Paaskuikens TTS

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Paaskuikens TTS

Bericht door Walt »

Nee soldeer station is niet nodig, ik pak ook nog graag mijn stokoude no-name soldeerboutje.
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: Paaskuikens TTS

Bericht door TTS »

Ik heb zo'n klein ,Weller boutje.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Paaskuikens TTS

Bericht door richard »

Met een klein boutje kom je met filters een heel eind. Voor erg dikke speakerkabels heb je ook een dikke pook nodig. Ik zou wel de gewone lood/tinsoldeer gebruiken. Dat loodvrije werkt niet lekker.
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: Paaskuikens TTS

Bericht door TTS »

Filters komen in de kast direct op de aansluiterminals, dus geen dikke kabels nodig. Dan zal ik me wel redden met dat Welllerding.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Paaskuikens TTS

Bericht door Pjotr »

TTS schreef: zo 24 mar 2024, 18:25
Dat bamboo splintert als de nete. Dus ik heb maar veel hoeken afgerond.
Dat is ook een kwestie van materiaalkwaliteit. Dat spul van Xenos is i.d.d. bagger, het bamboe van Ikea is prima. Verder gebruik nieuwe scherpe frezen die je nog niet ergens anders voor gebruikt hebt. Het loont beslist om speciaal voor dat bamboe een paar nieuwe aan te schaffen bij Ecotools.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Paaskuikens TTS

Bericht door John P »

Het is bijna pasen dus eventjes een eindsprintje aub.
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: Paaskuikens TTS

Bericht door TTS »

Jaja, ik doe mijn best om ze spelend te hebben komend weekend.
IMG_20240325_103934.jpg
Ik miste nog wat correcte kabel.., :yeah:
IMG_20240325_114335.jpg
De gratuit basreflexpijpjes voor het volgende project zijn ook al exact op maat gezaagd.. regeluhhh.
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: Paaskuikens TTS

Bericht door TTS »

Pjotr schreef: ma 25 mar 2024, 9:49
TTS schreef: zo 24 mar 2024, 18:25
Dat bamboo splintert als de nete. Dus ik heb maar veel hoeken afgerond.
Dat is ook een kwestie van materiaalkwaliteit. Dat spul van Xenos is i.d.d. bagger, het bamboe van Ikea is prima. Verder gebruik nieuwe scherpe frezen die je nog niet ergens anders voor gebruikt hebt. Het loont beslist om speciaal voor dat bamboe een paar nieuwe aan te schaffen bij Ecotools.
D'r kwam een heel stuk los. Heb het zo goed mogelijk verdoezeld. Maar ja, het is handwerk en ook enkele stuks, die meteen goed moeten, terwijl ik nou net niet langdurig de handigheid heb kunnen trainen. Dus zitten er hiaten in. Schoonheidsfoutjes welke er in serieproductie waarschijnlijk niet zouden zijn ingeslopen. Net als lidtekens op een lichaam maakt het dat nou juist wel interessant m.i..
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Paaskuikens TTS

Bericht door Pjotr »

Ja, oefening baart kunst :sure: Het is een heel mooi materiaal waar je echt heel fijn en nauwkeurig mee kunt werken.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Paaskuikens TTS

Bericht door richard »

Er is ook bamboe dat met hars onder druk tot platen en planken wordt geperst. Ben ik wel tegengekomen als alternatief voor hardhouten steigerplanken en brugdelen. Is ook behoorlijk zwaar.

Hebben we daar in de praktijk nooit wat mee gedaan; het gebruik van bamboe past dan wel in de circulaire economie, de hars weer minder.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Paaskuikens TTS

Bericht door Pjotr »

Ja, dat zijn die dingen die je als snijplank bij Ikea koopt. Van bamboe zelf kun je geen planken zagen, dat moet eerst van stroken tot planken verlijmt en geperst worden. Je doelt waarschijnlijk op HKC, een hout kunststof composiet. Veel gebruikt als vlonderplanken en als dekplanken op schepen.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Paaskuikens TTS

Bericht door richard »

Dat zal het zijn geweest. Het was zwaar en de kleur was donkerbruin.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Paaskuikens TTS

Bericht door knuisje »

TTS schreef: za 23 mar 2024, 18:53
Je caps zijn trouwens precies goed op maat, als ik ze op de printjes een gat verder insteek. Klopt precies dan. Gelukkig is dat dan aan de achterzijde nog dezelfde baan. Wordt een beetje een stoelendans dan.
Die Wima cap heeft een andere steekmaat dan die groene caps van Vishay waar de print voor ontworpen is. Mocht je deze alsnog willen gebruiken zijn ze te verkrijgen bij gewaardeerd forumlid pvanlingen.
Bijlagen
DSC01398.JPG
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: Paaskuikens TTS

Bericht door TTS »

IMG_20240326_200236.jpg
Nou ja, het past toch wel, zij het met enige creativiteit. De grotere wima past in een gaatje verderop. Wel in dezelfde baan achterop. Dus de spoel zit nu met 1 been onder de wima in een gaatje en de wima waar de spoel was gepland. Maakt niet uit, toch? Je printjes werken super.
Volgens mij is het tijd de zwarte schroefjes tevoorschijn te halen
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Paaskuikens TTS

Bericht door Pjotr »

Lijkt mij prima! Die groene van Paul waren trouwens wel wat aan de krappe kant qua spanning. Volgens mij zijn die Wima w.d.b. ook beter.
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: Paaskuikens TTS

Bericht door TTS »

Ze piepen!!

Gregory Porter bijt het spits af.
Wordt natuurlijk niks meer, met eten koken vanavond..

Next: Lizz Wright met Barley

Next: Mathilde Santing - You go to my head

Nina Simone - my baby just cares for me

Nenad Vasilic - Bass Room

Bjork - Venus as a boy

Bob James trio - Angela erg goed opgenomen cd, klinkt waanzinnig op die lucefersdoosjes.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Paaskuikens TTS

Bericht door knuisje »

TTS schreef: di 26 mar 2024, 20:09
Nou ja, het past toch wel, zij het met enige creativiteit. De grotere wima past in een gaatje verderop. Wel in dezelfde baan achterop. Dus de spoel zit nu met 1 been onder de wima in een gaatje en de wima waar de spoel was gepland. Maakt niet uit, toch? Je printjes werken super.
Als het werkt is het prima toch? :D

Pjotr schreef: di 26 mar 2024, 20:13
Lijkt mij prima! Die groene van Paul waren trouwens wel wat aan de krappe kant qua spanning. Volgens mij zijn die Wima w.d.b. ook beter.
Maakt niet uit, allebei 63VAC.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Paaskuikens TTS

Bericht door Pjotr »

Die groene 10uF die ik van Paul heb overgenomen met een steek van 15mm, type MKT1820, zijn i.i.g. 63V DC. AC mag daarop dan maar de helft aan piekspanning.
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: Paaskuikens TTS

Bericht door TTS »

Naja zeg.
Was ik net lekker aan het luisteren, verdwenen ze ineens
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Paaskuikens TTS

Bericht door Pjotr »

Maar de muziek bleef? Goed teken ;)
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: Paaskuikens TTS

Bericht door TTS »

Precies ja!

Jaaa, klinken verrassend goed hoor. Ik kon natuurlijk niet wachten tot ze helemaal afgewerkt waren. De bas die er is is mooi droog. Mooi ruimtelijk. Ja, mooi evenwichtige weergave. Heb wel ietsje andere filter componenten toegepast, maar elektrisch zou het gelijk moeten zijn. Voel niet de behoefte om er aan te gaan meten. Prima setje om 's avonds laat, als je de buren niet wil storen, naast de hoofdluidsprekers, mee muziek te luisteren. En zo was het ineens 02.00h vannacht, oepsss. Ze klinken echt groter dan ze zijn.
Komende weekend maar weer uit elkaar schroeven en afwerken. Heb nog wel een ander idee mbt de baffle.
Het zijn best stevige kastjes, ondanks 9mm mdf. Dat zal ook wel bijdragen aan de klank. Mogelijk heb ik wat meer baf toegepast. Wellicht kunnen we een x 2 sets vergelijken wat dat betreft.
Nogmaals dank aan Leo voor het ontwerp, de wima's en Knuisje voor de prints. Dat laatste, daar moet ik toch ook eens induiken richting een volgend project.
Niet La Petite, want deze kent geen filter, maar een bv 2,5 weg systeem met 4 sb Acoustics 13cm woofers.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Paaskuikens TTS

Bericht door pappaleo »

Leuk !
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”