Paaskuikens TTS
Moderator: Beheerdersteam
Re: Paaskuikens TTS
Nou, filter onderdelen, tweeters enz zijn besteld. Nu maar in spanning afwachten wanneer het komt.
Heb de condensatoren voor de tweeters vervangen door standard Z caps van jantzen,..
Heb de condensatoren voor de tweeters vervangen door standard Z caps van jantzen,..
Re: Paaskuikens TTS
En binnen.. Rumoh heeft sneller geleverd dan ik verwachtte. Maar pasen nadert met rasse schreden... Maar volgens mij heb ik alles nu binnen. Nog ff een hotgluegun opzoeken in de schuur.... Moet toch haalbaar zijn, spelend met Pasen. Moet het filter printje een beetje creatief bestucken. Heb wat afwijkende spulletjes aangeschaft. Wat een scheetjes, die tweetertjes.
Re: Paaskuikens TTS
Nou, dat zeker, maar wil voor de luisterdag nog iets anders maken... Heb nog wat Fostexjes... 103... Jean Hiraga.,
Re: Paaskuiken
Dat lijkt mij ook wel lekker, maar als ze op zijn hebben we nog altijd de luidsprekertjes.

Re: Paaskuiken
Wij van de kuikens weten niet beter dat paaskuikens over het algemeen "small" zijn
Wat verwacht je van dat vilt eigenlijk? Mijn ervaring er mee is dat het erg graag huisstof lust en dat niet meer los wil laten.
Re: Paaskuiken
Ja, dat huisstof is a concern to me. Mijn cantons hebben dat ook. Het leek me makkelijk te snijden, dan hoef ik geen mal te maken voor de baffles. Maar de strookjes zijn erg smal too. Dus met snijden moet ik dan weer errug nauwkeurig zijn EN spuitlijm duldt geen correcties. Also moet het dan ook in een x goed geplakt. Jaja, had mission ze nou maar gewoon rond gemaakt. Maar vilt dempt mogelijk de hogere frequenties die reflecteren vanaf de baffles wat. Stel ik nonwetenschappelijk vast, in my mind. Ik heb gisteren vilt bemachtigt, maar ben nog niet helemaal zeker dus.
Re: Paaskuiken
Dat vilt doet akoestisch helemaal niks op de baffle is mijn praktijkervaring
Ik heb zelf ook dik vilttapijt geprobeerd en dat deed ook gewoon niks. Je moet echt minimaal 13mm akoestisch open schuim op de baffle plakken. Dat doet rond de tweeter wel iets in het tophoog. Dat vilt is overigens wel prima spul om ringen van te snijden als afdichting tussen speaker en kast! Het kost idd vrijwel niks in de knutselwinkel en het veroudert niet.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Paaskuiken
Ik wil wel een mal voor je maken met de lasersnijder, heb zo'n ding voor de hobby en uit 9mm multiplex kan ik dan de vorm halen van de korf vermeerderd met wat nodig is voor de kopiergelijding van de bovenfrees. Heb je een bovenfrees?TTS schreef: ↑za 23 mar 2024, 11:01Ja, dat huisstof is a concern to me. Mijn cantons hebben dat ook. Het leek me makkelijk te snijden, dan hoef ik geen mal te maken voor de baffles. Maar de strookjes zijn erg smal too. Dus met snijden moet ik dan weer errug nauwkeurig zijn EN spuitlijm duldt geen correcties. Also moet het dan ook in een x goed geplakt. Jaja, had mission ze nou maar gewoon rond gemaakt. Maar vilt dempt mogelijk de hogere frequenties die reflecteren vanaf de baffles wat. Stel ik nonwetenschappelijk vast, in my mind. Ik heb gisteren vilt bemachtigt, maar ben nog niet helemaal zeker dus.IMG_20240323_110504.jpg
Re: Paaskuiken
Ik heb een bovenfrees en ook een kopieergeleiding, maar die laatste nog nooit gebruikt. Dan zou ik even moeten kijken welke maat ik zou moeten gebruiken. Alleen hoe krijg ik de vorm van de korf bij jou? Overigens net wel 2 vilten frontjes in de lijmklemmen gezet. Heb dunner vilt dubbel gevouwen, zodat ik boven- en onderaan niet tegen kopse kanten aan kijk. Maar of dat een succes zal worden? Heb materiaal genoeg, dus het mag een x fout. Het is best goed te snijden, met een afbreekmesje. Maar jullie zijn niet zo voor vilt, wat ik wel snap hoor.
De kleinste maat heeft een diameter van 10mm en het te gebruiken freesje 6mm...
De kleinste maat heeft een diameter van 10mm en het te gebruiken freesje 6mm...
Laatst gewijzigd door TTS op za 23 mar 2024, 12:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Paaskuiken
Je kunt ook de hele kast in zijn geheel rondom met vilt beplakken: Snij je later simpelweg de speakeruitsparingen er uit met een smal breekmesje of scalpelmesje.
Re: Paaskuiken
Ja, had al het idee om de voor- en bovenkant te beplakken, maar heb ivm stof besloten de bovenkant te laten. Maar Wouter zou dit hele idee wel eens kunnen doorkruisen met zijn suggestie.
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Paaskuiken
Je gaat toch geen mal maken om vilt te frezen? Of mis ik hier iets in de discussie?
Re: Paaskuiken
Nee, voor het gemak koos ik voor vilt, maar ik krijg tegengas en een aanbieding van Wouter om een mal voor multiplex frontjes te lasercutten.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Paaskuiken
Omdat ik techniekles geef op school en voor zelfbouw een laser erg graag wilde proberen doe ik tegenwoordig veel met een Sculpfun S30 33W laser.
Met lightburn kun je gewoon een foto overnemen in de snijsoftware en eerder heb ik in SketchUp die Mission woofer al eens getekend voor het maken van een mal.
Nooit van gekomen, maar kan vrij eenvoudig. Dit weekend wil ik nog wel meer laseren dus ik kan wel even wat testen.
En daarnaast heb ik de onderdelen voor het Paaskuiken in huis, alleen nooit vastgesteld welk jaar pasen
Vilt is ook mooi om door te laseren, maar met de unit op de kop op het vilt kun je er wel een mesje langs halen om het te snijden.
Ik wil geen plannen in de war schoppen, maar soms stimuleert een ander helpen mij ook het project op te pakken en de boxjes te bouwen.
Met lightburn kun je gewoon een foto overnemen in de snijsoftware en eerder heb ik in SketchUp die Mission woofer al eens getekend voor het maken van een mal.
Nooit van gekomen, maar kan vrij eenvoudig. Dit weekend wil ik nog wel meer laseren dus ik kan wel even wat testen.
En daarnaast heb ik de onderdelen voor het Paaskuiken in huis, alleen nooit vastgesteld welk jaar pasen
Vilt is ook mooi om door te laseren, maar met de unit op de kop op het vilt kun je er wel een mesje langs halen om het te snijden.
Ik wil geen plannen in de war schoppen, maar soms stimuleert een ander helpen mij ook het project op te pakken en de boxjes te bouwen.
Re: Paaskuiken
Dit jaar pasen zou nog net kunnen!!
Nou ja, als je alle gegevens van dat Mission woofertje al hebt en graag aan de slag wilt. Dan hou ik me aanbevolen.
Overigens zit ik zo te denken dat, met dat kopieersetje wat ik heb, zou ik met een ingepakte woofer als mal een mal kunnen frezen en als ik mijn kop helder krijg eens kunnen uitvogelen met welke grotere maat ik dan weer op de oorspronkelijke maatvoering van de mission kan terugkomen... Zou kunnen werken. Als dat zou uitkomen met de verschillende maten "cirkeltjes" uit het setje. De radius van de 'hoekjes' zou nog problematisch kunnen zijn.
Zo ziet het er ongeveer uit met de drivergaten nog niet uigesneden. Er blijft maar heel weinig vlees over naast de woofer. Grrrr.
Nou ja, als je alle gegevens van dat Mission woofertje al hebt en graag aan de slag wilt. Dan hou ik me aanbevolen.
Overigens zit ik zo te denken dat, met dat kopieersetje wat ik heb, zou ik met een ingepakte woofer als mal een mal kunnen frezen en als ik mijn kop helder krijg eens kunnen uitvogelen met welke grotere maat ik dan weer op de oorspronkelijke maatvoering van de mission kan terugkomen... Zou kunnen werken. Als dat zou uitkomen met de verschillende maten "cirkeltjes" uit het setje. De radius van de 'hoekjes' zou nog problematisch kunnen zijn.
Zo ziet het er ongeveer uit met de drivergaten nog niet uigesneden. Er blijft maar heel weinig vlees over naast de woofer. Grrrr.
Laatst gewijzigd door TTS op za 23 mar 2024, 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Paaskuikens TTS
Hoeveel foutjes die je later niet meer zo erg ziet mag je eigenlijk maken, voor je opnieuw moet beginnen??
Het zijn natuurlijk unicaten en geen serie, machinaal vervaardigd.....
Vond het hoog tijd om die zijkantjes tegen de kwetsbare binnenkanten te lijmen. Zo krijgt het geheel tenminste wat rigiditeit, pffff. Maja, eerst de speakertjes uitlijnen en de frontjes op maat snijden.. Er kunnen zo nog steeds andere frontjes op, mocht die route prefereren.
Het zijn natuurlijk unicaten en geen serie, machinaal vervaardigd.....
Vond het hoog tijd om die zijkantjes tegen de kwetsbare binnenkanten te lijmen. Zo krijgt het geheel tenminste wat rigiditeit, pffff. Maja, eerst de speakertjes uitlijnen en de frontjes op maat snijden.. Er kunnen zo nog steeds andere frontjes op, mocht die route prefereren.
Laatst gewijzigd door TTS op za 23 mar 2024, 18:49, 1 keer totaal gewijzigd.
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Paaskuikens TTS
Valt toch wel mee die foutjes? Voor zover ik op de foto kan zien?
Ik zou wel de laag op de baffle dikker maken. De unit randen kunnen beter niet voor de baffle uitsteken.
Ik zou wel de laag op de baffle dikker maken. De unit randen kunnen beter niet voor de baffle uitsteken.
Re: Paaskuikens TTS
Is hier nog niet uitgesneden. Inmiddels heeft dat vilt de juiste gaten en matched de dikte mooi met de tweeter. Maar of ik het ga gebruiken?? Kan het voorlopig er voor plaatsen en niet vastlijmen. Rammelen doet het toch niet. D'r afvallen wellicht. Euhmmm, ik had met de frees nog ff de gaten wat "mooier" gemaakt en schoot een beetje uit....... Maar dat zie je toch niet, zonder schroevendraaier. En die verbied ik in de buurt te komen op groeps evenementen.
Je caps zijn trouwens precies goed op maat, als ik ze op de printjes een gat verder insteek. Klopt precies dan. Gelukkig is dat dan aan de achterzijde nog dezelfde baan. Wordt een beetje een stoelendans dan.
Je caps zijn trouwens precies goed op maat, als ik ze op de printjes een gat verder insteek. Klopt precies dan. Gelukkig is dat dan aan de achterzijde nog dezelfde baan. Wordt een beetje een stoelendans dan.
Re: Paaskuikens TTS
Zo, gefreesd en wat geschuurd, totdat het begon te regenen.
Lekker solide kastjes wel.
Dat bamboo splintert als de nete. Dus ik heb maar veel hoeken afgerond.
Wat gehaast moeten werken, dus er moeten qua schuren nog wel wat puntjes op de i.
Mijn soldeerbout maar eens opsnorren. Of heb je een soldeerstation nodig ivm regelbare warmte?
Ja, de soldeer afdeling hier maar eens doornemen.
Komende week een blik Epifanes bootlak scoren. Heb ik toch nodig deze zomer.
Dat hulpstukje werkte beter dan ik verwachtte.
Lekker solide kastjes wel.
Dat bamboo splintert als de nete. Dus ik heb maar veel hoeken afgerond.
Wat gehaast moeten werken, dus er moeten qua schuren nog wel wat puntjes op de i.
Mijn soldeerbout maar eens opsnorren. Of heb je een soldeerstation nodig ivm regelbare warmte?
Ja, de soldeer afdeling hier maar eens doornemen.
Komende week een blik Epifanes bootlak scoren. Heb ik toch nodig deze zomer.
Dat hulpstukje werkte beter dan ik verwachtte.
Laatst gewijzigd door TTS op zo 24 mar 2024, 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.
