Walter zijn tweaks en andere fratsen
Moderator: Beheerdersteam
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Speakertje erin:
Als ik zo nog fut heb ga ik nummer 2 doen.
Als ik zo nog fut heb ga ik nummer 2 doen.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Toch is het een veel gebruikte vuistregel. Hoe kom je aan die 140 Hz?.
Dat op hogere frequenties de output aan de achterkant kan optellen aan die van de voorkant (of uitdoven) kan ik me wel voorstellen.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Nummer twee speelt ook, zo de stellingkast anders gaan indelen, kan nu niet meer bij de cd-speler..
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ja, je bent het al aardig tot luisterkamer aan het ombouwen 
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Cd 204 speler met audiotegel nu onder de Chaos 3 versterker. Speakers beide 90cm van de grond en een beetje stereo basis, klinkt wel lekker zo, zit wel wat laag in nu:
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Nu deze wel verdiend, verboden vrucht 8.5%, half flesje, een hele gaat denk ik niet zo lekker met mijn diabetes.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Programma Xdir.
Hoe kom jij aan die vuistregel? Het gaat in tegen alles wat ik over open baffle weet. En zoals je weet bouw ik niet anders tegenwoordig.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4782
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Overigens had het wel handig geweest om eerst de bedrading van de tweeters binnendoor te halen. Eventueel door gebruik van dun draad. Dan had het meteen klaar geweest.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Dit zijn voorlopig slechts test baffles, de plaat waar de unit inzit is ook maar 4mm dik, prima voor nu maar zou op termijn wat degelijker mogen. Ik heb wel 4 houten blokjes in gelijmd, zodat de schroeven van de unit goed stevig vast zitten.
Dit geeft me wel een goed beeld van de diepgang, en nu met goede hoogte en stereo basis kan er ook wat serieuzer worden geluisterd, en wat tunen wellicht.
@Jeroen, zou die notch filter voor het filter kunnen worden geschakeld, wat ik reeds heb gemaakt? En heb je een idee of schatting van component waarden?
Dit geeft me wel een goed beeld van de diepgang, en nu met goede hoogte en stereo basis kan er ook wat serieuzer worden geluisterd, en wat tunen wellicht.
@Jeroen, zou die notch filter voor het filter kunnen worden geschakeld, wat ik reeds heb gemaakt? En heb je een idee of schatting van component waarden?
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Klinger, maar ook op andere websites/forums trekken ze de grensfrequentie op een halve golflengte tussen voor- en achterkant.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Dat is denk ik zuiver theoretisch wanneer de akoestische kortsluiting optreedt, zonder enig ander effect te beschouwen, zoals een zuiver theoretisch filter onder de aanname constante impedantie en bafflestep nog nooit van gehoord.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
De Sylvania 6V6 GT/G JAN 107 zijn binnen, wat vinden de heren van de meetwaarden, goed genoeg bij elkaar in de buurt?
Laatst gewijzigd door Walt op vr 12 jul 2024, 19:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Dat zal het zijn, theoretisch in een dode kamer zonder reflecties.
Het boek van Klinger is ook al van een aantal jaren geleden. Hij had er wel grafiekjes bij van het effect van de plaats van de unit in de baffle. In het centrum van een ronde baffle is het minst wat je kan doen, een beetje asymmetrisch in een rechthoek presteert al veel beter.
Weidok had ooit eens luidsprekers waarbij de woofers in OB dwars op de luisteras stonden. Diagonaal in de hoek van de kamer. In theorie onmogelijk, maar het klonk prima met voldoende laag.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Aantal jaren geleden klopt wel, als kleine ventjes haalden we dat boek in de bieb en zaten ons te vergapen aan de hoornkasten zoals de Tuba en de schildpad hoorn. Uiteraard staat Klinger hier nu ook in de kast, gewoon een standaardwerk om in huis te hebben.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Beide baffles voorzien van damping 10 rond de Altec:
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Klopt, maar jongens wat klinkt dit al lekker zeg, net Melody Gardot en Youn Sun Nah geluisterd, qua muzikaliteit geen enkele noodzaak om de grote set aan te zetten. Buizen en puntbron geen slechte combinatie.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Iemand ervaring met zoiets?
https://www.tubeampdoctor.com/en/biasmaster-system
Zo te zien zet je de adapters tussen sockets op de versterker en de buis, is het dan zo simpel 1 potmeter instellen per buis om de bias per buis goed te zetten?
Groetjes Walter
https://www.tubeampdoctor.com/en/biasmaster-system
Zo te zien zet je de adapters tussen sockets op de versterker en de buis, is het dan zo simpel 1 potmeter instellen per buis om de bias per buis goed te zetten?
Groetjes Walter
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Zitten er geen meetbussen op? Toch gewoon een kwestie van dmm inpluggen en afregelen?
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Dan zou ik de onderkant eens goed moeten bekijken, ik zou meetbussen en per buis dan een potmeter moeten aantreffen? Het is natuurlijk zelfbouw, meetbussen zou ik niet direct erin verwachten.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Nou beetje zelfbouwer maakt het zichzelf makkelijk lijkt me...
