Bedankt voor de reacties!
Ik heb een dakbedekkersbedrijf gesproken en die verzekerde mij dat pek of teer absoluut nergens meer wordt gebruikt. Er heerst een streng verbod op, ok dan!
Wat dan? Giet epoxy is een mooi product, is 100% isolator en heeft een lage viscositeit. Alleen bij hogere temperaturen >60gr wordt het rubberachtig begreep ik. Nu is dat niet zo heel erg want het is opgesloten in de trafobehuizing en zal waarschijnlijk geen invloed hebben op de dempende werking. Ideaal is echter anders en het vereist meer inzicht.
AE Europe was ook een goed idee, maar zij leveren die setjes niet meer. Desgevraagd gebruiken zij ook epoxyhars om hun trafo's in te gieten. Verder kreeg ik geen gegevens van die hars. Ik denk dat ik gewoon wat van die epoxy on-line laat komen en ga testen hoe het zich houdt.
Hierbij wat foto's van een van de versterkers. Ze zijn opgebouwd uit 4 en 8mm dik aluminium en wegen 34kg per stuk. De volledige bouw incl. ontwerp en freeswerk heb ik zelf gedaan alleen het anodiseren heb ik uitbesteed. Het verzamelen van de onderdelen heeft meerdere jaren geduurd en ging spelenderwijs, zo van daar ga ik ooit nog eens iets moois mee maken.
De bouw zelf heeft met tussenpauzes ook lang geduurd en niet in de laatste plaats door het eindeloos uit proberen en testen van de schakelingen met als doel geen compromissen en hoge headroom.
De versterkers zijn met nuchter verstand gebouwd, dus geen oliegevulde stokoude c's met gigantische zelfinducties of geleiders geïsoleerd met tropisch hardhout

, wel C's met lage esr, keramische voeten enz.
Uiteindelijk heeft het ontwerp van RF.Sears uit 2001 met dc-gekoppelde trappen mijn aandacht getrokken. Ik heb het aangepast naar mijn wensen en de buizenbezetting is als volgt: preamp 1x Pillips ECC83 nos, drivers 2x Philips ECC82 nos, 4x KT88 Winged C als triode toegepast. In de signaalroute zitten slechts twee c's voor de beide fases van de KT88's aan te sturen. Er is geen overal terugkoppeling, slechts in de pre/driversectie is het gering toegepast.
De 550v hoogspanning is d.m.v. twee powerfets met zeer lage impedantie gestabiliseerd.
Output 70w in 5ohm, THD bij 5W 0,4% (HP332A analyzer), slew rate 13v/usec bij 8KHz blok. UItgangstrafo VDV2100 CFB, Freq. recht tot 75 KHz (-3 dB) maar versterker is beperkt tot 50KHz.
Luisterprestaties: je krijgt direct het idee dat de versterkers veel aan kunnen, het geluidsbeeld wat uit mijn KEFjes RR105 mark2 komt is extreem schoon, ruimtelijk en gedetailleerd. In vergelijking met mijn Van Medevoort MA222, ook een top versterker, is deze laatste duidelijk minder.
Verder zijn de versterkers uitgevoerd met volume regeling d.m.v. stappenverzwakkers gestuurd door een 16F887 om ze direct zonder voorversterker o.i.d. te kunnen gebruiken.
Deze processor en ook de 18f4523 die o.a. de bias controleert alsmede de ad- en da converters en andere digitale stoorzenders zijn in een koperen doos aan de bovenkant van het chassis ondergebracht. Dus ver weg van de signaal verwerkende onderdelen.
Het digitale gedeelte bespaar ik jullie nu maar even. Het was een avonduur op zich.
Ik blijf geïnteresseerd in evt. andere oplossingen.
vast bedankt,
John
[][/img]