Hulp nodig bij TL seas CA18RNX en meer..

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hulp nodig bij TL seas CA18RNX en meer..

Bericht door Pjotr »

Lekker informatief Wouter. Kun je niet wat meer info geven i.p.v. kattig verwijzen? "Volproppen" is natuurlijk betrekkelijk, dat doe je op het gehoor. Maar reflecties zul je hoe dan ook moeten dempen als je de TL breedbandig als 2 weg wilt inzetten. Met wat voor kunstje dan ook.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Hulp nodig bij TL seas CA18RNX en meer..

Bericht door wouter »

[*]Ja, sorry... Werd weggeroepen maar moet even wat scans regelen dan.

Chris T heeft een hele verhandeling genoteerd in zijn wedstrijd topic.

Globaal hanteer ik dit:
Begin van de lijn geheel vullen/alle wanden, achter de woofer, en er naast, en voorbij de woofer alleen nog de zijwanden tegenover elkaar. Laatste deel alleen nog op smaak, al heb ik met in de laatste knik Bondum800 goede ervaringen.

Hobby hifi gaat los met damping10 ipv sonofill, maar wij hadden Chris T die bewees hoe goed Akortherm werkt. Ik heb dat in 70mm dikte gebruikt, erg effectief.

Anderen hebben dan weer ervaring met cloth math... Ik zie PMC en T+A gewoon noppenschuim gebruiken, dus wellicht is het spijkers op laag water zoeken maar mijn ervaring is dat demping een project maakt/breekt.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hulp nodig bij TL seas CA18RNX en meer..

Bericht door Pjotr »

Oh, ok. Overigens heb ik wel mijn relativering bij dat "Fuzzy TL" gebeuren in HH. Dat is eigenlijk ook gewoon extra weerstand creëren met die schotjes. Maar hij moet evengoed in principe 1/4 golflengte worden. Het is overigens al een oude truck en ik heb al eens een sub gepost hier die min of meer op dat principe werkte. Zal eens zoeken.

[Edit]

Uit Radio Electronics van 1982: S.A.F.E. Sub Woofer
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Hulp nodig bij TL seas CA18RNX en meer..

Bericht door wouter »

Zo was de Ariel met 2x Vifa P13 ook ontworpen, een soort spiral horn principe lijkt het wel (als is dat volgens mij een middel tegen een te hoge Qts).

Het Fuzzy principe is wat mij betreft juist GEEN voorbeeld/iteratie van zo'n TL variant met extreem veel weerstand door extra wandoppervlak en vele knikken.
Het is aangetoond met Ajhorn simulaties en impedantiemetingen dat het functioneert als TL, en dat voor lage tonen de knikken weinig belemmering vormen maar voor hogere tonen wel. En daarmee is het dan een laagdoorlaat als bonus.

Mijn ervaring is dat knikken in een TL de poort werking reduceren maar niet destructief zijn. Bij mijn passieve 20hz sub meette ik 20hz op -6dB ipv de gesimuleerde -3dB. Ik was er content mee, had het erger verwacht.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hulp nodig bij TL seas CA18RNX en meer..

Bericht door Pjotr »

Ja, dat bedoelde ik ook. Je creëert met die knikken eigenlijk een soort van suskast. Daar heb ik er een aantal van gemaakt voor de ventilatie van studio's. Kunnen heel effectief zijn met alleen al tandenschuimbekleding.
suskast.jpg
Met dat idee speel ik ook een beetje en dan bekleden met Akotherm.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Hulp nodig bij TL seas CA18RNX en meer..

Bericht door Henkjan »

dat Fuzzy verhaal is een hippe Berndt naam op iets plakken dat al bekend was. Focal had zoiets al in de 80's iirc. ik heb die lijn eens gesimuleerd met de MJKing sheets, en dat klopte prima
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hulp nodig bij TL seas CA18RNX en meer..

Bericht door Pjotr »

Bedoel je dan die JMR TL's met Focal drivers? Die vond ik nou niet bijster klinken. Nogal suf eerlijk gezegd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Hulp nodig bij TL seas CA18RNX en meer..

Bericht door Henkjan »

zou ik moeten terugzoeken, ik had een topic op DIYA over die fuzzy, en daar kwam die langs
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hulp nodig bij TL seas CA18RNX en meer..

Bericht door Pjotr »

Ik heb die HH niet waar die Fuzzy in besproken is maar wat ik aan plaatjes er van zie is dat een 3 weg en niet erg geschikt als 2-weg en verder wat mij eigenlijk meer een mass loaded TL lijkt.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Hulp nodig bij TL seas CA18RNX en meer..

Bericht door Henkjan »

viewtopic.php?p=1917084#p1917084 deze post en verder

en de draad op diya: https://www.diyaudio.com/community/thre ... fi.134927/ waar ook de oude Focal wordt genoemd
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Hulp nodig bij TL seas CA18RNX en meer..

Bericht door dre »

Pjotr schreef: za 29 jun 2024, 10:34
Ja dit is met de Scan Speak 18W4531G. Dezelfde dus als in dat stukje van Tony :mrgreen: Mooi ding. Ik heb zelf eigenlijk de underhung 18WU4747T op het oog maar die wil niet zo lekker in een TL. Bizarre x-max voor een underhung. Klopt, het is ook de bedoeling dat het slapper/egaler gaat klinken dan BR. Dan matcht het ook beter met de room gain.
En de 15WU?
Die ligt hier op de plank te rotten. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hulp nodig bij TL seas CA18RNX en meer..

Bericht door Pjotr »

Henkjan schreef: wo 03 jul 2024, 18:16
viewtopic.php?p=1917084#p1917084 deze post en verder

en de draad op diya: https://www.diyaudio.com/community/thre ... fi.134927/ waar ook de oude Focal wordt genoemd
:goedzo: Top, ga ik eens doorwerken. Ja die versie bedoelde ik, ziet er w.m.b. uit als een mass loaded. Dat is dus wel alleen bruikbaar als een sub lijkt het! Fuzzy is het zeker :mrgreen:

Ik krijg toch steeds meer het idee dat je voor een twee-weg zo veel moet dempen dat het eigenlijk weer richting CB gaat. Maar dan wel met basextensie en minder conusuitslag in het laag.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hulp nodig bij TL seas CA18RNX en meer..

Bericht door Pjotr »

dre schreef: wo 03 jul 2024, 18:39
Pjotr schreef: za 29 jun 2024, 10:34
Ja dit is met de Scan Speak 18W4531G. Dezelfde dus als in dat stukje van Tony :mrgreen: Mooi ding. Ik heb zelf eigenlijk de underhung 18WU4747T op het oog maar die wil niet zo lekker in een TL. Bizarre x-max voor een underhung. Klopt, het is ook de bedoeling dat het slapper/egaler gaat klinken dan BR. Dan matcht het ook beter met de room gain.
En de 15WU?
Die ligt hier op de plank te rotten. :mrgreen:
Lijkt mij zeker wat, maar gaat wat minder diep. Dan gelijk een 3 weg er van maken i.c.m. D2004/602000 19mm dome tweet? Of Neo-CD1? Zomerprojectje? O:)
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Hulp nodig bij TL seas CA18RNX en meer..

Bericht door Shadow »

Eerst reconen om de corroderende litzes :-&
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Hulp nodig bij TL seas CA18RNX en meer..

Bericht door dre »

Met de D3004/662000 ? :lol:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Hulp nodig bij TL seas CA18RNX en meer..

Bericht door dre »

Shadow schreef: wo 03 jul 2024, 19:05
Eerst reconen om de corroderende litzes :-&
:mrgreen:

Ik ben zeer benieuwd naar deze unit.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hulp nodig bij TL seas CA18RNX en meer..

Bericht door Pjotr »

Gisteravond nog even een TL gesimuleerd met de standaard methode met de speaker op 1/3 van de lijn, om te bezien wat demping doet. 18cm speaker (Fs=34Hz) in een rechte lijn van 2,5m.

Rood is zonder demping, geheel naar verwachting.
Groen is matige demping in alleen het korte gesloten stuk
Zwart stevige demping van de hele lijn.
TL Damping.GIF
Meest efficiënt is dus zonder demping. Maar een lichte demping maakt het al een stuk beter en w.m.b. optimaal voor een sub met een 4e orde x-over. Maar niet voor een 2-weg. Stevige demping maakt het meer richting CB. 2-weg TL met zoveel demping vond ik destijds gewoon suf klinken, geen vlees, geen vis, meer gebakken tofu zonder zout en kruiden :mrgreen: W.m.b. haal je het meest uit een TL met een 3-weg systeem!
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Hulp nodig bij TL seas CA18RNX en meer..

Bericht door pappaleo »

Pjotr schreef: vr 05 jul 2024, 11:11
W.m.b. haal je het meest uit een TL met een 3-weg systeem!
Dat is geen onmogelijke missie gebleken :mrgreen:
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Hulp nodig bij TL seas CA18RNX en meer..

Bericht door markbakk »

Pjotr schreef: vr 05 jul 2024, 11:11
W.m.b. haal je het meest uit een TL met een 3-weg systeem!
Hèhè... daar zijn we dan. :relax:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Hulp nodig bij TL seas CA18RNX en meer..

Bericht door Shadow »

binnen 6 pagina's Mark, het kan erger...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hulp nodig bij TL seas CA18RNX en meer..

Bericht door Pjotr »

Ja, werd een beetje Foggy met dat Fuzzy :mrgreen: Dat hele HH ding is gewoon een MLTL met wat reflectie brekende schotjes. Een 3-weg wordt niet eens veel groter dan een 2-weg, wel complexer.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Hulp nodig bij TL seas CA18RNX en meer..

Bericht door Shadow »

Maar niet onmogelijk
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Hulp nodig bij TL seas CA18RNX en meer..

Bericht door Henkjan »

Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Hulp nodig bij TL seas CA18RNX en meer..

Bericht door Shadow »

Die eerste staan op m'n werk bureau en die 2e heb ik nooit in het echt gezien / gehoord, wat ik erg jammer vind ](*,)
Cantiga
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 22 mei 2024, 1:04
Locatie: Ergens rond de peperbus

Re: Hulp nodig bij TL seas CA18RNX en meer..

Bericht door Cantiga »

Jullie brengen mij wel aan het twijfelen.. (en ik zit stiekem al te kwijlen over de Seas H1699-08/06 als M-T vervanging voor de eerder genoemde tweeter + waveguide. Wel een flink stuk duurder, maar ik heb evt. de tijd om te sparen en wil iets moois).
Blijf wèl trouw aan de CA-18RNX woofer in de lijn die in dit draadje genoemd wordt. Simpelweg omdat dit draadje zo heet, en omdat er hier al veel simulatiewerk voor is gedaan. Zonde om dat niet experimenteel te gaan toetsen.

Toch twijfel ik tussen 2 weg en drieweg, want het filter gaat complexer worden met alle problemen die laag filteren met zich meebrengt.. en ik heb niet zoveel ervaring. Toch leer ik hier veel, vooral van de vele wedstrijd topics die ik hier doorlees. Ik blijf delibereren terwijl het superdruk is met werk.

Iemand ervaring met die seas H1699-08/06?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”