Walter zijn tweaks en andere fratsen
Moderator: Beheerdersteam
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Dat kun je wel zeggen..................
Quote:
"Zelfs de stock interlink deed bepaalde dingen nog gewoon prima, al bleek het karakter wat onvoorspelbaar en het algehele gevoel erbij wat onrustig."
Gevoelens horen in een dergelijke test niet thuis. Dan kun je al dat meetwerk rustig achterwege laten. Of zou dat onrustig gevoel komen omdat andere en duurdere kabels niet beter waren?
Quote:
"Zelfs de stock interlink deed bepaalde dingen nog gewoon prima, al bleek het karakter wat onvoorspelbaar en het algehele gevoel erbij wat onrustig."
Gevoelens horen in een dergelijke test niet thuis. Dan kun je al dat meetwerk rustig achterwege laten. Of zou dat onrustig gevoel komen omdat andere en duurdere kabels niet beter waren?
Laatst gewijzigd door Pjotr op wo 03 apr 2024, 23:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Mooie test maar mis daar eigenlijk nog een return loss test.
Je stuurt dan een puls de kabel in en je meet wat er terug komt.
Elke beschadiging, slechte connector en misaanpassing zal dan prima zichtbaar worden.
Je meet dan exact wat de kabel toet ten opzichte van je afsluit impedantie.
Er is hier gekozen voor een afsluitimpedantie van 10K. de ene kabel zal daar goed op aansluiten maar een andere weer niet die zou zo maar eens het beter kunnen doen op een 20K afsluiting.
Het zou mooi zijn om per kabel de optimale afsluit impedantie te bepalen.
Daarmee zal een keuze voor een kabel makkelijker moeten worden.
Ik wil nog wel eens testen of ik verschillen kan meten met de kabel analyzer van het werk.
Daar mee meet ik dan wel op een hoger deel van het frequentie spectrum.
Maar daar kan je juist de verschillen beter zien.
Je stuurt dan een puls de kabel in en je meet wat er terug komt.
Elke beschadiging, slechte connector en misaanpassing zal dan prima zichtbaar worden.
Je meet dan exact wat de kabel toet ten opzichte van je afsluit impedantie.
Er is hier gekozen voor een afsluitimpedantie van 10K. de ene kabel zal daar goed op aansluiten maar een andere weer niet die zou zo maar eens het beter kunnen doen op een 20K afsluiting.
Het zou mooi zijn om per kabel de optimale afsluit impedantie te bepalen.
Daarmee zal een keuze voor een kabel makkelijker moeten worden.
Ik wil nog wel eens testen of ik verschillen kan meten met de kabel analyzer van het werk.
Daar mee meet ik dan wel op een hoger deel van het frequentie spectrum.
Maar daar kan je juist de verschillen beter zien.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ze meten in het nS gebied, Dan zit je in het frequentiebereik van boven de 100MHz! Mij ontgaat de relevantie daarvan bij audiofrequenties geheel. Verder gaan reflecties pas spelen en derhalve karakteristieke impedantie, indien golflengte richting kabellengte gaat of kleiner. Van dergelijke golflengtes is bij audio geen sprake in een reële huiskamersituatie. Ze meten van alles wat technisch mogelijk is en smijten met flink wat technische termen. Maar wat de relevantie er van is bij audio en wat hoorbare implicaties zijn van wat ze meten vermelden ze nergens. W.d.b. mis ik nog de meting van het gewicht van de kabels.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ze leggen toch gewoon uit waarom ze in het ns seconde bereik meten?
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Om dat ze toch op dergelijke hoge frequenties meten vroeg ik me af waarmee ze dan niet ook de daarvoor ontwikkelde meet methodes gebruiken.Pjotr schreef: ↑wo 03 apr 2024, 23:45Ze meten in het nS gebied, Dan zit je in het frequentiebereik van boven de 100MHz! Mij ontgaat de relevantie daarvan bij audiofrequenties geheel. Verder gaan reflecties pas spelen en derhalve karakteristieke impedantie, indien golflengte richting kabellengte gaat of kleiner. Van dergelijke golflengtes is bij audio geen sprake in een reële huiskamersituatie. Ze meten van alles wat technisch mogelijk is en smijten met flink wat technische termen. Maar wat de relevantie er van is bij audio en wat hoorbare implicaties zijn van wat ze meten vermelden ze nergens. W.d.b. mis ik nog de meting van het gewicht van de kabels.
Dan kan je echt zien of een kabel constructie echt goed is.
Met return loss meet je wat er terug komt en door de kabel plus connector niet goed wordt doorgegeven.
En dat ook nog eens op welke frequentie deze problemen voorkomen.
Als ik de meter weer eens thuis heb zal ik eens wat kabels door eten op die manier.
Ik ben benieuwd wat daar uit komt.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ja prima, snap ik, dat kun je prima meten. Maar wat is daar dan de relevantie van in het audiogebied. En laten we het ruim nemen: 0 - 50 kHz? Kan mij herinneren dat destijds in A&T dure HighEnd interlinks vergeleken werden met een standaard RG58U coax kabel. De RG58U deed in het geheel niet onder voor de andere.
Laatst gewijzigd door Pjotr op do 04 apr 2024, 14:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
ik vindt Amir van ASR altijd wel geloofwaardig in deze , voor zover ik zijn werkwijze kan staven .
de claims zijn in ieder geval altijd zeer overdreven .
de claims zijn in ieder geval altijd zeer overdreven .
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Amir claimt toch niks? Hij is af en toe wat eenzijdig maar wat ie meet is gehoormatig wel relevant en reproduceerbaar.
Laatst gewijzigd door Pjotr op do 04 apr 2024, 13:15, 1 keer totaal gewijzigd.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
wat ik ervan lees, is omdat bij de hogere frequenties de effecten beter meetbaar zijn ze daarvoor gekozen hebben. ze stellen zelf al bij de probleembeschrijving dan alle kabels als een lineaal zouden meten als de 20Hz-20kHz zou meten
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Maar die meting is gehoormatig wel het belangrijkste lijkt mij. Ze meten sowieso van alles waar geen enkele gehoormatige referenties van zijn.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Dat hoeft toch ook niet, zolang je maar duidelijk aangeeft wat er gemeten wordt?
Of dat vervolgens hoorbaar is of niet, is een totaal andere discussie.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Nee dat klopt. Maar waar doe je het dan voor?
Eigenlijk valt dat nog wel mee over het algemeen vind ik. Tuurlijk heeft een ieder zo zijn stokpaarden. In die zin verschilt High End audio niet van etenswaren of drogisterij producten. Het zijn meer de hele dure boutique producten waar dat aan kleeft.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Sja, waarom vind iemand de kleur van het interieur van een auto belangrijk?
Het rijdt toch immers prima van A-naar-B ongeacht de kleur?
De snelheid wordt er ook niet door beïnvloed.
Ik snap prima waar je heen wilt hoor, maar alle keuzes hebben een mate van subjectiviteit in zich.
Dan nog moet een claim van aan fabrikant wel waar zijn.
Dus als een bedrijf zegt dat zijn kabel technisch beter is, moet dat aantoonbaar zijn.
Het feit dat zoiets hoorbaar is of niet, heeft niks te maken met het technische aspect.
Dat valt onder dezelfde categorie dat men bepaalde merken melk beter vindt, terwijl het uit exact dezelfde fabriek komt.
Of dat je perse die Festool zaag nodig hebt om een plankje te zagen, terwijl het ook kan met een Metabo zaag.
Of een fancy JBC soldeerstation terwijl voor iemand z'n hobby dat wellicht ook wat overdreven is.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Berret van Audiofreaks forum heeft nu ook Van der Heide stekkerblokken / netfilters ontworpen:
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
wat is er vdH aan die blokken? en heb jij die nu in je set zitten?
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Nee, deze zijn echt vers van de pers, ik heb ze nog niet gehoord, de prijs gaat stevig zijn, dus geen idee of ik er eentje ga aanschaffen.
