Pass Pearl 2

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20407
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Pass Pearl 2

Bericht door Shadow »

20240712_221226.jpg
De 2SK117GR fets eens bekijken...
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8119
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Pass Pearl 2

Bericht door Kappa7 »

Ik heb nog even een tooltje voor je gemaakt met de iBom.
Mogelijk helpt je dat met het zoeken naar componenten.
Dat kan nog verder uitgebreid worden naar een nieuwe Bom met ook bestelnummers maar is wel veel werk om dat te maken.
Hopelijk maakt dit het zoeken makkelijker.
Bij de instellingen kan je ook Pin1 laten oplichten wat helpt met de oriëntatie van het component.
ibom Pearl 2.zip
(346.25 KiB) 29 keer gedownload
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20407
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Pass Pearl 2

Bericht door Shadow »

Top, dankjewel!
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20407
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Pass Pearl 2

Bericht door Shadow »

Net een blunder met de aansluitklemmen van de gelijkrichters opgelost, nu de Salas printen aan de beurt; mijn BOM zei Phoenix 1730162 en de meest recente Phoenix 1729160 en ondanks dat ene cijfer verschil passen ze echt niet :boos:
Inmiddels de goede al gevonden en besteld, maar ik heb echt een hoop blunders gemaakt zo met bestellen :cry:
Nu een bestelling voor EOO aan het inkloppen met de condensatoren voor de capaciteit bij MM elementen aan te kunnen passen...
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8119
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Pass Pearl 2

Bericht door Kappa7 »

Vervelend.
Ik heb nog even gekeken maar ik kom de onderstaande Phoenix units tegen in deze Bom.
Staat hier.
viewtopic.php?t=21133

Pearl 2 printen
651-1729128
651-1729131
Voeding Pos
651-1729128
651-1729144
Voeding Neg
651-1729128
651-1729144
en de voeding.
651-1729128

Eigenlijk maar 3 modellen met allemaal een steek van 5.08
Zijn zo te zien allemaal op voorraad bij Mouser.
Zijn wel een aantal blauw geworden.
Kan me niet herinneren dat die dat toen ook waren.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20407
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Pass Pearl 2

Bericht door Shadow »

Nee dat is tussendoor allemaal gewijzigd, bedankt voor de info iig. =D>

De grap is dat verderop in dat topic van jou een andere bom staat;

viewtopic.php?p=1757713#p1757713

Die is het meest accuraat tot nu toe...
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20407
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Pass Pearl 2

Bericht door Shadow »

@Kappa7: de Elco's op het Pearl bord, C4/5/6/24/30, daar was in jou topic wat over te doen omdat ze er eigenlijk voor zorgen dat de boel pas na een paar uur lekker gaat klinken, als ik daar een mooie 470uF low-ESR elco voor pak, afvlakking hebben we tenslotte op de gelijkrichters en de Salas printen al? (dan kunnen we onderweg met de voedingslijnen wat oppikken, maar daar is geen 3300uF voor nodig)

Ging om dit stukje;
Kappa7 schreef: vr 22 mei 2015, 1:24
Ik vermoed dat dit met de voeding te maken heeft.
De elco's van 3300uF op de Pearl print worden geladen met max 200ma en ik vermoed dat het dan wel eens verstandiger kan zijn om een kleinere elco te plaatsen of zelfs geheel weg te laten.
Voor de bouwers die dus nog bezig zijn probeer eerst eens zonder de 3300uF elco's en luister eens wat dat doet.
De spanning die van de shunt komt is echt al schoon genoeg om direct de schakeling te voeden.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20407
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Pass Pearl 2

Bericht door Shadow »

Ik laat C22 vervallen trouwens en zet daar, net als op de plaats van R20, P5 & P6 pin headers neer waar dan de schakelaars voor gain, capaciteit en impedantie op aangesloten kunnen worden.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Pass Pearl 2

Bericht door democles »

Kun je af en toe ook even het schema plaatsen dan weten we wat je bedoeld?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20407
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Pass Pearl 2

Bericht door Shadow »

Maar natuurlijk;
Knipsel van ingang.JPG
R19 is opgegeven voor 47,5K en parallel daaraan kun je met R20 een vervangingsweerstand creëren die bij jou element past, ik ga iets verder en maak dus een headertje daar waarop een standenschakelaar komt die verschillende afsluitweerstanden zo mogelijk maakt.
Hetzelfde is aan de hand met C22, ik heb op DIYAudio een thread doorgespit over de Pearl 2 en daarin werd gesteld dat 'die C22 standaard op 100pF gezet werd omdat dat voor de meeste mensen zal volstaan / als je wat anders nodig hebt moet je het aanpassen'. Dus ook daar komt een aansluiting naar een stappenschakelaar voor verschillende capaciteit bij of af te schakelen, afhankelijk wat het beste werkt met de apparatuur die er dan aan hangt.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8119
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Pass Pearl 2

Bericht door Kappa7 »

Die 47 vooral laten zitten.
Daaraan schakel je we weerstanden parallel om zo op de gewenste afsluitimpedsntie te komen.
De c is ook afhankelijk van je gebruikte element.
Daarvoor kan je dus de gegevens van je element raadplegen.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20407
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Pass Pearl 2

Bericht door Shadow »

Correct, de 47,5K van R19 zit er gewoon in George :goedzo:
20240715_203440.jpg
20240715_203459.jpg
20240715_203504.jpg
Zo staat het er nu bij :relax:
Voor de voedingselco's heb ik mooie low-esr 220uF Nippon's op het oog, mocht het niet gaan dan heb ik de originele 3300uF ook gewoon liggen, maar wat ik uit info van andere bouwers lees is dat de Salas printen ze niet snel genoeg opladen, terwijl de voeding van de Salas al prachtig schoon is, om dan eventueel onderweg opgepikte rommel eraf te filteren kan een 220uF elco dat prima verzorgen lijkt me, Anne maakte die opmerking ook in het topic van Robbert-Jan, die voedde z'n Pearl met accu's nota bene :D

Edit;
Ah!buis schreef: do 24 mar 2016, 16:09
paulebappie schreef:
Vraagje over audioapparatuur en accu's

Sommige mensen gebruiken toch een elco (dicht op de print bij de voedingsaansluiting) bij een accuvoeding.
Is dat ook nodig bij dit soort kleine stroompjes?
Alles wat de aansluitdraden onderweg oppikken telt bij de voeding op.Liever alle rommel bij binnenkomen kortsluiten (elco is sluiting voor wisselingen).
Anne
Laatst gewijzigd door Shadow op ma 15 jul 2024, 22:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8119
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Pass Pearl 2

Bericht door Kappa7 »

Hier kan je nog wat info vinden over de afsluitimpedantie en capaciteit.
https://www.extremephono.com/Loading.htm

Voor wat betreft de voeding zijn daar verschillende wegen naar Rome.
In het origineel is er een simple spanningsregelaar gebruikt.
Alleen was het mijn insteek om elk versterkerdeel een eigenvoeding te geven.
En door de Salas te gebruiken is deze ook nog eens erg schoon.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20407
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Pass Pearl 2

Bericht door Shadow »

Correct, hele mooie opzet!
Maar als ik het goed lees moet ie even aan staan om op klank te komen bij jou, of je hebt hem continu aan staan?
Ik wil dat proberen te omzeilen door die elco's wat kleiner te kiezen, omdat er op de Salas en gelijkrichters ook al afgevlakt wordt, waar dat in het originele ontwerp natuurlijk ontbreekt.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8119
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Pass Pearl 2

Bericht door Kappa7 »

Hij staat hier continu aan inderdaad.
Gewoon alles op tempratuur houden.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20407
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Pass Pearl 2

Bericht door Shadow »

Dat probeer ik hier te voorkomen :lol:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20407
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Pass Pearl 2

Bericht door Shadow »

Stekelvarken gemaakt :lol:
20240716_113927.jpg
20240716_122311.jpg
20240716_122317.jpg
20 Ohm tot 47,5K 8)
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8119
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Pass Pearl 2

Bericht door Kappa7 »

Als het goed is heb je ook 1 positie waar niets zit dat is dan je 47k positie.
Die zit namelijk al op je bord.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20407
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Pass Pearl 2

Bericht door Shadow »

Dat klopt idd.!

Kreeg net de rest van de schakelaars ook binnen, tis een beetje de laatste die EOO had liggen en kreeg een beschadigde binnen die wat onderdelen miste ](*,)
Norbert heeft het opgelost en dat is zo fijn als iemand je gewoon nog helpt met je spullen in plaats van 'kunnen we niet, hier is je geld terug'
20240716_173506.jpg
Alles ff nagekeken en de Facom oliepen z'n werk laten doen :relax:
Alle decks op de goede positie en van links naar rechts;

1e; de gain aanpassing, 1,5K op de plek van R14 op het bord, geeft 45dB versterking, eerste stand. Middenstand geeft 3K daar parallel aan voor 1K en 55dB, nog een tik naar rechts en er wordt 375 Ohm parallel gezet voor 300 Ohm en 65dB voor de zwakste MC cartridges. (Moet nog van weerstandjes voorzien worden)

2e; de capaciteits aanpassing, 12 stappen van 0 tot 680pF

3e; de afsluitweerstand, 12 stappen van 20 Ohm tot 47,5K

(Tapeindjes nog inkorten :-" )
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8119
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Pass Pearl 2

Bericht door Kappa7 »

Netjes hoor
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20407
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Pass Pearl 2

Bericht door Shadow »

Dank u :goeie:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Pass Pearl 2

Bericht door Henkjan »

en ik dacht bijna klaar te zijn met mijn pearl2 :lol: eens zien of ik nog plek heb voor een schakelaar
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20407
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Pass Pearl 2

Bericht door Shadow »



:rock:
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Pass Pearl 2

Bericht door John P »

Misschien een beetje off topic, maar toch. Ik zie nooit dat er een potmeter gebruikt wordt om de ingangsweerstand in te stellen. Is dat usance of heeft dat een reden?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20407
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Pass Pearl 2

Bericht door Shadow »

Meestal wil je gewoon vaste waardes en het voordeel van zo'n stappenschakelaar zelf maken is dat je in 12 stappen (330 graden) van 20 Ohm naar 47,5K gaat, bovendien zou je dan een indicator o.i.d. moeten hebben wat dan de ingestelde waarde is.
Plaats reactie