Hallo allemaal,
wie is kundig en bereid mij te helpen met de revisie van een Myryad MA500 vijfkanaals eindversterker? Of: meer specifiek, met de voeding daarvan?
Context:
het apparaat is van omstreeks 2002 en sindsdien in bedrijf geweest zonder enige prolemen of reparaties. Het ding loopt warm en begon langzaam maar zeker steeds warmer te lopen. Tijd voor een onderhoudsbeurt, leek mij. Een vriend van mij heeft een vrij goed uitgerust electronica lab in huis. Met hem heb ik een goed jaar geleden twee, eveneens oude, Musical Fidelity versterkers compleet gereviseerd. Samen weten we redelijk wat van electronica, waarbij hij de meeste kennis en praktische ervaring heeft. Dus in deze klus hadden we ook wel vertrouwen. Ik wilde de versterker demonteren vóórdat ik naar hem toe zou gaan, om tijd te besparen. Maar daar ging iets mis.
Ondanks dat ik voorzichtig te werk ben gegaan, is de volledige filterbank in de voeding (16x 4700uF) ontladen via het chassis.
Tijdens de recap zijn we op onderzoek uit gegaan en hebben we geconstateerd dat alle MOSFETS (TIP31/32C) defect zijn geraakt en deze hebben we dus vervangen. Uit voorzorg ook de gelijkrichters vervangen. Vanwege de locatie dichtbij de filterbank hebben we ook twee thyristors (30TPS08) willen vervangen. Dat is er uiteindelijk één geworden. De tweede zijn we door vermoeidheid (lange dag, vijf versterkers plus voeding demonteren en weer nieuw bestukken + fout zoeken) vergeten. Beiden zijn gemeten, waarbij één duidelijk defect was, de ander onduidelijk. Die leek in orde.
Bij testen van de voeding wordt geconstateerd dat ie goed opstart. Er wordt netjes +/- 21V gemeten waar dat hoort.
Echter wordt ook -60/+38V gemeten. Dat is niet orde; dat moet +/-60V zijn.
Omdat alle (zener)diodes goed lijken te zijn (getest), en alle MOSFET's goed zijn (nieuw), hebben we beiden het vermoeden dat enkel die ene thyristor die niet is vervangen nu nog de boosdoener is. We kunnen echter niet op korte termijn dat probleem oplossen, door tijdgebrek bij hem. Ik heb zelf niet de ruimte noch de spullen om dat klusje te klaren.
Daarom de vraag wil mij hiermee wil helpen. Wie kan en wil dit voor mij doen? Het onderdeel is voorhanden.
De concrete vraag is of iemand voor mij deze voeding kan en wil testen? Thyristor inbouwen, checken of alles werkt zoals verwacht en zo niet, de fout zoeken. En, mocht je het leuk vinden, dan kunnen we de hele versterker aan de scope leggen om te controleren op rare zaken, zoals DC-offset, oscillatie of andere ellende. De verwachting is dat het, op die voeding na, allemaal in orde is. Maar meten is weten...
Uiteraard wil ik je er (naar redelijkheid) voor compenseren, aangezien ik zelf dit probleem heb veroorzaakt.
Ik woon in Arnhem en heb vervoer beschikbaar. De service manual heb ik helaas niet kunnen vinden.
Bijgevoegd wat foto's van vóór het starten van de klus. De thyristors zijn daar te zien.
Hulp gezocht: Myryad MA500
Moderator: Beheerdersteam
-
Jamesblond
Hulp gezocht: Myryad MA500
Laatst gewijzigd door Jamesblond op di 25 jun 2024, 15:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Hulp gezocht: Myryad MA500
Ik zie wel een niet gesoldeerd pootje op de Q701.
Misschien ook alles even nalopen als je toch bezig bent.
Verder zal er iets behoorlijk warm worden als de spanning zo ver inzakt.
Misschien ook alles even nalopen als je toch bezig bent.
Verder zal er iets behoorlijk warm worden als de spanning zo ver inzakt.
PS. TIP31 en 32 zijn geen mosfets maar bipolaire powertorren.....
-
Jamesblond
Deze foto is van vóór demontage. Op dat moment was nog niets van de print verwijderd, behalve de klem die de thyristors op zijn plek houdt tegen de heat sink. Dus dat verklaart het probleem niet.
De voeding is niet lang genoeg ingeschakeld geweest (ook niet belast, trouwens) om warmte op te merken. Het zou kunnen. Maar dan is de vraag welk onderdeel warm wordt en waarom? Ik kan dat zelf niet uitvogelen. Ben daar niet kundig genoeg voor.