4x W5-1611SA wat te doen met...

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
GMP

4x W5-1611SA wat te doen met...

Bericht door GMP »

Beste forumgenoten,

Ik heb nog 4 stuks W5-1611SA liggen. En ik kan maar niet besluiten om wat ermee te doen! :think:
Misschien kunnen jullie even meedenken en me van tips voorzien.

Mijn filosofie is eigenlijk om zo min mogelijk passieve en actieve filtering/correcties toe te passen. Krijg ik dan wel het beste geluid? Misschien niet, maar dat vind ik wel het leukst. Ik krijg wel een kik van het zo simpel mogelijk houden. En het eventueel later aanpassen/verbeteren is ook leuk :lol:
Voor nu wil ik gewoon ze passief aansturen, eventueel met 'n correctie filtertje ertussen. Een DSP ertussen is nog een optie, maar wil ik voor later bewaren.
Voor het laag heb ik wel 2 subs tot mijn beschikking.

Dus met deze filosofie lijkt me een MTM niet een geschikte kandidaat. Ik zit meer aan de volgende opties te denken (afbeeldingen van Markaudio gejat);

Voor en achter een W5. Beide units fullrange later spelen? Afstand tot muur...? Tevens zullen ze redelijk dicht bij een TV staan. Die zal vast wel iets tegenhouden.
bipole.png
bipole.png (6.22 KiB) 162 keer bekeken

Hier ben ik wel gecharmeerd van. Alleen dezelfde zorgen als de vorige...
Hybrid.png

Dit is ook wel zo makkelijk.
Twin driver.png
Twin driver.png (6.92 KiB) 162 keer bekeken

Alvast dank voor jullie input

.
markbakk

Re: 4x W5-1611SA wat te doen met...

Bericht door markbakk »

De laatste. En dan een simpel lowpass crossovertje op de baffle step, zodat de bovenste het midhoog alleen doet . Dat heet een 1,5-weg. Als het vrij dicht bij de achterwand komt, is een dipool geen goed idee.
wouter
Ook commercieel actief

Re: 4x W5-1611SA wat te doen met...

Bericht door wouter »

viewtopic.php?t=7587

viewtopic.php?t=26807

Ik heb heel wat uren met deze driver gestoeid, het laag is stevig maar de kast is niet klein en het filteren maakt dat de boel gaat leven - of niet.
Ik kwam uit op 1 globale bafflestep compensatie en daarnaast nog een paar notches. Die laatste kun je weglaten, de bafflestep compensatie is vergelijkbaar met dit ontwerp:
https://omnesaudio.de/Kopie-von-Omnes-A ... in-schwarz

Het nadeel van deze unit is dat de kast vrij groot zou moeten worden, dus ik zou lekker 2 stuks isobaric/compound zetten en een compact kastje maken. Heb je er ook 4 nodig voor een paartje ;-)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”