vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

Ik liep er al een tijdje meer rond , de vraag of het lonend zou zijn om de tweeter en de middentoner te vervangen voor iets moderners .
Dat zou dan iets moeten zijn wat kleiner is dan de Esotars .
Nu zijn die vrij groot ,doch de keuze blijft beperkt .
De keuze is uiteindelijk gevallen op de Bliesma T34 B6 en de M74 voor het midhoog .
Daarvoor moesten dan wel pasringen gemaakt worden
IMG_0813.jpeg
IMG_0815.jpeg
52934F28-E3ED-4866-B6EB-C5BBC5C88D58.jpeg
IMG_0813.jpeg
6
Wanneer je het rustig aandoet is alluminium prima te frezen met de bovenfrees ,koelen met veel spiritus!
IMG_0873.jpeg
Bijlagen
IMG_0812.jpeg
IMG_0841.jpeg
IMG_0868.jpeg
IMG_0880.jpeg
IMG_0879.jpeg
Laatst gewijzigd door rikpost op vr 22 mar 2024, 21:03, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door Walt »

Dat ziet er luxe uit! Moet je veel gaan aanpassen qua filtering?
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

Nogal ja !
Het rendement is veel hoger en de of axis respons is ook veel groter .
Het klinkt al echt wel lekker ongelofelijk gedetailleerd.
En dynamisch.
Soundstage is ook veel groter .
Uiteraard zijn er nog dingen te verbeteren en daar ben ik mijn best op aan het doen echter zo’n Vierweg systeem is wel een uitdaging .
Laatst gewijzigd door rikpost op vr 22 mar 2024, 23:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 503
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rodi »

Mooi aangepast. Frezen in aluminium lijkt me erg spannend!
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door hannesie »

Dat ziet er goed uit.!!!

Ben nieuwsgierig hoe het klinkt met deze wijziging, zal zeker anders zijn.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

Je gaat het horen Hans op vijf April .
Ik hoop binnen die tijd nog wat stappen te maken , en anders kan jouw getrainde oor wellicht wat db tjes op de juiste plaats dirigeren :lol:
EnjoyProg
Berichten: 350
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 17:08
Locatie: Elburg

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door EnjoyProg »

Gaaf man! Ben erg benieuwd hoe ze klinken!
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

Ik zou zeggen wip even langs ,maar je woont nu niet direct om de hoek :lol:
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

benieuwd wat jullie werkwijze en of ervaring is .
Dit is een meting van de Bliesma M74 B 6 op 1mtr afstand zonder laagfilter

ik luister nu op 1000 hrtz LR12 .
nu zou ik hen wat lager in willen zetten zeg 600 LR12 alleen begint hij volgens de meting dan al flink af te vallen
nu weet ik niet hoe betrouwbaar die data is in die lage regionen van het meetbereik maar ik heb het gevoel dat het wel klopt .
wanneer ik de crossover op 600 hrtz zet klinkt het dun dus daar mis dan wel energie .
gek genoeg zie je dat in een totaal plaatje van de midwoofer en hoogmid niet terug ,daarom twijfel ik ook aan de resolutie van de meting.
wat zou jullie werkwijze zijn bij het interpreteren van de meetgegevens ,low shelf of peq of andere filterhelling
m74 B binnen 1mtr.jpg
Hier nog een meting van het hele systeem ook op 1 mtr afstand wat wel weinig is wanneer je de microfoon van hoogte wisselt krijg je natuurlijk een heel ander beeld .
dit is ter hoogte van de Mid
hele systeem 1 mtr 0 tot 60 gr.jpg
Rob Dingen
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
Locatie: Gerwen
Contacteer:

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door Rob Dingen »

1kHz is denk ik wel goed je moet ook naar de vervorming kijken.
Filter je actief?
Zit er een window over de meting?
Als dat zo is hoeveel ms?
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

Hallo Rob
ja actief window is 2.84 ms
Ze gebruiken hem ook in de MUM 8 monitor daar zetten ze hem in op 500 LR 24 .
En ik heb ook nog kontakt gehad het Malikov hij vermelde dat ik alles kon proberen tussen de 400 en 600 hertz .
Nu maakt het mij niet zoveel uit gewoon wat het beste klinkt daarom zou ik het wel graag proberen .
vervorming blijft dacht ik wel laag genoeg volgens de gegevens bij hifi compas
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door dre »

Mooi project hoor!
Hoor je nog verschillen tussen dome en driver?
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

Je bedoeld tussen de nieuwe en de oude dome ?
Rob Dingen
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
Locatie: Gerwen
Contacteer:

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door Rob Dingen »

Actief is leuk maar het is niet zo makkelijk als je denkt.
Je kunt wel een filter type zoals 600Hz LR12 maar dat is alleen elektrisch niet akoestisch.
En om dat laatste gaat het nu juist.
Ik vind je window vrij kort als je op een meter meet kun je toch wel 5ms halen?
En met 5ms heb je smoothing tot ongeveer 800Hz daarboven is het betrouwbaar.
Leesvoer https://www.ap.com/blog/loudspeaker-aco ... ary-rooms/

Rob
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

Nu ja dat is nu eenmaal de eerste reflectie die ik te pakken heb .
Of ik uiteindelijk op 12 LR akoestisch uitkom zou ik willen meten .
Daar loop je met passief filteren ook tegen aan toch ?
Maar met die lage frequenties is lastig .
Toch weer een keer naar buiten slepen misschien
Bedankt voor het linkje overigens
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door markbakk »

Ik weet niet hoe hoog je plafond is, maar met je speaker een stukje opgetild moet je meer dan 4ms kunnen halen. Maar dat is m.i. niet genoeg voor een drie- (of vier)weg. Dan wil je toch naar 8ms of meer window. Dat kan eventueel nog in de huiskamer met ground plane, mits je kamer leeg genoeg is.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door Henkjan »

#gymzaal
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

Het zal op gehoor moeten ben ik bang :think:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door Walt »

Je kan Jeroen_d eens contacten, meet sessies en filter advies is mogelijk vanuit Daudio, en ik vermoed dat hij dit een intressant project vind wegens de hoogwaardige toegepaste units.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door ds23man »

In de eerste plaats moet je stoppen met al die metingen onder verschillende hoeken, heb je niets aan en is alleen maar verwarrend. Uiteindelijk kan je alleen maar werken met een meting op de design axis. Ga eerst eens oefenen om a. Rew in de vingers te krijgen en b. een beetje inzicht te verwerven. Begin eerst maar eens met een meting op 10cm, 30cm en een meter en ga dan eens kijken wat verschillende gates doen maar ook de smoothing. Je zal dan zien wat de ruimte doet en kan je daar op anticiperen. Je zal ook zien dat als je 1/3 smoothing gebruikt een gate bijna niet meer nodig hebt. Met 1/12 krijg je veel onregelmatigheden te zien die je niet moet willen corrigeren met dsp.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

@ Walt : goede suggestie en hij is hier 10 jaar geleden ook geweest om te helpen .
Maar ik ben ook aan mijzelf verplicht om het zo veel mogelijk onder de knie te krijgen .

@ Gerard bedankt daar kan ik ook wat mee .
Ik dacht wel dat onder een hoek meten belangrijk is ,het is wel zo dat ik een veel gelijkmatiger patroon krijg wanneer ik op 3500 cross ipv 4000 .
Klankmatig hoor ik het dan weer niet .
Heb jij nog een verklaring waarom ik LR 24 kaal vind klinken ten opzichte van LR 12 ?
Is dat een smaakgebonden constatering of is dat iets wat niet zou moeten ?

Hé helaas moet is vandaag een vriend helpen met klussen het liefst zou ik dit allemaal willen proberen .
De dagen zijn te kort :roll:

Edit ,begint al wel erg lekker te klinken inmiddels O:)
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door ds23man »

Onder verschillende hoeken meten heeft niet veel zin. In het horizontale vlak al helemaal niet en ook is het in verticale vlak qua filtering ook maar heel beperkt. 95% wordt bepaald door je driver keuze en kastontwerp. Je kan hoogstens wat spelen met XO frequenties maar dat is ook maar heel beperkt omdat de parameters van de drivers leidend zijn. Verder is het heel belangrijk om bij een 4 weg systeem 24db/oct toe te passen omdat de XO punten heel dicht bij elkaar liggen.
Rob Dingen
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
Locatie: Gerwen
Contacteer:

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door Rob Dingen »

rikpost schreef: za 23 mar 2024, 18:53
Nu ja dat is nu eenmaal de eerste reflectie die ik te pakken heb .
Of ik uiteindelijk op 12 LR akoestisch uitkom zou ik willen meten .
Daar loop je met passief filteren ook tegen aan toch ?
Maar met die lage frequenties is lastig .
Toch weer een keer naar buiten slepen misschien
Bedankt voor het linkje overigens
Met passief of actief filteren ga je werken naar een akoestische helling niet elektrisch.
Lage frequenties zijn inderdaad moeilijk.
Ben geen 24dB fan als het niet hoeft, vind dat het de muzikaliteit er een beetje uithaalt.
Maar dat weet je pas als je gaat meten en filteren wat nodig is.

Rob
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

Zo veel mensen zoveel smaken blijkt .
Bedankt voor alle info voor zover ik ga rustig verder met puzzelen en neem alle tips mee .
Ik wil graag het maximale uit deze mooie drivers halen .

Keep you posted :bakkie:
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

Even mijn ervaringen met jullie delen .
Ik ben er nu wel achter dat het ultiem compromis veel tijd zal vergen .
Je moet echt weten waar je het moet zoeken zo’n frequentie plot zegt eigenlijk niet zo veel behalve dan dat je er een stukje van de puzzel bij hebt.
Ik ben nu veel aan het lezen over mix technologie daar is veel over te vinden en wordt ook uitgelegd wat er gebeurd met de klank wanneer je in een bepaalde frequentie plus of mint .
Wanneer je dat 1 op 1 implementeert wordt dan wel niet gelijk je verwachting bevestigd maar ook dat helpt je dan weer verder .
Ergo soms frustrerend soms leuk ! de ene keer luister ik en denk ik ,ik ben het zat ik trap de hele bende in elkaar en koop fabrieks speakers .
Het andere moment zijn het de beste speakers ter wereld tenminste dan in ieder geval voor een uurtje :roll:
Het is heel verwonderlijk wat 1 db plus of min kan doen .
Hoe klinkt het nu ?
Wel dat is sterk afhankelijk van de opname het is super gedetailleerd maar ik denk dat ik het moet zoeken in het midden gebied maar niet de hele driver naar beneden draaien dan klopt het ook weer niet .
Het blijft voorlopig even trail And error tot de heilig graal gevonden is :rock:
De zoektocht iets meer warmte dus minder vermoeiend maar wel met behoud van detail en met Rock een wat meer punchie geluid stemmen klinken wel erg mooi overigens .
En de soundstage is ,Huge 8)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”