4polige connectors?

Voor de elektronicahobbyist, solderen, etsen, etc.
Over de technieken dus, niet over de tools zelf.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

4polige connectors?

Bericht door Wowly »

Hallo allemaal,

Een vraag waar jullie vast een antwoord op hebben;

Ik ben screens aan het monteren. Vanuit een doorvoer uit het kozijn komen 5 (ik heb er maar 4 nodig achteraf) VD draden welke moeten worden aangesloten aan de somfymotor welke 4 getwiste 0.75 dikke draden heeft welke in een 4aderige witte soepele kabel lopen. Dit zal plaatsvinden net onder de screenkast in de buitenlucht.

Hoe kan ik het beste, maar vooral kleinste/strakste en makkelijkste deze 4 draden verbinden?

Ik kan alles solderen, en daarna krimpkous
Ik kan alles solderen meteen waterdicht verbinden met een kant en klare verbinden die al een krimplaag om zich heen heeft
Ik kan wago doorverbinders gebruiken
Ik kan automotive 4 polige stekkers gebruiken

Wat is de veiligste en makkelijkste manier die ook nog eens heel erg compact is? En welke connector bedoelen jullie dan precies. Bij Wago wordt ik helemaal duizelig van alle mogelijkheden
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: 4polige connectors?

Bericht door Kappa7 »

De wago lasdoppen zijn wel redelijk standaard voor zo iets.
wago-push-in-wire-connector-2-way-600x600.jpg
Wel even adereind hulzen gebruiken om de blanke draad.
Verder als het buiten is een lasdoos plaatsen die minstens IP55 is.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: 4polige connectors?

Bericht door Wowly »

Wago heeft ook de doorvoervariant hiervan, maar dan wo4dt het allemaal zo vreselijk groot
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: 4polige connectors?

Bericht door Kappa7 »

Ja die zijn ook prima, zo lange ze maar geschikt zijn voor soepele kabel.
Je bedoeld deze denk ik.
Schermafbeelding 2024-04-06 134549.png
Verder moet je het wel in een lasdoos plaatsen dus daar is meestal wel ruimte voldoende voor handen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 4polige connectors?

Bericht door Pjotr »

Gewoon kroonsteentje (strip) en evt. krimpkous er om? :hide: En zeker dan adereindhulsjes gebruiken! Sowieso met soepele kabel wat geschroefd/geklemd wordt.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: 4polige connectors?

Bericht door Wowly »

Heb ik ook aan gedacht. Maar een stekker is netter en mocht ik eens wat moeten vervangen is dat makkelijker.

@kappa, idd die bedoel ik. Ze moeten dan in een gelbox geschikt voor 4 aansluitingen. Maar ook hier, niet echt makkelijk als ik op de ladder sta zullen we maar zeggen
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: 4polige connectors?

Bericht door Kappa7 »

Nee gewoon in een doosje dat je open kan maken als er ooit iets mee is.
https://zonnigewinkel.nl/product/lasdoo ... aterdicht/
is een voorbeeld maar er zijn vele soorten en maten in. even kijken dus naar iets wat past achter je scherm.
Plaats reactie