Ok ook goed laat ik de dB meter thuis. Hoeveel nullen achter de komma had je het willen hebben dan?
3e ZBA Luisterdag Midden Nederland 2024 28 September
Moderator: Beheerdersteam
Forumregels
Zelbouwaudio.nl draagt evenementen een warm hart toe en is erg dankbaar voor eventuele donaties die eruit voortvloeien, maar is er op generlei wijze bij betrokken. De verantwoordelijkheid voor evenementen ligt dan ook bij de organisatoren ervan, ongeacht hun rol op deze website.
Zelbouwaudio.nl draagt evenementen een warm hart toe en is erg dankbaar voor eventuele donaties die eruit voortvloeien, maar is er op generlei wijze bij betrokken. De verantwoordelijkheid voor evenementen ligt dan ook bij de organisatoren ervan, ongeacht hun rol op deze website.
Re: 3e ZBA Luisterdag Midden Nederland 2024 28 September
Ja, op een frequentie niet zijnde een veelvoud van 50, ik gebruik meestal 339 hz oid.
Wil wel een dmm meenemen.
Wil wel een dmm meenemen.
Nauwkeurigheid, pakweg 0.5 dB, hoe wordt de nivo geregeld?
Volgens mij verward je nauwkeurigheid met resolutie en die 0,1 dB van die meter lijkt mij meer dan zat vergelijkenderwijs.
Nauwkeurigheid van gemeten nivo bij inzet verschillende versterkers in een keten, in geval van meting met dmm over de klemmen dus spanningsnivo.
Wat ik bijvoorbeeld doe bij meting van drivers , typische klemspanning 2.83Vrms of 4.0Vrms oid.
Hiermee sluit je uit dat een geluidsniveau verschil hierdoor ontstaat bij inzet van verschillende eindversterkers.
Wat de eindversterkers doen met de variaties in de impedantie is zeg maar hun probleem;-)
Wat ik bijvoorbeeld doe bij meting van drivers , typische klemspanning 2.83Vrms of 4.0Vrms oid.
Hiermee sluit je uit dat een geluidsniveau verschil hierdoor ontstaat bij inzet van verschillende eindversterkers.
Wat de eindversterkers doen met de variaties in de impedantie is zeg maar hun probleem;-)
Die dB meter is toch wel handig, de speakers moeten natuurlijk even hard staan, maar ook het continue gekakel van de bezoekers achterin de zaal dient binnen 0.1dB gelijk te zijn… 
Een beetje presentatie krijgt dat gekakel wel stil.
- pappaleo
- Contacteer:
Dat is me zelfs een keer in het dorpshuis in Beetsterzwaag gelukt. 
Notoir kippenhok.
Notoir kippenhok.
Verkeerd begrepen. Plaatje suggereerde meting met decibelmeter in de hand. Ik neem aan dat die op een statief geplaatst wordt?
- Leeuwarden
Waarom? Ga nou eerst eens een keer kijken voor je de omstandigheden daar probeert te controleren, als je metingen gaat verichten met de ene keer 10 en de andere keer 20 man in de zaal is dat statief ook niet zo belangrijk meer
Dat bedoelde ik ook! Nog afgezien daarvan zijn je oren als meetinstrument bijzonder onnauwkeurig als absolute volume bepaler: Als het daar op tienden van dB's zou aan zou komen of je iets mooi of minder mooi zou vinden....
Maar laten we deze discussie nu maar laten wachten op de werkelijkheid, de soep wordt meestal niet zo heet gegeten
SPL meter is sowieso wel handig. Die telefoondingen kunnen er makkelijk 6dB naast zitten als ze niet geijkt zijn met een bekende SPL meter.
-
tigradekat
Ja zeker, lijkt me erg interessant, zo hebben we bijna alle basisconcepten bij elkaar. We hebben dan alleen nog een buizenbak nodig 
Goed idee Ray! Maar laten we het niet al te uitgebreid maken. Het kost zo al moeite en tijd genoeg.
Zou het best interessant vinden. Hoe verhoudt de oude techniek zich met de nieuwste ontwikkelingen.
In een grijs verleden werd er in Beetsterzwaag wat wetenschappelijk onverantwoord geprutst met de Hypex UcD, de toen vrij recente NCore en een (mijn) Bryston. Zelf was ik bezig met de afwas, maar vond ondanks dat ik niet in het centrum van de aandacht zat er toch duidelijk verschil te horen was.
Jawel, maar de vraag betrof: "Het hoorbare verschil tussen Nilai en Purifi en evt. CA", Versterkers dus van de hedendaagse generatie.
Welke Bryston betrof het en wat was de ervaring (luistermatig)?richard schreef: ↑wo 07 aug 2024, 17:17Zou het best interessant vinden. Hoe verhoudt de oude techniek zich met de nieuwste ontwikkelingen.
In een grijs verleden werd er in Beetsterzwaag wat wetenschappelijk onverantwoord geprutst met de Hypex UcD, de toen vrij recente NCore en een (mijn) Bryston. Zelf was ik bezig met de afwas, maar vond ondanks dat ik niet in het centrum van de aandacht zat er toch duidelijk verschil te horen was.
Leuk dat dit weer georaniseerd wordt!
Zou mijzelf en een kameraad graag willen aanmelden
Zou mijzelf en een kameraad graag willen aanmelden
Gezellig ik zet jullie erbij
Nemen jullie nog iets mee ter demo?
Nemen jullie nog iets mee ter demo?
Nog even een oproep, er is nog plek zat.
Ook zijn het aantal demo sets nog erg laag en kunnen we wel wat meer gebruiken.
Mocht het storm lopen ik kan er nog zalen bij huren als het nodig is.
Ook zijn het aantal demo sets nog erg laag en kunnen we wel wat meer gebruiken.
Mocht het storm lopen ik kan er nog zalen bij huren als het nodig is.
Ik ben er nog nooit bij geweest. Lijkt me leuk.
Als men geïnteresseerd is, zou ik mijn speakers mee kunnen nemen: viewtopic.php?p=2018885#p2018885
Wordt er ook gemeten?
Ruben
Als men geïnteresseerd is, zou ik mijn speakers mee kunnen nemen: viewtopic.php?p=2018885#p2018885
Wordt er ook gemeten?
Ruben