Tangband W5-1611Sa met Dayton nd20fb ambient

Laat in alle details je luidspreker creaties zien!

Moderator: Beheerdersteam

Forumregels
In een showcase-onderwerp kunnen geen reacties worden geplaatst.
Zie ook: info en index
Gebruikersavatar
MH
Berichten: 418
Lid geworden op: vr 21 aug 2009, 17:47
Locatie: Zeeuws Vlaanderen

Tangband W5-1611Sa met Dayton nd20fb ambient

Bericht door MH »

Een paar maanden geleden vroeg een collega mij of ik hem wilde helpen met het bouwen van een setje (compacte) luidsprekers voor zijn zoon.
In mijn woonkamer staat al een paar jaar naar volle tevredenheid een setje met de tangband en een ambient tweeter te spelen. Na een uitgebreide luistersessie wilde hij een vergelijkbaar setje voor zijn zoon.
Op basis van zijn wensen over afmetingen en uiterlijk hebben we de volgende kast ontworpen.
WhatsApp Image 2018-08-02 at 19.42.15.jpeg
WhatsApp Image 2018-08-02 at 19.41.56.jpeg
Het is een basreflexkastje met 19 liter inhoud, afgestemd op ongeveer 54 Hz.
Hierbij wat foto's van de bouw van de kastjes.
WhatsApp Image 2018-08-11 at 19.53.59(1).jpeg
WhatsApp Image 2018-08-11 at 19.53.59(2).jpeg
Zoals jullie kunnen zien hebben wij ons duidelijk laten inspireren door de ambient ontwerpen van Arjank
WhatsApp Image 2018-08-11 at 19.53.59.jpeg
WhatsApp Image 2018-08-11 at 19.54.00.jpeg
WhatsApp Image 2018-08-11 at 20.44.28.jpeg
WhatsApp Image 2018-08-12 at 19.28.45(1).jpeg
WhatsApp Image 2018-08-12 at 19.28.45(2).jpeg
WhatsApp Image 2018-08-12 at 19.28.45.jpeg
WhatsApp Image 2018-08-12 at 19.28.46.jpeg
WhatsApp Image 2018-08-14 at 18.40.06.jpeg
WhatsApp Image 2018-08-15 at 09.38.21.jpeg
De basreflexpoort zit aan de achterzijde en is gemaakt van een PVC pijp die met een steunring met MS-polymer verlijmd is.
WhatsApp Image 2018-08-29 at 21.18.00.jpeg
Inmiddels zijn de kastjes klaar (ik krijg nog foto's van het eindresultaat), ze klinken geweldig! Bij het finetunen van de ambient tweeter komt het echt aan op luisteren. Simuleren in boxsim gaat niet echt goed, als je ze in de simulator aan de achterzijde plaatst doet de software net of er geen achterwand is, bij plaatsing aan de voorzijde klopt het natuurlijk ook niet.
simulatie
simulatie
filter.png
Tsja.. en dan begint het natuurlijk te kriebelen.. er liggen nog een paar W5's op de plank.. het setje in de woonkamer klinkt eigenlijk wel lekker.. waarom maken we er geen 4.1 setje van :lol:

Ik heb nog steeds wat 'taartpunten' op zolder staan van een eerder project..
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 0#p1706063

Als ik daar nu eens een plakje uit zaag en er een voor- en achterkant op zet.. dan heb ik er in no-time een paar leuke luidsprekers volgens het zelfde recept bij :lol: (Deze kastjes zijn trapeziumvormig met gekromde zijkanten.)
WhatsApp Image 2018-08-29 at 07.25.25(1).jpeg
WhatsApp Image 2018-08-29 at 07.25.25(2).jpeg
WhatsApp Image 2018-08-29 at 07.25.25.jpeg
WhatsApp Image 2018-08-30 at 21.05.44.jpeg
WhatsApp Image 2018-08-30 at 21.05.45(1).jpeg
WhatsApp Image 2018-08-30 at 21.05.45(2).jpeg
WhatsApp Image 2018-08-30 at 21.05.45(3).jpeg
WhatsApp Image 2018-08-30 at 21.05.45.jpeg
De zijkanten netjes afgewerkt met zebrano fineer.
(o ja, die glimmende boutjes zijn inmiddels vervangen door zwarte exemplaren)
Ik ben helemaal happy :D
Plaats reactie

Terug naar “Luidspreker Showcases”