Zou ik niet doen, ook niet met vaseline of andere oliederivaten.
BNS Nobis upgraden of niet?
Moderator: Beheerdersteam
Re: BNS Nobis upgraden of niet?
Wat is je alternatief? Het werkt wel voor een tijdje. Beter is natuurlijk speakers waarvan de rolranden niet verdrogen. Schijnt toch wel een typisch Deens euvel te zijn.
Re: BNS Nobis upgraden of niet?
Ik vind het inwaxen wel een elegante oplossing, zo blijft het spul origineel.
Re: BNS Nobis upgraden of niet?
Wouter gebruikte toch altijd siliconenspray voor dat soort klusjes ?
Re: BNS Nobis upgraden of niet?
Je kunt ook de C13WH 09-08 vervangen door de C13MH 09-08 of de C13WH 08-08 die schijnen er geen last van te hebben.
Maar vind er maar eens 4.
Dan is het in de wax zetten wel een nette oplossing, alleen dan iedere 4-5 jaar weer doen.
Maar vind er maar eens 4.
Dan is het in de wax zetten wel een nette oplossing, alleen dan iedere 4-5 jaar weer doen.
Re: BNS Nobis upgraden of niet?
Die zou ook kunnen, ja. Ook de D2606/92200 zou kunnen. Heel veel van die Scandinavische tweeters kunnen er in, ipv de Vifa.
Re: BNS Nobis upgraden of niet?
De 9300 was bij mij echt een enorme upgraden.
De Vifa vind ik erg matig,weinig verfijning.
De Vifa vind ik erg matig,weinig verfijning.
Re: BNS Nobis upgraden of niet?
Eerst maar eens kijken wat FF doet. Daarna gaan nadenken wat beter kan.
De 9300 is wel zeker 3x zo duur als de Vifa, dan mag je ook wel beter klnken.
De 9300 is wel zeker 3x zo duur als de Vifa, dan mag je ook wel beter klnken.
Re: BNS Nobis upgraden of niet?
Ja,dat hoop ik wel.
Eerst maar eens kijken of de boel heel is inderdaad.
Eerst maar eens kijken of de boel heel is inderdaad.
Re: BNS Nobis upgraden of niet?
De Scan-Speak tweetertjes zijn vooral onopvallend. Dat is hun grootste kwaliteit. Dynaudio en Morel kunnen dat ook hebben.
Re: BNS Nobis upgraden of niet?
Zo de tweeters voorzien van nieuwe FF. Nu effe inspelen morgen maar eens meten.
Re: BNS Nobis upgraden of niet?
Toch maar effe gemeten.
Oud, onder, en boven met nieuwe FF.
Heeft aardig wat opgehaald. Is te horen.
Oud, onder, en boven met nieuwe FF.
Heeft aardig wat opgehaald. Is te horen.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: BNS Nobis upgraden of niet?
Ziet er een stuk beter uit! Denk dat je bij een totale FR dat stoepje bij 5K kwijt bent.
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: BNS Nobis upgraden of niet?
Netjes hoor! Wat een beetje vers sap al niet vermag
Begon al te denken, nieuwe midwoofers, nieuwe tweets, straks heb je alleen een kast overgenomen
Al moet ik Dre wel gelijk geven dat SS-9300 of 9500 (zonder FF) beslist de moeite en geld waard zijn!
Re: BNS Nobis upgraden of niet?
Kunnen die Vifa's niet zonder FF? Of branden ze dan te snel door?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: BNS Nobis upgraden of niet?
FF dempt ook de resontiepiek gigantisch en daarmee ook het impedantieverloop. Dat kan behoorlijke invloed hebben op je filter. Dus is het niet zo verstandig om maar even de FF weg te laten of een tweet te pakken zonder FF.
Gewoon elke 15 jaar olie verversen.
Gewoon elke 15 jaar olie verversen.
Re: BNS Nobis upgraden of niet?
Meestal wel ja maar soms ook niet. Vaak is het hoofdzakelijk koeling. De SS is gewoon van een andere categorie. Daar is de prijs ook naar. Die worden niet voor niks al zo'n 40 a 50 jaar gemaakt zonder noemenswaardige aanpassingen.
Re: BNS Nobis upgraden of niet?
Zeker het overwegen waard zo'n SS 9300 of 9500.
Maar moet zeggen dat het nu ook wel heel lekker klinkt.
BNS heeft zo te horen veel werk gemaakt van fase gelijkheid in de overgang gebieden.
Klinkt allemaal heel erg homogeen en erg strak.
Maar moet zeggen dat het nu ook wel heel lekker klinkt.
BNS heeft zo te horen veel werk gemaakt van fase gelijkheid in de overgang gebieden.
Klinkt allemaal heel erg homogeen en erg strak.
Re: BNS Nobis upgraden of niet?
Zit even te kijken op de site van ScanSpeak maar de huidige 930000 en 950000 worden vermeld als met FF. Ik kan mij van destijds herinneren dat er versies zonder waren 
Re: BNS Nobis upgraden of niet?
Na een paar dagen heel veel van de bekende muziek van de NAS gehoord te hebben denk ik dat het bij een filter upgrade zal blijven indien daar wat te doen is. Als er al MKT/MKP's op het filter zitten laten we die mooi daar. Hoogstens een paar bypass C's van goede kwaliteit er parallel aan.
Paar Cornell's van 0,01uF zouden dan goed genoeg moeten zijn om de klank nog wat beter te maken.
Het waxen van de mid's en de vervanging van de Ferro Fuild hebben al zo veel gebracht.
Ik speel ze nu bi amp, de Advance Acoustic in klasse A op het mid hoog stuk en de Audiolab klasse AB op het laag.
Dat gaat heel erg goed zo samen.
Heel erg happy met de Nobis.

Paar Cornell's van 0,01uF zouden dan goed genoeg moeten zijn om de klank nog wat beter te maken.
Het waxen van de mid's en de vervanging van de Ferro Fuild hebben al zo veel gebracht.
Ik speel ze nu bi amp, de Advance Acoustic in klasse A op het mid hoog stuk en de Audiolab klasse AB op het laag.
Dat gaat heel erg goed zo samen.
Heel erg happy met de Nobis.
