Meetjig DeLuxe
Moderator: Beheerdersteam
Meetjig DeLuxe
Zo vandaag de spulletjes binnen gekregen van Dantimax, te weten, de That mic amp, een + en - 15V voedinkje ervoor en het printje voor een LM3875 versterker. Het mic ampje gaat tevens als voeding voor de IBF microfoon dienen. Gelijk ook maar een kastje en een koelprofieltje gehaald.
Het Dantimax spul is goed verzorgd en erg compleet met connectors en schakelaar enzo. Hiermee ga ik een uitgebreid meetkastje bouwen zodat ik van het steeds verzamelen van alle losse componenten (versterker enzo) en aansluiten af ben. Misschien bouw ik het M-Audio Transit USB geluidskaartje er ook wel gelijk in.
De bedoeling is om jullie in dit draadje op de hoogte te houden van de voortgang.
(Zal niet zo heel snel gaan want er zijn weer heel wat weekeinden met sociale verplichtingen komende maanden)
Het Dantimax spul is goed verzorgd en erg compleet met connectors en schakelaar enzo. Hiermee ga ik een uitgebreid meetkastje bouwen zodat ik van het steeds verzamelen van alle losse componenten (versterker enzo) en aansluiten af ben. Misschien bouw ik het M-Audio Transit USB geluidskaartje er ook wel gelijk in.
De bedoeling is om jullie in dit draadje op de hoogte te houden van de voortgang.
(Zal niet zo heel snel gaan want er zijn weer heel wat weekeinden met sociale verplichtingen komende maanden)
Dank voor de aanmoedigingen
Dat zal wel gaan lukken, nu nog wat meer vrije tijd 
Het mic ampje vraagt wel goede soldeervaardigheid. Er zitten nl een aantal erg kleine smd weerstandjes op. Dus een goede soldeerbout met fijne punt is wel een must.
@Peter,
Heb twee trafo's liggen 2x15V 50VA en 2x18V 50VA. Denk k dat ik de 2x18V ga gebruiken (die op de foto).
Het mic ampje vraagt wel goede soldeervaardigheid. Er zitten nl een aantal erg kleine smd weerstandjes op. Dus een goede soldeerbout met fijne punt is wel een must.
@Peter,
Heb twee trafo's liggen 2x15V 50VA en 2x18V 50VA. Denk k dat ik de 2x18V ga gebruiken (die op de foto).
Ja is idd de 317337PSU. Als je hem alleen voor de ThaMic wilt gebruiken heb je aan een 2 x 15V @ 5 VA trafo'tje genoeg.
De keuze van de trafo is een beetje lastig. Kliene trafo's leveren onbelast veel meer spanning dan er opstaat. Je moet oppassen dat op de bufferelco's niet meer dan 30 V komt te staan. Grotere trafo's (zo van meer dan 50 VA) hebben daar minder last van.
Wil je een Behringer of een Superlux gebruiken dan kun je beter de 317337PSU nemen voor 18V. Met 2 x 2K2 weerstandjes naar de mic heb je dan gelijk phantom power voor die mics. Gebruik dan een 2 x 18V trafo'tje.. Het micversterkertje mag ook op + en - 18V werken.
De keuze van de trafo is een beetje lastig. Kliene trafo's leveren onbelast veel meer spanning dan er opstaat. Je moet oppassen dat op de bufferelco's niet meer dan 30 V komt te staan. Grotere trafo's (zo van meer dan 50 VA) hebben daar minder last van.
Wil je een Behringer of een Superlux gebruiken dan kun je beter de 317337PSU nemen voor 18V. Met 2 x 2K2 weerstandjes naar de mic heb je dan gelijk phantom power voor die mics. Gebruik dan een 2 x 18V trafo'tje.. Het micversterkertje mag ook op + en - 18V werken.
Hierbij alvast het schema van de mic amp als PDF's bijgevoegd.
Het originele schema (met toestemming van Mikkel Simonsen van Dantimax) en het schema aangepast voor de IBF meetmicrofoon.
Heb het zowel voor pseudo gebalanceerd als voor ongebalnceerd getekend. De wijzigen kunnen met wat andere weerstandswaarden en wat doorverbinden op het printje aangebracht worden.
Het originele schema (met toestemming van Mikkel Simonsen van Dantimax) en het schema aangepast voor de IBF meetmicrofoon.
Heb het zowel voor pseudo gebalanceerd als voor ongebalnceerd getekend. De wijzigen kunnen met wat andere weerstandswaarden en wat doorverbinden op het printje aangebracht worden.
- Bijlagen
-
- ThatMic_IBF_cct.pdf
- Aangepast schema voor de IBF meetmic
- (21.86 KiB) 258 keer gedownload
-
- ThatMic_orginal_cct.pdf
- Origineel schema
- (21.18 KiB) 292 keer gedownload
Hoi Rudy,
Nee, die dient in het oorspronkelijk schema om C5 te ontladen dan wel ontladen te houden. Op JP1 moet een wisselschakelaar aangesloten worden (voor de phantomvoeding) met het common contact aan pin 1 en verder schakelt die tussen de phantomvoeding (48 V) en pin 2.
Er zijn wel meer dingen die anders kunnen maar ik heb zoveel mogelijk het oorspronkelijke schema aangehouden.
Nee, die dient in het oorspronkelijk schema om C5 te ontladen dan wel ontladen te houden. Op JP1 moet een wisselschakelaar aangesloten worden (voor de phantomvoeding) met het common contact aan pin 1 en verder schakelt die tussen de phantomvoeding (48 V) en pin 2.
Er zijn wel meer dingen die anders kunnen maar ik heb zoveel mogelijk het oorspronkelijke schema aangehouden.
al bekend wat je gaat doen met het M-Audio Transit USB geluidskaartje ?
in een vorige thread is al naar voren gekomen dat er relatief makkelijk nog wat meer performance uit gehaald kan worden
en zelf gebruik ik een M-Audio Transit / RedWine USB_Select op mijn EAD Theatermaster in de HT, omdat m'n vriendin nog wel eens muziek van haar MP3-speler (een Archos 604) op concert-sterkte wil horen
: fijn ding dat heel wat kan (die M-Audio Transit bedoel ik dan in eerste instantie
), stukken meer dan een Onkyo UD-5 'USB > optical' converter waar we eerst mee werkten (schril en levenloos geluid
)
Petter
in een vorige thread is al naar voren gekomen dat er relatief makkelijk nog wat meer performance uit gehaald kan worden
en zelf gebruik ik een M-Audio Transit / RedWine USB_Select op mijn EAD Theatermaster in de HT, omdat m'n vriendin nog wel eens muziek van haar MP3-speler (een Archos 604) op concert-sterkte wil horen
Petter
Heb er verder nog geen tijd voor gehad.
Weet het eigenlijk nog niet zo. Beetje zonde van de Transit om hem hiervoor in te bouwen in een meetjig. Beste mod voor dit kaartje is eigenlijk om hem in een metalen kastje te bouwen met fatsoenlijke cinch aansluitingen en een eigen voeding. Die wacky minijacks er van vind ik eigenlijk maak niets.
Weet het eigenlijk nog niet zo. Beetje zonde van de Transit om hem hiervoor in te bouwen in een meetjig. Beste mod voor dit kaartje is eigenlijk om hem in een metalen kastje te bouwen met fatsoenlijke cinch aansluitingen en een eigen voeding. Die wacky minijacks er van vind ik eigenlijk maak niets.
Wat ideetjes qua vormgeving ? Volgens 6moons.com (News December 07 ("Travagan")) komt er ook een versie met "USB 1.1/2.0 interface with a power and headphone amplifier and S/PDIF digital output" ...
Er is markt voor je producten Pjotr
p.
Er is markt voor je producten Pjotr
p.
Re: Meetjig DeLuxe
Hey Peter,
Hoe staat het ondertussen met je meetkastje?
Ik heb de IBF meetmic, maar twijfel nog over de versterker. Ofwel die Dantimax kit. Maar die moet wat aangepast worden blijbaar. Ofwel de MP1-r van IBF.
Hoe geef je de bias supply aan je mic als je die Dantimax versterker gebruikt?
Hoe staat het ondertussen met je meetkastje?
Ik heb de IBF meetmic, maar twijfel nog over de versterker. Ofwel die Dantimax kit. Maar die moet wat aangepast worden blijbaar. Ofwel de MP1-r van IBF.
Hoe geef je de bias supply aan je mic als je die Dantimax versterker gebruikt?
Re: Meetjig DeLuxe
Zow, dit onderwerp maar weer even uit het stof vissen: Sop sop, schrob, schrob, zo het is weer schoon
Afgelopen kerstvakantie had ik een weekje de tijd om er weer eens aan door te sjouwen. Helaas ging er wat meer tijd in zitten en duurde het toch weer langer. Het resultaat is uiteindelijk geen Meetjig DeLuxe geworden maar een Meetjig SuperDeLuxe
Na veel houtje-touwtje klooien met losse versterkers en kabeltjes ontstond toch wel de behoefte voor een visuele niveau indicatie zodat je ook kunt zien wat er uit de versterker komt en evt. missers in de software instelling snel zicht baar zijn. Er is dus een niveau indicator met piek detector in gekomen. Daarnaast hebben de deverse geluidskaarten nogal een verschillende ingangsimpedantie, varierend van enkele Kohm tot 1 mega ohm. Daardoor levert de verzwakker voor de ingang van de geluidskaart verschillende waarden voor de verzwakking. Ik heb er daarom een buffer versterkertje ingeklust zodat de verzwakker consistent blijft.
Na het nodige zagen, boren, solderen en schroeven is dan dit uiteindelijk het resultaat geworden: Ik hou niet zo van schakelaars in het meetpad (overgangsweerstanden) en daarom heb ik voor de meetweerstand een extra aansluitklem er op gezet. Voor impedantie en T/S metingen gebruik ik dan de gele klem en voor frequentie metingen de rode die direct op de uitgang van de versterker zit. Voor het versterkertje heb het Dantimax LM3875 kitje gebruikt van de eerste opzet met een 2x 18V, 35VA Amplimo trafo: Het kastje is een Teko kastje wat ik nog had liggen. Dit zijn erg stevige stalen kastjes. De meeste spullen die gebruikt zijn had ik nog liggen en komen uit de rommelbak. Het koelprofiel is een oude slot-A koeler die wonderwel perfect op het kastje past. Er zat een heel stil ventilatortje op en dat bleek toch wel handig te zijn. Bij het meten van lage impedanties van 2 - 4 ohm wordt het meest vermogen in de chipamp verstookt en wordt het koelprofiel toch wel flink heet bij een uitgansspanning van 2,83V_eff : richting 80 graden met sinus metingen die wat langer duren. Met het fannetje blijft het tussen de 40 en 50 graden. Voor kortere metingen wordt het allemaal niet zo heet en kan het fannetje uit blijven. Daarom heb ik er maar een temperatuurregelaar voor geklust zodat de fan pas begint te draaien bij 40 graden. Voor het temp regelaartje en de bufferversterker was niet echt veel plaats meer dus die moesten naar de kelder verhuizen: Voor de meetweerstand heb ik 24 1% weerstandjes van 150 ohm gebruikt in parallel-serie schakeling en op een printje gesoldeerd: Als geluidkaart gebruik de E-MU Tracker pre waar ik direct mijn gekalibreerde IBF meet microfoon op aan kan sluiten. Een aparte mic versterker is dan niet nodig.
Al met al nu een aardig jigje geworden wat i.c.m. Arta beslist niet onder doet voor een duur CLIO etc. systeem.
Afgelopen kerstvakantie had ik een weekje de tijd om er weer eens aan door te sjouwen. Helaas ging er wat meer tijd in zitten en duurde het toch weer langer. Het resultaat is uiteindelijk geen Meetjig DeLuxe geworden maar een Meetjig SuperDeLuxe
Na veel houtje-touwtje klooien met losse versterkers en kabeltjes ontstond toch wel de behoefte voor een visuele niveau indicatie zodat je ook kunt zien wat er uit de versterker komt en evt. missers in de software instelling snel zicht baar zijn. Er is dus een niveau indicator met piek detector in gekomen. Daarnaast hebben de deverse geluidskaarten nogal een verschillende ingangsimpedantie, varierend van enkele Kohm tot 1 mega ohm. Daardoor levert de verzwakker voor de ingang van de geluidskaart verschillende waarden voor de verzwakking. Ik heb er daarom een buffer versterkertje ingeklust zodat de verzwakker consistent blijft.
Na het nodige zagen, boren, solderen en schroeven is dan dit uiteindelijk het resultaat geworden: Ik hou niet zo van schakelaars in het meetpad (overgangsweerstanden) en daarom heb ik voor de meetweerstand een extra aansluitklem er op gezet. Voor impedantie en T/S metingen gebruik ik dan de gele klem en voor frequentie metingen de rode die direct op de uitgang van de versterker zit. Voor het versterkertje heb het Dantimax LM3875 kitje gebruikt van de eerste opzet met een 2x 18V, 35VA Amplimo trafo: Het kastje is een Teko kastje wat ik nog had liggen. Dit zijn erg stevige stalen kastjes. De meeste spullen die gebruikt zijn had ik nog liggen en komen uit de rommelbak. Het koelprofiel is een oude slot-A koeler die wonderwel perfect op het kastje past. Er zat een heel stil ventilatortje op en dat bleek toch wel handig te zijn. Bij het meten van lage impedanties van 2 - 4 ohm wordt het meest vermogen in de chipamp verstookt en wordt het koelprofiel toch wel flink heet bij een uitgansspanning van 2,83V_eff : richting 80 graden met sinus metingen die wat langer duren. Met het fannetje blijft het tussen de 40 en 50 graden. Voor kortere metingen wordt het allemaal niet zo heet en kan het fannetje uit blijven. Daarom heb ik er maar een temperatuurregelaar voor geklust zodat de fan pas begint te draaien bij 40 graden. Voor het temp regelaartje en de bufferversterker was niet echt veel plaats meer dus die moesten naar de kelder verhuizen: Voor de meetweerstand heb ik 24 1% weerstandjes van 150 ohm gebruikt in parallel-serie schakeling en op een printje gesoldeerd: Als geluidkaart gebruik de E-MU Tracker pre waar ik direct mijn gekalibreerde IBF meet microfoon op aan kan sluiten. Een aparte mic versterker is dan niet nodig.
Al met al nu een aardig jigje geworden wat i.c.m. Arta beslist niet onder doet voor een duur CLIO etc. systeem.
