vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Moderator: Beheerdersteam
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Ik liep er al een tijdje meer rond , de vraag of het lonend zou zijn om de tweeter en de middentoner te vervangen voor iets moderners .
Dat zou dan iets moeten zijn wat kleiner is dan de Esotars .
Nu zijn die vrij groot ,doch de keuze blijft beperkt .
De keuze is uiteindelijk gevallen op de Bliesma T34 B6 en de M74 voor het midhoog .
Daarvoor moesten dan wel pasringen gemaakt worden 6
Wanneer je het rustig aandoet is alluminium prima te frezen met de bovenfrees ,koelen met veel spiritus!
Dat zou dan iets moeten zijn wat kleiner is dan de Esotars .
Nu zijn die vrij groot ,doch de keuze blijft beperkt .
De keuze is uiteindelijk gevallen op de Bliesma T34 B6 en de M74 voor het midhoog .
Daarvoor moesten dan wel pasringen gemaakt worden 6
Wanneer je het rustig aandoet is alluminium prima te frezen met de bovenfrees ,koelen met veel spiritus!
Laatst gewijzigd door rikpost op vr 22 mar 2024, 21:03, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Dat ziet er luxe uit! Moet je veel gaan aanpassen qua filtering?
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Nogal ja !
Het rendement is veel hoger en de of axis respons is ook veel groter .
Het klinkt al echt wel lekker ongelofelijk gedetailleerd.
En dynamisch.
Soundstage is ook veel groter .
Uiteraard zijn er nog dingen te verbeteren en daar ben ik mijn best op aan het doen echter zo’n Vierweg systeem is wel een uitdaging .
Het rendement is veel hoger en de of axis respons is ook veel groter .
Het klinkt al echt wel lekker ongelofelijk gedetailleerd.
En dynamisch.
Soundstage is ook veel groter .
Uiteraard zijn er nog dingen te verbeteren en daar ben ik mijn best op aan het doen echter zo’n Vierweg systeem is wel een uitdaging .
Laatst gewijzigd door rikpost op vr 22 mar 2024, 23:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Mooi aangepast. Frezen in aluminium lijkt me erg spannend!
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Dat ziet er goed uit.!!!
Ben nieuwsgierig hoe het klinkt met deze wijziging, zal zeker anders zijn.
Ben nieuwsgierig hoe het klinkt met deze wijziging, zal zeker anders zijn.
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Je gaat het horen Hans op vijf April .
Ik hoop binnen die tijd nog wat stappen te maken , en anders kan jouw getrainde oor wellicht wat db tjes op de juiste plaats dirigeren
Ik hoop binnen die tijd nog wat stappen te maken , en anders kan jouw getrainde oor wellicht wat db tjes op de juiste plaats dirigeren
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Gaaf man! Ben erg benieuwd hoe ze klinken!
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Ik zou zeggen wip even langs ,maar je woont nu niet direct om de hoek 
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
benieuwd wat jullie werkwijze en of ervaring is .
Dit is een meting van de Bliesma M74 B 6 op 1mtr afstand zonder laagfilter
ik luister nu op 1000 hrtz LR12 .
nu zou ik hen wat lager in willen zetten zeg 600 LR12 alleen begint hij volgens de meting dan al flink af te vallen
nu weet ik niet hoe betrouwbaar die data is in die lage regionen van het meetbereik maar ik heb het gevoel dat het wel klopt .
wanneer ik de crossover op 600 hrtz zet klinkt het dun dus daar mis dan wel energie .
gek genoeg zie je dat in een totaal plaatje van de midwoofer en hoogmid niet terug ,daarom twijfel ik ook aan de resolutie van de meting.
wat zou jullie werkwijze zijn bij het interpreteren van de meetgegevens ,low shelf of peq of andere filterhelling Hier nog een meting van het hele systeem ook op 1 mtr afstand wat wel weinig is wanneer je de microfoon van hoogte wisselt krijg je natuurlijk een heel ander beeld .
dit is ter hoogte van de Mid
Dit is een meting van de Bliesma M74 B 6 op 1mtr afstand zonder laagfilter
ik luister nu op 1000 hrtz LR12 .
nu zou ik hen wat lager in willen zetten zeg 600 LR12 alleen begint hij volgens de meting dan al flink af te vallen
nu weet ik niet hoe betrouwbaar die data is in die lage regionen van het meetbereik maar ik heb het gevoel dat het wel klopt .
wanneer ik de crossover op 600 hrtz zet klinkt het dun dus daar mis dan wel energie .
gek genoeg zie je dat in een totaal plaatje van de midwoofer en hoogmid niet terug ,daarom twijfel ik ook aan de resolutie van de meting.
wat zou jullie werkwijze zijn bij het interpreteren van de meetgegevens ,low shelf of peq of andere filterhelling Hier nog een meting van het hele systeem ook op 1 mtr afstand wat wel weinig is wanneer je de microfoon van hoogte wisselt krijg je natuurlijk een heel ander beeld .
dit is ter hoogte van de Mid
-
Rob Dingen
- Berichten: 618
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
- Locatie: Gerwen
- Contacteer:
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
1kHz is denk ik wel goed je moet ook naar de vervorming kijken.
Filter je actief?
Zit er een window over de meting?
Als dat zo is hoeveel ms?
Filter je actief?
Zit er een window over de meting?
Als dat zo is hoeveel ms?
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Hallo Rob
ja actief window is 2.84 ms
Ze gebruiken hem ook in de MUM 8 monitor daar zetten ze hem in op 500 LR 24 .
En ik heb ook nog kontakt gehad het Malikov hij vermelde dat ik alles kon proberen tussen de 400 en 600 hertz .
Nu maakt het mij niet zoveel uit gewoon wat het beste klinkt daarom zou ik het wel graag proberen .
vervorming blijft dacht ik wel laag genoeg volgens de gegevens bij hifi compas
ja actief window is 2.84 ms
Ze gebruiken hem ook in de MUM 8 monitor daar zetten ze hem in op 500 LR 24 .
En ik heb ook nog kontakt gehad het Malikov hij vermelde dat ik alles kon proberen tussen de 400 en 600 hertz .
Nu maakt het mij niet zoveel uit gewoon wat het beste klinkt daarom zou ik het wel graag proberen .
vervorming blijft dacht ik wel laag genoeg volgens de gegevens bij hifi compas
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Mooi project hoor!
Hoor je nog verschillen tussen dome en driver?
Hoor je nog verschillen tussen dome en driver?
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Je bedoeld tussen de nieuwe en de oude dome ?
-
Rob Dingen
- Berichten: 618
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
- Locatie: Gerwen
- Contacteer:
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Actief is leuk maar het is niet zo makkelijk als je denkt.
Je kunt wel een filter type zoals 600Hz LR12 maar dat is alleen elektrisch niet akoestisch.
En om dat laatste gaat het nu juist.
Ik vind je window vrij kort als je op een meter meet kun je toch wel 5ms halen?
En met 5ms heb je smoothing tot ongeveer 800Hz daarboven is het betrouwbaar.
Leesvoer https://www.ap.com/blog/loudspeaker-aco ... ary-rooms/
Rob
Je kunt wel een filter type zoals 600Hz LR12 maar dat is alleen elektrisch niet akoestisch.
En om dat laatste gaat het nu juist.
Ik vind je window vrij kort als je op een meter meet kun je toch wel 5ms halen?
En met 5ms heb je smoothing tot ongeveer 800Hz daarboven is het betrouwbaar.
Leesvoer https://www.ap.com/blog/loudspeaker-aco ... ary-rooms/
Rob
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Nu ja dat is nu eenmaal de eerste reflectie die ik te pakken heb .
Of ik uiteindelijk op 12 LR akoestisch uitkom zou ik willen meten .
Daar loop je met passief filteren ook tegen aan toch ?
Maar met die lage frequenties is lastig .
Toch weer een keer naar buiten slepen misschien
Bedankt voor het linkje overigens
Of ik uiteindelijk op 12 LR akoestisch uitkom zou ik willen meten .
Daar loop je met passief filteren ook tegen aan toch ?
Maar met die lage frequenties is lastig .
Toch weer een keer naar buiten slepen misschien
Bedankt voor het linkje overigens
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Ik weet niet hoe hoog je plafond is, maar met je speaker een stukje opgetild moet je meer dan 4ms kunnen halen. Maar dat is m.i. niet genoeg voor een drie- (of vier)weg. Dan wil je toch naar 8ms of meer window. Dat kan eventueel nog in de huiskamer met ground plane, mits je kamer leeg genoeg is.
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Het zal op gehoor moeten ben ik bang 
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Je kan Jeroen_d eens contacten, meet sessies en filter advies is mogelijk vanuit Daudio, en ik vermoed dat hij dit een intressant project vind wegens de hoogwaardige toegepaste units.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
In de eerste plaats moet je stoppen met al die metingen onder verschillende hoeken, heb je niets aan en is alleen maar verwarrend. Uiteindelijk kan je alleen maar werken met een meting op de design axis. Ga eerst eens oefenen om a. Rew in de vingers te krijgen en b. een beetje inzicht te verwerven. Begin eerst maar eens met een meting op 10cm, 30cm en een meter en ga dan eens kijken wat verschillende gates doen maar ook de smoothing. Je zal dan zien wat de ruimte doet en kan je daar op anticiperen. Je zal ook zien dat als je 1/3 smoothing gebruikt een gate bijna niet meer nodig hebt. Met 1/12 krijg je veel onregelmatigheden te zien die je niet moet willen corrigeren met dsp.
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
@ Walt : goede suggestie en hij is hier 10 jaar geleden ook geweest om te helpen .
Maar ik ben ook aan mijzelf verplicht om het zo veel mogelijk onder de knie te krijgen .
@ Gerard bedankt daar kan ik ook wat mee .
Ik dacht wel dat onder een hoek meten belangrijk is ,het is wel zo dat ik een veel gelijkmatiger patroon krijg wanneer ik op 3500 cross ipv 4000 .
Klankmatig hoor ik het dan weer niet .
Heb jij nog een verklaring waarom ik LR 24 kaal vind klinken ten opzichte van LR 12 ?
Is dat een smaakgebonden constatering of is dat iets wat niet zou moeten ?
Hé helaas moet is vandaag een vriend helpen met klussen het liefst zou ik dit allemaal willen proberen .
De dagen zijn te kort
Edit ,begint al wel erg lekker te klinken inmiddels
Maar ik ben ook aan mijzelf verplicht om het zo veel mogelijk onder de knie te krijgen .
@ Gerard bedankt daar kan ik ook wat mee .
Ik dacht wel dat onder een hoek meten belangrijk is ,het is wel zo dat ik een veel gelijkmatiger patroon krijg wanneer ik op 3500 cross ipv 4000 .
Klankmatig hoor ik het dan weer niet .
Heb jij nog een verklaring waarom ik LR 24 kaal vind klinken ten opzichte van LR 12 ?
Is dat een smaakgebonden constatering of is dat iets wat niet zou moeten ?
Hé helaas moet is vandaag een vriend helpen met klussen het liefst zou ik dit allemaal willen proberen .
De dagen zijn te kort
Edit ,begint al wel erg lekker te klinken inmiddels
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Onder verschillende hoeken meten heeft niet veel zin. In het horizontale vlak al helemaal niet en ook is het in verticale vlak qua filtering ook maar heel beperkt. 95% wordt bepaald door je driver keuze en kastontwerp. Je kan hoogstens wat spelen met XO frequenties maar dat is ook maar heel beperkt omdat de parameters van de drivers leidend zijn. Verder is het heel belangrijk om bij een 4 weg systeem 24db/oct toe te passen omdat de XO punten heel dicht bij elkaar liggen.
-
Rob Dingen
- Berichten: 618
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
- Locatie: Gerwen
- Contacteer:
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Met passief of actief filteren ga je werken naar een akoestische helling niet elektrisch.rikpost schreef: ↑za 23 mar 2024, 18:53Nu ja dat is nu eenmaal de eerste reflectie die ik te pakken heb .
Of ik uiteindelijk op 12 LR akoestisch uitkom zou ik willen meten .
Daar loop je met passief filteren ook tegen aan toch ?
Maar met die lage frequenties is lastig .
Toch weer een keer naar buiten slepen misschien
Bedankt voor het linkje overigens
Lage frequenties zijn inderdaad moeilijk.
Ben geen 24dB fan als het niet hoeft, vind dat het de muzikaliteit er een beetje uithaalt.
Maar dat weet je pas als je gaat meten en filteren wat nodig is.
Rob
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Zo veel mensen zoveel smaken blijkt .
Bedankt voor alle info voor zover ik ga rustig verder met puzzelen en neem alle tips mee .
Ik wil graag het maximale uit deze mooie drivers halen .
Keep you posted
Bedankt voor alle info voor zover ik ga rustig verder met puzzelen en neem alle tips mee .
Ik wil graag het maximale uit deze mooie drivers halen .
Keep you posted
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Even mijn ervaringen met jullie delen .
Ik ben er nu wel achter dat het ultiem compromis veel tijd zal vergen .
Je moet echt weten waar je het moet zoeken zo’n frequentie plot zegt eigenlijk niet zo veel behalve dan dat je er een stukje van de puzzel bij hebt.
Ik ben nu veel aan het lezen over mix technologie daar is veel over te vinden en wordt ook uitgelegd wat er gebeurd met de klank wanneer je in een bepaalde frequentie plus of mint .
Wanneer je dat 1 op 1 implementeert wordt dan wel niet gelijk je verwachting bevestigd maar ook dat helpt je dan weer verder .
Ergo soms frustrerend soms leuk ! de ene keer luister ik en denk ik ,ik ben het zat ik trap de hele bende in elkaar en koop fabrieks speakers .
Het andere moment zijn het de beste speakers ter wereld tenminste dan in ieder geval voor een uurtje
Het is heel verwonderlijk wat 1 db plus of min kan doen .
Hoe klinkt het nu ?
Wel dat is sterk afhankelijk van de opname het is super gedetailleerd maar ik denk dat ik het moet zoeken in het midden gebied maar niet de hele driver naar beneden draaien dan klopt het ook weer niet .
Het blijft voorlopig even trail And error tot de heilig graal gevonden is
De zoektocht iets meer warmte dus minder vermoeiend maar wel met behoud van detail en met Rock een wat meer punchie geluid stemmen klinken wel erg mooi overigens .
En de soundstage is ,Huge
Ik ben er nu wel achter dat het ultiem compromis veel tijd zal vergen .
Je moet echt weten waar je het moet zoeken zo’n frequentie plot zegt eigenlijk niet zo veel behalve dan dat je er een stukje van de puzzel bij hebt.
Ik ben nu veel aan het lezen over mix technologie daar is veel over te vinden en wordt ook uitgelegd wat er gebeurd met de klank wanneer je in een bepaalde frequentie plus of mint .
Wanneer je dat 1 op 1 implementeert wordt dan wel niet gelijk je verwachting bevestigd maar ook dat helpt je dan weer verder .
Ergo soms frustrerend soms leuk ! de ene keer luister ik en denk ik ,ik ben het zat ik trap de hele bende in elkaar en koop fabrieks speakers .
Het andere moment zijn het de beste speakers ter wereld tenminste dan in ieder geval voor een uurtje
Het is heel verwonderlijk wat 1 db plus of min kan doen .
Hoe klinkt het nu ?
Wel dat is sterk afhankelijk van de opname het is super gedetailleerd maar ik denk dat ik het moet zoeken in het midden gebied maar niet de hele driver naar beneden draaien dan klopt het ook weer niet .
Het blijft voorlopig even trail And error tot de heilig graal gevonden is
De zoektocht iets meer warmte dus minder vermoeiend maar wel met behoud van detail en met Rock een wat meer punchie geluid stemmen klinken wel erg mooi overigens .
En de soundstage is ,Huge
