Brommende Unitran 40P10

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

John3000
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 17 apr 2024, 16:35

Brommende Unitran 40P10

Bericht door John3000 »

Hallo allemaal,
Ik heb twee mooie monoblok versterkers gebouwd met 4x KT88 en processor gestuurde auto bias.
De voedingslijn bestaat o.a. uit de UNITRAN smoorspoelen 35S60N, 6C10 en voedingstrafo 40P10.
Om die 40P10 gaat het. In de ene versterker is die doodstil en in de andere bromt hij enthousiast :D
Het is een met pek ingegoten trafo en als je op de bovenkant drukt dan wordt het minder. Conclusie: het ingieten is niet volledig gedaan.
Onder het typeplaatje heb ik een opening gemaakt en idd. er is een flinke luchtbel zichtbaar.
Nu (eindelijk) mijn vraag: weet iemand hoe ik aan een beetje pek kom om alsnog de zaak dicht te gieten?
Groet,
John
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8113
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Brommende Unitran 40P10

Bericht door Kappa7 »

Welkom John.
En het lijkt me een stel mooi versterkers wat je hebt gebouwd.
Zou je daar wat meer van kunnen laten zien?
Vaak worden de transformatoren ingegoten met een 2 componenten goedje.
Misschien eerst even uit zoeken of het een kunststof is of teer.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Brommende Unitran 40P10

Bericht door ray5150 »

Zou eens vragen bij een dakdekkersbedrijf in de buurt.
In vroeger tijden werd er nog wel vloeibare teer (mastiek) op platte daken gesmeerd.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Brommende Unitran 40P10

Bericht door Barry2001 »

Ik zou niet zomaar van alles die trafo ingieten bij die hoge spanningen, misschien even informeren bij AE Europe in Schagen.
Heb daar toendertijd 2 componenten gietsel gekocht om de trafo’s van een 300B SE versterker in te gieten. Zat een handleiding bij hoe te mengen en te werken. Maar misschien moet je wat anders gebruiken bij jou toepassing, ze kunnen je in elk geval goed adviseren.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Brommende Unitran 40P10

Bericht door Pjotr »

Bestaat AE nog? Dacht hij gestopt was? Die oude Unitran stonden een weekje in de vloeibare teer te pruttelen. Dan was alle lucht er wel uit gekookt. Heel gebruikelijk toentertijd. Kan zijn dat wanneer je alleen al de teer weer vloeibaar verhit je de brom verhelpt.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Brommende Unitran 40P10

Bericht door Barry2001 »

Is mij niet bekend dat AE gestopt is. Website is gewoon up, en heeft in 2024 nog een update gehad.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Brommende Unitran 40P10

Bericht door Pjotr »

Das mooi. Is zeker een goed adres.
John3000
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 17 apr 2024, 16:35

Re: Brommende Unitran 40P10

Bericht door John3000 »

Bedankt voor de reacties!

Ik heb een dakbedekkersbedrijf gesproken en die verzekerde mij dat pek of teer absoluut nergens meer wordt gebruikt. Er heerst een streng verbod op, ok dan! :(
Wat dan? Giet epoxy is een mooi product, is 100% isolator en heeft een lage viscositeit. Alleen bij hogere temperaturen >60gr wordt het rubberachtig begreep ik. Nu is dat niet zo heel erg want het is opgesloten in de trafobehuizing en zal waarschijnlijk geen invloed hebben op de dempende werking. Ideaal is echter anders en het vereist meer inzicht.

AE Europe was ook een goed idee, maar zij leveren die setjes niet meer. Desgevraagd gebruiken zij ook epoxyhars om hun trafo's in te gieten. Verder kreeg ik geen gegevens van die hars. Ik denk dat ik gewoon wat van die epoxy on-line laat komen en ga testen hoe het zich houdt.

Hierbij wat foto's van een van de versterkers. Ze zijn opgebouwd uit 4 en 8mm dik aluminium en wegen 34kg per stuk. De volledige bouw incl. ontwerp en freeswerk heb ik zelf gedaan alleen het anodiseren heb ik uitbesteed. Het verzamelen van de onderdelen heeft meerdere jaren geduurd en ging spelenderwijs, zo van daar ga ik ooit nog eens iets moois mee maken.

De bouw zelf heeft met tussenpauzes ook lang geduurd en niet in de laatste plaats door het eindeloos uit proberen en testen van de schakelingen met als doel geen compromissen en hoge headroom.
De versterkers zijn met nuchter verstand gebouwd, dus geen oliegevulde stokoude c's met gigantische zelfinducties of geleiders geïsoleerd met tropisch hardhout :lol: , wel C's met lage esr, keramische voeten enz.
Uiteindelijk heeft het ontwerp van RF.Sears uit 2001 met dc-gekoppelde trappen mijn aandacht getrokken. Ik heb het aangepast naar mijn wensen en de buizenbezetting is als volgt: preamp 1x Pillips ECC83 nos, drivers 2x Philips ECC82 nos, 4x KT88 Winged C als triode toegepast. In de signaalroute zitten slechts twee c's voor de beide fases van de KT88's aan te sturen. Er is geen overal terugkoppeling, slechts in de pre/driversectie is het gering toegepast.
De 550v hoogspanning is d.m.v. twee powerfets met zeer lage impedantie gestabiliseerd.

Output 70w in 5ohm, THD bij 5W 0,4% (HP332A analyzer), slew rate 13v/usec bij 8KHz blok. UItgangstrafo VDV2100 CFB, Freq. recht tot 75 KHz (-3 dB) maar versterker is beperkt tot 50KHz.
Luisterprestaties: je krijgt direct het idee dat de versterkers veel aan kunnen, het geluidsbeeld wat uit mijn KEFjes RR105 mark2 komt is extreem schoon, ruimtelijk en gedetailleerd. In vergelijking met mijn Van Medevoort MA222, ook een top versterker, is deze laatste duidelijk minder.

Verder zijn de versterkers uitgevoerd met volume regeling d.m.v. stappenverzwakkers gestuurd door een 16F887 om ze direct zonder voorversterker o.i.d. te kunnen gebruiken.
Deze processor en ook de 18f4523 die o.a. de bias controleert alsmede de ad- en da converters en andere digitale stoorzenders zijn in een koperen doos aan de bovenkant van het chassis ondergebracht. Dus ver weg van de signaal verwerkende onderdelen.
Het digitale gedeelte bespaar ik jullie nu maar even. Het was een avonduur op zich.

Ik blijf geïnteresseerd in evt. andere oplossingen.
vast bedankt,
John

[][/img]
Laatst gewijzigd door John3000 op do 18 apr 2024, 12:34, 3 keer totaal gewijzigd.
John3000
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 17 apr 2024, 16:35

Re: Brommende Unitran 40P10

Bericht door John3000 »

20240418_101319.jpg
20240418_101033.jpg
20240418_101154.jpg
20240418_101003.jpg
20240418_100149.jpg
20240417_162934.jpg
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2441
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Brommende Unitran 40P10

Bericht door timpert »

Zou je niet een oude in pek gegoten trafo kunnen pakken en daar wat pek van transplanteren? Deze bijvoorbeeld:
https://www.marktplaats.nl/v/telecommun ... ek-gegoten
Verder zou ik eens vragen bij bedrijven die jukeboxen repareren. Ik heb zelf wat jaartjes geleden een overleden "tone choke" uit een Seeburg jukebox uit zijn behuizing gehaald door de pek te smelten. Misschien wil zo'n tent wel wat afval voor je achterhouden.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Brommende Unitran 40P10

Bericht door Pjotr »

Ja, denk dat als je de trafo zover verhit dat de teer smelt, dat de brom waarschijnlijk al opgelost is.
John3000 schreef: do 18 apr 2024, 11:05
Wat dan? Giet epoxy is een mooi product, is 100% isolator en heeft een lage viscositeit. Alleen bij hogere temperaturen >60gr wordt het rubberachtig begreep ik. Nu is dat niet zo heel erg want het is opgesloten in de trafobehuizing en zal waarschijnlijk geen invloed hebben op de dempende werking. Ideaal is echter anders en het vereist meer inzicht.
Dat hangt sterk af van de soort en daar zijn er vele van. Een goed langzame epoxy, die je uithardt bij zeg 80 graden in de oven kan best een 120 graden hebben na uitharden. Zou ik toch nader naar informeren. Overigens worden transformatoren meestal met PU giethars afgewerkt.
John3000
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 17 apr 2024, 16:35

Re: Brommende Unitran 40P10

Bericht door John3000 »

Gaat 'm niet worden. luchtbel zit aan de bovenkant, m.a.w. trafo's worden ondersteboven gevuld.

Ja dat heb ik inmiddels gelezen: uitharden op hoge temp maakt dat de epoxy een hogere temp aan kan.
Dat wordt dan waarschijnlijk de oplossing.
Thx.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2441
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Brommende Unitran 40P10

Bericht door timpert »

Het zou me niet verbazen dat de trafo ooit goed gevuld is geweest, maar door oververhitting de luchtbel bovenin heeft gekregen.
Gebruikersavatar
Lampje
Berichten: 96
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 9:19

Re: Brommende Unitran 40P10

Bericht door Lampje »

Jammer dat er nu een gat in zit, je had dit simpel kunnen oplossen door de trafo een aantal uren in een oven van 80 tot 100 graden op de kop te zetten. Is een bekend probleem van Unitran, bij langdurig aanstaan zakt de teer en kan de behuizing wat gaan trillen als er wat ruimte komt.
John3000
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 17 apr 2024, 16:35

Re: Brommende Unitran 40P10

Bericht door John3000 »

Over het gat valt het typeplaatje ruim overheen dus dat is niet zo erg. Verder had ik geen idee dat dit een bekend probleem is! De trafo van de tweede versterker is net zo oud en ook dezelfde draaiuren gehad en die heeft nergens last van. En "wat gaan trillen" is wel wat zwak uitgedrukt. Over zo'n 80% van de bovenkant behuizing is een luchtbel van 5mm hoogte ontstaan en dat maakt veel lawaai.
Bedankt voor je bijdrage.
Gebruikersavatar
Lampje
Berichten: 96
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 9:19

Re: Brommende Unitran 40P10

Bericht door Lampje »

Je zou het alsnog kunnen proberen, een andere optie kan zijn vol spuiten met een polymeer kit maar geen idee of het een relatie geeft met het teer.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Brommende Unitran 40P10

Bericht door Pjotr »

Ja, maar dat werkt eigenlijk ook alleen met een 2k kit met die afgesloten ruimte. In die zin is epoxy of PU giethars niet zo'n slecht idee. Je gaat die trafo's toch niet zo heet stoken dat je je vingers er aan brandt? PU en epoxy kunnnen makkelijk 70 graden hebben.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Brommende Unitran 40P10

Bericht door douwebakker »

Ik herinner me uit mijn jeugd dat er open vaten met mastiek in het magazijn stonden.
Mijn vader was dorpssmid en ze deden ook wel eens dakbedekking, vandaar.
Het spul lijkt keihard, maar in feite is het vloeibaar met een zeer hoge viscositeit.
Als je er iets zwaars op legde was het met een paar maanden weggezonken.
Het lijkt me dat deze trafo destijds niet voldoende is afgevuld en dat de mastiek naar beneden is gezakt.
Piet1950
Berichten: 475
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 15:34
Locatie: Alblasserwaard

Re: Brommende Unitran 40P10

Bericht door Piet1950 »

Ik heb reeds vele Unitran trafo's toegepast. En wat (helaas) ook soms mijn ervaring is, dat er hardnekkige brommers bij zijn. Ik heb hier nog 2 prachtige, zware voedingstrafo's staan (M6H-3 o.a. 600V en 6,3V), geschikt voor een 120W versterker. Maar beide trafo's brommen. Hoe ze precies inwendig opgebouwd zijn weet ik bij deze trafo's niet, maar ik heb in het verleden een paar HP trafo's met hetzelfde fenomeen open gesloopt.

De HP trafo's hadden aan 2 van de 4 zijkanten een probleem met brom. Door tegen deze zijkanten te drukken, stopte de brom. Toen ik ze open gesloopt heb, bleek het volgende. De trafo's waren geheel in de teer ingegoten. Echter, bij de zijden met brom, dat waren de zijden waar de kern dicht bij zat. Tussen kern en zijkant zat een spleet van ongeveer 1mm. Deze spleet was gedeeltelijk opgevuld met teer, en gedeeltelijk open. Echter, in de loop van de jaren zal door thermische werking de teer niet meer overal vastgeplakt zitten aan de zijwand. Er ontstaat een (micro) luchtspleet tussen teer en zijwand. En ziedaar, de zijwand gaat als membraan functioneren. En dus begint de trafo te brommen.

Bij de Unitran trafo's zal iets dergelijks optreden. Ik kreeg ooit de tip, zoals hier ook al genoemd is, om de trafo's zover op te warmen, tot de teer weer gaat vloeien. In de hoop dat de spleet weer opgevuld raakt, en weer plakt aan beide kanten. In de hoop dat de brom verdwijnt. Maar ik heb zelf niet zoveel vertrouwen in de duurzaamheid van zo'n methode.

Het probleem met de HP trafo's heb ik opgelost, door de trafo's geheel open te slopen, deze schoon te maken, en van aansluitdraden en kappen te voorzien. De hele discussie is op het Nederlandse Forum voor Oude Radio's te lezen (https://www.nfor.nl/index.php?id=279426)
Hier een paar foto's. Hoe ik het probleem met de Unitrans ga oplossen, weet ik nog niet.

Piet
trafo HP dicht.jpg
trafo HP open.jpg
2 trafos nieuw.jpg
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2441
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Brommende Unitran 40P10

Bericht door timpert »

Zoiets heb ik destijds ook gedaan met de Seeburg tone chokes. Ik heb de oude choke eruit gehaald door de pek te smelten, en de behuizing vervolgens heel grondig met IPA schoongemaakt. De nieuwe choke heb ik ingegoten in de behuizing ingegoten met dit spul: https://www.hellermanntyton.nl/producte ... /435-01240. Het "patina" bleef zo mooi behouden, van buiten zag je er niks van. Maar je weet wel zeker dat het nooit meer van z'n plek komt.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Brommende Unitran 40P10

Bericht door ray5150 »

Is het geen idee om dat ding eens een paar uur in een hete oven te zetten ?
Wie weet helpt het wel.
Piet1950
Berichten: 475
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 15:34
Locatie: Alblasserwaard

Re: Brommende Unitran 40P10

Bericht door Piet1950 »

een paar uur in een hete oven
Omdat jij al een complete versterker opgebouwd heb - overigens heel fraai - zou de trafo in de oven mogelijk een oplossing kunnen zijn. Nu nog de trafo geheel "uitpakken" en kappen aanbrengen, dat past misschien helemaal niet...

Piet
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Brommende Unitran 40P10

Bericht door Pjotr »

Aan de andere kant is het de vraag of de lak van de bussen wel die hoge temperatuur kan hebben en niet gaat verkleuren...
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Brommende Unitran 40P10

Bericht door richard »

Heet stoken en in een vacuüm trekken. Het vacuüm opheffen met de bitumen/teer in vloeibare toestand. Heeft bitumen wel een smelttraject, Op 180-190 graden is relatief harde bitumen optimaal vloeibaar.

Maar is de netspanning wel symmetrisch? Als dat niet zo is kan dat ook eerder tot brom leiden.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Brommende Unitran 40P10

Bericht door Pjotr »

richard schreef: ma 22 apr 2024, 19:43
Heet stoken en in een vacuüm trekken.
Heet stoken zal nog wel lukken in de oven maar dat vacuüm trekken? Hoe doe je dat? Ik heb wel zo'n ding om wijnflessen vacuüm te trekken maar als ik dat zo bekijk, niet zo geschikt voor teergevulde transformatoren :-k Moet je dan de hele oven vacuum trekken :think:
Plaats reactie