Heb je het dan over de Bifrost, Astera klone of Nexus?
2-weg in Corian
Moderator: Beheerdersteam
- Leeuwarden
- Leeuwarden
Re: 2-weg in Corian
Ik heb een zware bovenfrees die vastloopt en ik woon vlak bij Kees. Maar qua vorm kriebelt de Astera mij het meest.
- Leeuwarden
Het is mij wel eens overkomen dat ik een baffle overnieuw moest maken omdat het infrezen niet goed was gegaan, ik moet er niet aan denken dat dat bij zo’n stapel schijfjes verkeerd gaat…
Je kan ook nog met een schuin oog naar de CNO filters van Troels kijken. Die worden in iedere nieuwe versie kleiner.
Over de kast.
Bart en Wouter hebben indertijd naar de Bifrost gekeken en kwamen allebei tot de conclusie dat hij wel een paar liter kleiner kon.
Over de kast.
Bart en Wouter hebben indertijd naar de Bifrost gekeken en kwamen allebei tot de conclusie dat hij wel een paar liter kleiner kon.
Over het onderwerp van deze thread. Ik heb zelf geen goede ervaringen met van die forse seriespoelen voor een basmidwoofer in zo’n kleine baffle.
Het draadje dwaalt wel erg af. Maar ik doe toch even mee.
Ook ik heb alles liggen voor een Bifrost, Astera clone, Nexus of CNO. (en heb momenteel eigenlijk geen spelende speakers)
Aan de ene kant vind ik de ruimtelijkheid/soundstage die ik bij monitoren ervaar erg prettig. Maar ik mis ook vaak een vorm van autoriteit die je bij grotere systemen ervaart. Misschien dat je dit met een sub kan oplossen? Ik heb nog nooit met een sub gespeeld.
Ook ik heb alles liggen voor een Bifrost, Astera clone, Nexus of CNO. (en heb momenteel eigenlijk geen spelende speakers)
Aan de ene kant vind ik de ruimtelijkheid/soundstage die ik bij monitoren ervaar erg prettig. Maar ik mis ook vaak een vorm van autoriteit die je bij grotere systemen ervaart. Misschien dat je dit met een sub kan oplossen? Ik heb nog nooit met een sub gespeeld.
Ja die onderste octaven ( >30Hz) zijn wel een voorwaarde om grote jongens te worden. Dat hoeft niet per se in fysieke afmetingen te zitten van de monitors. Luister maar een naar Leo zijn Calimero's en Paaskuikens + Sub!
Ik ga mij eens in een sub verdiepen.
Ik heb hier Dre zijn Paperhatt’s staan. Klinkt lekker neutraal en ruimtelijker dan de Jensens die ik had. Maar er mist iets.
Kan ook komen doordat ze iets lager staan. De Jensens waren 120 en de bovenzijde komt nu op misschien 85cm. In combinatie met het laag geeft dat natuurlijk een ander karakter.
Ik heb hier Dre zijn Paperhatt’s staan. Klinkt lekker neutraal en ruimtelijker dan de Jensens die ik had. Maar er mist iets.
Kan ook komen doordat ze iets lager staan. De Jensens waren 120 en de bovenzijde komt nu op misschien 85cm. In combinatie met het laag geeft dat natuurlijk een ander karakter.
Dat is een mooi uitgangspunt. Je kunt dan overwegen om de baspoort dicht te maken en er een CB van te maken. Dan kun je de natuurlijke 2e orde afval daarvan gebruiken als de helft van een 4e orde LR X-over tussen de Hatts en sub.
- Leeuwarden
Ik gebruikte indertijd de Bifrosten met twee subs via een minidsp. Dat gaf beduidend meer body. De Bifrosten hadden ook een betere ruimtelijkheid dan wat ik nu heb. Ik heb dan alleen als minpuntje dat het afregelen van die subs bij mij wat natte vingerwerk was omdat ik weinig tot geen kaas heb gegeten van meten…
Ik bedenk mij dat ik ooit twee Eminence Alpha15 in H baffles heb gehad. Dat ging op gehoor nog best ok. Dat ging met een MiniDSP best leuk. Ik kijk eens voor een nieuwe. De oude is overleden.
-
Rob Dingen
- Contacteer:
Ik denk dat dit filter niet goed werkt omdat de eigen afval van de tweeter groter is dan de woofer.Leeuwarden schreef: ↑do 30 mei 2024, 19:57Ja, zijn dezelfde units. Ik heb zelf de Bifrost wel eens gebouwd en ik heb de Astera wel eens gehoord. Ik vond dat nogal een verschil in zitten in het voordeel van de Astera. Ik vraag me dus af waar hem dat nu in kan zitten.
Ik heb zelf de units in mijn bezit en het kriebelt wel om daar eens iets mee te doen. De K+T Nexus is ook nog een optie. Filter bijgevoegd.IMG_0409.jpeg
Ook gebruikt hij een nog kleinere spoel voor het laag t.o.v de bifrost.
Het verschil in klank zit hem in het filter ik gebruik een grotere spoel en zet de tweeter zachter.
Weet niet wat je hier mee wil zeggen.FR_Aad schreef: ↑vr 31 mei 2024, 10:52Dit is wat Frank ooit in mijn draadje schreef:
franks schreef: ↑di 21 dec 2021, 21:38Ik heb bij de bouw van mijn luidsprekers ook de bifrost als uitgangspunt genomen, ook het filter. Dit voor de MDF versie als ook voor de corian versie. de inhoud is iets van 23 a 24 liter en de filters zijn een klein beetje aangepast. ik vermoed dat de vorm van mijn baffle het meest bijdraagt aan de ruimtelijke weergave.
mocht je eens willen luisteren dan is dat geen probleem
Groet, FrankS
Heb lang geleden zijn speaker gemeten en een filter voorgesteld waarmee hij later nog is terug gekomen en we wat getuned hebben.
Later is hij met zijn Corian versie geweest die ik ook weer gemeten heb en geen veranderingen nodig waren.
Rob
Ik zie dat er wat vragen/ discussie is ontstaan over mijn luidsprekers/filter. Om de onduidelijkheden weg te nemen is luisteren de beste optie.
Wie wil kan hier gerust komen luisteren, geen enkel probleem, meten mag ook. Daar worden we alleen maar slimmer van
Groet, FrankS
Wie wil kan hier gerust komen luisteren, geen enkel probleem, meten mag ook. Daar worden we alleen maar slimmer van
Groet, FrankS