zuivere DSD dac

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Kappa7 »

Leuk,

Veel plezier met het bouwen.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Leeuwarden »

Aan wat voor specificaties moet een computer voldoen om met HQP DSD512 of zelfs 1024 te draaien?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Kappa7 »

Met 4 kernen in de processor kom ik niet verder dan 256.
Een i5 met 6 kernen kan 512 dacht ik wel halen en een extra Nvidia GPU met minimaal 8 gig aan video geheugen (CUDA) helpt de processor te ontlasten.
Ik heb hier een PC met 7e generatie Xeon processor staan die 4 kernen heeft op 3.2MHz en die krijg ik met de juiste filters niet op 512.
met iets mindere filters wel. de GPU is net zwaar genoeg en helpt wel iets.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door hannesie »

Of iets met een AMD Ryzen7 , en dan is 3.8 GHz standaard klokfrequentie een dan op top 4.6 GHz, doet het makkelijk.

https://tweakers.net/pricewatch/1799184 ... ificaties/


Ik draai met een AMD Ryzen 3 2200 net tegen de 3,8 GHz mijn Roonserver.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Shadow »

Ik heb een setje laten bakken in het verre oosten, heb al veel mee gelezen en moet nog meer lezen volgens mij - maar ik ga de spullen eens bestellen...
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Walt »

Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Shadow »

Slechts 6400 euro
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Leeuwarden schreef: vr 26 jul 2024, 17:22
Aan wat voor specificaties moet een computer voldoen om met HQP DSD512 of zelfs 1024 te draaien?
Ik heb een i5 12th gen. De 12600. Dus niet eens de K versie. Daar kan je DSD512 met de krachtigste HQPlayer dsd modulator op draaien. En met een wat minder krachtige modulator ook DSD1024.
Een extra videokaart is alleen nuttig als je convolutie of lange upsampling filter wilt offloaden naar de GPU die dan wel per se NVidia moet zijn en CUDA ondersteunt. Ik heb daarvoor de RTX4060 die prima poly-sync-gauss-xla ondersteunt. Maar voor de extreem lange sync filters heb je een nog zwaardere videokaart nodig. Maar voor mij niet nuttig want ik vind de gauss filters het mooist.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Leeuwarden »

Thanks allen, de optie van Walt laat ik even achterwege, de andere optie ga ik eens even herkauwen of het iets voor me is of dat ik het toch teveel rompslomp vind. Eerste stap is een andere dac en dat vind ik ook nog wel een dingetje want vergelijken is lastig. Als het uberhaupt al in een winkel te beluisteren is… De reviews zijn allemaal even mooi…
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Henkjan »

HQPlayer verkoopt toch ook een hardware oplossing voor dat moduleren?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door hannesie »

Leeuwarden schreef: ma 29 jul 2024, 11:29
Thanks allen, de optie van Walt laat ik even achterwege, de andere optie ga ik eens even herkauwen of het iets voor me is of dat ik het toch teveel rompslomp vind. Eerste stap is een andere dac en dat vind ik ook nog wel een dingetje want vergelijken is lastig. Als het uberhaupt al in een winkel te beluisteren is… De reviews zijn allemaal even mooi…
Als je inderdaad iets dergelijks zoekt kom je op hoge prijzen uit.

https://www.stereophile.com/content/ps- ... -processor

PerfectWave DirectStream DAC ‐ MKII € 9.900
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Henkjan schreef: ma 29 jul 2024, 14:05
HQPlayer verkoopt toch ook een hardware oplossing voor dat moduleren?
Nee, dat is de openhardware oplossing waar onze zuivere DSD dac op is gebaseerd.

Een goede en betaalbare die direct DSD ondersteunt is Holo Audio CYAN 2 DAC.
Laatst gewijzigd door jeroen_d op ma 29 jul 2024, 15:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Pjotr »

Mooie verhaal van die Atkinson. Hij legt goed uit dat die hoge prijzen gewoon een must zijn voor de beste DAC's: Er is nou eenmaal High End en Very High End :mrgreen:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Leeuwarden »

jeroen_d schreef: ma 29 jul 2024, 15:01


Een goede en betaalbare die direct DSD ondersteunt is Holo Audio CYAN 2 DAC.
Dat is één van de dacs op mijn short-list.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Olaf Analogue »

jeroen_d schreef: ma 29 jul 2024, 15:01
Een goede en betaalbare die direct DSD ondersteunt is Holo Audio CYAN 2 DAC.
Dat ziet er uit als een heel interessant ding voor het geld, betaalbaarder dan een tweedehands Denafrips Pontus, en in alle eerlijkheid verwacht ik er ook meer van dan van de Pontus, ook al is dat ook een hele goede.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Olaf Analogue »

Leeuwarden schreef: ma 29 jul 2024, 11:29
Eerste stap is een andere dac en dat vind ik ook nog wel een dingetje want vergelijken is lastig.
Lastig dat je zo uit de buurt woont want vergelijken is altijd leuk en leerzaam.
Uiteraard zou je hier welkom zijn, andersom zal in mijn geval even moeten wachten.
Ikzelf ben eigenlijk voor het eerst erg, erg, errug tevreden over de combinatie die ik nu heb staan.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Olaf Analogue »

Leeuwarden schreef: vr 26 jul 2024, 17:22
Aan wat voor specificaties moet een computer voldoen om met HQP DSD512 of zelfs 1024 te draaien?
Ik heb een stapeltje I5-13400T 35 watt processoren liggen, die kunnen een hele mooie basis vormen voor een ht-pc.
Ik denk dat ik er wel een stuk of tien heb,

https://www.intel.com/content/www/us/en ... tions.html
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Pjotr »

Wordt dan toch wel een hoop gekachel weer voor een beetje muziek...
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Olaf Analogue »

De processoren die ik heb liggen, die i5-13400T zijn juist erg efficiënt. (Let op de "T" toevoeging voor extra energie zuinig)
Die leveren veel rekenkracht met een laag verbruik, de TDP is 35 watt.
Ikzelf heb er een aantal in gebruik en de lucht koelers die er op zitten worden niet eens handwarm terwijl de fan langzaam en stil draait.
Nu zal hij met dsd wat harder moeten werken, maar dat gaat veel efficiënter en koeler dan met de oude generatie processoren.
Ik bouw er in ieder geval heel graag mee als het om htpc's gaat.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Pjotr »

Die 35W is base power maar 82 watt maximaal volgens je linkje en een hele stapel is dan best wel een flinke kachel lijkt mij. Het hele idee is dacht ik toch wel met minimalistische HW een maximaal resultaat...
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Olaf Analogue »

82 watt is inderdaad de turbo max, Dat pakt hij alleen op de momenten dat het even nodig is. maar dat is voor een oudere 6 core juist het begin, en dan doet deze 13400T er toch heel wat meer werk mee.
En uiteraard ligt de hele stapel gewoon te liggen op de plank,(maar dat snapte je zelf ook waarschijnlijk wel) dus die verbruiken niets, ik heb er zelf drie in gebruik in diverse pc's
Mocht je zelf een oudere HP machine hebben, dan is de kans heel groot dat je aanmerkelijk meer verstookt dan een pc met deze 13400T er in, en er minder werk mee verzet.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Ja met die processor zal het prima gaan.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Pjotr »

Dat lijkt mij ook wel. Zou wel leuk zijn om te bezien hoeverre je daarmee komt Olaf. Ik begreep eerder eigenlijk dat je met die hele stapel een multi-processor systeem wilde maken :D
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Olaf Analogue »

Deze categorie processoren lenen zich niet voor een multi processor systeem, dan zul je de Xeon series processoren moeten hebben, het zou wel leuk geweest zijn.
Ik heb in het verleden een partijtje van deze processoren gekocht voor een aantrekkelijk bedrag, normaal gesproken kom je er trouwens niet zomaar aan. Dus dat verklaart de hoeveelheid die ik heb.
DSD 512 lukt sowieso wel, 1024 zou ik een keer moeten proberen als ik weer achter de pc kan, dus daar kom ik in de toekomst graag een keer op terug.
Momenteel ondervind ik helaas complicaties op medisch gebied dus ik ben weer terug minder mobiel, 6 augustus voor controle naar de kliniek, dus dan ga ik het wel horen hoe het er voor staat, maar voorlopig geen hobby zeg maar.

Zonder dit topic te ver te willen vervuilen dus even een tussenstand, en ik kom zeker terug op de 13400T in combinatie met DSD 1024
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Pjotr »

Ja idd, dan kom je meer op de Xeons uit. Vraag mij wel af wat je nog zou kunnen winnen met DSD1024 over DSD512 of zelfs DSD256. En dit niet toch meer een numerieke wedstrijd aan het worden is. Maar los daarvan ben ik wel benieuwd naar jouw mening over het DSD gebeuren t.o.v. je Denafrips. Zijn toch eigenlijk wel 2 uiterste technieken tegenover elkaar. I.i.g. veel sterkte met je rug. Hopelijk weet men er een draai de goede kant op te geven!
Plaats reactie