Walter zijn tweaks en andere fratsen

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door satefan »

Walt schreef: di 09 jul 2024, 18:36
Ja, ik weet niet of ik die op korte termijn erin ga zetten, zo te zien past dit totaal niet, hij is echt 2x groter/langer dan de Audyn Plus. Bovendien is deze Altec unit denk ik niet de beste driver om condensator verschillen mee te horen, het is een erg simpele konus tweeter namelijk.
Mocht je er vanaf willen...
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Nee, ik ga ze er wel inzetten, ik wil gewoon weten wat er qua klank uit die oude Altecs is te halen.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Nou ze zitten er alweer in, eerste indruk is goed nog meer open dan de Audyn Plus:
Bijlagen
8E433CB8-3052-4505-82E8-B6C5A29BD40C.jpeg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Zow hé, die Walt houdt wel van goed doorbakken. Hoe klinkt het nu? Lekker krokant?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Idee voor een simpele baffle voor de Altecs, zou dit me wat extra db opleveren in de lagere regionen tov de huidige montage in de stelling kast?

Zoals eerder vermeld, het hoeft niet super laag, maar zo op het gehoor loopt het nu onder de 150 Hz al terug, dit zou wel wat lager mogen.
Bijlagen
2A29DFC0-68E0-4356-AC2E-DF3D63DD232D.jpeg
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Olaf Analogue »

Walt schreef: wo 10 jul 2024, 16:15
zou dit me wat extra db opleveren in de lagere regionen tov de huidige montage in de stelling kast?
Dat gaat zo wel lukken ja,
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

De ribben zijn natuurlijk op hun smalst, ter plaatse van de driver, dat is wellicht niet optimaal, anderzijds een rib even breed over de hele hoogte ziet er niet zo mooi uit. Ik zou de rib eventueel nog kunnen laten verlopen van 250mm onder naar 150mm boven, dan is het grondvlak circa 400 x 270 mm meer kan ik echt niet kwijt. Het materiaal zou bijv, eiken kunnen zijn, per baffle twee platen 1200 x 400mm, waarvan 1 met gat, de andere schuin doorhalen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Gewoon zo groot als maar kan. Hoe maakt weinig uit, het er gaat om de weglengte tussen voor en achterkant van de LS unit overal zo groot mogelijk te maken.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door hannesie »

Ik zou er een vlizo trap constructie van maken die aan het plafond kan scharnieren, dan staat hij ook niet in de weg, touwtje er aan om hem op en neer te laten...... :lol: :rock: :rock:
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3082
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door beijert »

En slot loaded? In dit geval een kleinere ronde opening met de altec erachter
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Wat is het voordeel daarvan?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door hannesie »

Ruimte problemen oplossen.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3082
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door beijert »

https://www.theabsolutesound.com/articl ... dio-ls5-5/

Zou de afstraling moeten verbeteren en een boost in het laag kunnen geven.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Olaf Analogue »

Qua ruimte oplossen waren de lekke kasten die ik eerder aanbeveelde een nog aantrekkelijker oplossing, die kun je op maat maken zodat ze in de stelling kast passen waar ze nu ook in hangen.
Dan nemen ze geen extra ruimte in en leveren gewoon een goede weergave.
Open baffles zijn niet heilig, en al helemaal niet met drivertjes die toch al wat minder rijk bedeeld zijn aan de onderkant (de langere frequenties)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Dan zou ik die kasten gewoon open laten aan de achterkant a la een buizenradio en de binnenkant bekleden met dempend schuim o.i.d. Heb je min of meer U-bin OB's. Dan gaat de speaker zelf zeker tot F_s min of meer.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Olaf Analogue »

Pjotr schreef: wo 10 jul 2024, 18:12
Dan zou ik die kasten gewoon open laten aan de achterkant a la een buizenradio en de binnenkant bekleden met dempend schuim
Dat is de definitie van lekke kasten.
viewtopic.php?p=2091294#p2091294

"Je zou ze eventueel in een lekke kast kunnen bouwen, dit zijn kasten met een geperforeerde achterkant, dus er wordt geen druk opgebouwd en je zit dan niet met de hoge q-factor in de weg. Wel kun je dan interne demping aanbrengen, in deze kast vorm zullen ze in ieder geval meer body en warmte produceren dan in een losse plank, dit omdat ze zo klein zijn. Dan krijgen ze toch de hulp van de lekke kasten waardoor de akoestische kortsluiting op lagere frequenties plaatsvind. En je dus wat meer mid-laag overhoudt."

Ik denk dat dat met dit soort drivertjes sowieso de betere oplossing is, je houdt dan En meer geluid, En meer ruimte over.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door FR_Aad »

Slot loaden kun je heel makkelijk met twee plaatjes (karton) proberen.

Lolke heeft dat ooit in Beetsterzwaag gedaan. Scheelde op woofers flink.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Die lekke kast is ook een optie, ik kan eens kijken bij de Bauhaus naar kant en klare kisten, en daar een gat in zagen. Nadeel van de stellingkast is dat de linker speaker eigenlijk niet ver genoeg naar links kam worden geplaatst.

Edit: geen idee hoe dik de bodem is:

https://nl.bauhaus/houten-kisten/zeller ... p/10750044

Denk dat mijn voorkeur toch een nette OB is, ik hou van die klank en de vrijheid qua opstellen is ook wel handig.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Zojuist 4 stuks Sylvania 6v6 GT/G JAN 107 NOS eindbuizen besteld voor de Chaos 3. De set van 4 wordt sowieso gematched geleverd, maar nog wel de vraag hoe dicht de waardes bij het ideaal van 45 mA anodestroom en 4.1 mA/volt steilheid zullen zitten.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door richard »

Pjotr schreef: wo 10 jul 2024, 17:18
Gewoon zo groot als maar kan. Hoe maakt weinig uit, het er gaat om de weglengte tussen voor en achterkant van de LS unit overal zo groot mogelijk te maken.
Ik meen als vuistregel voor de kortsluitfrequentie de halve golflengte tussen voor en achterkant wordt genomen.
Die is hier zo'n 60 cm. Dan zal hij vanaf zo'n 280 Hz met 6 dB per octaaf afvallen. Dit naast de demping op de resonantie en de afval onder de resonantie.

Je zal iets verbetering hebben ten opzichte van de huidige situatie, maar verwacht geen wonderen.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door richard »

Walt schreef: wo 10 jul 2024, 18:36
Edit: geen idee hoe dik de bodem is:
Dun plaatje triplex.
Deze kistjes zijn ook niet zo groot.30 x 40 cm. Heb ik ook wel eens naar gekeken als basis voor een behuizing maar vond ze te klein.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

De Altec hebben een Q van 1.54 dus dat geeft wel een aardige piek rond Fs, dat zal de dipool afval deels compenseren verwacht ik. Maar denk dat ik inderdaad geen wonderen moet verwachten qua laag. Dan zou een TQWT zoals van de japanner beter werken.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Vergelijk het met een buizenradio die ook open is aan de achterkant. Zit ook een speaker in met een hoge Qt. En dat klinkt met de speaker in de kast gemonteerd toch een stuk beter dan met de speaker los op een plankje.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door jeroen_d »

richard schreef: do 11 jul 2024, 0:03
Pjotr schreef: wo 10 jul 2024, 17:18
Gewoon zo groot als maar kan. Hoe maakt weinig uit, het er gaat om de weglengte tussen voor en achterkant van de LS unit overal zo groot mogelijk te maken.
Ik meen als vuistregel voor de kortsluitfrequentie de halve golflengte tussen voor en achterkant wordt genomen.
Die is hier zo'n 60 cm. Dan zal hij vanaf zo'n 280 Hz met 6 dB per octaaf afvallen. Dit naast de demping op de resonantie en de afval onder de resonantie.

Je zal iets verbetering hebben ten opzichte van de huidige situatie, maar verwacht geen wonderen.
Dat is geen goede vuistregel. De werkelijke afval zal pas beneden 140Hz gebeuren, ten opzichte van het niveau van het middengebied. Hij zal dus inzetbaar zijn vanaf zo'n 100Hz of lager, afhankelijk van hoe hij aan een woofer wordt gekoppeld.

De belangrijkste reden dat hij lager doorloopt dan wat die vuistregel aangeeft: Er treedt een versterking op daar waar de front en backwave in fase zijn. Bij deze baffle en plaatsing zal het maximum van deze versterking ongeveer liggen bij 400Hz. Daar is het rendement dus flink toegenomen. Een redelijk ongekleurd geluid is slechts mogelijk als op die frequentie een notch wordt geplaatst. De genoemde frequentie wordt lager indien de Altec meer naar beneden op de baffle wordt geplaatst.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Crazy idea:

Ik had nog twee oude akoestische panelen over, ooit van Leobus geweest, 120x60 cm, circa 7cm diep. Plaat is wel maar 4mm dik dus slap, maar het zal de akoestische kortsluiting wel moeten opheffen, ff gaten erin batsen:
Bijlagen
38FD1EF8-08AF-42B2-987F-81262B472B13.jpeg
7A60AD78-D6FD-44F6-A552-C56F5A155BFF.jpeg
C7F62C5C-08F4-4A96-963E-4995D15C759E.jpeg
Plaats reactie