J-BOX meetsysteem

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

John P

J-BOX meetsysteem

Bericht door John P »

TTS heeft ons geattendeerd op het bestaan van een meetboxje . Dat te koop is
bij ome Ali in China en kost ongeveer €135,-. https://nl.aliexpress.com/item/10050055 ... NL%21%21AB
In het pakket dat je ontvangt zitten de volgende onderdelen.
-Meetboxje met mic preamp, schakelbox en een versterker.
-Een referentieweerstand van in dit geval 10,04 Ω
-Een microfoon met elektret capsule. Deze heeft een ½ ¼ inch schroefraad zoals fotoapparatuur.
-Kabel voor microfoon, twee kabels voor met krokodillebekjes om het meetobject te verbinden en een usb kabel.
-een 24 volt voeding voor de versterker.
DSC_0245.JPG
DSC_0239.JPG
Let vooral niet op de unieke manier waarop het woord “probe” is gedrukt.
DSC_0240.JPG
Ik kreeg de voeding met een Amerikaanse stekker, geen idee of het mijn fout was of die van hullie. Een conversiestekker was snel gekocht. De microfoon komt zonder calibratiefile, dus die moet je nog laten maken bij bv ICY- medien Köln (± €40,-). Er is voor de rest weinig info over dit boxje te vinden, het enige dat er is is dit schema.
jbox-schema.jpg
Wanneer je het kastje aan sluit op de computer (W11) dan laadt automatisch een driver die speciaal voor dit kastje lijkt gemaakt. Deze gaat enkel en alleen op 16bit 44,1Khz.
Ik gebruik voor deze kennismaking REW (5.30.9) omdat dit het gemakkelijkst lijkt en Arta aan zijn levenseinde lijkt te komen. Als je naar preferences->Soundcard gaat kan je deze driver laden met Java. Je krijgt echter bij het laden van de ingang een foutmelding, waarschijnlijk een driverfout.
driverscherm java.png
Na een eerste paniek heb ik asio4all geïnstalleerd en de soundcardverwerking van Java naar Asio geschakeld. Nu wordt de driver wel geaccepteerd. Vergeet niet in het ASIO control panel de J-box driver te selecteren.
driversherm asio.png
Het eerste wat ik daarna heb gedaan is het instellen van de maximale uitgangsspanning. Je gaat naar Generator->sine en zet de frequentie op 50 Hz. Zet het level op 0dBFs en zet in Windows zowel de geluidsingang als -uitgang op 100%. Sluit een multimeter met AC Volt aan op de Probe uitgang van het kastje en selecteer SPL met de middelste knop, Out Level moet op max. Als je de play knop drukt moet er een signaal op de multimeter komen. Bij mij was dit 3,38V. Druk nu op calibrate level en vul het voltage in. Na drukken op OK vult REW 3,38 kV in, duidelijk een bug.(Edit: ik gebruikte een punt in plaats van een komma.) Verander in het vakje FS sine Vrms de waarde van kV naar V en klaar is Kees. Ik ben echter Kees niet en mij valt op dat de uitgangsspanning lager is dan de 4,90 die op het kastje staat. Meten met de andere standen leert dat ook hier de spanning structureel te laag is. Mischien is het later mogelijk dit hardwarematig te verbetern, maar ik ga er nu even vanuit dat de meetspanning softwarematig moet worden ingesteld. Voorlopig is de spanningsselectieknop nutteloos en blijft staan op maximaal. Ga nu naar het midden van dit scherm en klik op Volts en wijzig de waarde naar 2,83 V. Dit is de genormeerde meetspanning bij 8Ω luidsprekers. Ik zet ook de frequentie terug naar 1000Hz.
Maxvoltage.png
Het is nu tijd een soundcard calibratiefile te maken. Zet de selectieknop van het meetkastje op CAL en ga in REW naar preferences soundcard.Zet het sweeplevel op -6dB op druk op de knop “calibrate soundcard” . REW doet nu een meting die de soundcard controleert.
calibrationfile.jpg
Je ziet dat hij onder de 20 Hz afvalt wat op zich niet interessant is. Boven de 2K heeft hij echter een vervelende opslingering die absoluut gecorrigeerd moet worden door de calibratiefile. Nu gaan wij eens kijken wat de loopbackmeting is met de calibratiefile. Loopbackmeting is hier met een korrel zout te nemen, het kan goed zijn dat er een weerstand tussen zit, dit weet ik pas als ik de hardware open gehad heb. Zet de selectieknop op het meetkastje op CAL en ga naar MEASURE in REW.
Schermafbeelding 2024-03-16 145701.png
Na het drukken van start zie je een rechte streep wat betreft SPL en zie je dat de calibratiefile zijn werk heeft gedaan. Ga je dan naar het tabblad distortion dan kan je de kwaliteit van de soundcard beoordelen. De vervorming is verwaarloosbaar, maar het ruisnivo is wel redelijk hoog. Vervormingsmetingen van luidsprekers moeten kritisch bekeken worden.
Tot zover de eerste indruk, er volgen nog enkele verdere hoofdstukken.
Laatst gewijzigd door John P op vr 17 mei 2024, 15:05, 3 keer totaal gewijzigd.
John P

Re: J-BOX meetsysteem

Bericht door John P »

IMP
Om de impedantiemeting te kunnen doen moet er eerst een kalibratie gedaan worden, dit is poepsimpel in REW. Ga naar MEASURE->IMPEDANCE en dan zie je rechtsboven de 3 knoppen voor de kalibratie. Eerst moet je een paar waardes invullen. De belangrijkste is Rsense, die wordt bepaald door een weerstand in het meetboxje. Ik heb hem opengemaakt en ik mat een waarde van 12 Ohm. De overige waardes 20K en 0 kan je laten staan. Zet de selectieknop in het meetboxje op IMP en zorg dat je de referentie weerstand bij je hebt. Voer de kalibratie in 3 stappen uit volgens de uitleg in REW en je bent klaar om te meten.
Impedantiecalibratie.png
Ik heb verschillende condensatoren van 100nF tot 1000 uF gemeten en daar kwamen zeer plausibele meetwaarden uit. Ik heb geen referentie condensatoren, dus als er 1% afwijking inzit dan zal ik dat niet merken. Ook spoelen met een waarde van 0,33 tot 3 uH lijken goed te meten. Bij weerstanden van 1K kreeg ik ruis op de lijn, maar de gemiddelde waarde klopte wel.
imp-breedband.jpg
Een meting van een breedbandertje in de open lucht gaf ook een realistisch resultaat.
Laatst gewijzigd door John P op za 18 mei 2024, 16:43, 2 keer totaal gewijzigd.
John P

Bericht door John P »

SPL

SPL calibratie.
Via SPL-> calibrate kun je het nivo van de metingen calibreren. Ik heb dit geprobeerd met verschillende apps op de telefoon, maar het verschil in waardes tussen de aps is zo hoog dat ik dit niet aanraad. Het is accurater om een bekende luidspreker of chassis te nemen en en hieruit het te verwachten geluidsnivo te nemen. Hierbij wordt door REW ook berekend wat het maximale geluidsnivo is dat het kan meten, in mijn geval 102dB.
Om de hoge ruis in de calibratiefase te controleren heb ik een SPL meting gedaan over een weerstand van 6,8 ohm waarbij de microfoon niet ingeplugd is. Ook hier zie je het hoge ruisniveau terug.
noise empty SPL.png
Als je zegt dat een gemiddelde gated middelafstandmeting begint bij 200Hz dan heb je daar een ruisvloer van -70 dB. Neem je aan dat je 40 dB verschil wil tussen ruis en signaal dan moet je minstens meten met een signaal van -30dBFs. Ik zal hier later nog op terugkomen bij de hardware.
Er is een kalibratiefile verkrijgbaar bij de verkoper op aanvraag, deze wordt gratis meegeleverd. Ik heb ook een kalibratie laten doen door ICY medien in Keulen. Zij verschillen wel enigszins van elkaar.
Miccalverschil.png
Met name boven de 5K lopen de metingen uiteen. In hoeverre dit relevant is voor een gemiddelde wisselfilter ontwikkeling is de vraag, aangezien de tweeter toch meestal op het gehoor wordt afgeregeld. Voor een tweeweg is het waarschijnlijk geen probleem, bij een drieweg wordt het kritisch. Ik heb persoonlijk meer fiducie in de individuele ICY kalibratie, waarschijnlijk is de Ali kalibratie een steekproef.

Mic Gain knop
Er zit een Mic Gain potmeter op het front. Je hebt deze demping soms nodig om een hard signaal op te meten, voornamelijk bij dichtbij metingen. Bij mij komt de maximale geluidsruk op 102 dB, je kan dit via de mic gain knop met 10 dB ophogen. Ik heb drie gelijke metingen gedaan met 0,-5dB en -10 dB demping.
Mic Gain test SPL.png
De waardes die op het frontje staan kloppen aardig met de werkelijkheid. Persoonlijk had ik liever een enkele schakelaar met een demping van -20dB gezien, maar de maker zal wel zijn redenen hebben gehad. Het is ook duidelijk dat er nog wat reflecties in de meting zitten, maar dat is hier niet van belang.

Out level knop
Er zit een knop op het front om de meetspanning te variëren. Dit zijn vaste waarden, dit is geen potmeter. De aangegeven waardes zijn 1.41, 2.83 en 4.90 Vrms. Deze waarden komen niet overeen met de werkelijk gemeten voltages. Zoals later te zien is kunnen ze met een instelpotmeter bijgesteld worden. Jammer dat dit niet af fabriek is ingesteld. Persoonlijk zie ik liever de serie 2, 2.83 en 4 Volt, dus waarschijnlijk is het zelf afstellen een zegen in vermomming. Als ik een aantal dezelfde metingen doen met verschillende software en hardware voltages doe dan krijg ik het volgende resultaat.
SPL bij verschillende input.png
Hoewel dit een tweekanaalsmeting is compenseert REW niet voor de meetspanning, in tegenstelling tot ARTA. Je moet dus altijd met de juiste spanning meten, deze kan zowel software matig danwel via het schakelkastje gegenereerd worden. Kijken we naar de ruis bij de verschillende metingen dan zien we dat er overal dezelfde basisruis is. Wil je een zo goed mogelijke signaal/ruis verhouding dan moet je met een zo hoog mogelijke spanning meten. De ruis is dus niet afhankelijk van de USB signaaluitgangsspanning, maar van de uiteindelijke meetspanning.
Noise bij verschillende meetSPL.png
Laatst gewijzigd door John P op vr 26 apr 2024, 17:48, 1 keer totaal gewijzigd.
John P

Bericht door John P »

Hardware
Het boxje heeft een pcb met daarop een voedingssectie, een weerstand/opamp gedeelte voor de meetfunctionaliteit. De microfooningang heeft een fantoomspanning van 6V. Verder zijn er:
-Een USB soundcardchip met ondersteunende onderdelen. De chip is een SSS 1540A1-Q8C waar ik helaas geen datasheet van kon vinden. Het wordt genoemd op een Chinese site waar google translate ook geen raad mee weet.
-Een chipamp versterker 1875T met de nodige onderdelen.
De meetspanning bij de impedantiemetingen veranderen ook mee met de gekozen spanning van de draaischakelaar.
DSC_0242.JPG
Er waren tot nu toe twee problemen
-hoog ruisniveau
-te lage meetspanning.
Het hoge ruisniveau lijkt mij vanuit twee kanten te kunnen komen, de soundcardchip of de voeding. Daar ik geen datasheet heb van de chip kan ik enkel de voeding controleren. Ik heb ruismetingen gedaan met de meegeleverde voeding en een lineaire voeding. Beide metingen heb ik met en zonder laptopvoeding gedaan.
noise en voeding.png
Het is duidelijk te zien dat de voeding niet van invloed is op het ruisniveau en ik het dus maar moet accepteren.
Het tweede probleem is de meetspanning. Daartoe heb ik uitgezocht waar de verschillende instelpot toe dienen.
DSC_0248.JPG
TR1, TR2, TR4 zijn fijnafstellingen voor de halvering van de spanning voor de AUX OUT plug aan de voorkant, bedoeld voor een externe versterker.
TR3 is de instelling van het niveau van het terugkoppelsignaal bij een 2 kanaals meting.
TR6 is voor de instelling van de versterking van de chipamp, hiermee kun je de maximale spanning instelllen (Vmax).
TR7 is er voor de fijnafstelling van de voorweerstand (Rsense), zoals benodigd voor de impedantiemetingen.
De dempingen voor de draaischakelaar aan de voorzijde zijn allemaal vast ingesteld met vaste weerstanden.
Door draaien aan TR6 kun je de Vmax opvoeren tot zo’n 6V. Mijn plan is dan ook om REW uit te sturen met -3dBfs en dan af te stellen bij 4V. Zo heb je 2,83 bij -6dBfs en 2V bij -9dBfs. Hierbij staat de meetspanningsschakelaar op het kastje op 4,90V en verander ik de meetspanning enkel in de software. Je moet wel daarna het retoursignaal Ref in gelijk maken aan In met instelpot TR3. Daartoe zet je de meetschakelaar op SPL en maakt een signaal met de Generator. Je kan dit controleren door in REW het venster Levels aan te zetten. Hierna moet je wel de impedantiemeting kalibratie en de SPL kalibratie nog eens opnieuw doen.
Alleen hoge voltages voor compressie en vervormingsmetingen zijn onmogelijk. Nu is dat sowieso al gewaagd gezien het hoge ruisniveau. Eventueel kun je een extra versterker gebruiken via de AUX OUT, maar de kracht van dit doosje zit hem nu juist in de eenvoud en praktische eigenschappen.
Natuurlijk is alle gefröbel aan dit apparaatje op eigen risico.

Conclusie
Dit apparaatje biedt veel voor het geld. Als je losse onderdelen koopt ben je aanzienlijk veel meer kwijt. Het biedt eenvoud en een praktische kleine oplossing. Je kunt op hobbyniveau TSP, impedantie en geluidsdruk per frequentie meten. Tot zover het goede nieuws. Voor chassis beoordeling is het ongeschikt, ook is het meetniveau beperkt door het hoge ruisniveau. Ook mis ik de meetspanningen 2V en 4V. Maar bovenal is dit product niet rijp gemaakt voor de markt. Er is geen documentatie en je moet wel een beetje een nerd zijn om met de instelpotis een werkbaar apparaat te maken. De meetspanning draaiknop zit er in de praktijk alleen voor de sier omdat de gangbare meetspanningen niet zijn gegeven. Met een beetje inspanning is er wel iets van te maken, maar in de ontwikkeling moeten nog wat puntjes weggewerkt worden.
Voor de hobbyist met enig inzicht is dit een leuk kastje, niet voor de profi. Dat is natuurlijk ook te zien aan de prijs, de hele set is net iets duurder dan een fatsoenlijke geluidskaart.
Laatst gewijzigd door John P op vr 17 mei 2024, 15:03, 3 keer totaal gewijzigd.
John P

Bericht door John P »

Als iemand weet waar je een tussenstukje van 3/8 naar 1/2 ¼ inch draad met een haakse hoek kan vinden, dan hoor ik het graag. Het is nodig om een microfoonstandaard met een onderkant van een camera te verbinden, alleen is bij mij de camera een microfoon.
Laatst gewijzigd door John P op zo 17 mar 2024, 11:37, 1 keer totaal gewijzigd.
TTS

Bericht door TTS »

Wat betreft je laatst verzoek. Een statiefbolkopje welke 90 graden kan draaien/kantelen??? Met meteen de conversie van de ene draad naar de andere...

Verder dank voor je uitgebreide verslag. Ik heb weer wat te rommelen zo.
TTS

Bericht door TTS »

Overigens kreeg ik na verzoek aan de seller de calibratie file, op nummer mic, per mail toegestuurd.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

John P schreef: za 16 mar 2024, 15:51
Als iemand weet waar je een tussenstukje van 3/8 naar 1/2 inch draad met een haakse hoek kan vinden, dan hoor ik het graag. Het is nodig om een microfoonstandaard met een onderkant van een camera te verbinden, alleen is bij mij de camera een microfoon.
Bax of Thomann. Maar wat bedoel je met 1/2"? Ik ken 1/4, 3/8 en 5/8 als standaard.
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

Zo'n systeem zelf ontwikkelen (maar dat wat professioneler), staat bij mij al jaren op de todo lijst.

Concept is eigenlijk af, ik loop alleen iedere keer tegen kansloos hoge licentie kosten aan.
John P

Bericht door John P »

Peter, het is inderdaad ¼ inch.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ok, maar nu onder een haakse hoek? Ik ken wel hoekbeugels met 2x 1/4" uit de fotografie. Maar waar heb je die voor nodig om speakers te meten? Een microfoonklem kan toch alle kanten op?
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Volgens mij gaat dit inmiddels wel heel OT.
John P

Bericht door John P »

De microfoon heeft een 1/4 inch schroef aan de onderzijde, de mic standaard een 3/8 op de kop van de stang. Ik denk dat ik voorlopig gewoon mijn foto statief gebruik.
TTS

Bericht door TTS »

John P

Bericht door John P »

Ik zal met zoiets wat moeten knutselen denk ik. Dat gaat wel goed komen.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Anders kom je op zoiets uit:
154227043038169_1.png
154227043038169_1.png (263.56 KiB) 770 keer bekeken
https://www.bax-shop.nl/microfoon-schro ... ra-adapter
markbakk

Bericht door markbakk »

Ik haalde laatst dit setje. Handig om te hebben (en nu kan mijn microfoonhengel ook makkelijk op mijn fotostatief).
John P

Bericht door John P »

Ik heb de resterende hoofdstukken klaar gemaakt.
TTS

Bericht door TTS »

Dank!! Zodra ik in de gelegenheid ben ga ik het verhaal doorspitten. Ik begrijp dat ik de boel even moet openmaken en afregelen. Dat moet ik wel goed snappen. Anders gaat het fout.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Kortom een bult bagger voor 135 euro.

Gevalletje RUC.
markbakk

Bericht door markbakk »

Denk dat de genuanceerde beoordeling een paar posts eerder staat :goedzo: . Niet iedereen heeft het geld over voor Clio (of NTI microfoons :sure: ). Tegelijk denk ik: simpele audio interface plus gecorrigeerde microfoon kan voor nét iets meer € en dan ben je beter af. Zeker gezien je deze set ook nog moet laten ‘calibreren’.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Een Dayton mic kost 80 euro en een Behringer interface 60, zit je op 140 euro....
John P

Bericht door John P »

Dan nog een versterker, een artaboxje en kabels.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ja en? Als het nou je dagelijks werk zou zijn? Dan kun je ook wel wat beters betalen. Maar voor die enkele keer voor de hobby? Overigens nog steeds veel plezier van een weekje hobby geknutsel 14 jaar geleden!: viewtopic.php?p=99676#p99676
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Dantimax is inmiddels alweer een paar jaar onbereikbaar…
Plaats reactie