Under cabinet Subwoofer

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

mischa72
Contacteer:

Under cabinet Subwoofer

Bericht door mischa72 »

Goedemiddag allen,

Na een tijdje in een 5.0 opstelling te hebben gespeeld, begin ik wel wat sub-laag te missen. Normaal gesproken doen mijn Wharfedale Diamond 10.2's het heel netjes, maar ik zoek nog wat ondersteuning in het gebied tot 50Hz zeg maar. Normaal gesproken zou je zeggen: pak een grote woofer en plak die in een nog grotere kast, maar daar heb ik de ruimte niet voor. Onder mijn TV-meubel (zwevende kasten) heb ik een ruimte van 20cm hoog, 30-35cm diep en ruim 3m breed. Hier zou ik dus mogelijk wel iets kunnen met een hoorn. Ik heb ook zitten denken aan het sub-bas gedeelte van de Visaton VIB 170 BP, maar die is eigenlijk NET iets te breed. Ik heb daarvoor al een vraag uitstaan bij Visaton of het mogelijk is om de TIW200XS nog iets vlakker te leggen om de kast iets smaller (voor mij dus lager) te maken. Aan de overkant van de kamer heb ik nog 3,6m ruimte, met dezelfde hoogte, maar slechts 20cm diep, dus ik denk dat ik die kan vergeten.

Alle tips zijn welkom, maar tips als "waarom plaats je de sub niet ergens anders", zijn niet wenselijk.

Bij voorbaat dank voor het meedenken.

Groetjes,
Mischa
Laatst gewijzigd door mischa72 op za 29 nov 2025, 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.
John P

Re: Under cabinet Subwoofer

Bericht door John P »

Ik dacht aan de CT219 van Klang&Ton. Helaas is de driver niet meer beschikbaar. Er moet vast wel zoiets te maken zijn met modernere drivers.
Shadow

Bericht door Shadow »

Henkjan had iets leuks met paasproject 2011 als ik me niet vergis...

viewtopic.php?t=13477&hilit=Paasproject

Lekker laag en compact :rock:
Ouwebok

Bericht door Ouwebok »

Misschien is een dubbele impuls gecompenseerde 6e orde bandpass een optie?
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Goedenavond heren, ik ga alle opties eens bestuderen. Volgens mij is die VIB170BP een 6e orde BP. Paasproject 2011 is te hoog en te diep en de CT219 is eigenlijk ook te hoog (of breed zoals ie in het plaatje opgesteld staat). Ik moet eens naar was TS-parameters gaan zoeken die passen bij een hoorn of een BP.

Als ik woofers in het front kwijt moet, mogen die dus max 20cm zijn, intern zou ik met 16cm of 16,5cm uit de voeten moeten kunnen. Een 10 of 12 inch op zijn rug is ook nog een optie, maar dat houdt de woofer zo weinig ademruimte over.

Wellicht dat het Paasproject eventueel in kastafmetingen aangepast kan worden. Wie weet.

Vooralsnog allen bedankt voor de tips.
Shadow

Bericht door Shadow »

Paasproject 2011 was ter inspiratie, je kunt zelf een geschikte driver kiezen en met bijv. AJhorn een kast naar je zin en mogelijkheden simuleren.
hsmeets

Bericht door hsmeets »

Ha Mischa,

ik herinner mij vaag een subwoofer (in TL) met zo'n tangband 8x12" ovale woofer ooit hier op het forum eens voorbij zien komen. Dat was ook een platte doos die onder een meubel moest komen te zitten/liggen.

Ps.
long time no see.....
Shadow

Bericht door Shadow »

Dat was Paasproject 2011 die ik gepost had, de voorganger met de 6x8" woofers was Paasporject 2006 dacht ik...tijd gaat snel...
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

hsmeets schreef: vr 09 aug 2024, 9:52
Ha Mischa,

ik herinner mij vaag een subwoofer (in TL) met zo'n tangband 8x12" ovale woofer ooit hier op het forum eens voorbij zien komen. Dat was ook een platte doos die onder een meubel moest komen te zitten/liggen.

Ps.
long time no see.....
Die 8x12 lijkt de ideale woofert, maar de korf is helaas net te breed. Ik zit nu te loeren naar de 6x9, mogelijk meerdere. Ik zie ook diverse leuke 7" subwoofers. Denk bijvoorbeeld aan de Tang Band W6-1139SIF of de Dayton Audio Epique E180HE-44. Mogelijk dat daar iets mee kan in een BR die in die ruimte past. Even vlot gerekend heb ik bruto een 180-200L beschikbaar om een paar kasten onder te schuiven. Hoe meer van die ruimte ik op kan vullen, hoe minder plint ik hoef te plakken. :lol: :lol: Het doel is zo laag mogelijk te kunnen spelen binnen die ruimte (300L x 30D x 20H cm).

Ik ben overigens niet per definitie op zoek naar een van de eerder genoemde kastontwerpen. Indien ik met een BR hetzelfde doel kan bereiken, ben ik ook gelukkig. Het hoeft niet hoog te spelen, max ergens iets van 60-80Hz. Naar opgave gaan de Diamonds tot 40Hz, maar als ik die aan de onderkant een beetje lucht kan geven, is dat geen probleem. Het blijven 6,5" woofertjes. De speakers hebben een gevoeligheid van 86dB en worden nu aangestuurd door een Denon AVR-X1200 (7.2, maar sturen 5x80W aan), maar zal tzt worden vervangen door een Marantz SR-7010 (11.2, maar zullen 5.2 5x125W aansturen). TZT betekent als ik een oplossing heb gevonden voor de center, want die passen niet samen in 1 kastje.
Ik heb hier nog een paar UcD-180's liggen die ik mooi kan gebruiken om de subs aan te sturen.

Ik ben inderdaad een paar jaartjes onder de radar gedoken, iets met een scheiding en zo........ =; =; WAF overigens nog steeds van belang. :wink:
Shadow

Bericht door Shadow »

Juist bij een Sub is zo'n transmissielijn geweldig!
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

I know. Ik maakte alleen deze opmerking om niet volledig vast te zitten in die hoek. Indien er alternatieven zijn, prima. Als een TL de beste optie is, betekent dat op zoek gaan naar een geschikte driver. De ruimte in diepte en hoogte is beperkt, dus dat wordt puzzelen.

Ik heb ook nog nooit met AJ-Horn gewerkt, dus dat wordt ook het nodige puzzelwerk.
Shadow

Bericht door Shadow »

Ik heb net hornresp gedownload, daar word je ook niet vrolijk van :-k

Edit; let met de tb subjes op de impedantie, sommige hebben de neiging onder de 2 Ohm te duiken...
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Ik ga deze video eens goed bekijken.
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Shadow schreef: vr 09 aug 2024, 16:23
Edit; let met de tb subjes op de impedantie, sommige hebben de neiging onder de 2 Ohm te duiken...
Bij passief filteren
Shadow

Bericht door Shadow »

Ja dat is ook zo, maar als je er 2 parallel in kast gooit en gaat boosten vind een plate amp het misschien ook niet leuk?
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

heb je nog budget beperkingen?
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Haha HJ. Altijd, maar laat eens iets zien/horen. Soms heiligt het doel de middelen :wink:
PA5cAL1
Contacteer:

Bericht door PA5cAL1 »

Mits budget geen beperking is, waarom zou je niet gwn voor gesloten gaan? 2x10 inch of 2x12 inch down firing valt prima in die hoogte te passen. Ultra strak en geen grote beperkingen in het echte laag laag. Met een beetje DSP loopt zoiets met gemak door tot 20 Hz
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Een downfiring heeft mijns inziens voldoende "ademruimte" onder de woofer nodig. Daarnaast hebben we nog ruimte achter de magneet nodig en zitten we met een wanddikte. Laten we ook de diepte van de woofer zelf niet vergeten. Ik denk dat je vrij snel vastloopt in de beperkte ruimte Pascal.

Aan welke drivers denk je dan? Een Mivoc AW3000 ligt hier nog ongebruikt op zolder.
beijert

Bericht door beijert »

En gewoon een eenvoudige basreflex met twee 8" peerless HDS drivers? Die hebben mooi afgevlakte korven en zijn nog wel tweedehands op te snorren.

En anders hoeft het front met de woofers natuurlijk niet exact recht geplaatst te worden. Diagonaal kan je immers een iets grote diameter kwijt.
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Ik heb regelmatig naar die speakers gekeken, maar alleen in 16cm formaat voor mijn center. Ik wist niet dat ze ook in 8" beschikbaar waren. Bedankt voor de tip, zeker de moeite waard. Die 205mm van de korf ga ik net halen, al zal ik op die plekken dan iets uit de zijwand moeten frezen. Ik denk dat ik hier eens aan ga rekenen wat 4 stuks in BR configuratie kunnen "leveren".
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Waarom niet even kijken naar dit soort spul?

https://www.daytonaudio.com/category/19 ... ile-series
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Kosten zouden daar een overweging kunnen zijn. Voor 1 van die low-profile woofers heb ik bijna 4 Peerless. Desalniettemin is het evengoed het overwegen waard, als het goed is, bouw ik de subs maar 1x :wink:
richard

Bericht door richard »

In de car-audio heb je soms ook wel leuke kleine woofertjes.
Shadow

Bericht door Shadow »

+1 voor weinig ook!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”