bij ome Ali in China en kost ongeveer €135,-. https://nl.aliexpress.com/item/10050055 ... NL%21%21AB
In het pakket dat je ontvangt zitten de volgende onderdelen.
-Meetboxje met mic preamp, schakelbox en een versterker.
-Een referentieweerstand van in dit geval 10,04 Ω
-Een microfoon met elektret capsule. Deze heeft een
-Kabel voor microfoon, twee kabels voor met krokodillebekjes om het meetobject te verbinden en een usb kabel.
-een 24 volt voeding voor de versterker. Let vooral niet op de unieke manier waarop het woord “probe” is gedrukt.
Ik kreeg de voeding met een Amerikaanse stekker, geen idee of het mijn fout was of die van hullie. Een conversiestekker was snel gekocht. De microfoon komt zonder calibratiefile, dus die moet je nog laten maken bij bv ICY- medien Köln (± €40,-). Er is voor de rest weinig info over dit boxje te vinden, het enige dat er is is dit schema.
Wanneer je het kastje aan sluit op de computer (W11) dan laadt automatisch een driver die speciaal voor dit kastje lijkt gemaakt. Deze gaat enkel en alleen op 16bit 44,1Khz.
Ik gebruik voor deze kennismaking REW (5.30.9) omdat dit het gemakkelijkst lijkt en Arta aan zijn levenseinde lijkt te komen. Als je naar preferences->Soundcard gaat kan je deze driver laden met Java. Je krijgt echter bij het laden van de ingang een foutmelding, waarschijnlijk een driverfout.
Na een eerste paniek heb ik asio4all geïnstalleerd en de soundcardverwerking van Java naar Asio geschakeld. Nu wordt de driver wel geaccepteerd. Vergeet niet in het ASIO control panel de J-box driver te selecteren.
Het eerste wat ik daarna heb gedaan is het instellen van de maximale uitgangsspanning. Je gaat naar Generator->sine en zet de frequentie op 50 Hz. Zet het level op 0dBFs en zet in Windows zowel de geluidsingang als -uitgang op 100%. Sluit een multimeter met AC Volt aan op de Probe uitgang van het kastje en selecteer SPL met de middelste knop, Out Level moet op max. Als je de play knop drukt moet er een signaal op de multimeter komen. Bij mij was dit 3,38V. Druk nu op calibrate level en vul het voltage in. Na drukken op OK vult REW 3,38 kV in, duidelijk een bug.(Edit: ik gebruikte een punt in plaats van een komma.) Verander in het vakje FS sine Vrms de waarde van kV naar V en klaar is Kees. Ik ben echter Kees niet en mij valt op dat de uitgangsspanning lager is dan de 4,90 die op het kastje staat. Meten met de andere standen leert dat ook hier de spanning structureel te laag is. Mischien is het later mogelijk dit hardwarematig te verbetern, maar ik ga er nu even vanuit dat de meetspanning softwarematig moet worden ingesteld. Voorlopig is de spanningsselectieknop nutteloos en blijft staan op maximaal. Ga nu naar het midden van dit scherm en klik op Volts en wijzig de waarde naar 2,83 V. Dit is de genormeerde meetspanning bij 8Ω luidsprekers. Ik zet ook de frequentie terug naar 1000Hz. Het is nu tijd een soundcard calibratiefile te maken. Zet de selectieknop van het meetkastje op CAL en ga in REW naar preferences soundcard.Zet het sweeplevel op -6dB op druk op de knop “calibrate soundcard” . REW doet nu een meting die de soundcard controleert.
Je ziet dat hij onder de 20 Hz afvalt wat op zich niet interessant is. Boven de 2K heeft hij echter een vervelende opslingering die absoluut gecorrigeerd moet worden door de calibratiefile. Nu gaan wij eens kijken wat de loopbackmeting is met de calibratiefile. Loopbackmeting is hier met een korrel zout te nemen, het kan goed zijn dat er een weerstand tussen zit, dit weet ik pas als ik de hardware open gehad heb. Zet de selectieknop op het meetkastje op CAL en ga naar MEASURE in REW.
Na het drukken van start zie je een rechte streep wat betreft SPL en zie je dat de calibratiefile zijn werk heeft gedaan. Ga je dan naar het tabblad distortion dan kan je de kwaliteit van de soundcard beoordelen. De vervorming is verwaarloosbaar, maar het ruisnivo is wel redelijk hoog. Vervormingsmetingen van luidsprekers moeten kritisch bekeken worden.
Tot zover de eerste indruk, er volgen nog enkele verdere hoofdstukken.