luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic

Bericht door hardbats »

Volledig hoorn (zowel laag als hoog, zowel front als back loaded)
Omnidirectionaal
Iedereen dezelfde drivers

Alle ideeën hebben natuurlijk zo zijn voor en nadelen.
Het zou alleen leuk zijn als er echt geëxperimenteerd wordt, bijv met Omnidirectionaal, hoeveel projecten zijn daar al van hier op het forum? Horens zie ik hier ook niet veel bijv.
Iedereen dezelfde drivers heeft als plus dat iedereen met hetzelfde blanke canvas begint en de verschillen echt aan het bouw werk liggen. Nadeel is dat velen een voorraad drivers hebben liggen die ze op willen maken.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic

Bericht door Barry2001 »

Barry2001 schreef:
Zonder gekheid, desktop/pc speaker lijkt me een mooie uitgangspositie voor een nieuwe wedstrijd.

De laatste wedstrijd heb ik zelf georganiseerd, was gaaf om te doen. Tijdens de wedstrijd met hulp van Harry en jury Jeroen, Hans, Hans en George natuurlijk.
Toch kost het al met al best veel tijd in voorbereiding als je het goed wilt doen. Met een andere organisatie geeft het wellicht ook andere inzichten, ik zou het stokje door willen geven aan een ander ZBA lid.
Wie vindt dit leuk om te doen? Kost je alleen tijd dus, communicatie als in pb, regelen dat alles/iedereen er is, etc. En het geeft verplichting, als deelnemers aan de wedstrijd zijn begonnen moet de wedstrijd er ook komen.

Ik stel er graag bij mij op de luisterdag ruimte voor beschikbaar, mocht het zo uitkomen. Luisterdag oost Nederland is altijd de 1e zaterdag in februari.
Nog even een oproepje, wie lijkt het wat om een volgende wedstrijd op poten te zetten?
DeeDub
Berichten: 53
Lid geworden op: di 29 mar 2022, 16:33

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic

Bericht door DeeDub »

Heb zelf de tijd helemaal niet maar het idee is leuk.Ik vraag me af of het wel mogelijk is om te beoordelen.
Mijn Kef RDM TWO klonken de eerste dag echt heel leeg en was echt een miskoop. Had ze niet al te duur via Marktplaats en dacht dat een onmiddellijke doorverkoop met 50% verlies de beste optie was.

Na een dag intensief luisteren omdat het niet slecht was maar hol en leeg kwam er een mannetje in mijn hoofd aangelopen en die glimlachte en zette een schakelaar om

Ineens was alles anders. Het geluid is zo waanzinnig goed dat ik deze speakers nooit weg ga doen. Het klopt gewoon. De leegheid was bij toverslag totaal verdwenen. Had wel een hele tijd nodig voordat het kwartje viel. Een vriendin snapt nog steeds niet waarom ik zo lyrisch ben over deze ¨ slappe holle ¨ speakers. Het is niet wat het lijkt. Dat deze nooit meer weggaan wil zeggen dat ze voor mij voldoen aan wat ik zoek. Er zijn veel beter klinken de speakers voor 10 Keer de prijs. Dat zal zo zijn. Maar dit is de basis hoe in mijn oren speakers moeten klinken.

Een wedstrijd zal onmogelijk zijn tenzij elke speaker de tijd krijgt. Mijn Kef zal het heel slecht doen omdat het mannetje met de schakelaar een dag nodig heeft.

Leon
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic

Bericht door pappaleo »

De speakers worden beoordeeld op hun werkelijke weergave, niet op de confirmation bias.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic

Bericht door SARK »

DeeDub schreef: zo 03 apr 2022, 1:54
Na een dag intensief luisteren omdat het niet slecht was maar hol en leeg kwam er een mannetje in mijn hoofd aangelopen en die glimlachte en zette een schakelaar om
Ik volg je niet helemaal Leon ... bedoel je dat je moest wennen aan het geluid of is er werkelijk een schakelaar omgezet?
Als het eerste het geval is dan ben ik benieuwd wat jouw referentie was (oftewel, naar welke luidsprekers heb je eerst langdurig geluisterd waardoor de KEF RDM Two's ineens "hol" klonken).
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic

Bericht door Henkjan »

dre schreef: di 05 mei 2020, 18:28
Wat is het verschil tussen een minimonitor en een desktop speaker?
desktop is altijd voor dichtbij luisteren, minimonitor kan ook in de woonkamer
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic

Bericht door Henkjan »

ik haal deze oproep van Barry maar eens naar boven (na een nudge). Het zou gaaf zijn als we op een van de luisterdagen in 2025 weer een wedstrijd zouden kunnen hebben, de vorige hebben zoveel toegevoegd aan t forum =D>
Barry2001 schreef: di 05 mei 2020, 18:16
Zonder gekheid, desktop/pc speaker lijkt me een mooie uitgangspositie voor een nieuwe wedstrijd.

De laatste wedstrijd heb ik zelf georganiseerd, was gaaf om te doen. Tijdens de wedstrijd met hulp van Harry en jury Jeroen, Hans, Hans en George natuurlijk.
Toch kost het al met al best veel tijd in voorbereiding als je het goed wilt doen. Met een andere organisatie geeft het wellicht ook andere inzichten, ik zou het stokje door willen geven aan een ander ZBA lid.
Wie vindt dit leuk om te doen? Kost je alleen tijd dus, communicatie als in pb, regelen dat alles/iedereen er is, etc. En het geeft verplichting, als deelnemers aan de wedstrijd zijn begonnen moet de wedstrijd er ook komen.

Ik stel er graag bij mij op de luisterdag ruimte voor beschikbaar, mocht het zo uitkomen. Luisterdag oost Nederland is altijd de 1e zaterdag in februari.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3080
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic

Bericht door beijert »

Ja, leuk! Count me in!

Dan wordt het echt even kijken naar het maximale formaat. Bouwen is één ding, jureren een tweede.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic

Bericht door Shadow »

Ik heb de bal op gegooid bij Barry en HJ toen ik dit zag;
Screenshot_20240813_163713_Chrome.jpg
Screenshot_20240813_163648_Chrome.jpg
Ik dacht; 'dat is iets leuks voor een bouw wedstrijd'
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3080
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic

Bericht door beijert »

Screenshot_2024-08-17-23-50-57-461_com.android.chrome-edit.jpg
Dan lijkt mij dit een heel mooi maximaal formaat.
Of gaan we op de Edifier toer?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic

Bericht door dre »

Ik ben voor! 8)

Maar wat zijn de voorwaarden?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic

Bericht door dre »

Bijvoorbeeld een minimonitor,dus t/m 13cm units.
Met een prijs plafond op de units,bijvoorbeeld €300.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic

Bericht door pappaleo »

beijert schreef: za 17 aug 2024, 23:52
Afbeelding

Dan lijkt mij dit een heel mooi maximaal formaat.
Of gaan we op de Edifier toer?
En hoe groot is dat dan? Ik mis de referentie!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic

Bericht door Pjotr »

beijert schreef: za 17 aug 2024, 23:52
Screenshot_2024-08-17-23-50-57-461_com.android.chrome-edit.jpg

Dan lijkt mij dit een heel mooi maximaal formaat.
Of gaan we op de Edifier toer?
Dat is dan eigenlijk weer te groot voor desktop en te klein voor de woonkamer... noemden we vroegâh een boekenplankspieker. Ook niks mis mee!

Denk dat je als voorwaarde je gewoon moet beperken tot "Huiskamer speaker". Dus alles van desktop tot kleine vloerstaander. Anders maak je de marges wel heel smal.
Laatst gewijzigd door Pjotr op zo 18 aug 2024, 9:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic

Bericht door dre »

Alleen een budget voor de units?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic

Bericht door Pjotr »

En het hout en de filtercomponenten? Misschien ook dat niet eens...
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic

Bericht door pappaleo »

Op hout nooit een budget zetten. Dan worden het allemaal minispeakertjes.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic

Bericht door John P »

Ik heb al chassis in huis om iets te maken voor bij de computer. Ik hoop dat ze binnen het prijsvraag concept vallen, en anders doe ik voor spek en bonen mee.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic

Bericht door Pjotr »

John P schreef: zo 18 aug 2024, 9:55
......doe ik voor spek en bonen mee.
Misschien moet we dat gewoon voor allemaal als voorwaarde stellen? Gaat toch om de lol? :mrgreen:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic

Bericht door dre »

Pjotr schreef: zo 18 aug 2024, 9:40
En het hout en de filtercomponenten? Misschien ook dat niet eens...
Ik denk het niet.
Dat is al 2x geweest.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic

Bericht door ray5150 »

Shadow schreef: za 17 aug 2024, 20:10
Ik heb de bal op gegooid bij Barry en HJ toen ik dit zag;

Screenshot_20240813_163713_Chrome.jpg

Screenshot_20240813_163648_Chrome.jpg

Ik dacht; 'dat is iets leuks voor een bouw wedstrijd'
Dat zijn hele aardige prijzen. :D
Zou daar best wel een setje desktop monitors mee willen bouwen. :goedzo:
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3080
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic

Bericht door beijert »

pappaleo schreef: zo 18 aug 2024, 9:29
En hoe groot is dat dan? Ik mis de referentie!
Dit is de referentie! :rock:

Exacte maten weet ik niet uit mijn hoofd. Maar naast een monitor met beeldbuis waren ze zeker niet te groot.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3080
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic

Bericht door beijert »

[quote=Pjotr post_id=2095635 time=1723966524 user_id=15]
Dat is dan eigenlijk weer te groot voor desktop en te klein voor de woonkamer... noemden we vroegâh een boekenplankspieker. Ook niks mis mee!
[/quote]

Met vroeger blijf ik in dit geval binnen het onderwerp. Dit zijn echte computer luidsprekers, nog voor de geluidskaart gemeengoed werd èn zonder kunstgrepen of subwoofer een vol geluid.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic

Bericht door richard »

beijert schreef: zo 18 aug 2024, 13:37
Met vroeger blijf ik in dit geval binnen het onderwerp. Dit zijn echte computer luidsprekers, nog voor de geluidskaart gemeengoed werd èn zonder kunstgrepen of subwoofer een vol geluid.
Dat waren destijds toch erg populaire computer luidsprekers. Van desktop hadden we nog nooit gehoord.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic

Bericht door ds23man »

Heb hier nog zo'n setje staan, gebruik ze nog wel eens om even een signaal test te doen.
Plaats reactie

Terug naar “Luidspreker Ontwerpwedstrijd”