Under cabinet Subwoofer
Moderator: Beheerdersteam
Re: Under cabinet Subwoofer
Maar ook voor het sub laag? Ik tref daarin vooral forse 20ers, met veel te grote rolranden.
Qua prijs is het vaak wel 'bang for your buck'
Qua prijs is het vaak wel 'bang for your buck'
Ja met de beperkingen die er zijn, leek de transmissie lijn met 6x9" mij wel de meeste bas opleveren, ik denk dat met een beetje nadenken die wel eronder past. Als je voor ronde drivers gaat ben je al snel beperkt tot 6" heb ik het idee en dan is er weinig sub bass ja...
Deze heeft een Fs van 41 Hz, redelijk laag voor zo'n klein ding:
https://www.jl-audio.nl/JL-Audio-6W3v3-4
https://www.jl-audio.nl/JL-Audio-6W3v3-4
Is een standaard scanspeak classic dan geen idee? Die zitten dikwijls rond de 30hz.
Als de boel niet corrodeert
Als de boel niet corrodeert
-
wouter
- Ook commercieel actief
De Dayton Epique die je zelf noemde zou ik overwegen, maar down firing gesloten laag met 2 maatjes groter zal het al snel winnen.
Als ik met een downfiring voldoende ademruimte voor en achter de conus heb, is dat misschien nog wel de beste optie. Zoals ik al zei, ik heb zo'n 300L bruto ter beschikking, dus een baffle met een paar 12"" erin raak ik wel kwijt. Ga ik voor groot, diep en enige druk, zou 4x75L bruto basreflex toch wel een en ander teweeg moeten kunnen brengen. Of kan ik deze subs het beste gesloten uitvoeren? Om het helemaal gek te maken, kan ik nog een combinatie neerleggen met 2x gesloten en 2x BR. Als de aanschafprijs van de woofers een beetje meevalt, is dat best een optie.
Heeft iemand een idee hoeveel ruimte ik voor en achter een conus moet laten om weinig tot geen nadelen te ondervinden? Overigens, de vloer waarop de sub komt te spelen is een tegelvloer.
Gr. Mischa
Gr. Mischa
Iemand misschien een antwoord op de laatste vraag?
Heeft iemand een idee hoeveel ruimte ik voor en achter een conus moet laten om weinig tot geen nadelen te ondervinden?
Ik ben meer in de richting van downfiring aan het denken. Als ik ze zou kunnen vinden, zou ik zelfs 4 basreflex behuizingen met een nette 10" met niet te diepe korf onder de kasten schuiven. Gekeken naar de ruimte moet dat best kunnen.
Heeft iemand een idee hoeveel ruimte ik voor en achter een conus moet laten om weinig tot geen nadelen te ondervinden?
Ik ben meer in de richting van downfiring aan het denken. Als ik ze zou kunnen vinden, zou ik zelfs 4 basreflex behuizingen met een nette 10" met niet te diepe korf onder de kasten schuiven. Gekeken naar de ruimte moet dat best kunnen.
Voldoende om de luchtsnelheid laag genoeg te houden, dat het niet zal ruisen. Je kan een bandpass subwoofer simuleren om de benodigde oppervlakte te bepalen, waarbij je als grens voor de luchtsnelheid 10 m/s aanhoudt.
Verder vergroot een nauwe doorvoer effectief de bewegende massa van de conus. Of dat een voor- of nadeel is, hangt af van je ontwerp.
Als je gewoon een veilig getal nodig hebt, kan je bijvoorbeeld een kwart van Sd aanhouden als geschikte dwarsdoorsnede van de 'uitblaasopening' aan de voorzijde van de conus. De eerdergenoemde effecten spelen dan geen grote rol. Een 12" woofer met Sd = 500 cm² kan dus af met een spleet van 40 x 3 cm. Aan de achterzijde van de conus is er over het algemeen meer dan genoeg ruimte, omdat de magneet er ook in moet passen. Uiteraard moet er wat ruimte vrij blijven achter de magneet als de poolkern doorboord is, bijvoorbeeld 1x de diameter van het gat.
Als je de grens wilt opzoeken, zal je aan het rekenen of meten moeten gaan. Ik schat in dat 1/10 van Sd ook wel wil maar dat je dan de toegevoegde massa terugziet.
Verder vergroot een nauwe doorvoer effectief de bewegende massa van de conus. Of dat een voor- of nadeel is, hangt af van je ontwerp.
Als je gewoon een veilig getal nodig hebt, kan je bijvoorbeeld een kwart van Sd aanhouden als geschikte dwarsdoorsnede van de 'uitblaasopening' aan de voorzijde van de conus. De eerdergenoemde effecten spelen dan geen grote rol. Een 12" woofer met Sd = 500 cm² kan dus af met een spleet van 40 x 3 cm. Aan de achterzijde van de conus is er over het algemeen meer dan genoeg ruimte, omdat de magneet er ook in moet passen. Uiteraard moet er wat ruimte vrij blijven achter de magneet als de poolkern doorboord is, bijvoorbeeld 1x de diameter van het gat.
Als je de grens wilt opzoeken, zal je aan het rekenen of meten moeten gaan. Ik schat in dat 1/10 van Sd ook wel wil maar dat je dan de toegevoegde massa terugziet.
- pappaleo
- Contacteer:
Ik heb 2 downfiring subwoofers gemaakt (zie bébé). Ik heb geen spleet in de kast maar gewoon de woofer aan de onderkant gemonteerd en de kast op pootjes. De ruimte tussen de pootjes (alle 4 de zijden bij elkaar opgeteld) is groter dan het conusoppervlak van de woofer (Sd). De hoogte van de pootjes valt dan best mee.
Van ruis is dan helemaal geen sprake, van stof wel, maar dat ligt meer aan de gebruikers
Van ruis is dan helemaal geen sprake, van stof wel, maar dat ligt meer aan de gebruikers
In WinISD kun je de luchtsnelheid in de poort simuleren. Als je daar bij "Signal" een dusdanig vermogen invult dat je de conusuitslag gelijk aan X_max hebt in de sim, dan kun je ook de V_poort bekijken. T&S geven aan dat die onder de 17 m/s moet blijven om geen geruis te krijgen. Je kunt dus wat spelen met de poortmaten om daar onder te blijven. Rond je de poort af met een flare dan is wat hoger ook toelaatbaar.
@Pjotr: Ik moet eens kijken of Speakerbox Lite (Mac gebruiker) dit ook kan, bedankt voor de tip. Aan de andere kant klopt het ook wat @Chocomel: en @pappaleo: zeggen: Als je hem op pootjes zet, kun je de ruimte rondom als poort beschouwen als je de snelheid wil gaan bekijken. Dat maakt het al een stuk aantrekkelijker.
Ik moet er gewoon rekening mee houden dat ik 2x wanddikte, diepte woofer, ruimte onder de woofer en de ruimte achter de magneet onder de 20cm moet houden. Ik heb er zelfs aan gedacht om de kastjes 10cm hoger te hangen om een aantal front facing 25cm woofers kwijt te kunnen, maar toen realiseerde ik hoeveel moeite ik heb gehad om de gaten voor de ophangstrip van de kastjes in het Duitse beton
waarvan deze woning gebouwd is te boren.
Het doel is een sub-kast die met niet teveel moeite 20-25Hz haalt.
Kastvolume hoeft niet echt het probleem te zijn, het mogen ook meer kasten zijn. Ik kan de volledige ruimte onder de kasten gebruiken, dus ca 330cm x 30cm x 19cm (bruto 188L).
Ik moet er gewoon rekening mee houden dat ik 2x wanddikte, diepte woofer, ruimte onder de woofer en de ruimte achter de magneet onder de 20cm moet houden. Ik heb er zelfs aan gedacht om de kastjes 10cm hoger te hangen om een aantal front facing 25cm woofers kwijt te kunnen, maar toen realiseerde ik hoeveel moeite ik heb gehad om de gaten voor de ophangstrip van de kastjes in het Duitse beton
Het doel is een sub-kast die met niet teveel moeite 20-25Hz haalt.
Nou, ik heb eens wat gespeeld met Speakerbox Light met de Peerless by Tymphany XLS-P830452 10" XLS Subwoofer en kom bij een kastinhoud van 75L en een afstemming op 23Hz op een -3dB punt uit van ca 23Hz. Ik heb hier nog niet kunnen uitvinden hoe ik hier de poortsnelheid uit kan halen. Wellicht dat ik dan toch even de moeite moet nemen om nog eens mijn Windows laptop aan te slingeren en wat met WinISD te spelen. Helaas kan ik niks met Wine omdat deze software niet ondersteund wordt door de Apple M4 chipset.
Om poortruis en een extreem lange BR-pijp uit te sluiten ben ik op het idee gekomen om 2 kisten te maken met daarin elk 1 10" of 12" subwoofer downfiring in de bodem en een aantal passieve radiatoren in de zijwanden. Met een factor 1.5 tussen woofer en PR zou ik in geval van een 6,5" PR in totaal 4 stuks nodig hebben en een stuk of 6 bij een 12" subwoofer. Gaat dat überhaupt nog werken?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
gaat wel werken, enige zorg zou zijn wat die kleinere PRs aan uitslag kunnen maken
En sb acooustics heeft leuke ovale varianten voor weinig.
Dan heb je iets meer oppervlakte.
Dan heb je iets meer oppervlakte.
Ik realiseer me dat ik vanwege de vorm van de kast ook groter kan gaan, bijvoorbeeld een 12" woofer en 2 stuks PR aan weerszijden. Ik zou op die manier 2 kasten onder het TV-meubel kunnen schuiven met elk één sub en 2 PR's.
Die SB Acoustics is maar 5x8, wat niet echt zoden aan de dijk zet. Ik stap af van mijn plan om de PR's in de zijwanden te zetten en ga voor grotere woofers.
Ik kom dus op 2 kasten van 50L netto. Daar moet ik het mee doen. Of het een gesloten of een BR-kast wordt, of een kast met PR's, maakt me niet zo heel erg veel uit. Doelstelling is dus het onderin aanvullen en ontlasten van mijn hoofdspeakers (volgens spec 40Hz - 24kHz), voornamelijk dus het gebied tussen 20 en 50/60 Hz. Alle suggesties zijn welkom. Bij voorkeur zou ik 10" wooders en PR's gebruiken, zodat mijn kast niet dieper hoeft te worden dan 30cm.
Alle suggesties zijn welkom.
Die SB Acoustics is maar 5x8, wat niet echt zoden aan de dijk zet. Ik stap af van mijn plan om de PR's in de zijwanden te zetten en ga voor grotere woofers.
Ik kom dus op 2 kasten van 50L netto. Daar moet ik het mee doen. Of het een gesloten of een BR-kast wordt, of een kast met PR's, maakt me niet zo heel erg veel uit. Doelstelling is dus het onderin aanvullen en ontlasten van mijn hoofdspeakers (volgens spec 40Hz - 24kHz), voornamelijk dus het gebied tussen 20 en 50/60 Hz. Alle suggesties zijn welkom. Bij voorkeur zou ik 10" wooders en PR's gebruiken, zodat mijn kast niet dieper hoeft te worden dan 30cm.
Alle suggesties zijn welkom.
Leuke woofer, maar met €400 een beetje buiten mijn range. Als ik daar 2 woofers voor zou hebben, zou prettig zijn.
https://www.soundimports.eu/nl/sb-acous ... GwEALw_wcB
En die zijn waarschijnlijk nog wel wat voordeliger te bekomen dan waarvoor sound imports ze aanbied.
En die zijn waarschijnlijk nog wel wat voordeliger te bekomen dan waarvoor sound imports ze aanbied.
Ja, die is af en toe flink duurder dan TLHP en Audiophonics. Dayton levert ook leuke woofers voor iets dergelijks. Mijn ervaring met Dayton is i.i.g. dat na 10 jaar Cms nog hetzelfde is en niet gehalveerd zoals bij menig ander merk. Zoals o.a. dat dure CSS.
Zou sowieso geen PR inzetten als je BR kwijt kunt in dit geval. PR is w.m.b. alleen leuk in kleine kastjes.
Dank voor de suggestie, maar ook die gaat het niet worden. Deze is 18,4cm van achterklant magneet tot voorkant rolrand. Als ik hier nog 18mm van de achterbovenwand van de kast bij optel, ligt de wofofer al met de rolrand op de grond en is er van uitslag geen sprake meer.
Ik ben aan het rekenen geslagen met de XLS-P830452, wat volgens mij gewoon een andere type-aanduiding is voor de XLS-10. Ik kom daarmee een heel eind, maar aangezien ik niet weet of ik oneindig door kan blijvenm gaan met behoud van nauwkeurigheid van simulatie, ben ik niet geheel zeker van mijn zaak.
Als ik een downfiring sub bouw moet ik rekening houden met de Xmax van de XLS10 (12,5mm), dus moet ik pootjes hebben onder de kast van ca 20mm om ook voldoende "ademruimte" te hebben. Met een wanddikte van 18mm hou ik (19,5cm - 2cm - 3,6cm) 13,9 inwendige (netto) kasthoogte over. De XLS-10 heeft een diepte van 12,4cm. Als ik de "montageflens" van de woofer 10mm kan infrezen, gaan daar nog 8mm vanaf. Hiermee heb ik 11,6cm diepte nodig en heb ik theoretisch 2,3cm ruimte tussen de woofer en de bovenkant van de kast. Is dat genoeg?
De kasten kunnen dan 30cm diep worden (26,4cm netto) en 150cm breed (146,4cm netto). Hiermee heb ik een volume van 14,64 * 1,39 * 2,64 = 53,7L
Haal ik daar nog de volume van de woofer en de poort vanaf, kom ik uit tussen de 45 en 50L. Is daarmee mijn doel van richting de 20Hz haalbaar?
Als ik een downfiring sub bouw moet ik rekening houden met de Xmax van de XLS10 (12,5mm), dus moet ik pootjes hebben onder de kast van ca 20mm om ook voldoende "ademruimte" te hebben. Met een wanddikte van 18mm hou ik (19,5cm - 2cm - 3,6cm) 13,9 inwendige (netto) kasthoogte over. De XLS-10 heeft een diepte van 12,4cm. Als ik de "montageflens" van de woofer 10mm kan infrezen, gaan daar nog 8mm vanaf. Hiermee heb ik 11,6cm diepte nodig en heb ik theoretisch 2,3cm ruimte tussen de woofer en de bovenkant van de kast. Is dat genoeg?
De kasten kunnen dan 30cm diep worden (26,4cm netto) en 150cm breed (146,4cm netto). Hiermee heb ik een volume van 14,64 * 1,39 * 2,64 = 53,7L
Haal ik daar nog de volume van de woofer en de poort vanaf, kom ik uit tussen de 45 en 50L. Is daarmee mijn doel van richting de 20Hz haalbaar?
Je moet ook niet zomaar de eerste de beste van Dayton pakken wat je tegenkomt hè. Is de LS10-44 10-incher met 85mm nog steeds te diep?