Bohlender / Seas (voorheen Audax) 3-weg

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Bohlender / Audax 3-weg

Bericht door WrineX »

ruben1981 schreef:
Shadow schreef:
Nieuwe B&G's of NOS?
Ouwe rommel
oude rommel :) hahah ik wou het zelfde vragen omdat ze er niet meer zijn. (echte dan) maar oude rommel hihi leuke tweeters hoor :)
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Bohlender / Seas (voorheen Audax) 3-weg

Bericht door OWC »

Een beetje afhankelijk van de versie, maar ze zijn gewoon weer leverbaar;
https://www.parts-express.com/Bohlender ... p-264-7601
ruben1981
Berichten: 226
Lid geworden op: ma 04 jan 2010, 8:12
Locatie: Haarlem

Re: Bohlender / Seas (voorheen Audax) 3-weg

Bericht door ruben1981 »

Goed om te weten.
Ik heb nog een setje neo8 liggen waarvan er één een slecht contact heeft. Kraakje zo nu en dan en valt soms weg.
Is dat nog te repareren?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Bohlender / Seas (voorheen Audax) 3-weg

Bericht door Shadow »

Nee
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Bohlender / Seas (voorheen Audax) 3-weg

Bericht door OWC »

Alles valt te repareren, maar het hangt er vanaf hoeveel tijd je erin wilt besteden :lol:

Maar blijkbaar zijn die ook weer leverbaar;
https://www.parts-express.com/Bohlender ... r-264-7541

Anders kun je ook naar Radian kijken.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Bohlender / Seas (voorheen Audax) 3-weg

Bericht door OWC »

ruben1981
Berichten: 226
Lid geworden op: ma 04 jan 2010, 8:12
Locatie: Haarlem

Re: Bohlender / Seas (voorheen Audax) 3-weg

Bericht door ruben1981 »

Dat is niet duur. In de reviews schrijft iemand dat de kleine tweeter (gelijk aan neo3) bijna gelijk meet aan de bohlender.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Bohlender / Seas (voorheen Audax) 3-weg

Bericht door Henkjan »

dat zou mooi zijn


maar ook hier de vraag hoe de serie constantheid is. die was zelfs bij BG vrij beroerd
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Bohlender / Seas (voorheen Audax) 3-weg

Bericht door Henkjan »

OWC schreef:
Ik zag dat GRS dezelfde nu heeft, geen idee of het dezelfde kwaliteit oid is.

https://www.soundimports.eu/en/grs-pt2522c-4.html

...
deze is getest in de HH die vandaag op de mat plofte. inzetbaar vanaf 5kHz, hoge vervorming. oftwel niet te vergelijken met de B&G Neo3
16319561771774238019133366312951.jpg
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Bohlender / Seas (voorheen Audax) 3-weg

Bericht door Henkjan »

ruben1981 schreef:
Dat is niet duur. In de reviews schrijft iemand dat de kleine tweeter (gelijk aan neo3) bijna gelijk meet aan de bohlender.
helaas niet dus
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Bohlender / Seas (voorheen Audax) 3-weg

Bericht door Marp »

Die ene bewering dat de GRS PT2522C-4 haast hetzelfde zou meten als een NEO3, stemt ook niet overeen met andere bevindingen.

Tijdens een zoektocht naar ervaringen met de grotere PT6825-8 (mid-tweeter) stuitte ik op de uitgesproken hoop dat deze hetzelfde uitpakken als bij de tweeter. Van die laatste zouden al metingen zijn verschenen die meer consistentie vertoonden dan de units van B&G. Wel zou de gevoeligheid wat lager liggen dan bij een NEO3, en ook de curve was niet identiek. Tot dusver hoopgevend voor een mooi alternatief voor de NEO3, maar dus niet als 1:1 replacement ervoor.

Erg jammer dat die hoge vervorming roet in het eten gooit. De mogelijkheid dat de tweeter in HH wellicht exemplarisch afweek, kan aantrekkelijk zijn om nog niet de hoop op te geven. Anderzijds doet dat dan weer afbreuk aan de hoop dat de consistentie daadwerkelijk beter is dan bij B&G.
ruben1981
Berichten: 226
Lid geworden op: ma 04 jan 2010, 8:12
Locatie: Haarlem

Re: Bohlender / Seas (voorheen Audax) 3-weg

Bericht door ruben1981 »

PXL_20211020_145601409.jpg
PXL_20211020_174447577.jpg
PXL_20211106_161158827.jpg
ruben1981
Berichten: 226
Lid geworden op: ma 04 jan 2010, 8:12
Locatie: Haarlem

Re: Bohlender / Seas (voorheen Audax) 3-weg

Bericht door ruben1981 »

Eindelijk alles in de kast en aangesloten.

Altijd spannend of het goed werkt en of je het nog steeds goed vind klinken. Ondertussen had ik 3,5 maand naar twee kleine 2-weg speakers geluisterd dus je referentie is weer anders.

Het klonk helaas niet goed. Het leek wel of er ergens een driver uit fase speelde.

Dat was even zoeken maar ik heb het gevonden. Ik had de plus en de min op de linker woofer verwisseld. Beetje jammer dat het het allerlaatste ding was dat ik controleerde. Maar goed, de voldoening is groot als je uiteindelijk zo'n duidelijke oorzaak vindt.
Bovendien klinkt het weer net zo goed als ik me herinnerde!
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Bohlender / Seas (voorheen Audax) 3-weg

Bericht door dre »

Gefeliciteerd!
ruben1981
Berichten: 226
Lid geworden op: ma 04 jan 2010, 8:12
Locatie: Haarlem

Re: Bohlender / Seas (voorheen Audax) 3-weg

Bericht door ruben1981 »

Thanks
ruben1981
Berichten: 226
Lid geworden op: ma 04 jan 2010, 8:12
Locatie: Haarlem

Re: Bohlender / Seas (voorheen Audax) 3-weg

Bericht door ruben1981 »

PXL_20211118_175140465.jpg
PXL_20211118_175213115.jpg
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Bohlender / Seas (voorheen Audax) 3-weg

Bericht door Henkjan »

sjiek zeg :goeie:
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Bohlender / Seas (voorheen Audax) 3-weg

Bericht door richard »

Zeker een erg fraaie creatie!
ruben1981
Berichten: 226
Lid geworden op: ma 04 jan 2010, 8:12
Locatie: Haarlem

Re: Bohlender / Seas (voorheen Audax) 3-weg

Bericht door ruben1981 »

211121 Final speaker on axis (green) and 30 degrees (red).png
on axis (groen) en op 30* (rood)
211121 Final speaker on axis (green) and 30 degrees (red) and separate drivers on axis.png
On axis (groen) en op 30* (rood) en de losse drivers on axis
211121 Finished speaker fullrange 1 mtr.png
Burst decay on axis
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Bohlender / Audax 3-weg

Bericht door Henkjan »

Marp schreef: za 18 sep 2021, 19:36
Die ene bewering dat de GRS PT2522C-4 haast hetzelfde zou meten als een NEO3, stemt ook niet overeen met andere bevindingen.

Tijdens een zoektocht naar ervaringen met de grotere PT6825-8 (mid-tweeter) stuitte ik op de uitgesproken hoop dat deze hetzelfde uitpakken als bij de tweeter. Van die laatste zouden al metingen zijn verschenen die meer consistentie vertoonden dan de units van B&G. Wel zou de gevoeligheid wat lager liggen dan bij een NEO3, en ook de curve was niet identiek. Tot dusver hoopgevend voor een mooi alternatief voor de NEO3, maar dus niet als 1:1 replacement ervoor.

Erg jammer dat die hoge vervorming roet in het eten gooit. De mogelijkheid dat de tweeter in HH wellicht exemplarisch afweek, kan aantrekkelijk zijn om nog niet de hoop op te geven. Anderzijds doet dat dan weer afbreuk aan de hoop dat de consistentie daadwerkelijk beter is dan bij B&G.
deze PT2522C-4 is ondertussen nogmaals getest, en scoort een stuk beter nu. De grotere PT6816-8 daarentegen meet vrij beroerd. Consistentie lijkt nog steeds niet hoog
16849978739757856918701966441112.jpg
ruben1981
Berichten: 226
Lid geworden op: ma 04 jan 2010, 8:12
Locatie: Haarlem

Re: Bohlender / Seas (voorheen Audax) 3-weg

Bericht door ruben1981 »

Henkjan schreef: do 25 mei 2023, 9:00
deze PT2522C-4 is ondertussen nogmaals getest, en scoort een stuk beter nu. De grotere PT6816-8 daarentegen meet vrij beroerd. Consistentie lijkt nog steeds niet hoog
wat leuk dat je hierop terug komt. Fijn om te weten dat er iets is dat er op lijkt en dat nog leverbaar is.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Bohlender / Seas (voorheen Audax) 3-weg

Bericht door Shadow »

OWC schreef: za 14 aug 2021, 20:52


Anders kun je ook naar Radian kijken.
De ontwerper van de B&G drivers is daar werkzaam, de LT2 is gewoon een Neo3 remake als ik het goed zie?!
Mooie drivers en Dickason is het er ook mee eens als ik de testen zo zie ..
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Bohlender / Seas (voorheen Audax) 3-weg

Bericht door OWC »

Ja, alleen zoals we in een ander topic al hadden geconstateerd, is er wel iets goed mis met hun waveguide.

Tenzij je van extra veel energie houdt tussen de 9kHz en 20kHz.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Bohlender / Seas (voorheen Audax) 3-weg

Bericht door Henkjan »

als de rest wel in orde is, dan quote ik Mark Fenlon maar "you can filter out, you cannot filter in"
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Bohlender / Seas (voorheen Audax) 3-weg

Bericht door OWC »

Nou met die quote zijn heel veel mensen en literatuur het toch niet helemaal eens hoor.

Je kunt alleen dingen uitfilteren als de directivity constant is.
Anders zul je hoe dan ook een compromis moeten gaan sluiten.
Feit is wel dat dingen weglaten beter werkt ivm hoe psycho-akoestiek werkt.

In dit geval is het juist die directivity die problematisch is.
Dus zit je altijd met het problem dat je of on-axis te weinig hoog hebt, of off-axis teveel.

Nu zal de wijsneus direct zich afvragen of het zo belangrijk is boven de 9kHz.
Sja, dat is nogal lastig te bepalen.
Het hoeft van mij boven de 8-9kHz ook niet mega strak, maar grofweg 12dB teveel aan energie is wel fors.
Waarschijnlijk waarom men deze zo "gedetailleerd" vindt klinken.

Ik zou persoonlijk de tijd nemen om hier een juiste waveguide voor te maken.
Ik vraag me daarnaast ook af of dat tussenschot niet het probleem is?
De verticale directivity is namelijk een stuk gelijkmatiger, dat terwijl de mond groter is in die richting.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”