BNS Nobis upgraden of niet?

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: BNS Nobis upgraden of niet?

Bericht door richard »

piet1955 schreef: do 25 jul 2024, 11:57
Lampenolie schijnt het ook te doen, maar of dat veilig is voor alle rubber?
Zou ik niet doen, ook niet met vaseline of andere oliederivaten.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: BNS Nobis upgraden of niet?

Bericht door Pjotr »

Wat is je alternatief? Het werkt wel voor een tijdje. Beter is natuurlijk speakers waarvan de rolranden niet verdrogen. Schijnt toch wel een typisch Deens euvel te zijn.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: BNS Nobis upgraden of niet?

Bericht door ds23man »

Je kan de rolranden altijd nog vervangen.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: BNS Nobis upgraden of niet?

Bericht door Walt »

Ik vind het inwaxen wel een elegante oplossing, zo blijft het spul origineel.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: BNS Nobis upgraden of niet?

Bericht door ray5150 »

Wouter gebruikte toch altijd siliconenspray voor dat soort klusjes ?
piet1955
Berichten: 577
Lid geworden op: wo 17 mar 2010, 19:23
Locatie: Best

Re: BNS Nobis upgraden of niet?

Bericht door piet1955 »

Je kunt ook de C13WH 09-08 vervangen door de C13MH 09-08 of de C13WH 08-08 die schijnen er geen last van te hebben.
Maar vind er maar eens 4.
Dan is het in de wax zetten wel een nette oplossing, alleen dan iedere 4-5 jaar weer doen.
piet1955
Berichten: 577
Lid geworden op: wo 17 mar 2010, 19:23
Locatie: Best

Re: BNS Nobis upgraden of niet?

Bericht door piet1955 »

Het verschil van met wax en zonder.
Bovenste is zonder wax.
Verschil wax.jpg
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: BNS Nobis upgraden of niet?

Bericht door dre »

piet1955 schreef: do 25 jul 2024, 13:17
De Vifa D27TG45-06 zit er nu in.
Die kon je toch vervangen voor de Scan-speak d2905/9300?
piet1955
Berichten: 577
Lid geworden op: wo 17 mar 2010, 19:23
Locatie: Best

Re: BNS Nobis upgraden of niet?

Bericht door piet1955 »

Die zou ook kunnen, ja. Ook de D2606/92200 zou kunnen. Heel veel van die Scandinavische tweeters kunnen er in, ipv de Vifa.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: BNS Nobis upgraden of niet?

Bericht door dre »

De 9300 was bij mij echt een enorme upgraden.
De Vifa vind ik erg matig,weinig verfijning.
piet1955
Berichten: 577
Lid geworden op: wo 17 mar 2010, 19:23
Locatie: Best

Re: BNS Nobis upgraden of niet?

Bericht door piet1955 »

Eerst maar eens kijken wat FF doet. Daarna gaan nadenken wat beter kan.
De 9300 is wel zeker 3x zo duur als de Vifa, dan mag je ook wel beter klnken.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: BNS Nobis upgraden of niet?

Bericht door dre »

Ja,dat hoop ik wel. :lol:
Eerst maar eens kijken of de boel heel is inderdaad.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: BNS Nobis upgraden of niet?

Bericht door richard »

De Scan-Speak tweetertjes zijn vooral onopvallend. Dat is hun grootste kwaliteit. Dynaudio en Morel kunnen dat ook hebben.
piet1955
Berichten: 577
Lid geworden op: wo 17 mar 2010, 19:23
Locatie: Best

Re: BNS Nobis upgraden of niet?

Bericht door piet1955 »

Zo de tweeters voorzien van nieuwe FF. Nu effe inspelen morgen maar eens meten.
PXL_20240730_104531929.jpg
piet1955
Berichten: 577
Lid geworden op: wo 17 mar 2010, 19:23
Locatie: Best

Re: BNS Nobis upgraden of niet?

Bericht door piet1955 »

Toch maar effe gemeten.
Oud, onder, en boven met nieuwe FF.
Heeft aardig wat opgehaald. Is te horen.
tweeters oud nieuw..jpg
piet1955
Berichten: 577
Lid geworden op: wo 17 mar 2010, 19:23
Locatie: Best

Re: BNS Nobis upgraden of niet?

Bericht door piet1955 »

Dit zegt Vifa.
Schermafbeelding 2024-07-30 141328.jpg
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: BNS Nobis upgraden of niet?

Bericht door ds23man »

Ziet er een stuk beter uit! Denk dat je bij een totale FR dat stoepje bij 5K kwijt bent.
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: BNS Nobis upgraden of niet?

Bericht door VintageHarry »

Netjes zo! :)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: BNS Nobis upgraden of niet?

Bericht door Pjotr »

Netjes hoor! Wat een beetje vers sap al niet vermag :rock: Begon al te denken, nieuwe midwoofers, nieuwe tweets, straks heb je alleen een kast overgenomen :D Al moet ik Dre wel gelijk geven dat SS-9300 of 9500 (zonder FF) beslist de moeite en geld waard zijn!
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: BNS Nobis upgraden of niet?

Bericht door richard »

Kunnen die Vifa's niet zonder FF? Of branden ze dan te snel door?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: BNS Nobis upgraden of niet?

Bericht door ds23man »

FF dempt ook de resontiepiek gigantisch en daarmee ook het impedantieverloop. Dat kan behoorlijke invloed hebben op je filter. Dus is het niet zo verstandig om maar even de FF weg te laten of een tweet te pakken zonder FF.

Gewoon elke 15 jaar olie verversen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: BNS Nobis upgraden of niet?

Bericht door Pjotr »

Meestal wel ja maar soms ook niet. Vaak is het hoofdzakelijk koeling. De SS is gewoon van een andere categorie. Daar is de prijs ook naar. Die worden niet voor niks al zo'n 40 a 50 jaar gemaakt zonder noemenswaardige aanpassingen.
piet1955
Berichten: 577
Lid geworden op: wo 17 mar 2010, 19:23
Locatie: Best

Re: BNS Nobis upgraden of niet?

Bericht door piet1955 »

Zeker het overwegen waard zo'n SS 9300 of 9500.
Maar moet zeggen dat het nu ook wel heel lekker klinkt.
BNS heeft zo te horen veel werk gemaakt van fase gelijkheid in de overgang gebieden.
Klinkt allemaal heel erg homogeen en erg strak.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: BNS Nobis upgraden of niet?

Bericht door Pjotr »

Zit even te kijken op de site van ScanSpeak maar de huidige 930000 en 950000 worden vermeld als met FF. Ik kan mij van destijds herinneren dat er versies zonder waren :think:
piet1955
Berichten: 577
Lid geworden op: wo 17 mar 2010, 19:23
Locatie: Best

Re: BNS Nobis upgraden of niet?

Bericht door piet1955 »

Na een paar dagen heel veel van de bekende muziek van de NAS gehoord te hebben denk ik dat het bij een filter upgrade zal blijven indien daar wat te doen is. Als er al MKT/MKP's op het filter zitten laten we die mooi daar. Hoogstens een paar bypass C's van goede kwaliteit er parallel aan.
Paar Cornell's van 0,01uF zouden dan goed genoeg moeten zijn om de klank nog wat beter te maken.
Het waxen van de mid's en de vervanging van de Ferro Fuild hebben al zo veel gebracht.
Ik speel ze nu bi amp, de Advance Acoustic in klasse A op het mid hoog stuk en de Audiolab klasse AB op het laag.
Dat gaat heel erg goed zo samen.
Heel erg happy met de Nobis. :D :D
Plaats reactie