikt dacht ik de Sabre ES9038 Dac chip. Is een mooie dac chip maar die doet volgens mij geen directe DSD conversie.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Een klok aan de dac zelf zou inderdaad het beste zijn. Ik weet alleen niet of zo iets alsnog aan te brengen is. Zo ver rijkt mijn kennis dan weer niet.

De eerste ervaring met de Amanero interface had ik met een Metrum Hex dac, stiekem een hele goede dac, maar je haalt er net niet uit wat er in zit door de Amanero interface.
Daar stond toen nog hele oude firmware op, en het updaten hiervan bracht al een flinke verbetering.

Omdat ik toen nieuwsgierig raakte of het nog beter kon kocht ik de eerste Denafrips DDC, dus zo is dit ding dus in beeld gekomen. Met deze DDC speelde de Metrum dac erg mooi.

Toen kwam de AADac, deze heeft ook weer een Amanero interface, en het zelfde verschijnsel doet zich voor.
Via de Amanero interface is de klank net wat Schiller, wat minder warm en af en toe een scherp randje.
Via de DDC is de klank warm en vloeiend, er treedt nooit scherpte op en je blijft luisteren.

Het maakt het verschil tussen "net niet" en "beslist wel"

Als de Xing interface echt goed is. En afgaande op George en Jeroen is hij dat wel, dan zou de Denafrips DDC dus overbodig moeten raken omdat er dan geen klank verschil met de DDC zou moeten zijn.

Dat zou de dac afmaken, dus dat wil ik toch wel graag, zeker gezien de lage aanschaf prijs van de Xing interface.

Met een beetje geluk heb ik hem 9 oktober in huis.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Pjotr schreef: ma 23 sep 2024, 14:14
De AADac gebruikt dacht ik de Sabre ES9038 Dac chip. Is een mooie dac chip maar die doet volgens mij geen directe DSD conversie.

In het datasheet wordt wel gesproken over native DSD tot 512
Zou jij daar even naar willen kijken of dat hij dat wel of niet doet?
ES9038Q2M.PDF
(1.26 MiB) 6 keer gedownload
Laatst gewijzigd door Olaf Analogue op ma 23 sep 2024, 15:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

ESS is niet erg scheutig met informatie. Zo te zien converteert die ESS chip eerst naar een eigen Hyperstream. Meer kan ik uit dit blokschema niet halen:
ES9038_Blok.JPG
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Wat ik zo hier en daar op andere fora lees ziet het er naar uit dat hij inderdaad geen bitperfect DSD doet maar het intern converteert naar een soort PCM.
Dus het is inderdaad geen pure DSD chip.
Shadow

Bericht door Shadow »

Ik heb nog bordjes over;

viewtopic.php?t=32406

Neem ze zaterdag mee...
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Mocht ik daar aan beginnen dan wordt het wel een versie 3
Shadow

Bericht door Shadow »

Denk dat er nog wel meer versies gaan volgen, weet niet of dat qua klank nog wat oplevert, eerder qua integratie met voeding etc. Maar de tijd zal het leren...
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Ik heb wat verbruiks metingen verricht, met onder voorbehoud dat het misschien niet het meest nauwkeurige meet toestel zal zijn, gezien de lage aanschafprijs, maar goed, het geeft in ieder geval een indicatie.
Zoals Peter terecht aangeeft zal ook het extra geheugen reepje en de sata schijf een paar losse wattjes extra pakken, zo tussen de 2 en 5 Watt tezamen.

Het eerst plaatje laat verbruik zien als de pc aan staat zonder dat deze iets doet, dat is 20,1 watt:
Aan.jpg
Het volgende plaatje is het verbruik met het spelen van PCM. Dat is 20.7 watt, dus daar is kennelijk niet veel voor nodig:
PCM.jpg
Dit plaatje geeft het verbruik weer tijdens de weergave van DSD256, dat is 44,6 watt:
DSD256.jpg
En dan nog het laatste plaatje, het verbruik tijdens de weergave van DSD512, dat is 56,6 watt:
DSD512.jpg
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Mwah, in een vergelijkingstest destijds lag de nauwkeurigheid van die metertjes tussen de 1% en 30% :D Het geeft sowieso wel de richting aan. Dit laat fraai zien dat van DSD256 naar DSD512 bijna een verdubbeling van de benodigde wattjes is. Ter vergelijk wat ik mat met mijn I5-T gen7 met 8GB ram en 1TB NVMe er in:
- Idle: 7W
- PCM: 9W
- DSD256: 12W
- DSD512: 28W - 35W instabiel, gaat throttelen.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Zojuist de Xing U30 interface ingebouwd in mijn dac en het speelt.
De eerste indruk is heel goed, ik ga het toestel dicht bouwen en dan ga ik er mee spelen, en de verschillen met de Denafrips DDC onderzoeken. Of misschien dat deze er niet meer zijn, dat zou positief wezen.
PXL_20240929_092620569.jpg
PXL_20240929_094652269.jpg
100922.png
101416.png
Laatst gewijzigd door Olaf Analogue op zo 29 sep 2024, 10:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

De meest recente driver geïnstalleerd, en ook de meest recente firmware er op gezet.
102349.png
102123.png
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Dit is wat ik hoopte te bereiken. Dat de Denafrips DDC overbodig zou raken.
Ik hou steeds minder spullen over :mrgreen:
PXL_20240929_111433444.jpg
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Denafrips terug in de doos. Zijn taak zit er op!
PXL_20240929_112237812.jpg
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Die keuze was wel heel snel gemaakt :lol:
Was het zo duidelijk?
Maar leuk om te lezen dat het goed matched.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Ja, de Amanero interface klinkt gewoon een pak minder mooi dan de weergave via de Denafrips DDC, dus als de Xing dit verschil weg zou nemen dan weet je al dat je van het probleem af bent.
Met het weergeven van PCM zijn de verschillen zo minimaal tussen de Xing en de Denafrips dat deze eigenlijk niet vast te stellen zijn, beiden even goed

Echter kan ik via de Denafrips DDC geen DSD streamen, omdat deze via AES aan mijn dac is aangesloten.
DSD streamen via de Amanero is gewoon echt duidelijk niet mooi, dus was ik gebonden aan PCM via de Denafrips DDC .

Nu met de Xing interface kan ik DSD streamen in elke bitrate die ik maar wens, ik kies overigens voor DSD256, en dat klinkt gewoon vingertop likkend goed.
Ik heb zojuist weer een succesvolle en waardevolle upgrade aan mijn keten aangebracht.

Het is echt wel jammer dat eigenlijk hele goede dac's van diverse merken niet met de volle potentie uit de verf komen door zo'n Amanero interface, ik heb dit eerder aan de hand gehad met de Metrum Hex dac.

Dus even voor de audiofielen, kijk even welke interface er in je dac zit, is dit een Amanero, leg dan de kurkjes, zandzakjes en sjoel schijfjes even aan de kant en zorg eerst dat voor 60 tientjes de interface vervangen wordt. Als je daarna nog steeds kurkjes wilt plakken, mijn zegen heb je :mrgreen:
Maar met een Amanero interface doe je de weergave gewoon ernstig tekort.
Shadow

Bericht door Shadow »

Goed bezig! :rock:
Shadow

Bericht door Shadow »

Dubbel :-"
Laatst gewijzigd door Shadow op zo 29 sep 2024, 12:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Ik moet overigens zeggen dat ik in de tijd met de Hegel na elke luister dag of audio show bij thuiskomst teleurstellend geconfronteerd werd met het feit dat ik thuis qua weergave heel wat te kort kwam.

Vandaag de dag, ook na wat ik gister heb kunnen beluisteren wordt ik er thuis direct aan herinnerd dat hier tegenwoordig een hele dikke en zeer capabele set staat die me onmiddellijk weer de muziek in zuigt, ongeacht wat ik op zet, de weergave is gewoon buitengewoon goed, vloeiend, analoog, rijk en gedetailleerd en nooit scherp.
Ik ben nog altijd super, super content met deze wel hele mooie en bijzondere set.
Plaats reactie