Walter zijn tweaks en andere fratsen

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Henkjan »

zo dan, dat was een klus :goeie:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Dat kun je wel zeggen..................

Quote:

"Zelfs de stock interlink deed bepaalde dingen nog gewoon prima, al bleek het karakter wat onvoorspelbaar en het algehele gevoel erbij wat onrustig."

Gevoelens horen in een dergelijke test niet thuis. Dan kun je al dat meetwerk rustig achterwege laten. Of zou dat onrustig gevoel komen omdat andere en duurdere kabels niet beter waren?
Laatst gewijzigd door Pjotr op wo 03 apr 2024, 23:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Kappa7 »

Mooie test maar mis daar eigenlijk nog een return loss test.
Je stuurt dan een puls de kabel in en je meet wat er terug komt.
Elke beschadiging, slechte connector en misaanpassing zal dan prima zichtbaar worden.
Je meet dan exact wat de kabel toet ten opzichte van je afsluit impedantie.
Er is hier gekozen voor een afsluitimpedantie van 10K. de ene kabel zal daar goed op aansluiten maar een andere weer niet die zou zo maar eens het beter kunnen doen op een 20K afsluiting.
Het zou mooi zijn om per kabel de optimale afsluit impedantie te bepalen.
Daarmee zal een keuze voor een kabel makkelijker moeten worden.
Ik wil nog wel eens testen of ik verschillen kan meten met de kabel analyzer van het werk.
Daar mee meet ik dan wel op een hoger deel van het frequentie spectrum.
Maar daar kan je juist de verschillen beter zien.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Ze meten in het nS gebied, Dan zit je in het frequentiebereik van boven de 100MHz! Mij ontgaat de relevantie daarvan bij audiofrequenties geheel. Verder gaan reflecties pas spelen en derhalve karakteristieke impedantie, indien golflengte richting kabellengte gaat of kleiner. Van dergelijke golflengtes is bij audio geen sprake in een reële huiskamersituatie. Ze meten van alles wat technisch mogelijk is en smijten met flink wat technische termen. Maar wat de relevantie er van is bij audio en wat hoorbare implicaties zijn van wat ze meten vermelden ze nergens. W.d.b. mis ik nog de meting van het gewicht van de kabels.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Ze leggen toch gewoon uit waarom ze in het ns seconde bereik meten?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Kappa7 »

Pjotr schreef: wo 03 apr 2024, 23:45
Ze meten in het nS gebied, Dan zit je in het frequentiebereik van boven de 100MHz! Mij ontgaat de relevantie daarvan bij audiofrequenties geheel. Verder gaan reflecties pas spelen en derhalve karakteristieke impedantie, indien golflengte richting kabellengte gaat of kleiner. Van dergelijke golflengtes is bij audio geen sprake in een reële huiskamersituatie. Ze meten van alles wat technisch mogelijk is en smijten met flink wat technische termen. Maar wat de relevantie er van is bij audio en wat hoorbare implicaties zijn van wat ze meten vermelden ze nergens. W.d.b. mis ik nog de meting van het gewicht van de kabels.
Om dat ze toch op dergelijke hoge frequenties meten vroeg ik me af waarmee ze dan niet ook de daarvoor ontwikkelde meet methodes gebruiken.
Dan kan je echt zien of een kabel constructie echt goed is.
Met return loss meet je wat er terug komt en door de kabel plus connector niet goed wordt doorgegeven.
En dat ook nog eens op welke frequentie deze problemen voorkomen.
Als ik de meter weer eens thuis heb zal ik eens wat kabels door eten op die manier.
Ik ben benieuwd wat daar uit komt.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Ja prima, snap ik, dat kun je prima meten. Maar wat is daar dan de relevantie van in het audiogebied. En laten we het ruim nemen: 0 - 50 kHz? Kan mij herinneren dat destijds in A&T dure HighEnd interlinks vergeleken werden met een standaard RG58U coax kabel. De RG58U deed in het geheel niet onder voor de andere.
Laatst gewijzigd door Pjotr op do 04 apr 2024, 14:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door rikpost »

ik vindt Amir van ASR altijd wel geloofwaardig in deze , voor zover ik zijn werkwijze kan staven .
de claims zijn in ieder geval altijd zeer overdreven .
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Amir claimt toch niks? Hij is af en toe wat eenzijdig maar wat ie meet is gehoormatig wel relevant en reproduceerbaar.
Laatst gewijzigd door Pjotr op do 04 apr 2024, 13:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef: do 04 apr 2024, 9:31
Maar wat is daar dan de relevantie van in het audiogebied
wat ik ervan lees, is omdat bij de hogere frequenties de effecten beter meetbaar zijn ze daarvoor gekozen hebben. ze stellen zelf al bij de probleembeschrijving dan alle kabels als een lineaal zouden meten als de 20Hz-20kHz zou meten
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Maar die meting is gehoormatig wel het belangrijkste lijkt mij. Ze meten sowieso van alles waar geen enkele gehoormatige referenties van zijn.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door rikpost »

rikpost schreef: do 04 apr 2024, 10:49
ik vindt Amir van ASR altijd wel geloofwaardig in deze , voor zover ik zijn werkwijze kan staven .
de claims zijn in ieder geval altijd zeer overdreven .
Ik bedoel dan ook de claims van de fabrikant van het aangeboden product
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door OWC »

Pjotr schreef: do 04 apr 2024, 13:12
Maar die meting is gehoormatig wel het belangrijkste lijkt mij. Ze meten sowieso van alles waar geen enkele gehoormatige referenties van zijn.
Dat hoeft toch ook niet, zolang je maar duidelijk aangeeft wat er gemeten wordt?

Of dat vervolgens hoorbaar is of niet, is een totaal andere discussie.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Nee dat klopt. Maar waar doe je het dan voor?
rikpost schreef: do 04 apr 2024, 13:38
rikpost schreef: do 04 apr 2024, 10:49
ik vindt Amir van ASR altijd wel geloofwaardig in deze , voor zover ik zijn werkwijze kan staven .
de claims zijn in ieder geval altijd zeer overdreven .
Ik bedoel dan ook de claims van de fabrikant van het aangeboden product
Eigenlijk valt dat nog wel mee over het algemeen vind ik. Tuurlijk heeft een ieder zo zijn stokpaarden. In die zin verschilt High End audio niet van etenswaren of drogisterij producten. Het zijn meer de hele dure boutique producten waar dat aan kleeft.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door OWC »

Pjotr schreef: do 04 apr 2024, 15:01
Nee dat klopt. Maar waar doe je het dan voor?
Sja, waarom vind iemand de kleur van het interieur van een auto belangrijk?
Het rijdt toch immers prima van A-naar-B ongeacht de kleur?
De snelheid wordt er ook niet door beïnvloed.

Ik snap prima waar je heen wilt hoor, maar alle keuzes hebben een mate van subjectiviteit in zich.
Dan nog moet een claim van aan fabrikant wel waar zijn.
Dus als een bedrijf zegt dat zijn kabel technisch beter is, moet dat aantoonbaar zijn.

Het feit dat zoiets hoorbaar is of niet, heeft niks te maken met het technische aspect.

Dat valt onder dezelfde categorie dat men bepaalde merken melk beter vindt, terwijl het uit exact dezelfde fabriek komt.
Of dat je perse die Festool zaag nodig hebt om een plankje te zagen, terwijl het ook kan met een Metabo zaag.
Of een fancy JBC soldeerstation terwijl voor iemand z'n hobby dat wellicht ook wat overdreven is.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

'Tis gewoon een 1 April grap :D
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Berret van Audiofreaks forum heeft nu ook Van der Heide stekkerblokken / netfilters ontworpen:
Bijlagen
9D5A05BC-CCE8-4953-9D8C-AE2B766C326F.jpeg
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door rikpost »

Passen mooi bij de tafel :goeie:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Henkjan »

wat is er vdH aan die blokken? en heb jij die nu in je set zitten?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door pappaleo »

vdH{ul|eiden} ?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Nee, deze zijn echt vers van de pers, ik heb ze nog niet gehoord, de prijs gaat stevig zijn, dus geen idee of ik er eentje ga aanschaffen.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door dre »

Testen! :yeah:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door ds23man »

Wel even de verhüterli weghalen...
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door richard »

ds23man schreef: vr 12 apr 2024, 20:58
Wel even de verhüterli weghalen...
Dan moet je zeker
dre schreef: vr 12 apr 2024, 20:37
Testen! :yeah:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door hannesie »

Ik vraag mij af wat er nu aan te ontwerpen valt.
Plaats reactie