Drivers EQ’n

Actieve filters, DSP, MFB / servo controlled.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Drivers EQ’n

Bericht door rikpost »

Benieuwd naar jullie ervaringen en of gedachte .
Ik heb een bas mid met een rendement van 90 db en een tweeter en een mid van 98 db.
Flink wat verschil dus .
Nu moet ik ze straks een beetje plat gaan slaan 2 octaaf voorbij de wissel frequentie .
Zouden jullie dat met negatieve peq doen zodat je gelijk in de buurt van de mid komt .
Of waar hij af gaat vallen toch te boosten of ergens in het midden gaan zitten ?
Mijn gevoel zegt dat het meer headroom over laat voor de versterker .
Maar ik kan ze ook in het analoge domein gelijk trekken .
Iemand een idee ?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Drivers EQ’n

Bericht door ds23man »

Als je digitaal werkt trek je die tweeter toch gewoon 8 db terug qua level?
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Drivers EQ’n

Bericht door rikpost »

Ja dat kan wel maar Robert (Groundsound ) raad dan aan om dat in het analoge domein te doen !
piet1955
Berichten: 577
Lid geworden op: wo 17 mar 2010, 19:23
Locatie: Best

Re: Drivers EQ’n

Bericht door piet1955 »

Ik ben ondertussen om van de Groundsound naar MiniDSP en doe het dus gewoon digitaal.
Vraagt natuurlijk wat rekenkracht maar als je verder niet heel veel PEQ''t zal het wel meevallen.
Ik zou de tweeter gewoon die 8dB terug halen met de DSP.
Anders zul je aan een weerstand netwerkje moet.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Drivers EQ’n

Bericht door Henkjan »

het kan o.a. kwa ruis beter uitpakken om t analoog na de DSP te doen, hangt van de gain structure af. vlot genoeg getest toch?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Drivers EQ’n

Bericht door jeroen_d »

Ik zou het dempen altijd analoog doen in het geval van groundsound met relatief lage S/N.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Drivers EQ’n

Bericht door OWC »

Het hangt vooral af van de performance van de DAC.

Die bepaalt immers de ruisvloer.
Wanneer er digitaal de gain wordt aangepast, blijft die ruisvloer gelijk, terwijl signaal lager wordt.
Daardoor wordt de SNR dus slechter.

Wanneer er analoog verzwakt wordt, verzwak je de ruisvloer mee

Hoe belangrijk dat is, hangt van nogal wat dingen af.
Er zijn heel wat professionele hifi merken die prima de gain digitaal aanpassen waar nog niemand over geklaagd heeft.

Wil je optimaal resultaat, kun je beste verzwakken na de eindversterker.
Dan verzwak je de hele keten incl ruis net 8dB.
Nadeel is wel dat het meer vermogen kosten.
Maar dat nadeel heeft elk passief filter.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Drivers EQ’n

Bericht door jeroen_d »

Het extra vermogen kan ook een voordeel zijn met een versterker die net wat verder uitgestuurd wordt en dan met name in het hoog lagere vervorming heeft.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Drivers EQ’n

Bericht door OWC »

Dat klopt.

Het gaat overigens wel hard
Met 8dB kost je dat 10^(8/10)=6.3x meer vermogen.
Of 2.51x meer uitgangsspanning.

Daar moet wel rekening mee worden gehouden.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Drivers EQ’n

Bericht door rikpost »

Ruis heb ik nog nooit gehoord zelfs niet met mijn oor bij de tweeter SN van de dcn 28 is 115 geloof ik .
Dempen kan tot 10db analoog

Maar zo min mogelijk PEQ gebruiken en analoog verzwakken dan ?
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Drivers EQ’n

Bericht door OWC »

rikpost schreef: ma 18 mar 2024, 10:33
Maar zo min mogelijk PEQ gebruiken en analoog verzwakken dan ?
Als jij het verschil niet kunt waarnemen, zou ik het gewoon lekker digitaal doen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Drivers EQ’n

Bericht door ds23man »

Of je nou verzwakt via PEQ of op digitale level is gewoon lood om oud ijzer. In de Hypex Fusion zit gewoon standaard 10db digitale verzwakking voor het tweeter kanaal bij de drieweggen ivm met de gain van de 100 W module.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Drivers EQ’n

Bericht door rikpost »

Oké
Dan kan ik wel kijken wat het minste bitquads kost .
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Drivers EQ’n

Bericht door OWC »

Gain kost in principe geen biquad
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Drivers EQ’n

Bericht door ds23man »

Inderdaad.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Drivers EQ’n

Bericht door rikpost »

nu ja er zijn wat verschillende inzichten maar die heb je altijd .
ik ga wel wat proberen ,eerst even wachten op mijn nieuwe geluidskaart .
ik weet na mijn vorige post niet meer of ik mijn metingen kan vertrouwen :roll:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Drivers EQ’n

Bericht door jeroen_d »

OWC schreef: ma 18 mar 2024, 10:25
Dat klopt.

Het gaat overigens wel hard
Met 8dB kost je dat 10^(8/10)=6.3x meer vermogen.
Of 2.51x meer uitgangsspanning.

Daar moet wel rekening mee worden gehouden.
Het gaat hier om verzwakken vanwege 8dB hoger rendement van de mid en tweeter. Dus de versterker voor mid en tweeter hoeft niet harder te werken dan die voor de midwoofer. Bovendien bevat het muziekspectrum daar minder energie.
Dus voor het meer uitsturen van de versterker zou ik in dit geval absoluut niet bang zijn.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Drivers EQ’n

Bericht door OWC »

jeroen_d schreef: ma 18 mar 2024, 16:04
Dus voor het meer uitsturen van de versterker zou ik in dit geval absoluut niet bang zijn.
Ik ook niet, maar het is mij niet helemaal duidelijk uit de opening post of de tweeter een eigen versterkertje heeft en welk vermogen/uitgangsspaning die kan leveren.
Het versterkertje moet namelijk wel de spanning kunnen leveren.
Als die gelijk is aan de versterker van de woofer, is er niets aan de hand zoals jij ook al aangeeft.

Het zou bv kunnen dat iemand een los 5-10W versterkertje heeft uitgezocht voor de tweeter en dan de gain digitaal aanpast.
Dat verhaal gaat dan natuurlijk niet meer op als je hetzelfde wilt doen maar dan passief, dan kom je ineens tekort.

Vandaar dat ik het verhaal maar even heel algemeen heb gehouden.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Drivers EQ’n

Bericht door rikpost »

Vermogen is geen probleem.
Het was al zo dat de sub en de mid woofer een lager rendement hebben dan de hoog mid en de tweeter .
Maar nu is het wel erg veel .
Maar de mid woofer was al leidend
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Drivers EQ’n

Bericht door rikpost »

Voor de mensen die actief filteren of ervaring hebben daar mee ,hoe ver vlakken jullie de respons voorbij de wissel frequentie ?
In het algemeen dan ik begrijp dat je wel binnen het werkgebied van de driver moet blijven .
Echter een tweeter begint bij 3 KHZ toch wel af te vallen .
Ik kan dan 6 db pakken dan kom ik ook ongeveer aan 12 maar dat is dan wel minder nauwkeurig dunkt mij .
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Drivers EQ’n

Bericht door Henkjan »

het gaat erom dat de gefilterde curven (dus combi driver en filter) maar netjes de doelcurve volgen (bv LR4), hoe je daar komt maakt niet uit.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Drivers EQ’n

Bericht door rikpost »

Daar heb je een punt natuurlijk en octaafjes en decibels tellen kan ik ook .
Rob Dingen
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
Locatie: Gerwen
Contacteer:

Re: Drivers EQ’n

Bericht door Rob Dingen »

Download vituixcad.
Daar kun je de metingen inladen en filters maken en eventueel een doel curve instellen.

Rob
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Drivers EQ’n

Bericht door rikpost »

Daar heb ik naar gekeken maar vind ik erg complex .

Overigens heb ik de geluidskaart binnen Behringer umc22 en heb de audio driver gedownload .
Nu probeer ik de geluidskaart te calibreren maar hij blijft de mic en speakers van de laptop gebruiken .
Met YouTube doet hij het wel prima .
Ik heb de volgende instellingen .
image.jpg
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Drivers EQ’n

Bericht door rikpost »

Gevonden moest wat instellingen veranderen in het Asio control panel
Plaats reactie

Terug naar “Actieve Luidsprekerelektronica”