Drivers EQ’n
Moderator: Beheerdersteam
Drivers EQ’n
Benieuwd naar jullie ervaringen en of gedachte .
Ik heb een bas mid met een rendement van 90 db en een tweeter en een mid van 98 db.
Flink wat verschil dus .
Nu moet ik ze straks een beetje plat gaan slaan 2 octaaf voorbij de wissel frequentie .
Zouden jullie dat met negatieve peq doen zodat je gelijk in de buurt van de mid komt .
Of waar hij af gaat vallen toch te boosten of ergens in het midden gaan zitten ?
Mijn gevoel zegt dat het meer headroom over laat voor de versterker .
Maar ik kan ze ook in het analoge domein gelijk trekken .
Iemand een idee ?
Ik heb een bas mid met een rendement van 90 db en een tweeter en een mid van 98 db.
Flink wat verschil dus .
Nu moet ik ze straks een beetje plat gaan slaan 2 octaaf voorbij de wissel frequentie .
Zouden jullie dat met negatieve peq doen zodat je gelijk in de buurt van de mid komt .
Of waar hij af gaat vallen toch te boosten of ergens in het midden gaan zitten ?
Mijn gevoel zegt dat het meer headroom over laat voor de versterker .
Maar ik kan ze ook in het analoge domein gelijk trekken .
Iemand een idee ?
Re: Drivers EQ’n
Ja dat kan wel maar Robert (Groundsound ) raad dan aan om dat in het analoge domein te doen !
Re: Drivers EQ’n
Ik ben ondertussen om van de Groundsound naar MiniDSP en doe het dus gewoon digitaal.
Vraagt natuurlijk wat rekenkracht maar als je verder niet heel veel PEQ''t zal het wel meevallen.
Ik zou de tweeter gewoon die 8dB terug halen met de DSP.
Anders zul je aan een weerstand netwerkje moet.
Vraagt natuurlijk wat rekenkracht maar als je verder niet heel veel PEQ''t zal het wel meevallen.
Ik zou de tweeter gewoon die 8dB terug halen met de DSP.
Anders zul je aan een weerstand netwerkje moet.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Drivers EQ’n
het kan o.a. kwa ruis beter uitpakken om t analoog na de DSP te doen, hangt van de gain structure af. vlot genoeg getest toch?
Re: Drivers EQ’n
Ik zou het dempen altijd analoog doen in het geval van groundsound met relatief lage S/N.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Drivers EQ’n
Het hangt vooral af van de performance van de DAC.
Die bepaalt immers de ruisvloer.
Wanneer er digitaal de gain wordt aangepast, blijft die ruisvloer gelijk, terwijl signaal lager wordt.
Daardoor wordt de SNR dus slechter.
Wanneer er analoog verzwakt wordt, verzwak je de ruisvloer mee
Hoe belangrijk dat is, hangt van nogal wat dingen af.
Er zijn heel wat professionele hifi merken die prima de gain digitaal aanpassen waar nog niemand over geklaagd heeft.
Wil je optimaal resultaat, kun je beste verzwakken na de eindversterker.
Dan verzwak je de hele keten incl ruis net 8dB.
Nadeel is wel dat het meer vermogen kosten.
Maar dat nadeel heeft elk passief filter.
Die bepaalt immers de ruisvloer.
Wanneer er digitaal de gain wordt aangepast, blijft die ruisvloer gelijk, terwijl signaal lager wordt.
Daardoor wordt de SNR dus slechter.
Wanneer er analoog verzwakt wordt, verzwak je de ruisvloer mee
Hoe belangrijk dat is, hangt van nogal wat dingen af.
Er zijn heel wat professionele hifi merken die prima de gain digitaal aanpassen waar nog niemand over geklaagd heeft.
Wil je optimaal resultaat, kun je beste verzwakken na de eindversterker.
Dan verzwak je de hele keten incl ruis net 8dB.
Nadeel is wel dat het meer vermogen kosten.
Maar dat nadeel heeft elk passief filter.
Re: Drivers EQ’n
Het extra vermogen kan ook een voordeel zijn met een versterker die net wat verder uitgestuurd wordt en dan met name in het hoog lagere vervorming heeft.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Drivers EQ’n
Dat klopt.
Het gaat overigens wel hard
Met 8dB kost je dat 10^(8/10)=6.3x meer vermogen.
Of 2.51x meer uitgangsspanning.
Daar moet wel rekening mee worden gehouden.
Het gaat overigens wel hard
Met 8dB kost je dat 10^(8/10)=6.3x meer vermogen.
Of 2.51x meer uitgangsspanning.
Daar moet wel rekening mee worden gehouden.
Re: Drivers EQ’n
Ruis heb ik nog nooit gehoord zelfs niet met mijn oor bij de tweeter SN van de dcn 28 is 115 geloof ik .
Dempen kan tot 10db analoog
Maar zo min mogelijk PEQ gebruiken en analoog verzwakken dan ?
Dempen kan tot 10db analoog
Maar zo min mogelijk PEQ gebruiken en analoog verzwakken dan ?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Drivers EQ’n
Of je nou verzwakt via PEQ of op digitale level is gewoon lood om oud ijzer. In de Hypex Fusion zit gewoon standaard 10db digitale verzwakking voor het tweeter kanaal bij de drieweggen ivm met de gain van de 100 W module.
Re: Drivers EQ’n
nu ja er zijn wat verschillende inzichten maar die heb je altijd .
ik ga wel wat proberen ,eerst even wachten op mijn nieuwe geluidskaart .
ik weet na mijn vorige post niet meer of ik mijn metingen kan vertrouwen
ik ga wel wat proberen ,eerst even wachten op mijn nieuwe geluidskaart .
ik weet na mijn vorige post niet meer of ik mijn metingen kan vertrouwen
Re: Drivers EQ’n
Het gaat hier om verzwakken vanwege 8dB hoger rendement van de mid en tweeter. Dus de versterker voor mid en tweeter hoeft niet harder te werken dan die voor de midwoofer. Bovendien bevat het muziekspectrum daar minder energie.
Dus voor het meer uitsturen van de versterker zou ik in dit geval absoluut niet bang zijn.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Drivers EQ’n
Ik ook niet, maar het is mij niet helemaal duidelijk uit de opening post of de tweeter een eigen versterkertje heeft en welk vermogen/uitgangsspaning die kan leveren.
Het versterkertje moet namelijk wel de spanning kunnen leveren.
Als die gelijk is aan de versterker van de woofer, is er niets aan de hand zoals jij ook al aangeeft.
Het zou bv kunnen dat iemand een los 5-10W versterkertje heeft uitgezocht voor de tweeter en dan de gain digitaal aanpast.
Dat verhaal gaat dan natuurlijk niet meer op als je hetzelfde wilt doen maar dan passief, dan kom je ineens tekort.
Vandaar dat ik het verhaal maar even heel algemeen heb gehouden.
Re: Drivers EQ’n
Vermogen is geen probleem.
Het was al zo dat de sub en de mid woofer een lager rendement hebben dan de hoog mid en de tweeter .
Maar nu is het wel erg veel .
Maar de mid woofer was al leidend
Het was al zo dat de sub en de mid woofer een lager rendement hebben dan de hoog mid en de tweeter .
Maar nu is het wel erg veel .
Maar de mid woofer was al leidend
Re: Drivers EQ’n
Voor de mensen die actief filteren of ervaring hebben daar mee ,hoe ver vlakken jullie de respons voorbij de wissel frequentie ?
In het algemeen dan ik begrijp dat je wel binnen het werkgebied van de driver moet blijven .
Echter een tweeter begint bij 3 KHZ toch wel af te vallen .
Ik kan dan 6 db pakken dan kom ik ook ongeveer aan 12 maar dat is dan wel minder nauwkeurig dunkt mij .
In het algemeen dan ik begrijp dat je wel binnen het werkgebied van de driver moet blijven .
Echter een tweeter begint bij 3 KHZ toch wel af te vallen .
Ik kan dan 6 db pakken dan kom ik ook ongeveer aan 12 maar dat is dan wel minder nauwkeurig dunkt mij .
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Drivers EQ’n
het gaat erom dat de gefilterde curven (dus combi driver en filter) maar netjes de doelcurve volgen (bv LR4), hoe je daar komt maakt niet uit.
Re: Drivers EQ’n
Daar heb je een punt natuurlijk en octaafjes en decibels tellen kan ik ook .
-
Rob Dingen
- Berichten: 618
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
- Locatie: Gerwen
- Contacteer:
Re: Drivers EQ’n
Download vituixcad.
Daar kun je de metingen inladen en filters maken en eventueel een doel curve instellen.
Rob
Daar kun je de metingen inladen en filters maken en eventueel een doel curve instellen.
Rob
Re: Drivers EQ’n
Daar heb ik naar gekeken maar vind ik erg complex .
Overigens heb ik de geluidskaart binnen Behringer umc22 en heb de audio driver gedownload .
Nu probeer ik de geluidskaart te calibreren maar hij blijft de mic en speakers van de laptop gebruiken .
Met YouTube doet hij het wel prima .
Ik heb de volgende instellingen .
Overigens heb ik de geluidskaart binnen Behringer umc22 en heb de audio driver gedownload .
Nu probeer ik de geluidskaart te calibreren maar hij blijft de mic en speakers van de laptop gebruiken .
Met YouTube doet hij het wel prima .
Ik heb de volgende instellingen .
