DC current buizen voor - TPA3255 klasse D eind - DC protectie nodig?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Pecot
Berichten: 45
Lid geworden op: wo 28 mar 2012, 20:32

DC current buizen voor - TPA3255 klasse D eind - DC protectie nodig?

Bericht door Pecot »

Dag allemaal,

Weet iemand hier of de TPA3255's beveiliging voor DC op de ingang voldoende is om een buizenvoorversterker, welke bij opstart DC spanning doorlaat, op aan te sluiten en gelijktijdig aan te laten gaan, zonder extra DC beveiligings print achteraf in de luidsprekerbedrading? Of is dan een inschakelvertraging nodig voor de eindversterkers?
Schermafbeelding 2024-04-21 090301.png
Een stukje achtergrond van de vraag:
Kort geleden heb ik mijn eerste buizen voorversterker gebouwd met een enkele 5751 buis. Na een paar keer wat printplaatjes aan elkaar te hebben gekoppeld in verschillende projectjes is dit de eerste waarbij ik, met aangedragen ontwerp, op componentniveau de boel in elkaar heb gezet.
En... deze werkt!
20240412_205408.jpg
Dus, hop, op de transistor Arcam A85 via de tape loop ertussen en prima werkend. Daarna op de main in van de arcam om de voorversterker te overbruggen en bij het aanzetten krijg ik een DC protect melding welke alleen op te lossen is door de versterker uit te zetten. Uitzetten, even wachten en aanzetten werkt prima.
20240411_163035.jpg
Hier heb ik geleerd dat een buizen voorversterker vaak bij opstart even DC voltage kan uitdragen. Dus: voorversterker aan, minuutje wachten, eindversterker aan.

Echter woon ik niet alleen en moet t allemaal zo simpel mogelijk (lees hey google: speel muziek) dus de audio staat op een spraakgeschakeld stopcontact en klapt allemaal in één keer aan, en in één keer uit. Om de protect melding op te lossen heb ik de voorversterker op een losse eindversterker van de HK1400 gezet (die geen speakerprotectie heeft op dc) en daar kan ik leuk tot 7 volt meten bij het alles ineens aanzetten.
Nu is dat opgelost door zo'n chinees DC blok printje die even in protect blijft bij aanzetten en pas doorlaat wanneer de DC oplost.
Schermafbeelding 2024-04-21 090228.png
Goed... en dan...
Het oog wil ook wat en ik wil naar van de grote behuizingen af en alles in dezelfde soort kastjes stoppen.
20240421_085253.jpg
Ik ga dus voor eindversterkers naar klasse D. De nieuwe fosi V3 mono, TPA3255 met pffd heeft mijn oog getrokken.
Schermafbeelding 2024-04-21 090552.png
Dus vandaar deze vraag :D
Weet iemand hier of de TPA3255's beveiliging voor DC beveiliging voldoende is om dit zo op elkaar aan te sluiten en gelijktijdig aan te laten gaan, zonder extra DC beveiligings print achteraf in de luidsprekerbedrading? Of is een inschakelvertraging nodig voor de eindversterkers?

Alvast bedankt :dank:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: DC current buizen voor - TPA3255 klasse D eind - DC protectie nodig?

Bericht door Kappa7 »

Normaal gesproken zorg je ervoor dat de DC niet uit je apparaat komt.
Je zult dat dus in je VV moeten oplossen.
Meestal doe je dat door een c in de uitgang te plaatsen die de DC tegen houd.
Een andere oplossing is een DC servo er achter bouwen.
Die regelt de spanning weg.
Of een relais in de uitgang die pas gesloten wordt vals de DC weg is.
Pecot
Berichten: 45
Lid geworden op: wo 28 mar 2012, 20:32

Re: DC current buizen voor - TPA3255 klasse D eind - DC protectie nodig?

Bericht door Pecot »

Hoi Kappa,

Dank voor de drie potentiële oplossingen.

Alle drie heb ik zelf geen ervaring mee. Wat is de meest simpele oplossing die het minste invloed heeft op het geluid?
Bestaat er een "standaard" printje wat in de signaalweg kan met een dc signalering?

Dit is trouwens het schema.
ik weet even niet meer zeker of de 150 ohm weerstand een k of ohm is. Die kreeg ik als advies om de DC eruit te filteren bij opstart.
Schermafbeelding 2024-04-21 102317.png
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: DC current buizen voor - TPA3255 klasse D eind - DC protectie nodig?

Bericht door OWC »

Bij de TPA3255 in BTL staat er sowieso 1/2 van de voeding op zowel de plus en min uitgang.
Dit zijn gebrugde versterkers die op een enkele voedingsspanning werken.

Doordat zowel de plus als min uitgang dit hebben, is het totale potentiaal tussen de twee nul en dus ervaart de luidspreker geen DC.
Maar je kunt dus niet zomaar een simpele dc protectie circuit gebruiken.

Voor zover ik weet hebben de meeste TPA3255 bordjes en versterkers sowieso een condensator op de ingang nodig, omdat de ingang ook op een bepaalde DC spanning zweeft (zie datasheet).
Dus protectie is niet nodig.

Als echter dit de buizenregeling is die ervoor komt, dan is echter de impedantie van zo'n TPA versterkertje eerder een probleem. Die is namelijk vrij laag voor een buis zonder buffer.
Pecot
Berichten: 45
Lid geworden op: wo 28 mar 2012, 20:32

Re: DC current buizen voor - TPA3255 klasse D eind - DC protectie nodig?

Bericht door Pecot »

Ok, mijn "spontaan wat maken zonder (volledige) kennis van de theorie en daarna zien we wel verder hoe dat te implementeren en ondertussen een klasse d versterkertje bestellen" heeft wat haken en ogen :sure:

Gedestileerd hou ik de volgende vragen over:
Hoe hou ik de DC van de buizenvoorversterker onder controle
&
Wat is het effect wanneer dit voorversterkerschema weinig impedantie ziet en hoe los ik dit op.


Ik sta open voor tips en suggesties en hoop eigenlijk op simpele oplossingen :bakkie:
Alvast bedankt voor het meedenken!
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: DC current buizen voor - TPA3255 klasse D eind - DC protectie nodig?

Bericht door Kappa7 »

Gewoon de condensator op de uitgang van de voorversterker en daarmee voorkom je dat je dc uit stuurt
Pecot
Berichten: 45
Lid geworden op: wo 28 mar 2012, 20:32

Re: DC current buizen voor - TPA3255 klasse D eind - DC protectie nodig?

Bericht door Pecot »

Helder,

Misschien een hele domme vraag, maar welke waarde kan ik hiervoor gebruiken? En.... die gaat dan op de uit?
90000006
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 10 mar 2023, 15:56

Re: DC current buizen voor - TPA3255 klasse D eind - DC protectie nodig?

Bericht door 90000006 »

In serie met de uitgang, met een weerstandje naar massa aan de uitgang. Waarde komt niet zo spits,
1uF en 100k is prima tenzij de eind versterker een heel lage ingangsimpedantie heeft
Pecot
Berichten: 45
Lid geworden op: wo 28 mar 2012, 20:32

Re: DC current buizen voor - TPA3255 klasse D eind - DC protectie nodig?

Bericht door Pecot »

Helder,
Echt nog een slechte vraag; gaat de weerstand dan voor of na de condensator? :hide:

Jep, ik ben zeker niet thuis in de theorie van de buizenvoorversterker...
90000006
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 10 mar 2023, 15:56

Re: DC current buizen voor - TPA3255 klasse D eind - DC protectie nodig?

Bericht door 90000006 »

Na. Die is om de uitgang op nul volt te houden, ook als er niets is aangesloten
Pecot
Berichten: 45
Lid geworden op: wo 28 mar 2012, 20:32

Re: DC current buizen voor - TPA3255 klasse D eind - DC protectie nodig?

Bericht door Pecot »

Helder!
Mag de 1Uf ook 2,2 zijn of is dat al te hoog? Ik heb nog een paar Audyn Cap Plus condensatoren op die waarde die ik er eventueel in zou kunnen zetten. Anders wordt t een setje Wima's
Pecot
Berichten: 45
Lid geworden op: wo 28 mar 2012, 20:32

Re: DC current buizen voor - TPA3255 klasse D eind - DC protectie nodig?

Bericht door Pecot »

OWC schreef: zo 21 apr 2024, 11:50
Als echter dit de buizenregeling is die ervoor komt, dan is echter de impedantie van zo'n TPA versterkertje eerder een probleem. Die is namelijk vrij laag voor een buis zonder buffer.
Vanmiddag even wezen zoeken op ingangs en uitgangsimpedantie en weer pittig wat geleerd. Als het goed is krijg de Fosi V3 mono 25k, via RCA, als ingangsimpedantie.
Wat deze buizenschakeling aan uitgangsimpedantie heeft is voor mij niet bekend en als ik het allemaal een beetje goed gelezen heb ook niet te meten. Fingers crossed maar
Pecot
Berichten: 45
Lid geworden op: wo 28 mar 2012, 20:32

Re: DC current buizen voor - TPA3255 klasse D eind - DC protectie nodig?

Bericht door Pecot »

Wel,

Vandaag de c (2.2uf audyn cap plus) in de uitgang geplaatst met de weestand 150k. Zonder aangesloten eindversterker meet ik, koud, de eerste seconden 0.6 Volt -0.6 Volt en daarna zakt het snel al naar 150mV om daarna naar 0.3mV en een beetje schommelen te zakken.
Is dat een beetje normaal of heb ik nog wat werk te doen?

Versterkers is toch andere koek dan luidsprekers O:)
Gebruikersavatar
Regenpak
Berichten: 142
Lid geworden op: di 08 aug 2023, 17:31
Locatie: Amsterdam West
Contacteer:

Re: DC current buizen voor - TPA3255 klasse D eind - DC protectie nodig?

Bericht door Regenpak »

Klasse D chipamps zijn nogal paranoïde voor DC op de output. Had een TPA3116 die ik wat offset wilde geven (AM modulator). Ging mooi niet door. Ik denkt dat een TPA3255 soortgelijk reageert. Zolang er ook maar iets van DC op de output dreigt te komen gaat-ie in protect. Denk dat je helemaal goed zit.

Die AM modulator heb ik uiteindelijk met een TL494 gebouwd. Dat ging wel goed...

Tjerk
Plaats reactie