Hallo allemaal,
Ik heb al een tijdje niets van me laten horen, maar ik kan nu zegen dat ik mijn setje eindelijk af heb. Ik heb de speakers volgens mijn laatst gedeeld ontwerp gebouwd. De Satori TW29TXN-B heb ik overigens in de ontwerpfase nog wel vervangen voor de Satori TW29B-B Dome Tweeter. Had ik toch een beter gevoel bij
Ik heb nog nooit eerder zo'n fors ontwerp zelf gebouwd, dus ik had geen idee hoeveel uren ik uiteindelijk nodig had om het te bouwen. Hiervoor heb ik alleen relatief eenvoudige 2-weg systeempjes ontworpen en gebouwd. Uiteindelijk denk ik dat ik zo'n 60 uur nodig heb gehad. Deze uren heb ik over de maanden juni, juli en augustus uitgesmeerd. Het bouwen ging redelijk voorspoedig, waarbij de schuine gezaagde facetten de grootste uitdaging gaf, want fout zagen = complete nieuwe kast maken.
Na het bouwen begon de periode van inspelen, meten, digitaal inregelen, weer inmeten, opnieuw inregelen tot je eindelijk tevreden bent. Dit heeft me de laatste 6 weken zeker 20 uur vrije tijd gekost, maar goed, dat is natuurlijk onderdeel van de hobby. De plaatversterkers van Hypex zijn in het algemeen prettig in gebruik. Na enige gewenning zijn de filters en geluidsaanpassing in software eenvoudig aan te brengen. Je moet soms wel vaak met de muis klikken, maar dat is niet anders.
De meetmodule in HFD is daarentegen wel een draak van ding. Niet logisch van opbouw, grafieken die spontaan verdwijnen en een waardeloze handleiding deed mij al snel besluiten om REW weer van stal te halen.
Sinds kort kan ik eindelijk zeggen dat ik tevreden ben. Het geluid is super, zeker midden en hoog. Laag is vanaf 30Hz ruim voldoende voor handen, maar daar heb ik dan wel lang op moeten meten en tweaken. Mijn gevoel zegt dat er nog wel wat meer te halen valt. Tevens wil ik dan iets met FIR gaan doen. Die optie is eenmaal aanwezig en met 3 presets kun je lekker aanklooien, zonder de basis settings te verprutsen. Mooi klusje voor deze winter. Dan ga ik waarschijnlijk ook beginnen met een subwoofer op basis van Hypex FA122 of FA252. Dan ga ik set helemaal krijgen zoals ik dat voor ogen heb. Niet dat het slecht klinkt hoor, want de speakers klinken ruimtelijk, vol, zuiver en zeker niet kil. De combo Purify en SB Acoustics pakt erg goed uit vind ik. Klassiek, dance, rock, het maakt niet, alles klinkt goed. De grootste verassing: slechte muziekopnames pruimt ie gewoon (niet gauw te schel en schreeuwerig). Hier kan mijn oude set (zie foto uit de openingspost) niet tegen op.