het grote squeezebox vragen topic
Moderator: Beheerdersteam
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: het grote squeezebox vragen topic
Als je LMS in piCorePlayer activeert, kan je daarvoor gebruik maken van de WaveInput plugin. Voor piCorePlayer zelf is er een Line in extension, waarmee het mogelijk ook kan. Dat zou je even moeten opzoeken.
Zelf heb ik nog het e.e.a. liggen om samen met een RPi in te bouwen in de platenspeler. De platenspeler kan dan mooi vanaf een plaatsje naast de bank naar de geluidsinstallatie ertegenover streamen, en/of naar een "recorder". Deze RPi hoeft enkel te streamen, en zelf niets af te spelen, dus dat klusje mag IceCast gaan klaren.
Welke manier je ook gebruikt: hou rekening met optredende delay, dus i.c.m. beeld wordt het wel noodzakelijk om e.e.a. te synchroniseren.
Ps: in LMS zag ik ook nog "Digital Inputs". Die viel me niet eerder op, dus geen idee wat je daar mee kan.
Zelf heb ik nog het e.e.a. liggen om samen met een RPi in te bouwen in de platenspeler. De platenspeler kan dan mooi vanaf een plaatsje naast de bank naar de geluidsinstallatie ertegenover streamen, en/of naar een "recorder". Deze RPi hoeft enkel te streamen, en zelf niets af te spelen, dus dat klusje mag IceCast gaan klaren.
Welke manier je ook gebruikt: hou rekening met optredende delay, dus i.c.m. beeld wordt het wel noodzakelijk om e.e.a. te synchroniseren.
Ps: in LMS zag ik ook nog "Digital Inputs". Die viel me niet eerder op, dus geen idee wat je daar mee kan.
Re: het grote squeezebox vragen topic
aha! ARL token is de geheime sleutel! Ik was te snel en niet gelezen wat onder het uitroepteken stond. (op zich een discussie deze wijze om het werkend te krijgen)snoef3 schreef: ↑ma 01 apr 2024, 18:22radeloos bijna. Ik heb even een andere windows laptop gepakt en daar lms op gezet. Het werkt bijna, Bijna dus...
de lms op de laptop ziet de touch, ik kan muziek keizen maar de muziek speelt niet af. Kan bestand niet openen voor deezer://[getal].flc
wat is dit nu weer?
(ik heb de poging met daphile maar even in de ijskast gezet, eerst muziek!)
Nu nog die andere laptop met daphile die niet draadloos wil. Onder het kopje power bij instellingen staat een hele lijst met drivers. Ik heb de eerste drie aangevinkt. zijn er nog meer nodig?
edit: wifi werkt ook. Het bleek dat ik bij instellingen -> networking connect wifi op disabled stond. Ook al had ik bij het installeren van daphile netwerknaam en wachtwoord opgegeven. Dat was niet voor de wifi. Kortom van alles over het hoofd gezien.
Re: het grote squeezebox vragen topic
Daarom ook de werkwijze als eerder door mij aangegeven.....
Re: het grote squeezebox vragen topic
Dank. Dan kan ik met een redelijk gerust hart de hat met digitale in- en uitgangen aanschaffen en aan het experimenteren slaan.Marp schreef: ↑di 02 apr 2024, 1:15Als je LMS in piCorePlayer activeert, kan je daarvoor gebruik maken van de WaveInput plugin. Voor piCorePlayer zelf is er een Line in extension, waarmee het mogelijk ook kan. Dat zou je even moeten opzoeken.
Zelf heb ik nog het e.e.a. liggen om samen met een RPi in te bouwen in de platenspeler. De platenspeler kan dan mooi vanaf een plaatsje naast de bank naar de geluidsinstallatie ertegenover streamen, en/of naar een "recorder". Deze RPi hoeft enkel te streamen, en zelf niets af te spelen, dus dat klusje mag IceCast gaan klaren.
Welke manier je ook gebruikt: hou rekening met optredende delay, dus i.c.m. beeld wordt het wel noodzakelijk om e.e.a. te synchroniseren.
Ps: in LMS zag ik ook nog "Digital Inputs". Die viel me niet eerder op, dus geen idee wat je daar mee kan.
Re: het grote squeezebox vragen topic
ja dank nog. Moest wel zoeken waar inhet menu.
Maar nu; Deezer CONSTANT BUFFERING!! alleen Deezer!
Eigen high res files op HD geen probleem maar deezer stream om de paar seconden buffering. Spotty werkt goed, radio Paradise werkt goed.
In Deezer werken ook de knoppen heel slecht: klik op pauze maar blijft gewoon doorspelen. Terug naar home in daphile duurt lang. ...
Op een windows laptop met LMS en squeezelite heb ik geen probleem lijkt (in begin even 2x een langere hik maar nu lijkt het goed te lopen.)
Het is echt de combinatie Daphile en Deezer. Iemand een idee wat ik nog moet doen in Daphile settings! Ben ik alsnog iets vergeten?
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: het grote squeezebox vragen topic
Klinkt alsof er een zwakke schakel zit in de verbinding zit tussen speler en de Deezer server. Of de bandbreedte schiet net wat tekort. Je kunt proberen of dat te ondervangen is met een wat ruimere buffer. Mogelijk kan dit afzonderlijk bij de geavanceerde instellingen van de Deezer-plugin, en anders:
Settings > Advanced Media Server Settings > Tabblad "Advanced" > Pulldown menu-item "Network" > Radio Station Buffer Seconds: 3 (default)
Settings > Advanced Media Server Settings > Tabblad "Advanced" > Pulldown menu-item "Network" > Radio Station Buffer Seconds: 3 (default)
Re: het grote squeezebox vragen topic
Het is wifi. Maar Deezer op Windows via lms en squeezelight gaat goed. Via Daphile niet. Het is de combinatie Daphile en Deezer.
Ik zal vanavond naar de instellingen kijken.
Ik zal vanavond naar de instellingen kijken.
Re: het grote squeezebox vragen topic
Probeer het eerst maar eens met het kabeltje aangesloten.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: het grote squeezebox vragen topic
Inderdaad.
Op hetzelfde apparaat, met dezelfde netwerk-interface en vanaf dezelfde locatie?
Wanneer de snelheid van een wifi-verbinding weinig overhead biedt, gaat alles prima zolang de Deezer-server en alle tussenstations voldoende snel data aanleveren. Maar als ook maar ergens in het traject een iets te lange delay optreedt, of een bitje slecht doorkomt, ontstaan er problemen. De cliënt wordt dan extra belast en kan slecht doorgekomen pakketjes opnieuw gaan opvragen, waardoor de bandbreedte ineens nog minder toereikend wordt. Als de boel in zo'n vicieuze cirkel geraakt, kan het verschil tussen net wel of net niet toereikend ineens erg groot worden.
Als je in dat geval toch het liefst met wifi wil blijven werken, kan bijv. een extra repeater nodig zijn, of een externe wifi-dongle met sterkere antenne.
Op hetzelfde apparaat, met dezelfde netwerk-interface en vanaf dezelfde locatie?
Wanneer de snelheid van een wifi-verbinding weinig overhead biedt, gaat alles prima zolang de Deezer-server en alle tussenstations voldoende snel data aanleveren. Maar als ook maar ergens in het traject een iets te lange delay optreedt, of een bitje slecht doorkomt, ontstaan er problemen. De cliënt wordt dan extra belast en kan slecht doorgekomen pakketjes opnieuw gaan opvragen, waardoor de bandbreedte ineens nog minder toereikend wordt. Als de boel in zo'n vicieuze cirkel geraakt, kan het verschil tussen net wel of net niet toereikend ineens erg groot worden.
Als je in dat geval toch het liefst met wifi wil blijven werken, kan bijv. een extra repeater nodig zijn, of een externe wifi-dongle met sterkere antenne.
Re: het grote squeezebox vragen topic
Laptopje met Daphile, via wifi, Spotify ok, radio paradise ok. Eigen files ok. Deezer niet ok.
Andere laptopje, squeezelite: alles ok. Ook Deezer.
WiFi in huis is prima, ik neem aan dat wifi voor Deezer geen uitzondering maakt.
Verbinding tussen Deezer server en mijn huis lijkt me ook in orde want op ander laptop ( en nog een bluesound node in huiskamer, bedraad) geen probleem.
Tweede verdieping en zolder is aangewezen op wifi via extra wifi punt. Ik snap niet dat wifi de zwakke schakel kan zijn alleen voor de combi Daphile en Deezer. Maar ik ga zo een en ander naar beneden slepen voor bedraad.
Edit: bedraad: laptopje met Daphile: deezer hopeloos bufferend, radio paradise prima, spotty ook prima.
Andere laptopje, squeezelite: alles ok. Ook Deezer.
WiFi in huis is prima, ik neem aan dat wifi voor Deezer geen uitzondering maakt.
Verbinding tussen Deezer server en mijn huis lijkt me ook in orde want op ander laptop ( en nog een bluesound node in huiskamer, bedraad) geen probleem.
Tweede verdieping en zolder is aangewezen op wifi via extra wifi punt. Ik snap niet dat wifi de zwakke schakel kan zijn alleen voor de combi Daphile en Deezer. Maar ik ga zo een en ander naar beneden slepen voor bedraad.
Edit: bedraad: laptopje met Daphile: deezer hopeloos bufferend, radio paradise prima, spotty ook prima.
Laatst gewijzigd door snoef3 op wo 03 apr 2024, 20:18, 1 keer totaal gewijzigd.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: het grote squeezebox vragen topic
Doe dat inderdaad eerst maar eens.
Welk merk en type laptops heb je hier overigens in gebruik?
Welk merk en type laptops heb je hier overigens in gebruik?
Re: het grote squeezebox vragen topic
Zie mijn edit in mijn vorige post.
Ik concludeer dat Daphile niet met de nieuwe Deezer plugin overweg kan. Of dat er iets is in deze nieuwe Deezer plugin dat te veel vergt van het laptopje. Veel meer dan radio paradise en spotty.
Laptopje is oud: HP Mini Intel n270, 1,6GHz,
2gb ram. Daphile is 32bit versie.
Ik concludeer dat Daphile niet met de nieuwe Deezer plugin overweg kan. Of dat er iets is in deze nieuwe Deezer plugin dat te veel vergt van het laptopje. Veel meer dan radio paradise en spotty.
Laptopje is oud: HP Mini Intel n270, 1,6GHz,
2gb ram. Daphile is 32bit versie.
Re: het grote squeezebox vragen topic
Heb je niet iets met een I3 of I5? Weet je zeker of het wel of niet aan de kracht van de machine ligt. Het hoeft overigens niet aan je processor te liggen. Een N270 is dan wel een slak maar altijd nog meer dan snel genoeg voor wat muziek
Denk eerder dat de WiFi van de laptop wat zwak is zoals Marp ook al aan gaf!
Re: het grote squeezebox vragen topic
Ja maar die zijn Windows en dagelijks in gebruik. Ik heb geen ervaring met dual boot, wat dat moet dan. Daphile naast Windows. Ik ga eerst die iets minder oude proberen.
Re: het grote squeezebox vragen topic
Zoals gezegd, het kan ook je WiFi van de laptop zelf zijn! Zou ook altijd even kijken wat het bekabeld doet. Ik had het hier ook met RaspberryPi (3B+): De eigen Wifi was kwakkelend: Qobuz haperde. Een simpel USB dongeltje er in en het werkt als een zonnetje!
Overigens kun je in je WiFi AP altijd even kijken wat de sterkte in dBm van het WiFi signaal is van je laptop via de web interface van je AP. Ter indicatie:
-60dbm en sterker: Uitekend
-60dbm tot -70dBm: Goed tot Redelijk
-70dbm tot -80dBm: Matig tot Zwak maar meestal nog goed bruikbaar voor office e.d.
zwakker dan -80dbm: Slecht
Overigens kun je in je WiFi AP altijd even kijken wat de sterkte in dBm van het WiFi signaal is van je laptop via de web interface van je AP. Ter indicatie:
-60dbm en sterker: Uitekend
-60dbm tot -70dBm: Goed tot Redelijk
-70dbm tot -80dBm: Matig tot Zwak maar meestal nog goed bruikbaar voor office e.d.
zwakker dan -80dbm: Slecht
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: het grote squeezebox vragen topic
De Deezer-plugin heeft libcrypt-blowfish-perl nodig, wat door het gesloten karakter van Daphile niet zomaar kan worden geïnstalleerd. Als een iets snellere CPU het ook niet trekt, zou ik gewoon LMS zelf op een OS installeren.
philippe_44 schreef:
- It only works with Premium account, which AFAIU is a moot point b/c Deezer will only do Premium soon
- You *must* enter your ARL, at least once and might have to refresh it every few month, I'm not sure. Please use YouTube, Google, Reddit, TikTok or whatever you want to use to search what this means. It is very simple. If you do enter garbage you will be stuck with 128kbps
- It requires fast crypto and by default this is not installed on most distributions. This means if falls back on pure Perl crypto which is VERY slow. Add the proper crypto with
Bron: https://forums.slimdevices.com/forum/us ... ost1686739CODE: Selecteer alles
sudo apt-get install libcrypt-blowfish-perl'
philippe_44 schreef:Yes, you need to install the crypto accelerator (see 1st port)marttwo schreef:philippe_44 I use Daphile and the new Deezer plugin is constantly buffering. Radio paradise and spotty are working great. On other Windows laptop with lms and squeezelite Deezer is working ok. Looks like new Deezer and Daphile is not a good combination.
I used Daphile for years now. Also with the older Deezer plugin. Did I miss someting with settings?
Bron: https://forums.slimdevices.com/forum/us ... ost1694442
Re: het grote squeezebox vragen topic
Ik heb een vergelijkbaar netbookje. Ook Daphile 32 bit. Weliswaar tidal ipv deezer. Tosnoef3 schreef: ↑wo 03 apr 2024, 20:27Zie mijn edit in mijn vorige post.
Ik concludeer dat Daphile niet met de nieuwe Deezer plugin overweg kan. Of dat er iets is in deze nieuwe Deezer plugin dat te veel vergt van het laptopje. Veel meer dan radio paradise en spotty.
Laptopje is oud: HP Mini Intel n270, 1,6GHz,
2gb ram. Daphile is 32bit versie.
Ik heb er een sneller wifi kaartje ingestoken. Voor een euro of 11 a 13..
Op een bestaande laptop/ installatie, zou Daphile wellicht in virtual box kunnen draaien.
Laatst gewijzigd door TTS op do 04 apr 2024, 0:36, 1 keer totaal gewijzigd.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: het grote squeezebox vragen topic
Tidal zal bij Snoef waarschijnlijk ook wel prima kunnen spelen. I.t.t. Deezer is die plugin niet afhankelijk van vermelde perl-library.
Re: het grote squeezebox vragen topic
Tja exit Daphile. Deezer is in Cd kwaliteit goedkoopste. Ik heb drie oude laptops waar geen Windows meer op staat. Dus iets met Linux en lms en evt squeezelite. Maar het is me nog nooit gelukt om dat werkend te krijgen. Verschillende distro's maar ik snap niets van die commando's. Ik overweeg een oud windows laptopje op de kop te tikken. Dat snap ik tenminste.
