Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door OpaBert »

Willy per ongeluk weer tegen iets interessants aan gelopen
Het zal voor ons niet zoveel waarde hebben , maar ik meet toch ook wel bij 1 watt minder dan 0.1%
In ieder geval het is de manier van meten waardoor je een fout kan inbrengen in je meet opstelling , ik probeer me te herinneren hoe ik het doe
Vermoedelijk net zoals het uit komt
Maar met die hele kleine vervorming maakt het opeens uit
[media] [/media]
Stop met meten op de load en meet op de Amp , was de zin waar ik na 8-9 keer opnieuw op starten eindelijk snapte :oops:
Ik ga het deze week niet meer uit proberen vermoedelijk, te druk.
En op het moment gaat alles verkeerd wat ik doe , ik val ook steeds bijna in slaap
Vannacht om 4 uur nog wakker en uiteindelijk inslaap gevallen wekker liep,om 830 af als zekerheid dat ik niet tot 10 uur in bed lig te zagen :lol:
Grt Bert
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door OpaBert »

Weer wat gevonden daar wij ook een SMPS gebruiken voor de gloeidraad
Voor na bouwers

Don’t buy a cheap Chinese het is vragen om narigheid
De CE stikker is echt bullshit Er is niemand die jouw schade vergoed vanuit China
[media] [/media]
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Willy_61 »

De versterker printen zijn besteld, gerbers in bijlage.

Bovenkant:
PCB AMP EL84 V3.4 - TOP2.jpg
top + bottom:
PCB AMP EL84 V3.4 - TOP3.jpg

De print voldoet aan volgende DRC settings:
DRC.jpg
Bijlagen
EL84 V3.4.zip
(84.35 KiB) 36 keer gedownload
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door OpaBert »

Bedankt Willy Ziet er weer netjes uit
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Willy_61 »

Er was nog een probleem met 1 kanaal van de versterker: tijdens de koude start kwam er na 21 sec. een lichte brom naar boven, van zo'n 100Hz.
Na 5 à 6 seconden was die weg en waren verder alle resultaten van de versterker dik in orde. De klank is zeer goed en de meetresultaten komen vrij goed overeen met de LtSpice-simulatie.
amp-1.jpg
MP1 (300V) is 290V à 295V
MP2 (250V) is 239V
MP3 en 4 zijn met P5 afgeregeld tussen 171 en178V
MP6 (-24V) is -23,8V
MP7 (5V) is 5V
De biasautomaat doet ook perfect zijn werk: 600mV over de 15ohm weerstanden in rust, en tussen 600 (Ik = 40mA) en 570mV (Ik = 38mV) tijdens muziekweergave met 1/2 vermogen.
DSC_0374.JPG
Ik had een video opgenomen van de koude start, waarbij 5 multimeters de HS, MP3, MP4 en de 2 spanningen van de bias-controle in het oog hielden. Deze video konden Bert en Douwe ook bekijken.
Zelf had ik het nog over het hoofd gezien, maar Bert kwam met de gouden tip:
OpaBert schreef:
289 volt en dan opeens brom komt op en de spanning zakt in naar 269 en inderdaad na 5 sec komt de voedingspanning weer omhoog en brom gaat weg...
Apart ! :think:
Omdat ik steeds gefocust was op de 4 metingen MP3, MP4 en de bias controle (waar tijdens de opstart veel gebeurt t.g.v. van de opwarming van de buizen) en dus niet op de HS, had ik die dip niet gezien...
Inderdaad die HS viel 5 sec. in een dip maar normaal mag die spanning op 20 sec. nog niet zo hoog zijn: de voeding is ontworpen om de HS langzaam te laten opkomen, waarbij pas na 40 à 60 sec. zo'n 290V mag bereikt worden.

In de HS-voeding is condensator C4 bepalend voor de duurtijd van de vertraagde HS-opkomst. Die was eerst 10µF terwijl we daar vroeger steeds 47µF plaatsten. Ik heb daarom een 47µF geplaatst en het probleem was opgelost!

De versterker is nu klaar, zonder de behuizing. Dat wordt wellicht iets voor de zomer.
Ik heb al mijn documentatie bijeen gezocht en up-to-date gemaakt. Dat alles (schema's en bouwmogelijkheden) heb ik in een PDF verzameld.
EL84 V3.4.pdf
(5.42 MiB) 61 keer gedownload
Van de Excel-onderdelenlijst heb ik ook een PDF gemaakt waarbij de diverse onderdelen, net zoals in de Excel, kunnen worden geopend in de browser.
EL84-V3.4-BOM.pdf
(293.03 KiB) 61 keer gedownload
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door democles »

Mooi werk Willy :goedzo:
Blij dat alles zonder verdere problemen werkt.
Goed uitgedacht.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door douwebakker »

Goedemiddag,
Ook ik ben bezig met de bouw van deze versterker. De printen zijn inmiddels bestuckt.
printen.jpg
Ik heb van OpaBert een paar Amplimo VDV-8010-PPE UGT's overgenomen.
VDV8010PPE.jpg
Nu moet ik aan de slag met het chassis en de kast. Omdat de frontplaat 300mm breed is zal ook het chassis van de versterker die breedte krijgen.
frontplaat.jpg
Het is nog een hele uitdaging om de trafo's een plek te geven. De trafo's meten d106mmx55mm terwijl de door Willy gebruikte 20PP8KOS d85mmx40zijn. De beste oplossing lijkt me op ze te plaatsen zoals op onderstaande tekening.
indeling chassis.jpg
De UGT voor het linker kanaal dus liggend met daar boven op afstandsbussen de print voor de voeding. Daarnaast de INDEL voeding trafo TST 100/0.28 op zijn kant. Vervolgens de gloeistroom voeding LRS-50-12 en dan helemaal rechts de UGT voor het rechter kanaal verticaal geplaatst.
Is er iemand van jullie die een beter idee heeft laat me het dan a.u.b. weten.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door OpaBert »

Je kan even uit proberen of je de 50 hz niet hoort van powersupply
Als dat het geval is dan iets meer werk de UGT Op elkaar leggen en de Voedingstrafo met de bout in het hout
Er zit m8 schroefdraad in de trafo
In Hardhout kan je ook goed schroefdraad tappen zeker 15 mm diep met een tap voor blinde gaten
Kort stukje draadeind erin
Eventueel een cirkelvormige gleuf voor de bedrading in het hout met 2 gaten zagen in elkaar tegelijk 10 mm diep boren
Maar dat is als wat je wilt bijwerking heeft van brom Douwe
Je wint er met die gaten zaag truc wel 10 mm op zijn minst
Ps kan je ook doen voor alleen de trafo rechts op je tekening
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door douwebakker »

@Bert, ik denk dat je niet helemaal voor de bril hebt hoe het chassis er uit komt te zien.
Ik wil het niet van hout maken, maar van metaal. Het liefst gebruik ik voor de bodemplaat aluminium van 2mm dik, maar als dat niet lukt dan maar 1,5mm. Mijn zetbank is geschikt voor 1mm staalplaat en ik durf daar nog wel 1,5mm aluminium mee te buigen maar zou 2 mm niet iets te veel zijn?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door OpaBert »

Opik dacht dat je er houten zijkanten tegen aan maakte
Dan zijn mijn opmerkingen/ oplossingen niet van toepassing
Behalve dan om 2 x UGT op elkaar in plaats een UGT en er op Voedingstrafo
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door douwebakker »

@OpaBert: Er zullen vast wel houten zijpanelen komen, maar die zijn uitsluitend voor de sier. Niet voor de constructie.
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Willy_61 »

Douwe, ik denk dat je de 2 UGT's boven mekaar kan monteren, maar dan moet de SMPS op z'n zij worden gemonteerd. Ik heb het niet gemeten maar ik denk dat het mogelijk moet zijn, zie de opbouwtekening met de Amplimo UGT's.
1.Compositie SubTop.jpg
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Willy_61 »

douwebakker schreef: vr 29 mar 2024, 16:11
@Bert, ik denk dat je niet helemaal voor de bril hebt hoe het chassis er uit komt te zien.
Ik wil het niet van hout maken, maar van metaal. Het liefst gebruik ik voor de bodemplaat aluminium van 2mm dik, maar als dat niet lukt dan maar 1,5mm. Mijn zetbank is geschikt voor 1mm staalplaat en ik durf daar nog wel 1,5mm aluminium mee te buigen maar zou 2 mm niet iets te veel zijn?
Ik zit met een gelijkaardige zetbank: 45cm breed en max. 1mm te plooien. Ik doe er mijn 1,5mm aluminimum ook mee, maar moet er in het midden wel 2 sergeanten over zetten om te beletten dat de bovenste spanlat (1cm staaldikte) in het midden wat omhoog komt. 2mm daar begin ik niet aan O:)
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door douwebakker »

Willy_61 schreef: vr 29 mar 2024, 20:31
Douwe, ik denk dat je de 2 UGT's boven mekaar kan monteren, maar dan moet de SMPS op z'n zij worden gemonteerd. Ik heb het niet gemeten maar ik denk dat het mogelijk moet zijn, zie de opbouwtekening met de Amplimo UGT's.

1.Compositie SubTop.jpg
Boven elkaar is lastig Willy. Het zijn gepotte trafo’s. Deze kun je niet eenvoudig stapelen.
Je kunt ze niet zomaar op elkaar stapelen. Elke trafo moet met een M8 bout apart worden bevestigd.
Misschien moet ik toch nog wel een paar open exemplaren bestellen bij Amplimo.
Dat geeft ruimte.
IMG_0415.jpeg
De SMPS op zijn kant is geen probleem.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door OpaBert »

Wat mopper je toch
Ik heb zo uit mn hoofd wel 3 mogelijkheden
zaag een stukje draadeind op zeg 40 mm en draai er 2 moeren op in het midden tegen elkaar
Dat draai je de trafo erop en de ander aan de andere zijde En eventueel draai je de moeren tegen de trafo Zitten de trafoo,s aan elkaar
En vervolgens lijm je de onderste aan de bodem plaat met 2 componenten lijm
Wil je minder drastisch
Een beugel wat je ook om een elco doet maak jezelf van strip
En in de Autoshop zijn er ook verchroomde slang klemmen welke je met 1 inbus vast zet
Die zijn echt mooi om te zien Douwe !
En 3 stukjes hoekprofiel tegen de trafo en die klem erom en je zet hem vast aan de bodem met schroeven
je kan zelfs ook met m3 verzonken schroefjes van tevoren 3 gaatjes in je slang klem boren schroefjes erdoor door het alum dan kan die slangklem er ook niet afschuiven
En dat hoekprofiel gebruik je ook om het op de bodemplaat schroeven monteren
Dan zit het echt netjes gemonteerd zonder er iets aan te verprutsen
Als je gek bent
Dan ben jij niet :lol:
Boor je er gewoon een gat door in het midden van de ringkern en zet je het vast met een RVS m6 bout
Als het op zijn plek zit weet niemand dat jij er een gat door heb geboord :mrgreen:
Maar dat vertellen we niet O:)
Vergat er nog een m8 schroef met verzonken kop aan de zijkant van je 2 mm plaat
Je dekt het toch af met een plankje schreef je Douwe
Een gewone zeskant kop is ook niet zo hoog putje in je plankje aan de binnenkant over de kop van de bout
Nou weet ik het verder niet meer Douwe O:) O:)
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Willy_61 »

douwebakker schreef: vr 29 mar 2024, 21:38
Willy_61 schreef: vr 29 mar 2024, 20:31
Douwe, ik denk dat je de 2 UGT's boven mekaar kan monteren, maar dan moet de SMPS op z'n zij worden gemonteerd. Ik heb het niet gemeten maar ik denk dat het mogelijk moet zijn, zie de opbouwtekening met de Amplimo UGT's.

1.Compositie SubTop.jpg
Boven elkaar is lastig Willy. Het zijn gepotte trafo’s. Deze kun je niet eenvoudig stapelen.
Je kunt ze niet zomaar op elkaar stapelen. Elke trafo moet met een M8 bout apart worden bevestigd.
Misschien moet ik toch nog wel een paar open exemplaren bestellen bij Amplimo.
Dat geeft ruimte.

De SMPS op zijn kant is geen probleem.
Dia106mm x H55mm is wel een enorme afwijking t.o.v. de PDF die als afmetingen geeft: Dia 93mm x H40mm.
Maar het zijn dus gepotte exemplaren.

ik heb een suggestie voor hoe je die zou kunnen monteren, zie volgende afbeeldingen:
10. EL84 V3.4   Compositie SubTop - UGT's VDV-8010-PPE boven mekaar.jpg
11. EL84 V3.4   Zijaanzicht met UGT's VDV-8010-PPE boven elkaar.jpg
UPDATE: dit had hoe dan ook toch niet gegaan, ik had over het hoofd gezien dat bij die gepotte versie de aansluitdraden niet langs de buitenzijde maar langs de onderkant, te voorschijn komen.
Laatst gewijzigd door Willy_61 op ma 01 apr 2024, 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door OpaBert »

Ja zo kan het ook :goedzo:
Kan het ook op de achterkant vast zetten Als het niet in de weg zit voor in / uit netspanning enz.
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Willy_61 »

Bert op de achterkant is geen plaats hoor, een laatste mogelijkheid is alle trafo's (T1 en de 2 UGT's) boven op het dek monteren zodat ze ook zichtbaar worden net als de buizen. Maar dan moet er een kap gekocht worden om over T1 te zetten.
Maar ik denk niet dat Douwe van plan was om de buizen zichtbaar op te stellen.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door OpaBert »

Nou het hoeft ook niet meer Willy een van de UGT,s zit een onderbreking in heeft Douwe geconstateerd, dus uiteraard neem ik ze terug inclusief de verzendkosten zijn voor mijn rekening
Hoop dat ik er geen rot reputatie van krijg
Ben Dom geweest ik heb ze ooit op MP gekocht 2-3 jaar geleden en ze in een doos opgeborgen Ik heb er nooit bij stilgestaan dat er een defect in zou kunnen zitten
Daar voor zagen ze er ook veel te mooi uit :(
Spartacus
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 18:41
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Spartacus »

Waar kan ik de Gerbers vinden van de voedingsprint?

Ik heb zelf weinig ervaring in het bouwen van buizenversterkers, ik heb alleen een Elekit TU-8200 gebouwd.
Deze versterker zou voor mij net een stapje verder zijn als de Elekit. Zelf bestellen van onderdelen etc. Mooie opstap misschien naar het ooit kunnen begrijpen hoe een schema werkt en dus “zelf” wat kunnen maken.
Leerzaam forum!

Groet,

Govert
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Willy_61 »

Hallo Govert, welkom in dit topic :D

Hieronder vind je de allerlaatste versie van de gerbers van V3.4 versterker- en V1.1 voedingsprint, d.d. 28/01/2024 resp. 26/02/2024.
Ik heb de gerbers van de ingangsprint V1.0, van 23/09/2023, ook toegevoegd.
Bij JLCPCB in Hongkong kan je die het goedkoopst bestellen, wel minimaal 5X van elke print, het totaal pakket koste mij ca.66€ incl. verzending en taksen.

Ik heb zelf nog 1 set van deze printen op voorraad liggen, als je die wil kan ik je ze wel toesturen met PostNL voor 13€ + € 12,10 (verzekerde zending)
---> totaal = € 25,10
Als je die wil, stuur me een privébericht en ik geef je mijn rekening nummer.
Bijlagen
EL84 V3.4-PS V1.1.zip
(24.81 KiB) 27 keer gedownload
EL84 AMP V3.4.zip
(84.35 KiB) 32 keer gedownload
EL84-INPUTS.zip
(23.6 KiB) 29 keer gedownload
Laatst gewijzigd door Willy_61 op zo 31 mar 2024, 14:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door douwebakker »

@Spartacus: Hiervoor kun je het beste even contact opnemen met Willy_61. Hij heeft wellicht ook nog wel enkele losse printen. Succes.
Douwe
Oh Willy was me al voor zie ik.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door OpaBert »

Als Willy niks meer heeft Hij ik heb 2 printen besteld Maar dan kun je er wel een set van mij overnemen
Spartacus
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 18:41
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Spartacus »

Ik ga even contact opnemen met Willy. Bedankt.

Ik vind het nog steeds knap hoe jullie het voor elkaar krijgen zoiets te ontwerpen en bouwen.
Misschien ga ik het ook ooit nog snappen.


Is het trouwens normaal dat een bericht in postvak uit blijft hangen?
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door douwebakker »

voeding-test.jpg
Ik had de voeding nog nog niet getest daarom bij deze.
Het ziet er prima uit.
-24V meet -23,83 5V meet 5,02 en 300V meet 300,8V. Netjes toch?
Plaats reactie