luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic
Moderator: Beheerdersteam
Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic
Volledig hoorn (zowel laag als hoog, zowel front als back loaded)
Omnidirectionaal
Iedereen dezelfde drivers
Alle ideeën hebben natuurlijk zo zijn voor en nadelen.
Het zou alleen leuk zijn als er echt geëxperimenteerd wordt, bijv met Omnidirectionaal, hoeveel projecten zijn daar al van hier op het forum? Horens zie ik hier ook niet veel bijv.
Iedereen dezelfde drivers heeft als plus dat iedereen met hetzelfde blanke canvas begint en de verschillen echt aan het bouw werk liggen. Nadeel is dat velen een voorraad drivers hebben liggen die ze op willen maken.
Omnidirectionaal
Iedereen dezelfde drivers
Alle ideeën hebben natuurlijk zo zijn voor en nadelen.
Het zou alleen leuk zijn als er echt geëxperimenteerd wordt, bijv met Omnidirectionaal, hoeveel projecten zijn daar al van hier op het forum? Horens zie ik hier ook niet veel bijv.
Iedereen dezelfde drivers heeft als plus dat iedereen met hetzelfde blanke canvas begint en de verschillen echt aan het bouw werk liggen. Nadeel is dat velen een voorraad drivers hebben liggen die ze op willen maken.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15170
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic
Nog even een oproepje, wie lijkt het wat om een volgende wedstrijd op poten te zetten?Barry2001 schreef:Zonder gekheid, desktop/pc speaker lijkt me een mooie uitgangspositie voor een nieuwe wedstrijd.
De laatste wedstrijd heb ik zelf georganiseerd, was gaaf om te doen. Tijdens de wedstrijd met hulp van Harry en jury Jeroen, Hans, Hans en George natuurlijk.
Toch kost het al met al best veel tijd in voorbereiding als je het goed wilt doen. Met een andere organisatie geeft het wellicht ook andere inzichten, ik zou het stokje door willen geven aan een ander ZBA lid.
Wie vindt dit leuk om te doen? Kost je alleen tijd dus, communicatie als in pb, regelen dat alles/iedereen er is, etc. En het geeft verplichting, als deelnemers aan de wedstrijd zijn begonnen moet de wedstrijd er ook komen.
Ik stel er graag bij mij op de luisterdag ruimte voor beschikbaar, mocht het zo uitkomen. Luisterdag oost Nederland is altijd de 1e zaterdag in februari.
Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic
Heb zelf de tijd helemaal niet maar het idee is leuk.Ik vraag me af of het wel mogelijk is om te beoordelen.
Mijn Kef RDM TWO klonken de eerste dag echt heel leeg en was echt een miskoop. Had ze niet al te duur via Marktplaats en dacht dat een onmiddellijke doorverkoop met 50% verlies de beste optie was.
Na een dag intensief luisteren omdat het niet slecht was maar hol en leeg kwam er een mannetje in mijn hoofd aangelopen en die glimlachte en zette een schakelaar om
Ineens was alles anders. Het geluid is zo waanzinnig goed dat ik deze speakers nooit weg ga doen. Het klopt gewoon. De leegheid was bij toverslag totaal verdwenen. Had wel een hele tijd nodig voordat het kwartje viel. Een vriendin snapt nog steeds niet waarom ik zo lyrisch ben over deze ¨ slappe holle ¨ speakers. Het is niet wat het lijkt. Dat deze nooit meer weggaan wil zeggen dat ze voor mij voldoen aan wat ik zoek. Er zijn veel beter klinken de speakers voor 10 Keer de prijs. Dat zal zo zijn. Maar dit is de basis hoe in mijn oren speakers moeten klinken.
Een wedstrijd zal onmogelijk zijn tenzij elke speaker de tijd krijgt. Mijn Kef zal het heel slecht doen omdat het mannetje met de schakelaar een dag nodig heeft.
Leon
Mijn Kef RDM TWO klonken de eerste dag echt heel leeg en was echt een miskoop. Had ze niet al te duur via Marktplaats en dacht dat een onmiddellijke doorverkoop met 50% verlies de beste optie was.
Na een dag intensief luisteren omdat het niet slecht was maar hol en leeg kwam er een mannetje in mijn hoofd aangelopen en die glimlachte en zette een schakelaar om
Ineens was alles anders. Het geluid is zo waanzinnig goed dat ik deze speakers nooit weg ga doen. Het klopt gewoon. De leegheid was bij toverslag totaal verdwenen. Had wel een hele tijd nodig voordat het kwartje viel. Een vriendin snapt nog steeds niet waarom ik zo lyrisch ben over deze ¨ slappe holle ¨ speakers. Het is niet wat het lijkt. Dat deze nooit meer weggaan wil zeggen dat ze voor mij voldoen aan wat ik zoek. Er zijn veel beter klinken de speakers voor 10 Keer de prijs. Dat zal zo zijn. Maar dit is de basis hoe in mijn oren speakers moeten klinken.
Een wedstrijd zal onmogelijk zijn tenzij elke speaker de tijd krijgt. Mijn Kef zal het heel slecht doen omdat het mannetje met de schakelaar een dag nodig heeft.
Leon
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic
De speakers worden beoordeeld op hun werkelijke weergave, niet op de confirmation bias.
Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic
Ik volg je niet helemaal Leon ... bedoel je dat je moest wennen aan het geluid of is er werkelijk een schakelaar omgezet?
Als het eerste het geval is dan ben ik benieuwd wat jouw referentie was (oftewel, naar welke luidsprekers heb je eerst langdurig geluisterd waardoor de KEF RDM Two's ineens "hol" klonken).
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic
ik haal deze oproep van Barry maar eens naar boven (na een nudge). Het zou gaaf zijn als we op een van de luisterdagen in 2025 weer een wedstrijd zouden kunnen hebben, de vorige hebben zoveel toegevoegd aan t forum
Barry2001 schreef: ↑di 05 mei 2020, 18:16Zonder gekheid, desktop/pc speaker lijkt me een mooie uitgangspositie voor een nieuwe wedstrijd.
De laatste wedstrijd heb ik zelf georganiseerd, was gaaf om te doen. Tijdens de wedstrijd met hulp van Harry en jury Jeroen, Hans, Hans en George natuurlijk.
Toch kost het al met al best veel tijd in voorbereiding als je het goed wilt doen. Met een andere organisatie geeft het wellicht ook andere inzichten, ik zou het stokje door willen geven aan een ander ZBA lid.
Wie vindt dit leuk om te doen? Kost je alleen tijd dus, communicatie als in pb, regelen dat alles/iedereen er is, etc. En het geeft verplichting, als deelnemers aan de wedstrijd zijn begonnen moet de wedstrijd er ook komen.
Ik stel er graag bij mij op de luisterdag ruimte voor beschikbaar, mocht het zo uitkomen. Luisterdag oost Nederland is altijd de 1e zaterdag in februari.
Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic
Ja, leuk! Count me in!
Dan wordt het echt even kijken naar het maximale formaat. Bouwen is één ding, jureren een tweede.
Dan wordt het echt even kijken naar het maximale formaat. Bouwen is één ding, jureren een tweede.
Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic
Ik heb de bal op gegooid bij Barry en HJ toen ik dit zag;
Ik dacht; 'dat is iets leuks voor een bouw wedstrijd'
Ik dacht; 'dat is iets leuks voor een bouw wedstrijd'
Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic
Dan lijkt mij dit een heel mooi maximaal formaat.
Of gaan we op de Edifier toer?
Of gaan we op de Edifier toer?
Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic
Ik ben voor!
Maar wat zijn de voorwaarden?
Maar wat zijn de voorwaarden?
Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic
Bijvoorbeeld een minimonitor,dus t/m 13cm units.
Met een prijs plafond op de units,bijvoorbeeld €300.
Met een prijs plafond op de units,bijvoorbeeld €300.
Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic
Dat is dan eigenlijk weer te groot voor desktop en te klein voor de woonkamer... noemden we vroegâh een boekenplankspieker. Ook niks mis mee!
Denk dat je als voorwaarde je gewoon moet beperken tot "Huiskamer speaker". Dus alles van desktop tot kleine vloerstaander. Anders maak je de marges wel heel smal.
Laatst gewijzigd door Pjotr op zo 18 aug 2024, 9:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic
En het hout en de filtercomponenten? Misschien ook dat niet eens...
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic
Op hout nooit een budget zetten. Dan worden het allemaal minispeakertjes.
Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic
Ik heb al chassis in huis om iets te maken voor bij de computer. Ik hoop dat ze binnen het prijsvraag concept vallen, en anders doe ik voor spek en bonen mee.
Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic
Dat zijn hele aardige prijzen.
Zou daar best wel een setje desktop monitors mee willen bouwen.
Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic
[quote=Pjotr post_id=2095635 time=1723966524 user_id=15]
Dat is dan eigenlijk weer te groot voor desktop en te klein voor de woonkamer... noemden we vroegâh een boekenplankspieker. Ook niks mis mee!
[/quote]
Met vroeger blijf ik in dit geval binnen het onderwerp. Dit zijn echte computer luidsprekers, nog voor de geluidskaart gemeengoed werd èn zonder kunstgrepen of subwoofer een vol geluid.
Dat is dan eigenlijk weer te groot voor desktop en te klein voor de woonkamer... noemden we vroegâh een boekenplankspieker. Ook niks mis mee!
[/quote]
Met vroeger blijf ik in dit geval binnen het onderwerp. Dit zijn echte computer luidsprekers, nog voor de geluidskaart gemeengoed werd èn zonder kunstgrepen of subwoofer een vol geluid.
Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic
Dat waren destijds toch erg populaire computer luidsprekers. Van desktop hadden we nog nooit gehoord.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic
Heb hier nog zo'n setje staan, gebruik ze nog wel eens om even een signaal test te doen.
