Zelfbouw drum versterker

voor specifieke pro-audio projecten als opname apparatuur, mengtafels, etc

Moderator: Beheerdersteam

HugoW

Zelfbouw drum versterker

Bericht door HugoW »

Als ik het goed begrepen heb, is een speaker met ingebouwde versterker een actieve luidspreker? Zo niet, dan post ik in het verkeerde subforum...

Ik heb sinds kort een elektrisch drumstel (deze) en dat bevalt goed. Ik speel veel met mijn koptelefoon op. Er zit ook een line out op, en daar wil ik een versterkertje aan hangen om samen met iemand te kunnen spelen. In een zaaltje gaat dat via de PA, in klein comité is een simpel versterkertje werk handig. Ik heb een oude gitaarversterker geprobeerd, maar die heeft veel te veel mid en veel te weinig hoge en lage tonen. Klinkt heel raar. En ik ben nogal een hobbyist, dus wil ik zelf iets eenvoudigs bouwen.

Ik heb al een wensenlijstje:
Mono
100 Watt (niet omdat het heel hard moet, maar omdat ik dynamiek wil hebben. Daar heb ik deze drumset ook op gekocht!)
Eén 12 inch lage- / midtonen speaker
Iets van een tweeter
Kast driehoekig zoals een monitor

Ik wil geen grote lastige dingen zelf maken. Ik wil dus geen versterker zelf ontwerpen, PCB ontwerpen en in China laten maken, etc (doe ik soms voor andere projecten, maar hier is het doel belangrijker van de weg er naartoe). Ik kijk bijvoorbeeld naar zo'n versterkermodule:
https://nl.aliexpress.com/item/1005007293285106.html

Hoe ik de speakers moet kiezen en hoe ik het signaal moet scheiden / filteren, geen idee. Wat belangrijk is, is dat ik een grote range in frequenties heb. De bassdrum gaat erg laat, de bekkens hebben ook hogere tonen. Daar zou ik ook advies over willen hebben, ik leer graag.

Zo, dat was de kick-off, alle input is welkom. Overigens gaat het ding ook gewone muziek versterken, voor als ik wil meespelen met geluid van mijn telefoon. De drumcomputer mixt dit al, dat is dus geen probleem, en ik denk dat een drumversterker qua range al voldoende is om de rest ook te spelen.

Hugo
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Re: Zelfbouw drum versterker

Bericht door Henkjan »

HugoW schreef: ma 09 sep 2024, 20:59
Als ik het goed begrepen heb, is een speaker met ingebouwde versterker een actieve luidspreker? Zo niet, dan post ik in het verkeerde subforum...
ja dat klopt, maar vanwege de toepassing (muziek maken, niet thuis luisteren) toch maar verplaatst
Chocomel

Bericht door Chocomel »

Je vraagt klinkt eenvoudig, maar omvat het ontwerpen van een luidspreker en dat is niet eenvoudig. Laat je echter niet weerhouden, je zit niet voor niets op ZBA.

Als ik zo even zoek op drummonitors, dan lijken die het meest weg te hebben van een PA-luidspreker. Het moet hard gaan en bas < 80Hz mag daarvoor opgeofferd worden. Ik kan me voorstellen dat die afweging voor gebruik in een kleine oefenruimte meer verschuift richting basweergave. Misschien kom je wel weg met een basluidspreker bedoeld voor hi-fi. Een basweergave vanaf 50 à 60 Hz lijkt me een mooi streven. Qua eisen kom je in de buurt van een basgitaarversterker. Op dit forum liepen daar een paar topics over.
o.a. viewtopic.php?t=21011

Een vloermonitor richt het geluid omhoog. De tweeter moet een brede afstraling hebben om zowel jou als de andere bandleden te bereiken. Ik vrees dat een 90 x 50 graden hoorn te krap is. Anders zou je kunnen kijken naar de Econowave.

Als versterker zou ik iets krachtigers zoeken dan een TPA3116. Veel luidsprekers hebben een impedantie van 8 ohm en met deze versterkerchip haal je dan maar 30 W.

Wat is je budget?
Laatst gewijzigd door Chocomel op wo 11 sep 2024, 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Er zijn zat goedkope actieve floormonitors, kijk eens rond in de Bax shop.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Maar wil het een beetje klinken dan is het ook niet goedkoop meer.Dat hele goedkope spul maakt wel herrie maar klinkt naar strokarton (dat is het ook :D ). Mijn schoonzusje heeft iets van Behringer voor zowel bas als zang en klein acoustisch drumstel als oefenversterker. Is niet het goedkoopste maar wel redelijk van kwaliteit.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

HugoW

Bericht door HugoW »

Ah, ik krijg geen meldingen dat er gereageerd is, ff instellingen aanpassen.

Dank voor alle input! Budget is wel een issue, ik heb dus net een ander drumstel gekocht en de directrice zal niet blij zijn als ik nog eens veel geld uitgeef.

Ik heb inmiddels nog wat geprobeerd. Ik heb nog een (echte, ouderwetse) stereoinstallatie staan. Denon pma-425r versterker, Mission speakers, leuk setje destijds. Dus, drumcomputer daaraan gehangen en; geen geluid. Hmmmm... Ingang nog maar eens met een andere geluidsbron (telefoon) getest, wel geluid. En mooi ook, voor zover een telefoon dat doet. Na even nadenken bedenk ik mij dat een gitaar ook niet direct op de line-in van een versterker kan, en de drumset via de gitaarversterker wel werkte, dus ik moet iets voorversterkends hebben. Et voilà, mijn oog valt op de phono ingang. Als ik me goed herinner is een phono signaal ook zwak en moet dat voorversterkt worden. En ja hoor, geluid. Maar oh wat een Kwalitateit Uitermate Teleurstellend geluid. Als ik alle bas wegdraai op de versterker en bijna alle trebble, is het geluid enigszins te herkennen als drum. Het dreunt wel enorm door het huis, zelfs op relatief laag volume. Vergeleken hiermee is de gitaarversterker nog perfect (en dat is'tie niet). Ergo, ik zal ook iets voorversterkends moeten hebben, en niet iets dat zoals deze phono ingang het geluid vernaggelt. Even googlen:
Line input van de Denon heeft een gevoeligheid van 150 mV (ik neem aan maximaal) en dat is dus veel te weinig.
De andere ingang, 'MM' in de handleiding, ik denk dus phono want meer smaken heb ik niet, is 2,5 mV.
Ik zal dus een voorversterkertje nodig hebben dat het signaal 60x versterken, 35 dB (ongeveer) en dan niet zo vernaggelen als de phono amp.

Ik ga me dus eerst daar eens in verdiepen, een goed voorversterkermoduletje of een simpel schema dat ik zelf kan namaken. Met flinke range qua frequenties en zo min mogelijk kleuring van het geluid.

Last but not least was ik vergeten te vermelden dat het versterkertje in mijn eerste post gelinkt zelf al een filter heeft tussen bas en de rest. Dat leek me handig. 12" (of 10", budget...) basspeaker, en iets 6" voor de rest, of zo. Ga ik me later in verdiepen.

Input blijft welkom,
Dank,

Hugo
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

De phono ingang geeft wel meer versterking maar heeft ook een RIAA correctie.
Dat klinkt inderdaad niet goed.
https://nl.wikipedia.org/wiki/RIAA_Recording_Curve
Heeft de drumcomputer geen instelling om op lijn uitgang uit te gaan?
Mogelijk kan je die wel schakelen.
RonnyB

Bericht door RonnyB »

Eminence coax luidsprekers zijn gewild.

https://eminence.com/blogs/blog/great-u ... l-products
HugoW

Bericht door HugoW »

Ah, vandaar dat die phono ingang zo gek klinkt. Niet meer gebruiken, dus.
Ik zal die eminence eens bekijken.

Als voorversterkertje heb ik wel eens een NE5532 gebruikt, daar kan je ook kant en klare bordjes van krijgen:
https://nl.aliexpress.com/item/1005004242123801.html
Als die niet genoeg zou doen, kan ik altijd nog met de waardes van de weerstanden stoeien om iets meer versterking te krijgen. Mijn drumcomputer heeft geen mogelijkheid om line out te geven. Althans, ik kan het in handleiding niet vinden.

Met dit voorversterkertje en de eerder gelinkte eindversterker moet ik een eind kunnen komen, denk ik. Nu tijd om eens naar speakers te kijken.

Hugo
90000006

Bericht door 90000006 »

Ga er vanwege de link in je openingspost even vanuit dat je een mps-850 hebt. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat de lijn uitgangen van die unit geen 150mV leveren maar slechts een paar mV. Volgens de manual is er een links/mono en een rechts uitgang, beide op 6,3mm jack. Neem aan dat je die gebruikt hebt? Zijn de kabels wel in orde? Zo te zien heb je twee polige jacks nodig. Zit er niet nog ergens een volume instelling voor de lijn uitgang verstopt in de software?
Probeer anders eens de hoofdtelefoon uitgang, die levert zeker meer dan genoeg signaal voor een lijn ingang.
HugoW

Bericht door HugoW »

Ja, inderdaad de MPS-850. Erg blij mee. Ik heb vorig jaar een hele goedkope startersset gekocht om eens te kijken of ik drummen zo leuk vind als ik al 33 jaar lang dacht. En ja hoor, ik vind het zo leuk (en nog wel leuker), dus daarom deze wat echtere set gekocht.

Ik kan in de handleiding niks anders vinden dan dat die uitgangen er zijn, niet hoe ik er iets aan in zou kunnen stellen. Maar ach, met een voorversterkertje moet het ook te doen zijn.

Ik heb vanavond even zitten zoeken en ik heb een andere versterker gevonden, deze:
https://nl.aliexpress.com/item/1005006425401111.html
Die heeft geen filter en maar één uitgang. Zoekende op die Eminence speakers kwam ik namelijk deze tegen:
https://www.thomann.de/nl/fane_sovereign_12_250_tc.htm
Die doet alles tegelijk en heeft zelf een ingebouwd filter.

Zowel de voor- als de eindversterker zijn blij met 24V en veel vermogen hebben ze niet nodig. Ik zoek er nog een netjes 24V= voedingmodule bij, een jack chassisdeel en zo'n mooi inbouwplaatje, een aan/uit schakelaar en dan ben ik wel klaar, op wat hout na. Wat denken jullie? Ohja, ik zal marktplaats ook nog even afstruinen voor zo'n speaker, of iets gelijkwaardigs. Hoeft niet per se dat merk te zijn, een Eminence voor een zacht prijsje is ook nooit weg...

Hugo

P.S. Ik weet ook dat bovenstaande geen superset zal worden voor de echte audiofiel. Maar voor een thuis / hobby drummer denk ik wel goed genoeg.
90000006

Bericht door 90000006 »

TDA2050 wordt niet meer gemaakt, al lang niet meer. Wat er op ali als zodanig verkocht wordt zijn meestal omgelabelde tda2030's van Chinese makelij. Die zijn niet slecht, maar de 2030 levert aanzienlijk mindervvermogen en kan ook minder hoge voedingsspanning aan. Max +/-18V uit mijn hoofd, oftewel 36V bij enkelzijdige voeding. Reken bij 24V op een watt of 6 in 8ohm, meer niet.

Kijk anders eens naar de tpa3116 bordjes.

En een extra voorversterker is echt niet nodig. Er is iets anders mis denk ik. Plug de Denon maar eens in de hoofdtelefoon uitgang van het drumbox
HugoW

Bericht door HugoW »

Zoiet?
https://nl.aliexpress.com/item/1005007539815453.html

En dan beide ingangen van het monosignaal van de drumcomputer aansluiten, en de beide speakeruitgangen op de ene speaker?
John P

Bericht door John P »

Heb je wel eens gedacht gebruikte aan een basversterkercombi met tweeter?
https://www.marktplaats.nl/l/muziek-en- ... et+tweeter
90000006

Bericht door 90000006 »

Dat bordje zal het best doen. Maar als je slechts een mono setup wilt, dan gewoon één kanaal niet gebruiken. Of een mono bordje zoeken. Luidspreker uitgangen mag je nooit aan elkaar knopen, dat gaat niet goed!
HugoW

Bericht door HugoW »

Zo, gisteren een voorversterkterje met volume- en toonregeling gekocht, de eindversterker, een voeding en nog wat klein grut zoals jack aansluitingen, netentree met schakelaar en zekering, etc.

De drumcomputer heeft twee uitgangen; links/mono en rechts. Ik heb het plan om de jack aansluitingen aan elkaar door de linken bij de invoer van de versterker. Als je alleen de linker gebruikt, dan zit die ook parallel geschakeld met de rechter, zodat beide ingangen van de voorversterker gebruikt worden. Als je er ook een rechter bij prikt, onderbreekt dat inprikken mechanisch de parallelle schakeling en heb je echt twee losse signalen, links en rechts. Dat kan met de gekozen jack-chassisdelen en ik denk dat de impedantie van de voorversterker hoog genoeg is om het inkomend signaal niet in te laten kakken als ik het over twee ingangen uitsmeer.

Dan is er nog het laatste puntje van de speakers. Ik twijfel of ik een 12” nodig ga hebben, het is voor thuisgebruik en het is de bedoeling dat, wanneer ik beneden in de woonkamer speel, mijn dochter op zolder geen oordoppen nodig heeft. Ik heb deze gevonden:
https://www.soundimports.eu/nl/sb-acou ... c30-8.html

Daar wil ik er twee van kopen, eentje links en eentje rechts, elk in een eigen kastje. In het linker kastje ook de versterker/voeding/etc, alleen een speaker en jack-contact in de rechter. Wat vinden jullie van dat idee?

Dank,

Hugo
Chocomel

Bericht door Chocomel »

Die breedbander ziet er niet verkeerd uit. Redelijk brede afstraling, aardig rendement, voldoende slag, koper in de motor. In een basreflexkast van 25 L afgestemd op 50 Hz loopt de basweergave tot 65 Hz @ -3 dB. Om een idee te geven, dat is net wat kleiner dan een cajon. Per luidspreker. Een kleinere kast kan ook, als je het niet erg vindt om in te leveren op de basweergave. Het blijft wel echt een oefenversterker want output valt hij in het niet bij de optie die ds23man aandroeg.

Als luidsprekeraansluiting is jack niet ideaal, want de stekker wordt kortgesloten bij het insteken. Nu heeft een TPA3116 een kortsluitbeveiliging dus waarschijnlijk gaat het wel goed.

Het samenvoegen van de kanalen links / rechts van de drumcomputer kan het best met twee weerstanden van 10 k. Zie why not Y.
HugoW

Bericht door HugoW »

Dank voor je input. Die zullen het wel worden, dan. Ik wil een beetje Tobleronebehuizing gaan bedenken, zoals monitorspeakers op de grond wel vaker hebben. Volume is geen probleem, ik kan het desnoods parametrisch in 3D uittekenen... Nerd.

Kan je me uitleggen hoe je aan die 25 liter komt? Dat zou ik graag leren. Is de kast dan gesloten? Mijn zelfbouw gitaarversterkers waren altijd open aan de achterkant.

Dank,

Hugo
Chocomel

Bericht door Chocomel »

Mooi. Ik ben benieuwd.

Het kastvolume heb ik bepaald door de Thiele-Smallparameters van de breedbander in te voeren in een simulatieprogramma en met het volume en de afstemfrequentie te spelen, tot er een acceptabele frequentierespons uit kwam. In dit geval in Boxsim. Als je zelf wilt experimenteren, werkt WinISD net wat makkelijker. Probeer eens te simuleren en vergelijk verschillende kastsoorten, volumes en afstemfrequenties.

Met een open achterkant blijft er weinig bas over. Een gesloten kast doet dat beter en een basreflexkast geeft nog meer bas, maar is meestal groter. Vandaar de keuze voor basreflex. Meer informatie over verschillende kasttypes kan je hier vinden: https://diysubwoofers.org/ De afstemfrequentie heb ik op 50 Hz gezet, omdat ik niet weet of je een subsonic filter zou gebruiken. Onder de afstemfrequentie remt de kast de beweging van de conus niet meer af en is de belastbaarheid van de luidspreker laag. De conus kan maar een beperkte uitslag maken. Met een subsonic filter zou je deze lage tonen weg kunnen halen, zodat er geen schade ontstaat. Ik denk dat je drumstel niet veel geluid maakt onder de 50 Hz. Als dat inderdaad zo is, overbelast je de luidspreker dus niet met te lage tonen. Een afstemfrequentie van 50 Hz in combinatie met het kastvolume van 25 à 30 liter levert een redelijk vlakke frequentierespons op, die (net) diep genoeg doorloopt, zonder dat er een bult in zit. Als je een veel te grote basreflexkast van 100 liter simuleert, zie je zo'n bult en dat levert een dreunende bas op. Welke versterker je gebruikt is me ontgaan maar er kwam een TPA3116 langs, die 30 W levert bij 8 ohm. Met dit vermogen overschrijd je de maximale conusuitslag niet bij frequenties boven de 45 Hz.
HugoW

Bericht door HugoW »

Dank je wel! Ik ga eens iets saais van 25 à 30 liter bedenken. Dicht kastje, dik MDF. Ik bouwde mijn gitaarversterkers meestal uit berken multiplex, maar ik denk dat dit weinig verschil gaat maken en het is wel makkelijk.
HugoW

Bericht door HugoW »

Ik snap die Why not Y nog niet helemaal al die voorbeelden gaan van 2 ingaande signalen naar één uitgaande, ik wil iets anders doen. Ik zal eens kijken of ik het ergens kan uittekenen. Of met de hand en dan een foto van posten.
Chocomel

Bericht door Chocomel »

Lekker bouwen! Vergeet de basreflexpoort niet. Een stukje pvc hemelwaterafvoer is daar goed geschikt voor, zoals ze het bij de bouwmarkt noemen. Per kast één buis met diameter 80 mm (binnendiameter 77 mm), lengte 15 cm als je het kastvolume 25 L maakt of 12 cm bij 30 L.
HugoW

Bericht door HugoW »

Dank je wel! De spullen van Ali zijn binnen, ik denk wel bruikbaar. Ik heb alleen (had ik nog) een LED voeding van 24V, ik denk dat die een 50 Hz brom gaat geven. Ik ga eens zoeken hoe grote elco ik daar overheen moet zetten om hem niet te laten brommen. Ali heeft bordjes met elco's, daar zit vast wel wat tussen.

Ik heb even geschetst wat ik bedoelde met de inputs:
[graag-bijvoegen]https://i.imgur.com/uN0ian6.jpg[/graag-bijvoegen]
(waarom pakt hij dit plaatje niet?)
Als ik alleen een input in de linker connector steek, komt dat signaal zowel bij de linker als bij de rechter ingang van de voorversterker. Als ik de rechter ook inplug onderbreekt dat het doorgeven van het linker / mono signaal, en gaat dat rechter signaal naar de rechter ingang van de voorversterker. Zou dat zo werken?

Ik begrijp dat de jacks de boel kortsluiten, maar ik heb altijd geleerd geen speakers te (ont-)koppelen zolang de boel nog aan staat. Dan heb ik nergens last van.

Hugo
Bijlagen
20240925_203617.jpg
Chocomel

Bericht door Chocomel »

Op die manier. Ja, dat werkt, daar zijn de schakelaars in de sockets inderdaad voor bedoeld. Van de linkersocket zou je de pinnen aan de linkerzijde nog met elkaar kunnen verbinden, dan wordt de versterkeringang kortgesloten als er niks aangesloten is. Dan heb je in die situatie minder kans op brom. Deze sockets zijn niet luchtdicht als er geen stekker in zit, dus je kan ze de elektronica het best een eigen ruimte geven. Een klein beetje lekkage is niet erg maar dit kan fluiten.

Welke elektronica heb je precies gekocht?
Plaats reactie