Er was nog een probleem met 1 kanaal van de versterker: tijdens de koude start kwam er na 21 sec. een lichte brom naar boven, van zo'n 100Hz.
Na 5 à 6 seconden was die weg en waren verder alle resultaten van de versterker dik in orde. De klank is zeer goed en de meetresultaten komen vrij goed overeen met de LtSpice-simulatie.
MP1 (300V) is 290V à 295V
MP2 (250V) is 239V
MP3 en 4 zijn met P5 afgeregeld tussen 171 en178V
MP6 (-24V) is -23,8V
MP7 (5V) is 5V
De biasautomaat doet ook perfect zijn werk: 600mV over de 15ohm weerstanden in rust, en tussen 600 (Ik = 40mA) en 570mV (Ik = 38mV) tijdens muziekweergave met 1/2 vermogen.
Ik had een video opgenomen van de koude start, waarbij 5 multimeters de HS, MP3, MP4 en de 2 spanningen van de bias-controle in het oog hielden. Deze video konden Bert en Douwe ook bekijken.
Zelf had ik het nog over het hoofd gezien, maar Bert kwam met de gouden tip:
OpaBert schreef:289 volt en dan opeens brom komt op en de spanning zakt in naar 269 en inderdaad na 5 sec komt de voedingspanning weer omhoog en brom gaat weg...
Apart !

Omdat ik steeds gefocust was op de 4 metingen MP3, MP4 en de bias controle (waar tijdens de opstart veel gebeurt t.g.v. van de opwarming van de buizen) en dus niet op de HS, had ik die dip niet gezien...
Inderdaad die HS viel 5 sec. in een dip maar normaal mag die spanning op 20 sec. nog niet zo hoog zijn: de voeding is ontworpen om de HS langzaam te laten opkomen, waarbij pas na 40 à 60 sec. zo'n 290V mag bereikt worden.
In de HS-voeding is condensator
C4 bepalend voor de duurtijd van de vertraagde HS-opkomst. Die was eerst 10µF terwijl we daar vroeger steeds 47µF plaatsten. Ik heb daarom een 47µF geplaatst en het probleem was opgelost!
De versterker is nu klaar, zonder de behuizing. Dat wordt wellicht iets voor de zomer.
Ik heb al mijn documentatie bijeen gezocht en up-to-date gemaakt. Dat alles (schema's en bouwmogelijkheden) heb ik in een PDF verzameld.
Van de Excel-onderdelenlijst heb ik ook een PDF gemaakt waarbij de diverse onderdelen, net zoals in de Excel, kunnen worden geopend in de browser.