Olaf's audio hoekje.
Moderator: Beheerdersteam
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Re: Olaf zijn audio set.
Dat wist ik natuurlijk wel, maar ik was in de veronderstelling dat muziek luisteren wel ging, maar vanaf nu dan maar weer lekker genieten van je fraaie set!
Goed bezig.Olaf Analogue schreef: ↑za 21 sep 2024, 13:43En we hebben DSD 512!
PXL_20240921_132815703.jpg
PXL_20240921_133607369.jpg
Ik gebruik zelf deze instellingen. Mogelijk kunnen de filterinstellingen nog wat verschil maken in de CPU Load.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Komt helemaal goed George. Voor vandaag is het ook wel even mooi geweest zo, morgen zet ik de Zotac mini pc er ook even bij, ik wil even een aantal dingen vergelijken, ook deze zal waarschijnlijk DSD 512 kunnen streamen.
Maandag komt er een energie metertje binnen, dan kunnen we de onderlinge pc'tjes qua verbruik vergelijken. @Pjotr:
Maandag komt er een energie metertje binnen, dan kunnen we de onderlinge pc'tjes qua verbruik vergelijken. @Pjotr:
Altijd handig! Maar let wel op, de meesten van die goedkopere meten niet onder de 1W en niet nauwkeurig onder de 10W. De Cresta van de Gamma is wel goed gestest! Zal sowieso de mijne ook wel meenemen naar Zeewolde. Kunnen we gelijk zien of de jouwe een beetje klopt:
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Dat is een serieus apparaat wat je daar hebt. Ik ben wel benieuwd inderdaad.
Als we het dan toch over (maximaal) stroom verbruik qua pc's hebben dan kom je bij mijn werk paarden uit.
13e gen i7 processoren ( K - uitvoeringen )
Msi mpg Z790 Carbon moederborden
64 GB dual channel ram
Asus Rog strix RTX 4080 grafische kaarten
Seasonic Platinum voedingen.
42 inch Oled.
Met achter internet en YouTube hangen heel zuinig , stil en efficiënt, mede dankzij de titanium voedingen, maar o wee als ik ze aan het werk zet. Dan maakt een wattje extra op een mini pc'tje ineens niets meer uit.
Dit is de andere hobby van Olaf zeg maar
Als we het dan toch over (maximaal) stroom verbruik qua pc's hebben dan kom je bij mijn werk paarden uit.
13e gen i7 processoren ( K - uitvoeringen )
Msi mpg Z790 Carbon moederborden
64 GB dual channel ram
Asus Rog strix RTX 4080 grafische kaarten
Seasonic Platinum voedingen.
42 inch Oled.
Met achter internet en YouTube hangen heel zuinig , stil en efficiënt, mede dankzij de titanium voedingen, maar o wee als ik ze aan het werk zet. Dan maakt een wattje extra op een mini pc'tje ineens niets meer uit.
Dit is de andere hobby van Olaf zeg maar
Je zult je reden wel hebben Olaf .
Ik dacht bij de foto namelijk iets verder uit elkaar .
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Dat klopt Rik, die redenen had ik ook eerder al besproken.
Er zal heus wel wat winst te behalen zijn door zowel de luidsprekers verder van de muur af te zetten, alsook de luister zitplaats.
Punt is alleen dat dit gewoon een huiskamer is, en ook moet blijven, de luister zitplaats is een driezitsbank, dus dat betekent dat ik de luidsprekers zowat midden in de niet al te grote kamer moet zetten, de bank er uit en een losse stoel moet neerzetten, en dat zowel ikzelf alsook mijn bezoekers tussen de spullen die midden in de kamer opgesteld staan door moeten slalommen.
Ik wil gewoon dat mijn huiskamer een huiskamer blijft, de luidsprekers zijn heel diep, dus de drivers zelf zitten feitelijk al een meter uit de muur, dat is niet gering.
Walt is met zijn audio kermis verbannen naar een klein slaapkamertje waardoor de luidsprekers bijna strak tegen de zijmuren aan staan, heel ver van ideaal, maar we moeten nou eenmaal allemaal werken met wat we hebben, de weergave is hier tegenwoordig buitengewoon goed, dus laat het lekker staan zo, dan hou ik mooi de ruimte in mijn huiskamer, en dan blijft alles praktisch, ik heb veel voor audio over, maar het blijft hier dan toch nog wel binnen bepaalde grenzen.
Wat de afstand onderling betreft.... ik vind dat smartphones hele vreemde foto's maken, er klopt helemaal niets van de verhoudingen zoals je ze in het echt ziet.
Als ik zo ook even kijk naar die foto van het bureau met de twee pc's er op, dat ziet er in het echt echt niet zo uit, en de huiskamer inderdaad ook niet.
We zijn er een beetje aan gewend geraakt aan die vreemde foto's, maar met een dikke echte camera ziet het er toch anders uit, maar dat is stof voor een ander forum.
Telefoon is overigens een Samsung Galaxy S24 Ultra
Er zal heus wel wat winst te behalen zijn door zowel de luidsprekers verder van de muur af te zetten, alsook de luister zitplaats.
Punt is alleen dat dit gewoon een huiskamer is, en ook moet blijven, de luister zitplaats is een driezitsbank, dus dat betekent dat ik de luidsprekers zowat midden in de niet al te grote kamer moet zetten, de bank er uit en een losse stoel moet neerzetten, en dat zowel ikzelf alsook mijn bezoekers tussen de spullen die midden in de kamer opgesteld staan door moeten slalommen.
Ik wil gewoon dat mijn huiskamer een huiskamer blijft, de luidsprekers zijn heel diep, dus de drivers zelf zitten feitelijk al een meter uit de muur, dat is niet gering.
Walt is met zijn audio kermis verbannen naar een klein slaapkamertje waardoor de luidsprekers bijna strak tegen de zijmuren aan staan, heel ver van ideaal, maar we moeten nou eenmaal allemaal werken met wat we hebben, de weergave is hier tegenwoordig buitengewoon goed, dus laat het lekker staan zo, dan hou ik mooi de ruimte in mijn huiskamer, en dan blijft alles praktisch, ik heb veel voor audio over, maar het blijft hier dan toch nog wel binnen bepaalde grenzen.
Wat de afstand onderling betreft.... ik vind dat smartphones hele vreemde foto's maken, er klopt helemaal niets van de verhoudingen zoals je ze in het echt ziet.
Als ik zo ook even kijk naar die foto van het bureau met de twee pc's er op, dat ziet er in het echt echt niet zo uit, en de huiskamer inderdaad ook niet.
We zijn er een beetje aan gewend geraakt aan die vreemde foto's, maar met een dikke echte camera ziet het er toch anders uit, maar dat is stof voor een ander forum.
Telefoon is overigens een Samsung Galaxy S24 Ultra
Klopt, smartphones maken doorgaans "Pinhole", oftewel groothoek foto's. Walt heeft volgens mij een speciale high-end audiocamera in zijn telefoon aan zijn foto's te zien.
- pvanlingen
Ik heb nog wel een leuk camera,tje liggen voor hem.
Kan hem wel meenemen naar Zeewolde.
Kan hem wel meenemen naar Zeewolde.
Laatst gewijzigd door pvanlingen op zo 22 sep 2024, 10:29, 1 keer totaal gewijzigd.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
De foto's van Walt zijn altijd wel een bijzonderheid inderdaad, ik vraag mij af hoe hij ze zo krijgt.
Ik heb dat zelf wel eens geprobeerd, gewoon om te kijken of ik dat ook zou kunnen, maar ik krijg ze op geen enkele manier zo slecht, zo wazig en met al het ruis er in.
Als ik mijn toestel met mijn ogen dicht bedien en met de ogen dicht een willekeurige ruimte in loop en een foto maak, dan is dat een vele male betere foto dan elke foto die Walt ooit heeft geproduceerd.
Je moet het maar kunnen.
Ik heb dat zelf wel eens geprobeerd, gewoon om te kijken of ik dat ook zou kunnen, maar ik krijg ze op geen enkele manier zo slecht, zo wazig en met al het ruis er in.
Als ik mijn toestel met mijn ogen dicht bedien en met de ogen dicht een willekeurige ruimte in loop en een foto maak, dan is dat een vele male betere foto dan elke foto die Walt ooit heeft geproduceerd.
Je moet het maar kunnen.
Laatst gewijzigd door Olaf Analogue op zo 22 sep 2024, 10:28, 1 keer totaal gewijzigd.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Nou, mooi.
We zijn weer een stuk wijzer geworden zo. Het blijft een leuke hobby.
Zowel de Zotac alsook de Dell worden domweg te warm om netjes DSD512 af te kunnen spelen, beide mini pc's beginner netjes, maar al vrij spoedig gaan er stotteringen optreden omdat de cpu's van beide mini pc's gaan throttelen.
Als ik van Dell de bovenkant er vanaf laat en ik "help" deze een "beetje" met koeling dan blijft hij keurig netjes door spelen. Dus de hardware is op zich prima geschikt voor deze taak, maar de koeler en de behuizing waar ze in zitten is hiervoor gewoon te klein.
DSD256 is overigens voor beide mini pc's geen enkel probleem, kennelijk is DSD512 meteen zo'n grote stap omhoog dat het meteen een probleem wordt.
Ikzelf draai overigens altijd op DSD256, en dat gaat uiteraard prima, maar het was wel leuk om dit te proberen zo .
Mijn conclusie dat de hardware het prima aan zou moeten kunnen klopte, het koeling probleem had ik achteraf ook wel kunnen voorspellen, maar ook ik sta daar niet meteen bij stil.
Dit vraagt overigens wel om een leuke modificatie met een dikke Noctua koeler en een aangepaste behuizing, gewoon omdat het kan
We zijn weer een stuk wijzer geworden zo. Het blijft een leuke hobby.
Zowel de Zotac alsook de Dell worden domweg te warm om netjes DSD512 af te kunnen spelen, beide mini pc's beginner netjes, maar al vrij spoedig gaan er stotteringen optreden omdat de cpu's van beide mini pc's gaan throttelen.
Als ik van Dell de bovenkant er vanaf laat en ik "help" deze een "beetje" met koeling dan blijft hij keurig netjes door spelen. Dus de hardware is op zich prima geschikt voor deze taak, maar de koeler en de behuizing waar ze in zitten is hiervoor gewoon te klein.
DSD256 is overigens voor beide mini pc's geen enkel probleem, kennelijk is DSD512 meteen zo'n grote stap omhoog dat het meteen een probleem wordt.
Ikzelf draai overigens altijd op DSD256, en dat gaat uiteraard prima, maar het was wel leuk om dit te proberen zo .
Mijn conclusie dat de hardware het prima aan zou moeten kunnen klopte, het koeling probleem had ik achteraf ook wel kunnen voorspellen, maar ook ik sta daar niet meteen bij stil.
Dit vraagt overigens wel om een leuke modificatie met een dikke Noctua koeler en een aangepaste behuizing, gewoon omdat het kan
Laatst gewijzigd door Olaf Analogue op zo 22 sep 2024, 11:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Dit is hetzelfde verhaal als met mijn I5 gen7, T-versie. Hij start wel goed met DSD512 met een opgenomen vermogen van 28W - 35W. Maar na zo'n 20 - 30 sec ook stotteren en begint de CPU te throttelen. En de fan naar max! Verbruik gaat dan zwabberen tussen de 15W en 28W. Maar bij die micro HP'tjes kun je er geen andere fan op zetten, dat is een soort van laptop constructie. Maar goed het is sowieso over het randje met een TPD van 30W. Denk wel dat het nog wel de moeite waard is om nog even te bezien wat het verbruik van jouw set up is als hij stabiel loopt met extra/betere koeling. Al zit je niet op een ruisende fan te wachten 
Afgezien van de warmte en energie, is het ook de vraag of DSD512 nou echt beter is dan DSD256. Ik begreep dat bij sommige DAC architecturen het contra productief werkt, in order geval meettechnisch...
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Zeker voor nu, en met de huidige dac's voegt DSD512 niets toe op DSD256, simpelweg omdat het verschil niet hoorbaar is.
Echter gaan de ontwikkelingen ook gewoon door, en hierdoor kan het met het ontwikkelen van nieuwe architectuur DSD dac's wenselijk zijn om in ieder geval DSD512 en zelfs hoger dan dat te kunnen doorgeven.
In de toekomst is het dan ook niet uit te sluiten dat op zeer goede DSD dac's, die nu dus nog uit moeten gaan komen, de verschillen tussen 256 en 512 wel hoorbaar zijn voor de geoefende luisteraars.
Echter gaan de ontwikkelingen ook gewoon door, en hierdoor kan het met het ontwikkelen van nieuwe architectuur DSD dac's wenselijk zijn om in ieder geval DSD512 en zelfs hoger dan dat te kunnen doorgeven.
In de toekomst is het dan ook niet uit te sluiten dat op zeer goede DSD dac's, die nu dus nog uit moeten gaan komen, de verschillen tussen 256 en 512 wel hoorbaar zijn voor de geoefende luisteraars.
Kan ik je uit de droom helpen. Meeste wat je draait is CD kwaliteit, dus 16b/44.1kHz. Daarmee verdwijnt zowel de THD als de IM vervorming volledig onder de ruisvloer met DSD256. Met mijn Topping D30-Pro meet ik een THD op 1 kHz met een 24bits file 0,00004%. Dat is dus -126dB! Lager kan mijn AD converter niet meten...
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Maar dan met alle respect. Even de metingen daar gelaten. Ik hoor met gemak verschil tussen een topping dacje , die ik hier ook in huis heb gehad, en mijn AADac, helemaal nu dat de rest van de set ook met gemak hoge resolutie weer kan geven.
Hiermee wil ik uiteraard niet beweren dat de topping dac's slecht zijn hoor, in tegendeel juist. Voor de prijzen die ze kosten ga je niet snel iets beters vinden
En met de klank verschillen trap je ook geen deur in, maar ik hoor ze wel, en dat mag dan ook wel gezien het prijskaartje van de AADac.
Wat de vergelijking betreft tussen direct PCM en PCM-DSD geconverteerd heb ik helaas de situatie dat ik DSD alleen via de Amanero USB interface kan weergeven, en zoals inmiddels wel bekend is, ben Ik niet tevreden over de weergave via deze interface.
Dat wint direct PCM via de Denafrips DDC met heel veel gemak. Het is jammer dat de AADac geen I2S ingang heeft, want dan had ik via de Denafrips DDC wel DSD kunnen weergeven en dan had ik een eerlijk vergelijk gehad.
Een mogelijkheid is om de Amanero interface te vervangen door een Xing U30 interface zodat ik een keer van dat probleem af ben, misschien wel een klusje voor de winter
Hiermee wil ik uiteraard niet beweren dat de topping dac's slecht zijn hoor, in tegendeel juist. Voor de prijzen die ze kosten ga je niet snel iets beters vinden
En met de klank verschillen trap je ook geen deur in, maar ik hoor ze wel, en dat mag dan ook wel gezien het prijskaartje van de AADac.
Wat de vergelijking betreft tussen direct PCM en PCM-DSD geconverteerd heb ik helaas de situatie dat ik DSD alleen via de Amanero USB interface kan weergeven, en zoals inmiddels wel bekend is, ben Ik niet tevreden over de weergave via deze interface.
Dat wint direct PCM via de Denafrips DDC met heel veel gemak. Het is jammer dat de AADac geen I2S ingang heeft, want dan had ik via de Denafrips DDC wel DSD kunnen weergeven en dan had ik een eerlijk vergelijk gehad.
Een mogelijkheid is om de Amanero interface te vervangen door een Xing U30 interface zodat ik een keer van dat probleem af ben, misschien wel een klusje voor de winter
Tja, het vergelijk en de metingen die ik aangaf zijn alle via USB gedaan. Maar ik denk dat er voor de winter best nog wel e.e.a. te beleven valt op dit terrein 
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Ik denk het ook, het ding komt er aan
Ik wil echt een keer van de Amanero af, die haalt de dac omlaag helaas.
Ik wil echt een keer van de Amanero af, die haalt de dac omlaag helaas.
Ga sowieso toch niet aan de AADac hoorOlaf Analogue schreef: ↑zo 22 sep 2024, 12:57Maar dan met alle respect. Even de metingen daar gelaten. Ik hoor met gemak verschil tussen een topping dacje , die ik hier ook in huis heb gehad, en mijn AADac, helemaal nu dat de rest van de set ook met gemak hoge resolutie weer kan geven.
Misschien was het niet helemaal duidelijk maar bij die metingen zijn de beide dacs zijn aangestuurd via USB met PCM --> DSD256 vanuit Daphile. Heb je ook naar DSD geluisterd met die dacs? Dat klinkt anders dan met PCM. Beide zijn ook van de weinige dacs die direct DSD conversie doen zonder tussen nconversie.
De realiteit is wel iets complexer dan de dimensie THD...Pjotr schreef: ↑zo 22 sep 2024, 12:43Kan ik je uit de droom helpen. Meeste wat je draait is CD kwaliteit, dus 16b/44.1kHz. Daarmee verdwijnt zowel de THD als de IM vervorming volledig onder de ruisvloer met DSD256. Met mijn Topping D30-Pro meet ik een THD op 1 kHz met een 24bits file 0,00004%. Dat is dus -126dB! Lager kan mijn AD converter niet meten...Met 4 nullen achter de komma zit je in het topsegment van de huidige stand van de DAC techniek! Mijn Topping E30II meet wat minder, met 24bits een THD van 0,00017% en ook de IM is ietsje hoger. Maar ook met dit dacje van 150 euries verdwijnt het in de ruis bij 16b/44.1kHz CD kwaliteit. Of het inbeelding is of niet, met beide dac's heb ik de indruk dat PCM --> DSD geconverteerd vloeiender en preciezer klinkt dan direct PCM
![]()
Het menselijk oor is belachelijk gevoelig, maar tegelijkertijd ook wel te foppen op een aantal gebieden. En percepties kunnen varieren. De interviews met Rob Watts zijn wel interessant voor wat achtergrond...