Nieuwe set huiskamer

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Nieuwe set huiskamer

Bericht door richard »

markbakk schreef: do 25 apr 2024, 12:07
Subs kunnen ook draadloos.
Op batterijen dan.
Wat is wijsheid: Alle drivers een eigen gesloten ruimte geven of alle drivers in dezelfde ruimte?
Je zou de woofers tegen over elkaar in de zijkanten kunnen zetten met de magneet naar elkaar toe. koppelstangen er tussen en de krachten compenseren elkaar. Dan krijgen ze een gezamenlijk volume, wat prima zou moeten kunnen. De middentoner en tweeter krijgen dan ook een eigen volume.

Als de poolplaat geventileerd is zou je de magneten wel iets van elkaar moeten houden. Met de woofers in de zijkant zou de grensfrequentie ook zo laag mogelijk moeten zijn. De eerder genoemde 100 - 150 Hz is dan een mooi uitgangspunt.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Nieuwe set huiskamer

Bericht door rikpost »

Mijn ervaring is niet boven de 100 hertz crossen met de woofers aan de zijkant en dan ook nog eens 24 db
Met 12 db zit je al in het berijk van stemmen ,klinkt versmeerd .
Bij mij dan !
TabCam
Berichten: 205
Lid geworden op: di 28 jan 2020, 14:18
Locatie: 't Oostn van Twente

Re: Nieuwe set huiskamer

Bericht door TabCam »

Mijn ervaring is dat je bas best goed kan lokaliseren, alleen subbasbereik wordt het lastig. Veel nummers hebben echter een eenvoudige bas, vaak recht uit het midden, dat maakt dat het voor veel nummers weinig uit maakt. Mocht het wel anders zijn, dan voegt goed geplaatste bas in mijn beleving echt iets toe.

Omdat je zowel met subwoofers als met gewone woofers met een crossover zit, val je altijd in het stembereik van mannenstemmen.Dat maakt het mijns inziens ook een niet triviale taak om die goed te integreren.

Ik zou kijken of je tot in ieder geval iets kan maken dat tot 50 Hz werkt. Dat maak muziek luisteren aangenaam, ook zonder subwoofer en maak integratie eenvoudiger. Affijn, zomaar wat gedachten n.a.v. de posts hier :sure:.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Nieuwe set huiskamer

Bericht door markbakk »

Ben wel benieuwd naar de uitleg rond de verklaring dat iemand een bron kan lokaliseren die 100Hz weergeeft. Noch ons gehoor is daartoe goed geëquipeerd met 17cm tussen de oren, noch een geluidsveld in een gewone luisterruimte is erg lang directioneel. Ik zou denken dat er sprake is van H2 en H3 of hogere vervormingsproducten die je misschien wél kunt lokaliseren én uiteraard testen de meesten niet dubbelblind…
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Nieuwe set huiskamer

Bericht door rikpost »

Tja 100 hertz 12 db 90dba is 200 hertz 78 dba
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Nieuwe set huiskamer

Bericht door markbakk »

Nou, eigenlijk is het maar 4 ‘db’ lager dan het referentieniveau wanneer je de A-curve als equal loudness curve hanteert, een toon van 100Hz hoor je zo’n 8dB minder luid dan een even luide toon van 200Hz.

Maar zelfs 200Hz lokaliseren gaat je niet heel eenvoudig af. De ellende is dat we last hebben van confirmation bias, we weten dat die sub dáár staat, dus we horen ‘m ook dáár.
AntonZ
Berichten: 1343
Lid geworden op: di 06 jun 2006, 23:32

Re: Nieuwe set huiskamer

Bericht door AntonZ »

markbakk schreef: wo 01 mei 2024, 10:16
Ben wel benieuwd naar de uitleg rond de verklaring dat iemand een bron kan lokaliseren die 100Hz weergeeft. Noch ons gehoor is daartoe goed geëquipeerd met 17cm tussen de oren, noch een geluidsveld in een gewone luisterruimte is erg lang directioneel. Ik zou denken dat er sprake is van H2 en H3 of hogere vervormingsproducten die je misschien wél kunt lokaliseren én uiteraard testen de meesten niet dubbelblind…
Dat klopt. Het maakt dan vreemd genoeg ook nog wat uit welk type sub je gebruikt. Een direct radiator of basreflex geeft bij een zuivere grondtoon meer harmonischen dan een folded horn subwoofer en is dan ook makkelijker te lokaliseren, zelfs als je bijvoorbeeld enkel een 80Hz toon uitstuurt en denkt te horen. Als je die toon kunt lokaliseren, dan is dat wegens harmonischen en/of de genoemde confirmation bias.
EdKo
Berichten: 61
Lid geworden op: za 26 jun 2021, 14:08
Locatie: Veluwe

Re: Nieuwe set huiskamer

Bericht door EdKo »

Hallo allemaal,

Ik had een lang weekend en dat was voor mij mooi de gelegenheid om een nieuw ontwerp te maken. Jullie opmerkingen over laag heb ik ter harte genomen. :lol:

Dit keer is het een zuil geworden van ca. 100cm hoog, 25 cm breed en 30 cm diep. De componenten zijn gelijk gebleven (zie openingspost). Voor het esthetische heb ik wel vastgehouden aan het "satelliet" idee. De woofers en tweeter+mid hebben hun eigen behuizing. Ik vind dit concept wel mooi om eerlijk te zijn. De beide delen zijn gewoon via M8 bouten aan elkaar verbonden en alle drivers worden via de plaatversterker (3-weg) in het woofer-gedeelte aangesloten.
Bijlagen
Foto zuil vooraanzicht.png
Foto zuil doorsnede.png
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Nieuwe set huiskamer

Bericht door Douwe84 »

Ik vind ze gaaf!
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Nieuwe set huiskamer

Bericht door VintageHarry »

Mooie set hoor! :) Je zou nog wel kunnen overwegen om de verbinding tussen beide kasten flexibel te maken in plaats van met M8 bouten. Dan worden er minder trillingen van de wooferkast naar de andere kast doorgegeven.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Nieuwe set huiskamer

Bericht door markbakk »

Goed plan. Het voordeel is juist dat de trillingen van de middentoner minder worden doorgegeven, die frequenties resulteren nogal eens in paneelresonanties.
EdKo
Berichten: 61
Lid geworden op: za 26 jun 2021, 14:08
Locatie: Veluwe

Re: Nieuwe set huiskamer

Bericht door EdKo »

De afstandsbussen zijn gemaakt van HDPE. Deze zou ik eenvoudig van de behuizingen kunnen isoleren door rubberen ringen te gebruiken. Ik heb vast nog wel een oude binnenband liggen :lol:

Nu we het toch over trillingen hebben: Wat zouden jullie mij adviseren om de kasten mee te dempen? :think: Ik zit zelf te denken aan Vibrofiltr + BUTIMEX.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Nieuwe set huiskamer

Bericht door markbakk »

Constrained layer damping voor de mid-behuizing en de wooferbehuizing heel stevig met braces opbouwen.
Gebruikersavatar
Ouwebok
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 07 jan 2009, 18:22
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe set huiskamer

Bericht door Ouwebok »

Leuk om hier te horen dat een losse ‘monitor-op-baskast’ een goed idee kan zijn. Mijn schuimpjes tussen mid-hoog en bas zijn van Frankenschaum, maar er zijn ook andere goede merken / leveranciers die op basis van kastgewicht de juiste dempertjes specificeren
IMG_1877.jpeg
Mbt kastwanden ben je volgens mij ook goed op weg. Bij mij was een combinatie van aluminium plaat, bitumen en MDF bewerkelijk, maar wel succesvol = ‘dood’. Er zijn meerdere draadjes op dit forum die aangeven dat zo’n combinatie van verschillende materialen met ieder hun eigen stijfheden, interne demping etc. goed werkt. Veel succes; wordt vast een mooi project!
EdKo
Berichten: 61
Lid geworden op: za 26 jun 2021, 14:08
Locatie: Veluwe

Re: Nieuwe set huiskamer

Bericht door EdKo »

markbakk schreef: di 14 mei 2024, 19:33
Constrained layer damping voor de mid-behuizing en de wooferbehuizing heel stevig met braces opbouwen.
Tnx, kan ik verder mee. Komend weekend wil nog e.e.a. gaan fine tunen en dan zal ik zeker nog naar de bracing van de woofers kijken. Ik heb nog wat volume over in die kan ik net zo goed vol drukken met MDF-schotjes om de behuizing steviger te maken.

@OuweBok: Ik had jouw projectje niet gezien, maar om eerlijk te zijn heb ik e.e.a. ook niet helemaal zelf verzonnen. Ik had ergens op internet een keer een zwart exemplaar gezien en dat vond ik wel wat hebben. De directie kan er ook meeleven, dus dat scheelt ook alweer :D
EdKo
Berichten: 61
Lid geworden op: za 26 jun 2021, 14:08
Locatie: Veluwe

Re: Nieuwe set huiskamer

Bericht door EdKo »

Hallo allemaal,

Ik heb al een tijdje niets van me laten horen, maar ik kan nu zegen dat ik mijn setje eindelijk af heb. Ik heb de speakers volgens mijn laatst gedeeld ontwerp gebouwd. De Satori TW29TXN-B heb ik overigens in de ontwerpfase nog wel vervangen voor de Satori TW29B-B Dome Tweeter. Had ik toch een beter gevoel bij :-)

Ik heb nog nooit eerder zo'n fors ontwerp zelf gebouwd, dus ik had geen idee hoeveel uren ik uiteindelijk nodig had om het te bouwen. Hiervoor heb ik alleen relatief eenvoudige 2-weg systeempjes ontworpen en gebouwd. Uiteindelijk denk ik dat ik zo'n 60 uur nodig heb gehad. Deze uren heb ik over de maanden juni, juli en augustus uitgesmeerd. Het bouwen ging redelijk voorspoedig, waarbij de schuine gezaagde facetten de grootste uitdaging gaf, want fout zagen = complete nieuwe kast maken.

Na het bouwen begon de periode van inspelen, meten, digitaal inregelen, weer inmeten, opnieuw inregelen tot je eindelijk tevreden bent. Dit heeft me de laatste 6 weken zeker 20 uur vrije tijd gekost, maar goed, dat is natuurlijk onderdeel van de hobby. De plaatversterkers van Hypex zijn in het algemeen prettig in gebruik. Na enige gewenning zijn de filters en geluidsaanpassing in software eenvoudig aan te brengen. Je moet soms wel vaak met de muis klikken, maar dat is niet anders.
De meetmodule in HFD is daarentegen wel een draak van ding. Niet logisch van opbouw, grafieken die spontaan verdwijnen en een waardeloze handleiding deed mij al snel besluiten om REW weer van stal te halen.

Sinds kort kan ik eindelijk zeggen dat ik tevreden ben. Het geluid is super, zeker midden en hoog. Laag is vanaf 30Hz ruim voldoende voor handen, maar daar heb ik dan wel lang op moeten meten en tweaken. Mijn gevoel zegt dat er nog wel wat meer te halen valt. Tevens wil ik dan iets met FIR gaan doen. Die optie is eenmaal aanwezig en met 3 presets kun je lekker aanklooien, zonder de basis settings te verprutsen. Mooi klusje voor deze winter. Dan ga ik waarschijnlijk ook beginnen met een subwoofer op basis van Hypex FA122 of FA252. Dan ga ik set helemaal krijgen zoals ik dat voor ogen heb. Niet dat het slecht klinkt hoor, want de speakers klinken ruimtelijk, vol, zuiver en zeker niet kil. De combo Purify en SB Acoustics pakt erg goed uit vind ik. Klassiek, dance, rock, het maakt niet, alles klinkt goed. De grootste verassing: slechte muziekopnames pruimt ie gewoon (niet gauw te schel en schreeuwerig). Hier kan mijn oude set (zie foto uit de openingspost) niet tegen op.
IMG_0157.JPEG
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Nieuwe set huiskamer

Bericht door Shadow »

Mooi zeg! Hoe is de keten van aansturen?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Nieuwe set huiskamer

Bericht door Walt »

Erg mooi geworden!
EdKo
Berichten: 61
Lid geworden op: za 26 jun 2021, 14:08
Locatie: Veluwe

Re: Nieuwe set huiskamer

Bericht door EdKo »

Tnx!

Bluesound Node + Deezer Hifi abonnement stuurt optisch de master versterker aan. De tv is ook optisch op de Bluesound Node aangesloten. Plaatversterkers zijn onderling via s/pdif aangesloten. Keten is dus digitaal
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Nieuwe set huiskamer

Bericht door rikpost »

Prachtig gebouwd !
Dat is geen eenvoudige kastvorm en het wit in cominatie met dat natuurlijke hout is ook erg geslaagd .
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Nieuwe set huiskamer

Bericht door Shadow »

EdKo schreef: zo 20 okt 2024, 19:34
Tnx!

Bluesound Node + Deezer Hifi abonnement stuurt optisch de master versterker aan. De tv is ook optisch op de Bluesound Node aangesloten. Plaatversterkers zijn onderling via s/pdif aangesloten. Keten is dus digitaal
Wat gebruik je in de speakers? Hypex FA253?
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Nieuwe set huiskamer

Bericht door satefan »

Wat een mooie zuilen! Kun je de metingen en filters etc hier delen?

Erg gaaf geworden!
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Nieuwe set huiskamer

Bericht door hardbats »

Dat is een knap setje zuilen!
EdKo
Berichten: 61
Lid geworden op: za 26 jun 2021, 14:08
Locatie: Veluwe

Re: Nieuwe set huiskamer

Bericht door EdKo »

Shadow schreef: ma 21 okt 2024, 8:13
EdKo schreef: zo 20 okt 2024, 19:34
Tnx!

Bluesound Node + Deezer Hifi abonnement stuurt optisch de master versterker aan. De tv is ook optisch op de Bluesound Node aangesloten. Plaatversterkers zijn onderling via s/pdif aangesloten. Keten is dus digitaal
Wat gebruik je in de speakers? Hypex FA253?
Ja, deze heb ik toegepast.
EdKo
Berichten: 61
Lid geworden op: za 26 jun 2021, 14:08
Locatie: Veluwe

Re: Nieuwe set huiskamer

Bericht door EdKo »

satefan schreef: ma 21 okt 2024, 8:48
Wat een mooie zuilen! Kun je de metingen en filters etc hier delen?
Betrouwbare metingen in REW heb ik niet zo beschikbaar (sla ik bijna ook nooit op). Ik stel de responslijn horizontaal af en dan op het gehoor regel ik e.e.a. bij. Het gevolg is dat momenteel t.o.v. de mid laag +1,5 dB extra heeft gekregen en de tweeters +0,75 dB.

Laag moet strakker (soms een beetje, hoe zou ik het zeggen, muf?) en vandaar dat er sub bij moet komen. Dit krijg ik niet goed genoeg afgesteld (of ik ben niet gauw tevreden :boos: ), maar voor nu voldoet het. Fase technisch zal dit ook wel niet helemaal snor zitten en wellicht met FIR zou dit enigszins bijgetrokken kunnen worden. Faseverschillen en aanverwante grafieken interpreteren vind ik overigens lastig. Mijn werktuigbouwkundige brein kan daar moeilijk mee omgaan :-k
Aan mid en hoog heb ik verder heel weinig aan gesleuteld. Uit de doos hebben deze al een behoorlijk mooie strakke curve.

Filtering: @300 (L-R 4e) en @3000 (L-R 4e).
Mid heeft een delay van 75us en de tweeter 181us t.o.v. de woofers. Dit heb ik m.b.v. REW bepaald.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”